Japonský průmyslový gigant Yamaha „dal zelenou“ elektromotorkám PES1 a PED1. Je to poprvé, kdy do rychle rostoucího segmentu elektrických motorek vstupuje jeden z nejvýznamnějších výrobců jednostopých vozidel.
foto: Yamaha
V současné době elektrickým motorkám dominují malí výrobci jako je Zero nebo Brammo. Giganti jako Kawasaki, Suzuki nebo KTM se zatím segmentu elektrickým motorek vyhýbali. Prolomit ledy se rozhodla až Yamaha. Doufejme, že si další významní výrobci z Yamahy vezmou příklad.
Yamaha představila obě elektromotorky v konceptu už na automobilové výstavě Tokyo Auto Show 2013. Elektrická motorka PED1 (Passion Electric Dirt) je elektrické enduro, zatímco doménou motorky PES1 (Passion Electric Street) jsou rovné asfaltové silnice.
Unikátnost obou strojů tkví ve vysoké modularitě. Díky stejnému rámu, motoru a uložení baterií bylo možné postavit dva úplně odlišné stroje na stejném základě. Taová modularita se samozřejmě pozitivně projeví na ceně výroby.
foto: Yamaha
Motorky vystavené na loňské výstavě jsou prototypy. Vývoj sériových modelů, certifikace a příprava „business“ plánu si vyžádá ještě několik let. Yamaha předpokládá uvedení obou dvou motorek na trh v roce 2016.
Japonský výrobce zatím nezveřejnila bližší technické údaje, kromě hmotnosti. Díky použití moderních konstrukčních materiálů je hmotnost obou elektromotorek velmi příznivá. Enduro PED1 má hmotnost 87 kg a silniční PES1 100 kg. Například konkurenční silniční Zero S váží 166 kg.
Samozřejmě otázkou je velikost baterií, která se na hmotnosti motocyklu zásadně podílí. Základní Zero S s 8,5kW baterií se pyšní maximálním dojezdem (město) 165 kilometrů.
video: YouTube
Yamaha není na poli elektrických vozidel žádný nováček. U dealerů Yamahy si můžete objednat jednoduché elektrické skútry Yamaha EC-03. Dojezd lehkých skútru je 50 kilometrů.
Japonský gigant Yamaha proniká také na trh s automobily. Zde jde zpozorovat zajímavý trend, kdy nejrůznější průmyslové a elektrotechnické firmy vyvíjejí nové modely elektromobilů.
Důvod je jednoduchý. Elektromobil je zásadně jednoduší na vývoj i konstrukci než auto se spalovacím motorem (odpadá komplikovaný spalovací motor, převodovka, transmise). Vývoj elektromobilu je tak v silách (finančních, technických) více firem.
Trumfem Yamahy je elektrické miniautomobil MOTIV.e připravovaný pro rok 2015. Při hmotnosti pouze 700 kg a 7,2 kWh baterii (příznivá cena) se dojezd auta pohybuje kolem 160 kilometrů.
Nedokážu si nějak
Nedokážu si nějak představit, jak ten nepříjemný zvuk budu poslouchat pokaždé, když někam pojedu. Možná, že to helma utlumí, ale stejně si myslím, že by to měli dořešit.
Dojezd 165km super Bohatě
Dojezd 165km super Bohatě stačí
Ty brďo 🙂 hned bych se
Ty brďo 🙂 hned bych se svezl. I ten zvuk není vůbec špatný 🙂
ale zase tam cpou
ale zase tam cpou převodovku :X neni to spatny, nekdy se hodi, ale v 90% pripadu to jde i bez prevodovky, a prevodovka zbytecne zvysuje cenu stroje a navic je v ni strasne moc pohyblivich casti ktere se muzou pokazit, potrebuje mazani a zvysuje hmotnost… takze vic jak 5 nevyhod oproti jedne vyhode :/ ale koncept je to dobrej, nekde se zacit musi 😀
*pohyblivych 😀
*pohyblivych 😀
Přesně tak – nějak
Přesně tak – nějak začít se musí 😉 ale abych pravdu řekl, mě zas ty převodovky nepříjdou tak poruchové jako motor samotný (a to ty motory už dokaží vydržet i dost). Jasný spousta energie se ztratí na přeodech, ale mě osobně by nevadilo euto s klasickou převodovkou – počítám, že za toto rouhání budu zde ukamenován 😀 Podotýkám teda, že jsem se eutem ještě nesvezl, takže zase nemám představu jak to šlape bez převodovky 🙂
Treba si uvedomiť, že
Treba si uvedomiť, že úloha prevodovky je aby motor mal podľa možnosti „optimálne“ otáčky k prevádzkovým parametrom dopravného prostriedku. Osobne si myslím, že aj do budúcna budú viaceré EV vybavené 2-stupňovou prevodovkou. Takáto môže byť konštrukčne pomerne jednoduchá a vzhľadom na skvelú charakteristiku krútiaceho momentu elektromotora dostatočná. 1 prevodový stupeň (konštrukcia bez prevodovky) má svoju nevýhodu: buď je EV sprevodovaný „do rychla“ – dosahuje vysokú rýchlosť, ale na „ťah“ do kopca alebo rozbeh potrebujem zbytočne veľký výkon. Prípadne je sprevodovaný „do pomala“, a pri vysokých rýchlostiach sú zbytočne vysoké otáčky motora.
Celkom dobrý príklad sú
Celkom dobrý príklad sú E-bicykle. Tie, čo majú motor v náboji majú problém, že elektromotory používajú pri extrémne malých otáčkach – 26″ koleso má obvod cca 2m (26*2,54*3,14/100) a pri rýchlosti 20 km/h prejde za min. cca 333 m (20000/60), takže takýto motor urobí cca 166 ot./min., čo je dosť málo. Tento problém je riešený planétovou prevodovkou (malé výkony), prípadne veľa cievok po obvode (väčší a ťažší motor). Omnoho lepšie sú tzv. MID pohony (sprevodovaný motor upevnený v blízkosti pedálov). Aj keď má E-motor vyrovnanú charakteristiku krútiaceho momentu, predsa len „má najradšej“ otáčky 1000-2000 ot./min.