Elektromobily v ČR: registrace rostly letos o 45 %, nabíječky drží krok

Česká republika se v rámci Evropské unie umisťuje v počtu nabíjecích bodů na 13. místo s 4 313 dobíjecími body na 2 313 stanic.

Růst počtu nových stanic v Česku ale v roce 2023 zpomalil. Zatímco v loňském roce přibylo 634 nabíječek, za první tři čtvrtletí roku 2023 jich bylo uvedeno do provozu dalších 390. Budování infrastruktury pro elektromobilitu a šetrnou dopravu má také podporu veřejného sektoru a Evropské unie, díky probíhajícím i plánovaným dotačním programům mohou obce získat až 85 % financí pro nové projekty. Počet elektromobilů v ČR také roste, od začátku roku do konce září 2023 narostl počet registrovaných elektromobilů v ČR o 45 %.

Česká infrastruktura veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily každým rokem roste, podle dat Ministerstva průmyslu a obchodu už jich je napříč Českem 2 313 s 4 313 dobíjecími body. Nejvíc jich najdeme v Praze (26,2 %), Středočeském kraji (15 %) a Jihomoravském kraji (11,3 %). V počtu nabíjecích stanic se Česko v rámci EU drží na 13. místě, nejvíc jich je evidováno v Nizozemsku, Německu a Francii. 

SOUVISEJÍCÍ: ČEZ chce mít příští rok 110 ultrarychlých nabíječek

Instalace nových dobíjecích stanic na českých silnicích ale pokračuje, za loňský rok jich bylo do provozu uvedeno 634, v letošním roce se očekává obdobný přírůstek – v prvních třech kvartálech letošního roku vzniklo 390 nových dobíjecích stanic. S možným umístěním nových stanic pomáhá veřejně přístupná aplikace Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR.

Slouží k identifikaci tzv. bílých míst, ve kterých jsou vytipovány lokality pro umístění nových veřejných dobíjecích stanic s přihlédnutím ke stanicím stávajícím, jejich výkonovým parametrům a intenzitám dopravy,“ popisuje fungování aplikace Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, které aplikaci vyvinulo.

Penetrace elektromobilů na Českém automobilovém trhu roste společně s rozvojem infrastruktury. Podle nejnovějších dat CDV je v ČR registrováno 20 232 elektromobilů, z toho 6 268 vozidel bylo registrováno jen v období mezi lednem a zářím 2023. V Česku tak připadá 6,7 elektromobilů na jeden veřejný nabíjecí bod, v rámci Evropské unie se tak umisťujeme na 6. příčku. 

Budování nabíjecí infrastruktury proto podporuje celá řada veřejných institucí, včetně Evropské unie. V roce 2024 se například otevře dotační program IROP – Plnící a dobíjecí stanice, díky kterému budou moci obce získat dotace až k 85 % z rozpočtu projektu pro výstavbu nabíjecích stanic pro veřejnou dopravu. V polovině následujícího roku zároveň bude vyhlášen obdobný dotační program TRANSGov Modernizace veřejné dopravy – Vozidla na alternativní pohon veřejné dopravy.

Během letošního roku naši technici nainstalovali přes sto veřejných dobíjecích stanic napříč celou Českou republikou. Usilujeme o to, aby se dostupné nabíjecí stanice staly běžnou součástí dopravní infrastruktury,“ říká Karel Vaniš, provozní ředitel společnosti NTL Forensics, která se na rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu specializuje. 

V ČR už firma vybudovala více než 400 stanic pro nejvýznamnější hráče na poli elektromobility, jako jsou Olife Energy, Innogy nebo E.on. Zároveň se také zaměřuje na rozvoj nových technologií v rámci nabíjení elektromobilů, například dynamického řízení, díky kterému umí nabíjecí stanice efektivně rozdělovat výkon mezi aktivní dobíjecí body a reaguje na aktuální stav sítě. 

Aktuálně vstupní výkon veřejných dobíjecích stanic v ČR překročil 133 MW, což by podle Nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva mohlo stačit pro cca. 103 tisíc bateriových vozidel. Přesto na některých místech dochází k plnému obsazení nabíjecích bodů, proto postupně probíhá nejen rozšiřování veřejné dobíjecí infrastruktury, ale i její modernizace k vyšším dobíjecím výkonům.

zdroj: tisková zpráva

37 Comments on “Elektromobily v ČR: registrace rostly letos o 45 %, nabíječky drží krok”

  1. Protest Skandinávských odborů proti Tesla se rozšířil z Švédska a Norska+Dánska i do Finska s odborovým svazem AKT ….
    Musk Tesla prohrál jeden ze dvou soudů ve Švédsku ohledně doručování nových registračních značek…
    AKT začne dodávky vozů Tesla do Švédska blokovat 20. prosince 😉

    1. Společnost PensionDanmark prodala akcie TSLA v hodnotě 986 mega Kč 😉
      Norský státní investiční fond jejímž která správcem je Norges Bank Investment Management (NBIM) prohlásil, že by Tesla měla dodržovat základní pracovní práva včetně kolektivního vyjednávání… 😉
      NBIM je 7. největším akcionářem TSLA a drží v ní 0,88% v hodnotě 6,8 miliardy dolarů (154 miliardy Kč)

