Firmy podceňují ekonomický provoz vozového parku

Klíčem k úsporné správě vozového parku není pouze výhodný nákup a prodej vozidel, ale i jejich ekonomický provoz. Jeho dominantní složkou bývá účet za palivo.

Flotila vozů Volkswagen Golf
foto: Volkswagen

Přestože existuje telematika a další reportní systémy, pomocí kterých je možné ekonomičnost jízdy kontrolovat, 72 % fleet manažerů v Česku se přiznává k tomu, že tyto nástroje nepoužívá.

Informace vyplývají z aktuálního průzkumu Volkswagen Financial Services, který byl proveden mezi 203 fleet manažery z českých firem s minimálním počtem 5 firemních automobilů do 3,5 tuny.

Úsporná jízda

Jednoznačně nejvyšší náklady spojené s provozem vozového parku se týkají samotné jízdy. „U větších flotil a přepravních společností se více využívá telematika, kdy jsou řidiči přímo odměňováni za úspornost jízdy. U menších flotil se často na ekonomičnost jízdy zapomíná,“ říká Jan Sedláček, ředitel oddělení Fleet a remarketing ve Volkswagen Financial.

Systémy ke sledová ekonomičnosti jízdy používá 29 % z dotázaných fleet manažerů, téměř dvě třetiny (63 %) je nepoužívá a 9 % o nich ani nikdy neslyšelo. Ekonomičnost jízdy tak nemá pod kontrolou skoro tři čtvrtiny (72 %) z nich.

Chytré tankování

Podle výsledků průzkumu využívá reportingu tankování 11 % z fleet manažerů, každý šestnáctý o tomto systému uvažuje, ale jejich leasingová společnost je nenabízí. Alarmujících 83 % fleet manažerů se o tyto služby vůbec nezajímá, přitom mají v ekonomičnosti provozu vozového parku důležitou roli.

„Vždy doporučujeme přehledný reporting tankování při využití tankovacích karet, kdy si posléze může firma zpracovávat přehled ekonomičnosti jízdy. Ze všech tzv. průběžných nákladů patří tankování k nejdůležitějším, neboť i v drobné úspoře na litr paliva se skrývá vysoká úspora,“ upozorňuje Jan Sedláček.

Jen dobře navržené směrnice nestačí

Za účelem řízení vozového parku obvykle fleet manažeři sestavuji tzv. car policy. Dokument, který detailně upravuje podmínky nákupu, užívání a prodeje vozidel. Z výsledků průzkumu vyplývá, že fleet manažeři tento stěžejní dokument často neaktualizují.

Až 62 % dotázaných by odmítlo služby optimalizace car policy z důvodu toho, že si agendu zařizují sami. Více jak pětina (27 %) by ji přijalo pouze jako doporučení, 7 % má car policy striktně danou a jen 5 % by mělo opravdový zájem o optimalizaci leasingovou společností.

„V praxi se setkáváme s tím, že je car policy nastavena neefektivně a zohledňuje pouze část nákladů, proto doporučujeme všem klientům ji jednou ročně optimalizovat s ohledem na aktuální situaci – ceny pohonných hmot, ideální konfigurace vozů, bonusy od značek apod.,“ uzavírá Jan Sedláček.

O průzkumu

Průzkum byl realizován 2. – 20. 6. 2016 výzkumnou agenturou SC&C pro Volkswagen Financial Services prostřednictvím metody CATI + CAWI agenturou SC. Průzkumu se zúčastnilo 203 fleet manažerů ve vybraných firmách v rámci celé ČR s minimálním počtem 5 firemních automobilů do 3,5tuny (58 % dotázaných firem s 6 až 10 auty, 25 % firem s 11 až 20 auty, 17 % firem s více než 21 auty). Regionální zastoupení: 25 % Praha + Středočeský kraj, 39 % zbytek Čech a 36 % Morava.

tisková zpráva

14 komentářů u “Firmy podceňují ekonomický provoz vozového parku”

  1. Ona je to obecne pomerne
    Ona je to obecne pomerne komplikovana otazka, u hodne zamestnancu s auty jde take o cas, za ktery se k zakaznikovi dostanou a o nejakou pohodu, ve ktere se tam dostanou, zdaleka ne vzdy je primarnim ucelem presun, to je casto jen zacatek nejake cinnosti, takze nejake extremni stresovani eko jizdou nemusi byt vzdy v nejlepsim zajmu zamestnance a firmy. Druha otazka je ekonomicka, zalezi kdo v aute sedi a kolik se mu plati, je hezke, ze treba dobre placeny obchodnik nebo servisni technik usetri na stokilometrove ceste litr nafty, ale pokud je to za cenu 10minutoveho zpozdeni a plati mu vic nez 200 Kc na hodinu, tak se podobna uspora zcela jiste nevyplati.

  2. Na to stačí správná
    Na to stačí správná motivace. Pevná norma na 100km. Co zaměstnanec ušetří, je jeho benefit, co přetáhne, platí ze svého.
    Jedna věc je, že většina řidičů služebních aut jezdit úsporně nechce, páč nemusí.
    Druhá věc je, že další velká část to ani neumí.
    Aby firma ušetřila min. 30% na palivu by stačilo půldenní školení řidičů a správná motivace.

  3. Člověk se vždy zeptá,
    Člověk se vždy zeptá, proč se řeší důsledek, a ne příčina. Příčina jsou spalovací vozy, z nichž se (kromě plynu) dá krást palivo pro soukromé účely. Další příčina jsou přemrštěné nároky na řidiče, kdy musí jezdit (a nejvíce osobáky a dodávky) brzda plyn, aby stihli normy. Další příčina využití nevhodné spalovací technologie pro krátké jízdy typu rozvážek, kdy jde o městský provoz a neustálé startování, brzdění, rozjezdy, kolony atp. Další příčinou špatné plánování jízd a vožení maličkostí nesmyslně sem a tam. Tak to všechno opomineme a nasadíme telemetrik na spotřebu. Můj ty smutku….

                1. To je zajímavá nabídka.
                  To je zajímavá nabídka. Možná to zkusím taky, ale až budou mít holky tak rok. Zatím pro klid duše chci mít to auto u sebe.

                2. Přes jakou službu jsi ho
                  Přes jakou službu jsi ho nabídnul?

                3. V první fázi jen mezi
                  V první fázi jen mezi nejbližšími známými a čekám na odezvy. Do veřejnosti jsem ještě nešel.

  4. No reknu to takhle – lidi co
    No reknu to takhle – lidi co u nas ve firme maji sluzebaky je maji zaroven jako velmi ceneny benefit i pro soukrome uziti. Realne je pro firmu mnohem levnejsi obetovat par tisic na nkaladech na uato navic, nez platit zamestnanci treba na nakladech klidne 15 a vice tisic na mzde (coz je pro zamestnance ekvivalentni hodnota). Uz ze zakladniho prehledu napr tankovani dle CCS clovek pozna, jestli ten zamestnanec nedela nejake excesy (meli jsme treba clovek co najezdil hodne tisic kilaku kazdy mesic za pritelkyni pul republiky daleko), a nejake mensi osobni jizde se neresi, protoze se s tim pocita….

Napsat komentář