Elektromobil Renault Twingo Z.E.: dojezd až 250 km, baterie pouze 22 kWh!

Renault odhalil specifikace nového elektromobilu Renault Twingo. Nejspíš vás hodně překvapí.

Elektromobil Renault Twingo Z.E. nebude nabízet rychlonabíjení standardu CCS ani žádného jiného. Místo toho bude vybaven 22kW AC palubní nabíječkou Cámeléon.
foto: Renault

Renault Twingo je úspěšné malé auto, kterého se během tří generací prodaly více než 4 miliony v 25 zemích světy. Na autosalonu v Ženevě se už zanedlouho představí jeho plně elektrická verze.

Elektromobil Renalt Twingo Z.E. bude vybaven 22kWh/400 V baterií LG Chem (21,3 kWh využitelných) doplněnou o aktivní tepelný management a 22kW palubní nabíječku Caméléon, kterou už automobilka využívá např. také u elektromobilů Renault Zoe.

Rozložení komponent v elektromobilu Renault Twingo Z.E:

Rozložení komponent v elektromobilu Renault Twingo Z.E:
foto: Renault

Elektromotor o výkonu 60 kW/160 Nm také vychází z elektromotoru v Zoe, vyrábí se ve městě Cléon v západní Francii. Samotné auto se pak bude skládat na Slovinsku v továrně Novo Mesto. Max. rychlost je 135 km/h.

Auto je dlouhé pouze 3,61 metru (pro srovnání, elektromobil Škoda CitigoE iV měří na délku 3597 mm), poloměr otáčení je 4,3 metru.

Baterie elektromobilu Renault Twingo Z.E.

Baterie elektromobilu Renault Twingo Z.E.
foto: Renault

Elektromobil Renault Twingo Z.E. nabídne Eco mód pro dojezd až 215 km, případně rekuperační B mód se třemi stupni rekuperace. Dojezd ve městě činí dle WLTP až 250 km, kombinovaný dojezd je až 180 km.

Rozvor činí 2492 mm, objem zavazadlového prostoru 240 litrů, při sklopení zadních sedaček 980 litrů. Baterie doplněná hliníkovým pláštěním váží 165 kg a skládá se z osmi modulů.

Renault Twingo Z.E.

Renault Twingo Z.E.
foto: Renault

Renault zatím k elektromobilu Twingo Z.E. nezveřejnil to nejdůležitější, a to cenu. Právě cena rozhodne o jeho popularitě, protože co se týká specifikací, tak co se týká kapacity baterie (36,8 kWh), značně zaostává za trojčaty Škoda CitigoE, Seat Mii i Volkswagen e-Up!.

Elektromobil Renault Twingo Z.E.

Elektromobil Renault Twingo Z.E.
foto: Renault

Pokud by ale Renault byl schopen nabídnout ještě nižší cenu, než je např. cena elektromobilu Škoda CitigoE iV (450 000 Kč), mohlo by elektrické Twingo přeci jen zaujmout.

tisková zpráva

93 Comments on “Elektromobil Renault Twingo Z.E.: dojezd až 250 km, baterie pouze 22 kWh!”

  1. koukám že veškerá novinařina kolem EV na českých webech
    koukám že veškerá novinařina kolem EV na českých webech se bohužel dostala jen na bohapusté kopírování tiskových zpráv výrobců z jejich ujetých marketingových oddělení…překvapuje mě že si nikdo nepočítal spotřebu dle WLTP… pokud je 22kWh baterie nominální kapacita a vezmu že to bude mít 1kWh buffer nahoře a dole zbyde mi 19 kWh a na to abych ujel 250 km musel bych mít spotřebu lehce přes 7kWh/100 což je reálné max. z kopce

    a to už vůbec nekomentují čísla z konkurenčního fdrive kde zřejmě celá redakce nezvlada základní počty

    1. Koukam ze zaci ceskych skol uz nezvladaji chapat psany text. V
      Koukam ze zaci ceskych skol uz nezvladaji chapat psany text. V clanku je napsano:“bude vybaven 22kWh/400 V baterií LG Chem (21,3 kWh využitelných)“. Tak vase uvahy o 19kWh jsou nejspis uplne zbytecne mareni zdroju. Radim vam, jako uz i jinym diskuterum, aby si clanky precetli nekolikrat po sobe s tp peclive, nez zacnou psat.
      Mozna ze by se hodilo, delat si i poznamky, kde mate vypadky a zacit na tom pracovat.

        1. U ostrovnich FV elektraren zadna licence neni potreba a tudiz
          U ostrovnich FV elektraren zadna licence neni potreba a tudiz i ostrovni EV asi nic takoveho nebude muset mit. Ale v Cezku clovek nikdy nevi s cim vlada prijde. Treba takove V2G, teda vehicel to grid uz je elektrarna pripojena k siti.