  2. Neodolatelná nabídka od prodejce VW ???
    Otestujte elektromobil až na 30 dní
    Půjčovné/den (8–30 dní) od 899 Kč/den* (2–7 dní) od 999 Kč/den*

    —minimální doba zapůjčení: 2 dny
    —maximální doba zapůjčení: 30 dní
    —náklady za mytí a čištění: 499 Kč
    —maximální nájezd bude stanoven při sjednání zápůjčky
    —nabídka platí pro všechny občany ČR, přesto si prodejci vyhrazují právo zápůjčku individuálně posoudit a ne/realizovat ji dle vlastního uvážení
    —u jednotlivých prodejců nemusí být dostupné všechny z nabízených modelů

    https://www.volkswagen.cz/ev/id-for-all?gclid=CjwKCAiAvdCrBhBREiwAX6-6Uod7CueGq4c2E9ePjqRhbBlAVfF9FZnLWCGeMZqumIPHetPhuB85qhoC0AMQAvD_BwE

      1. prijde me to drahe, 999 za den je moc na to ze to chtej udat, ostatne neni to tak dlouho co to nabizeli na vikend za stejne penize, pusobi to jako snaha vydelat na tech autech aspon na pujcovani

        vetsi smysl by me daval spise nejaky druh operaku na 1-2 mesice aby si to ty lidi co si to pujci osahali poradne

        za me nepochopitelne zpoplatnili i nahradni vozidla pri servisu, coz bylo neco kde mohli elektromobily dobre propagovat, proste kdys ma nekdo u VW auto v servisu, tak mu zadara na tu dobu servisu pujci elektriku aby si to vyzkousel, ale oni rekli ne, my vam napalime i cenu za nahradni auto tak nesmyslne, ze vedle v pujcovne maj ty auta levnejsi 😀

        1. runner42 26. 1. 2023 (10:23): „Na konci roku 2021 měl ČEZ 340 nabíjecích stanic, které dodaly 3,52 GWh, tedy 10,4 MWh na stanici a 17,3 KWh na jedno nabíjení (což byl významný pokles oproti roku 2020).
          V roce 2022 vychází na stanici už jen 9,8 MWh a pouze 16,6 kWh na jedno nabíjení.“

          runner42 26. 1. 2023 (15:48):“Zatímco v roce 2021 připadalo u ČEZu na jeden v ČR registrovaný elektromobil zhruba 20 nabíjení ročně a 346kWh, v roce 2022 to je 18 nabíjení a jen 308kWh, tedy pokles o 11%.“

          Ptám se tedy, jak vypadá situace v roce 2023. Jaký je počet stanic, průměr na stanici, počet nabíjení a průměr na nabíjení.

          Protože již několik let klesá průměr na stanici i počet nabíjení, je naprosto legitimní se ptát, jak to vypadá teď. Je to mnohem podstatnější údaj, než marketingové žvanení o počtu nabíječek.

          1. To ale není důkaz, že by snad EV ubývalo. Je to důkaz, že majitelé zchytřují a pořizují si vlastní wallboxy. Když se mě zeptáš kolikrát jsem letos nabíjel na veřejné stanici tak odpověď zní: Ani jednou. Neměl jsem potřebu jezdit dál než 200 km. Do Prahy je pohodlnější jet vlakem a na dovolenou letadlem.

              1. Zcela výjimečně s Vámi souhlasím. Z ekonomického pohledu to nevypadá jako dobrý podnikatelský záměr, pokud ovšem do toho nevstoupí
                – státní dotace na výstavbu i provoz
                – zlevnění nabíjecích stanic od výrobce
                – zdražení dodávané elektřiny.
                Myslím,že některé tyto faktory se uplatňují. Je celkem zbytečné vést spory, měl by to vyřešit trh, což je ovšem v předotovaném systému EU dost obtížné.

                1. Pokles nabíjení koreluje s extrémním růstem cen elektřiny. Dovozuji, že je zde kauzální vazba, tedy že rostoucí počet nabíjecích stanic není kvůli rostoucím cenám elektřiny doprovázen proporčním růstem nabíjení – počet nabíjení roste pomaleji než počet stanic a to způsobuje rychlý pokles průměrné „výtoče“, což dále prohlubuje ztrátu z provozu těchto stanic.

                2. Něco pravdy na tom bude. Dříve jsem občas nabil na veřejné, letos už ne. Rozdíl ceny je velký tak na to dávám větší pozor. Ale obecně to, že klesá výtoč svědčí o tom, že nabíječky přibývají rychleji než nákup EV. To je dobře, aspoň bude náskok až se lidem konečně rozbřeskne v hlavách a začnou kupovat. Pořád se vymlouvají, že nemohou koupit EV protože je málo nabíječek.

