Evropa má přes 3000 rychlonabíječek CHAdeMO

Elektromobilisté mají v Evropě čím dál tím jednodušší život. Ulehčuje jim ho i více než 3000 rychlonabíjech stanic CHAdeMO. Ještě před 6 měsíci jich bylo „jen“ 2364.

Evropa je hned po domácím Japonsku regionem s největším počtem CHAdeMO rychlonabíjecích stanic pro elektromobily
foto: CHAdeMO Association

Oficiální stránka Asociace CHAdeMO s aktuální mapou indikující stav k březnu 2016 říká, že po celém světě je už 10 708 rychlonabíječek zvládajících tento standard.

Z toho 5960 jich připadá na Japonsko. Proto má taký nový plug-in hybrid Toyota Prius Prime k dispozici příplatkové rychlonabíjení jen doma v Japonsku.

Evropa je druhá s 3028 stanicemi a třetí jsou s pouhými 1612 rychlonabíječkami. Na zbytek světa připadá 108 stanic.

V České republice ukazuje mapa asociace celkem 24 nabíjecích stanic pro elektromobily, které zvládnou CHAdeMO. Už v létě nicméně na dálnici D1 u Humpolce/Vystrkova vznikne velká nabíjecí stanice Tesla Supercharger, která nabídne i šest dalších stojanů CHAdeMO/Combo/Mennekes.

CHAdeMO Association

36 Comments on “Evropa má přes 3000 rychlonabíječek CHAdeMO”

  1. No otazka jeste jak rychle
    No otazka jeste jak rychle jsou ty rychlonabijecky. Kdyz si vemu, ze aby se dalo komfortne cestovat EV na vetsi dalku (tzn dalnicni skoky aspon po 300km), tak je potreba auta tak se 100kWh baterkou, aby se ta dobila na 80% za pul hodky (clovek si skoci na zachod, na kafe apod) tak je potreba proud cca 160kW, pricemz dneska maji rychlonabijecky mimo teslu s bidou tretinu….

    1. Spousta lidí jezdí jenom
      Spousta lidí jezdí jenom po městě s občasnými výlety mimo. 300 km skoky jsou pro skokany, ale já to třeba nepotřebuju. Mě by bohatě stačilo 200 km na ty 2-3 výlety z Brna do Prahy za rok.

      Na tu jednu cestu do Chorvatska ročně si klidně půjčím spalovák od dědy / souseda nebo elektroauto co dá 400-500 km, bude-li jej někdo v brzké době mít. 🙂

          1. Takze treba trasu 1200 km
            Takze treba trasu 1200 km coz je spalovakem nejakych 12 hodin, bych jel misto toho 18 hodin? protoze si budu muset dava dvouhodinove pauzy na dobiti?
            Na dlouhe trasy to jeste u nas proste docela dlouho nebude…. na denni dojizdeckys „tankovanim doma“ si naopak myslim ze je EV super, jen potrebujou jeste kus snizit cenu…

            1. Počítám, že vyjedete s
              Počítám, že vyjedete s plně nabitým EV, takže při spotřebě 20 kWh/100 km a potřebě dobít na dalších 900 km to vychází na 180 kWh, tedy 4 hodiny při výkonu dobíjecí stanice 45 kW. Ano, opravdu si myslím, že byste si měl na 1200 km dlouhé trati dát celkem 4 hoďky pauzu pro bezpečí Vaše i ostatních účastníků provozu.

              1. No podle dostupnych
                No podle dostupnych informaci – pri dalnicni rychlosti ujede na 85kwh baterku pri rovnomerne rychlosti cca 320 KM tzn spotreba s privrenym okem 25kWh u auta s extremne nizkym odporem vzduchu (vetsina aut bude mit vyssi) a bez klimatizace pripadne cehokoli dalsiho, takze jsme uz minimalne na 5 hodinach. Mimochodem rozhodne neni bezpecnejsi si protahnou dlouhymi pauzami cestu z 12 hodin na 16 (pocitam prodlouzeni jen o 4, nejakou tu hodky clovek stravi pauzami i se spalovakem) – uz jsem si to jednou zkusil a vysledek by takovy ze ke konci jsem vyrazne vice unaveny, nez pri klasicek ceste s kratkymi pauzami.

                Pominme ted to, ze zatim se takhle ani jet neda (stanice nejsou), a az budou, tak to i tak muze byt problem (na dost evropkych tazich jsou odpocivadla v dovolenkove sezone precpana tak, ze nekdy tam clovek ani nemuze zastavit a musi jet na dalsi (jak to bude vypadat kdyz tam jeste budem dobijet ….)

    2. Ono je třeba si uvědomit,
      Ono je třeba si uvědomit, že Tesla Supercharger nenabíjí Tesla baterie v režimu CC/CV, ale využívá režim, který sama Tesla pojmenovala jako AVC (adjustable voltage control). Abych šel rovnou věci, tak střední hodnota nabíjecího výkonu v režimu AVC pro 85kWh baterii je někde mezi 60-80kW podle aktuálního stavu baterie. Tudíž v reálu není zas o tolik rychlejší než dnes běžných 40kW v CC režimu na Chademu/CCS.