                1. 6,3 je moc hezký, ale chybí rychlost vzdálenost a pro
                  6,3 je moc hezký, ale chybí rychlost vzdálenost a pro objektivitu i profil cesty. Což vlastně vysvětluje tvůj smajlík na konci. Schválně si to někdy vynuluju na kopci, jestli se dole budu blížit nule.

                2. Je to po cestě z Vestce (vynulování spotřeby) na Zbraslav
                  Je to po cestě z Vestce (vynulování spotřeby) na Zbraslav přes Dolní Břežany a tahle spotřeba byla na konci mostu, tedy 12,5 km. Profil trasy z Břežan je jasný, v podstatě pořád rekuperace.

                3. Tak to jooooo. 3 km mírně do kopečka a zbytek furt dolů.
                  Tak to jooooo. 3 km mírně do kopečka a zbytek furt dolů. Někdy to zkusím taky tak.

        1. Kdyz jedu s Ionem konstantni rychlosti 50 km/h, tak spotreba
          Kdyz jedu s Ionem konstantni rychlosti 50 km/h, tak spotreba je dost pod 10 kwh/100km. Neznam podminky testu WLTP pro mesto, ale dovedu si predstavit, ze vmax bude 50 km/h a tak v testu je ta hodnota dosazitelna. V realu to bude samozrejme vic, stejne jako u spalovaku, kde se v testech objevuji hodnoty kolem 3 l/100 km. A v rekordech dojezdu se spalovakem poradanych Skodoffkou dosahuji nekteri ucastnici uplne nevidanych hodnot. Ne vse co clovek sam nedokaze nemusi byt nemozne. Hypermilling s Teslou 3 byla spotreba nekde 7 kwh/100km.

  2. Jo to vypadá na hodně povedené městské autíčko. Po
    Jo to vypadá na hodně povedené městské autíčko. Po zklamání z cenové politiky Hondy, a po té co vyrukovali Peugeot s 208 a Opel s e-Corsou má teď teď Renault přijatelnou konkurenci.
    Jen se trochu bojím, zda to nebude ujídat z koláče cílové skupiny ZOE. Přece jen ZOE je o trošku větší, má těch sedaček 5. ten kufr malinko větší, ale ony ty drobnosti dělají hodně.
    Asi si Renault říká, že po přidání CCS do ZOE R110 a R135 je to už rodinné auto na dálkové cesty a tudíž že tu z jejich produkce chybí něco maličkého do města.

  3. Konečně EV s pořádnou palubní nabíječkou, třeba jako
    Konečně EV s pořádnou palubní nabíječkou, třeba jako Smart! Pokud budu mít na palubě 3f nabíječku 22 kW, klidně se vzdám CHAdeMa. Výsledná průměrná rychlost nabíjení se stejně pohybuje kolem 22 kW i když to začíná třeba na 45 kW. Dále pak stačí jen pětikolíky a Mennekesy typ2. Nepotřebuji žádné drahé rychlonabíječky. EV není zdaleka jen o dojezdu na 1 nabití.

    1. Jak je to s průběhem nabíjecího výkonu u 3f AC 22 kW ve
      Jak je to s průběhem nabíjecího výkonu u 3f AC 22 kW ve srovnání třeba s DC 50 kW?

      Jde mi o to, že pokud průměrná rychlost nabíjení na DC bude cca. 22 kW (Citigo), bude to srovnatelné s nabíjením AC 22 kW? Jinak řečeno, nemá i AC nabíjení podobnou křivku jako DC? To znamená v určitém pásmu to jede naplno, co to nabíječka dá a pak od 70 nebo 80% postupně snižuje výkon podobně jako DC nabíjení. Protože AC nabíjení je vlastně jenom to, že do auta jde AC, ale ten se pak interní nabíječkou mění na DC a ten baterku dobíjí. Jasně, ta křivka nabíjení AC bude víc plochá než u DC, přeci jenom se nabíjí cca. 1C, kdežto u DC je to cca. 1,5C (Citigo). Ale i tak… asi nejde počítat s tím, že AC nabíjení bude nabíjet 22 kW od 0-100?

      1. No u ZOE to tak téměř je.
        A například model Q90 má

        No u ZOE to tak téměř je.
        A například model Q90 má dokonce palubní nabíječku 43kW, a baterii 41 kWh. Pravda 43kW AC nabízí jen stojany Eon, ale když už byly k mání, tak jste nabil celou použitelnou kapacitu za méně než hodinu (neboť je to jak vy také píšete 1C).
        Na první pohled se absence DC konektoru (tedy CCS či ChaDeMo) zdá jako osudová chyba, ale pak v praxi se ukázalo, že je ZOE v určitých případech rychleji nabité (respektive více km za kratší čas).
        AC nabíjení (1C) má prostě mnohem lepší nabíjecí křivku, a vlastně je velmi šetrné k baterii.