                3. Jde o rozetnutí začarovaného kruhu: málo nabíječek=málo prodejů EV= pochyby o potřebě stavět další nabíječky…
                  Já už svoje řešení navrhoval, ale bylo by až moc výhodné pro široké vrstvy obyvatelstva, když privilegia mají přece patřit jen úzké skupině držitelů kapitálu..🙄
                  Ale i tak zvyšování počtu rychlo nabíječek vidím jako pozitivní a jen tak dál 👍

                4. @Visper „Ale obecně to, že klesá výtoč svědčí o tom, že nabíječky přibývají rychleji než nákup EV. “
                  Je to možné, ale spíš to vypadá, že klesá průměrný nájezd.

                5. Pro Runnču…. Tak to asi těžko bude realita, když dojezd EV setrvale stoupá s každou generací…

                6. Nejspis je denni najezd mensi, nez dojezd na jedno nabiti a tak si vetsina lidi nabije doma a vrati se bez zastavky u nabijecky. Ja uz hodne dlouho nebyl na verejne nabijecce, protoze me baterka Tesly vystaci i k navratu. Drive s Leafem jsem byl pri kazde vetsi vyjizdce verny navstevnik nabijecek a to jeste za doby, kdy se platilo dle minut. To byla nehorazna lichva. Cena za kWh byla pro malobaterkace, kteri nabijely pomalu vyssi nez dnesni. Kolikrat byla pristi nabijecka na hranici dojezdu a tak bylo nutne nabijet skoro do 100% s minutovou platbou. V extremu stala 1kWh snad 50 kc. Proto mam porad v pameti, co to je za previty.

                7. @Drvoštěp Dojezd a nájezd je zcela něco jiného. Dojezd je technický parametr. Je pravda, že nájezd může bý dojezdem částečně ovlivňován, ale na prvním místě ho ovlivňuje cena provozu. A zde si připomeňme, že za tři roky elektřina zdražila na čtyřnásobek, lze tedy předpokládat, že to dopad má, a určitě ne malý.
                  Třeba ten boban, co tady před dvěma lety vypočítával, jak na kilometru ušetří, tak tomu to zcela jistě rozhodilo tabulku.

                8. pro Runnču…. Nemusíš mi snad vysvětlovat takové samozřejmosti. Napsal jsem ,,dojezd“ a je evidentní, že ten je přímo úměrný ,,nájezdu“. A nechytej mě za slůvko – není to myšleno přísně matematicky.

                9. No to je právě ten problém. Podle názoru neplatí zjednodušení, že dojezd a nájezd jsou v přímé úměře. Proto bych dojezd do této diskuze netahal.

                10. pro Runnču… Jinými slovy uznáváš rychlý pokrok v použitelnosti EV (který ještě zdaleka neskončil) a spoléháš že elektromobilitu zastaví vysoká cena elektřiny… Když myslíš 😉😃

                11. Elektromobilita je pohrobek dotačních ekonomik prvních dvou desetiletí jednadvacátého století. Elektromobilita je mrtvá věc, veškerý focus směřuje na syntetická paliva.

                12. Tvrdíš, že vysoká cena elektřiny zastaví elektromobilitu. A ta cena se nepromítne do ceny syntetických paliv?
                  Současná výroba elektřiny v Evropě by nestačila ani na pokrytí nejnutnějších leteckých linek. Myslíš, že by něco zůstalo i pro soukromá auta?

                13. Syntetická paliva
                  1) mohou být vyráběna kdekoliv na světě s následným laciným transportem do místa spotřeby existujícími běžně dostupnými prostředky
                  2) lze vyrábět podle přizpůsobeně okolnostem výroby a cenám elektřiny
                  3) lze skladovat neomezeně dlouho
                  4) je možné používat v 99% existujícího světového vozového parku
                  5) je možné distribuovat ve stávající infrastruktuře
                  6) mají vysokou energetickou hustotu na kilogram, což umožňuje snadno rozvíjet energeticky náročné aplikace.
                  7) přechod je možný zcela plynule s postupným útlumem fosilních zdrojů

                  Tyto fundamenty jsou tak obrovské výhody oproti elektromobilitě, že se syntetická paliva prosadí.

                14. To, že spotřebuješ 6x tolik elektřiny než kdyby se projela v EV nevadí? I kdybychom měli tolik FVE, že bychom nevěděli co s tím tak by bylo možné to akumulovat do E-paliv a potom bychom s tím mohli v zimě pohánět kogenerace. Jenom naprostý debil by to projezdil v autě když má na to má 6x úspornější EV.

                15. Ne, nevadí. Protože to bude elektřina dostupná v čase a místě pro EV nepoužitelném.

                16. @lavrov42. Kdyz nekdo ma FVE na rodinnem dome a nemuze nabijet EV primo doma, tak se EE doda do site a spotrebuje teda jinde. Treba i na nabijecce o 15km dal. Stejny princip jako bankovni bezhotovostni system. Vlozim penize do banky a muzu si je vybrat kdekoliv na svete. S tou EE to bude spis v okruhu do 10km, protoze urcite ji spotrebuje uz muj soused. A tam kde budu nabijet, ma urcite take nekdo FVE ktera dodava do site. At se kroutis a snazis sebevic, mas to marne. Elektromobilita a FVE vyhraje.

Napsat komentář