      1. Mám takový dojem, že
        Mám takový dojem, že CHAdeMO bere už zakoupené stojany, ne instalované. Protože ČEZ jich má v ČR 10, Inchanet 1, Rami café 1, NetDataComm 2. Takže 10 někde lítá. Je tu ještě pár neveřejných nebo s omezením přístupu, o nichž vím, jako:
        ABB Praha
        PRE Praha Černý Most
        Nissan Autobond Praha
        Nissan Auto Inn Pardubice
        Spilberg Office Brno
        Nissan Brno.
        Nefunguje už déle RWE Praha. Emuj.cz Brno ji má nezapojenou v garáži a připravuje umístění. Nissan v Olomouci, Ostravě a Opavě čekají na montáž a mají ji taky v garáži.
        Pak bychom dokonce byli přes 24, ale reálně veřejně v provozu jsou jen sítě rychlonabíječek ČEZ a Evmapa.

          1. To je docela zajímavé, mě
            To je docela zajímavé, mě ale odrazuje na těchto projektech vždy cena, která je dost vysoká a hlavně spoluúčast v pojištění.

            Tady píšou spoluúčast minimálně 10000,- Kč a nad tuto částku je to 10%, maximálně 25000,- Kč.

            to se mi ale vůbec nelíbí, když mi auto které mám pujčene například na 2 dny ukradnou, tak sory, ale zaplatit za „nic“ 25000,- je vyloženě dost.

            Když už tyhle firmy nabízejí pujčování aut, tak by spoluúčst měla být nulová, nebo minimální např. 1000,- nebo maximálně 2-3 tisíce, to pro nikoho nic není. a určitě se to s pojišťovnama dá dohodnout.

            1. Slíbil jsem info a je zde
              Slíbil jsem info a je zde (nejdu-li po funuse):
              Jedná se o PRE stojan se šademo a mennekesem (Terra 51), která dříve byla v jiném místě provozovny PRE.
              Dle mne je to dobré místo zrovna na startu D11 z Prahy.
              V 2015/11 ji instalovali do garáží ikea na černém mostě (oddíl D) asi 30m vlevo od vchodu do centra. 2 místa pro BEV. Nutná jejich karta. Je předprogramován čas asi 35 min.

              Zažil jsem tam dlouhou čekačku; přede mnou nabíjející BEV dokončil, ale majitel nikde ani po hodině. Šademo zůstane v EV uzamčeno stojanem, dokud majitel karty s ní neodemkne. Takže přijet, dát nabíjet, projít obchod(y), napapat se a za 3..4 hod se vrátit a vyslechnout rozhořčené řidiče anebo se za půl hod vrátit k autu….
              Již jsem na toto téma s nimi mluvil a uvidíme, co zmohou.

          1. Co si třeba postavit
            Co si třeba postavit vlastní nabíjecí stanici?? Nebylo by to řešení, jak vyřadit ty nespolehlivé??
            Před rokem 1989 spousta čerpacích stanic fungovala jen symbolicky s otevírací dobou do 20hod? Například počátkem osmdesátých let jste na celé dálnici D1 našli jen dvě čerpací stanice, dnes je ani nestačíte spočítat. Na stará odpočívadla s parkovištěm a otřesnými veřejnými toaletami dnes díkybohu narazíte už jen výjimečně. 🙂

            Chce to jen čas.

            1. určitě je to to taky
              určitě je to to taky řešení a nemám s tím problém. U nás doma taky, kdo přijede tak zdarma nabije 3-20kW. Mě prostě jen vadí, když se čez tváří, jako že se této oblasti chce věnovat a přitom evidentně nedělá nic. Popř. tímto postojem celý rozvoj brzdí, protože samozřejmě nikdo další nechce čezu konkurovat a zbytečně utrácet své peníze, když tu za chvíli má být celá síť. Kdyby rovnou řekli „kašlem na to a poradte si jak umíte“, tak už by tu síť určitě byla…

              1. ČEZ je socialistický
                ČEZ je socialistický kostlivec ve skříni našich politiků. Nelze očekávat, že se nějak rozhýbou teď, nebo za pět let. Je to podobné jako prodejny Jednota. Kde jim je dnes konec?
                Kdyby tam seděl schopný manažer, tak už dávno postavil nabíjecí stanice po hlavních tazích, tak aby konkurence neměla šanci a platby za elektřinu by prováděla přes platební karty, tak aby každý cizinec i místní neměl problém s dobijenim. Realita??
                Dobijeci stanice nejsou a D1 je toho v dnes jasným příkladem. Karlovarský kraj je bez jakékoliv nabíjecí stanice. A zbytek ČR? V Plzni je jen jedna nabíjecí stanice která nabízí rychlé nabíjení. U Temelína není vůbec nic a přitom zdroj elektřiny je na každé vesnici u každé trafostanice. Pokud to někdo z ČEZu čte, tak se podívejte jak dopadlo spotřební družstvo Jednota. Převálcuje Vás zahraniční konkurence. Možná to bude Tesla, možná někdo jiný.

    1. Chademo je japonsky
      Chademo je japonsky standard. Evropa uprednostnuje CCS a evropske automobilky chteji japonske vytlacit tim, ze se budou instalovat nabijecky CCS. A asijske automobilky nespi a zacnou instalovat (pro Evropu) nabijeni CCS. Viz novy Ioniq. Vypada to na chaos nabijecich standardu jako u vseho noveho. Az po 10 ti letech se vykrystalizuje nejaky spolecny standard.
      Ne vzdy vyhraje ta nejlepsi varianta, viz VHS/Video2000.

  2. Nakonec se ale od Chademo
    Nakonec se ale od Chademo upusti. Novy standard bude CCS. Uz i novy Ioniq nebude mit Chademo ale CCS. V DE byl CCS prohlasen za standard a vsechny nove verejne nabijecky musi nabidnout CCS. Kvuli pripominkam uzivatelu Leafu se to mozna jeste prepracuje, ale vypada to, ze Chademo nema (v Evrope) budoucnost.

Napsat komentář