        1. U Smarta jsem se divil, že to nabíjelo skoro pokaždé
          U Smarta jsem se divil, že to nabíjelo skoro pokaždé stejně rychle a na konci nabíjení (90% a více) to málokdy zpomalilo. Se Smartem jsem chtěl jet E-Challenge jenom kvůli ukázce, co dokáže palubní nabíječka 22 kW. Bohužel, žádný Smart s 22kW zrovna nebyl k mání.

              1. No matematicky ANO, ale:
                1) Věříte tomu, že CigiGo si

                No matematicky ANO, ale:
                1) Věříte tomu, že CigiGo si udrží na DC tuto nabíjecí charakteristiku? Neznám-ho, nemohu tvrdit že ne, ale nevěřím tomu. Osobně odhaduji, že nad 50% kapacity klesne příkon též pod 20 kW – tudíž při větší baterii, se dobíjecí čas protáhne.
                2) CitiGo nabíjí na DC příkonem necelých 1,5C (vůči baterii). Renault palubní nabíječkou 1C – copak asi bude působit šetrněji na životnost baterie?
                3) Jakýpak je asi (a třeba jen v Evropě) poměr počtu DC (50 a více kW) vůči třífázovým zásuvkám 32A (případně wallboxů 22kw)??? Pravda, počet DC nabíječek stoupá, a stoupat bude – počet průmyslových zásuvek se už nijak dramaticky zvyšovat nebude (i když, kdo ví k čemu povede platforma komunitního nabíjení).
                4) K tomu dojezdu. Já bych to v realitě na tak velký rozdíl neviděl. Opět – nemám stále osobní zkušenost – ale něco mi říká, že to ve finále budou několik málo desítek km (tím myslím třeba 20 až 30 km na nabití), určitě ne 40 % z celkového dojezdu.

                1. To nabíjení… ne matematicky, ale dle údajů výrobce, jak
                  To nabíjení… ne matematicky, ale dle údajů výrobce, jak pro Twingo, tak pro Citigo, oba uvádějí cca. hodinu pro nabití 0-80 proc. Křivka toho Citigo bude více „nahoru a dolu“, u Twinga bude více plochá a ten výkon blízko max. si udrží v širším rozsahu. Ale i tak bude průměrný výkon vyšší u Citigo. Aby taky ne, když to je rychlonabíjení, i když teda limitované cca. 36 kW.

                  Prostě u Twinga bude průměrný nabíjecí výkon na AC cca. 16-17 kW a u Citigo bude na DC ten výkon cca. 25 kW, což u obou odpovídá dobití 0-80%. Twingo na to ujede 140 km a Citigo zhruba 200 km.

                  Dojezd… Twingo dle WLTP 180 km, Citigo tuším 252 km, pokud si dobře pamatuji, to je přesně 40% rozdíl, 72 km. Logicky, Citigo má o polovinu větší baterku, tak se to dá očekávat.

                  Jo a co se týká šetrnosti k baterce, tak když se na to koukám, oba nabíjí max. 1C, Twingo 22 kW a Citigo kolem 36 kW, oboje je to 1C. Akorát to Twingo bude delší dobu blíže k těm 1C, protože nebude ten výkon tak klesat jako u Citigo, takže to Citigo nabíjí i šetrněji, i když je to DC…

                2. Dobře, tak nebylo správné slovo matematicky, ale měl to
                  Dobře, tak nebylo správné slovo matematicky, ale měl to být „teoreticky“. Uvidíme, jaká bude praxe. Můžete mít pravdu, ale po mé zkušenosti s dobíjením ZOE není absence DC dobíjení pod výkon 40kW nedostatkem a naopak výkonná palubní nabíječka (22kw) se může stát výhodou.
                  PS: stále zůstává četnost dobíjecích bodů, ale tam se zase výhodnost ztrácí, když vezmeme v potaz, že obě auta mají ráno nabité penzum km na celý den – že obě jsou určena k ježdění okolo komína.

                3. Ale to jsem ani neřekl, že chybějící DC je nějaký
                  Ale to jsem ani neřekl, že chybějící DC je nějaký hendikep. Jen jsem se zamýšlel nad rozdílem AC vs. DC v případě rychlého AC 22 kW. Ano, to 22 kW AC je velmi dobrá vlastnost, doma se to dobije 11 kW a venku 22 kW, což na tak malou baterku v pohodě stačí. A i nabíječky AC jsou všude tam, kde i DC. Samozřejmě, na dálnic asi AC nebudou, ale tam to ani není potřeba, obě auta jsou typická auta do města a okolí s denním nájezdem menším nebo rovným jejich dojezdu. Pro manželku ideální auto a i se mi víc líbí než Citigo 🙂 Jen se obávám, že cena bude min. jako Citigo, resp. počítám někde mezi Citigo a Smart. I když, překvapit můžou, uvidíme.

                  PS:
                  Stejně bych radši bral i3, už se dá sehnat pod 500 tis. (94 Ah), jen přesvědčit ženu, že potřebuje změnit auto 🙂

                4. Já bych jen dodal, že baterie u Twinga je postavena na
                  Já bych jen dodal, že baterie u Twinga je postavena na článcích s vysokou energetickou hustotou, které jsou ekvivalentní těm, které používá Citigoe. Dost možná jde o stejný typ od LG Chem. Díky tomu je baterie Twinga velmi kompaktní a lehká. Zajímavé je třeba srovnání s PHEV baterií u Superbu, která s 13kWh váží cca 135kg proti 165kg u Twinga s 22kWh. I rozměrově jsou podobné. Nicméně u baterií není nikdy nic zadarmo a tak daní za malé rozměry a hmotnost je právě omezení nabíjecího proudu na max. 1C a to ještě zdaleka ne po celou dobu trvání CC fáze nabíjení (stejně jak u Citigoe). Tedy nasazení CCS pro průměrný nabíjecí výkon cca 16kW by bylo nesmyslné.

                  Z půdorysu vozu je také jasně vidět, že pokud by Renault netrval na zadním náhonu, tak se do vozu, konkrétně pod zadní sedadla, vejde i druhá skříň baterie. Tedy i takto malý vůz mohl mít cca 44kWh baterii a zde samozřejmě by už nasazení CCS bylo zcela na místě.

                5. Jo, to je užitečná informace, díky. Dává to
                  Jo, to je užitečná informace, díky. Dává to smysl.
                  Stejné články patrně používá i nový Ioniq, nebo Soul a e-Niro s tou menšou baterkou kolem 35 nebo 39 kWh, je to tak?. Proto mají pomalejší nabíjení než předchozí verze s menší baterkou, ale s jinými články a jiným zapojením.

                6. Ano je to tak, LG Chem se aktuálně snaží o to zvýšit
                  Ano je to tak, LG Chem se aktuálně snaží o to zvýšit svůj podíl na trhu a dělá to formou nabídky velmi levných pouch článků se zajímavou energetickou hustotou. Jejichž největší omezení je právě nabíjecí proud 1C špičkově při nízkém SoC a dále je předepsaná schodovitě klesající křivka nabíjecího proudu.

                  LG chem i ostatní výrobci dokáží vyrobit a běžně nabízejí články s podobně vysokou energetickou hustotou, ale nabíjecím proudem kolem 1.6C. Bohužel tyto jsou o něco málo dražší a výrobce vozů se přeci nebude dobrovolně ochuzovat o svůj zisk, když může využít naprosto tragického povědomí zákazníků o možnostech současné technologie lithiových baterií ve spojení se stále velmi malou konkurencí.

                7. Dá sa nejak dopracovať k datascheetu týchto batérií od LG
                  Dá sa nejak dopracovať k datascheetu týchto batérií od LG Chem, ktoré sú pravdepodobne v Citigoe? Všimol som si, že pri rekuperácii to ide niekedy až k takmer 60kW a tiež si škodofka nerobí ťažkú hlavu obmedzovať nabíjací výkon pri chladnej baterke a rekuperuje to na plný knedlík.
                  Na Tesle, keď mala baterka 0st., tak rekuperácia už nefungovala takmer vôbec.

                8. Koukněte na průběh nabíjení nového P208, od 22:56
                  Koukněte na průběh nabíjení nového P208, od 22:56 min.:
                  https://www.youtube.com/watch?v=SGRuXW25v4c&t=1472s

                  Jaké články jsou tam použité? Jde o to, že průběh nabíjení je takový, že maximum cca. 98 kW využije asi jenom do 16%, pak to skokově klesne na cca. 75 kW, chvilku drží a zase skok, atd. Prostě mi to přijde, že jsou to velmi podobné články (schodovitě klesající křivka nabíjecího proudu) jen umožňují třeba špičkově 1,5-2C, i když omezenou dobu.

          1. Nejde o to zda je do auta pouštím AC nebo DC, stejně se
            Nejde o to zda je do auta pouštím AC nebo DC, stejně se baterie nabíjí jen DC. Jde o to, že palubní nabíječka nabíjí baterii 1XC nebo i méně – (tedy neznám EV, které by mělo palubní nabíječku co by tuto hodnotu překračovala).

            1. Takže správně řečeno je to tak, že pomalejší
              Takže správně řečeno je to tak, že pomalejší nabíjení šetří* baterku.

              Protože na příkladu Twingo vs. Citigo jsme si ukázali, že pokud je AC nabíjení dostatečně výkonné, může se klidně srovnat s DC „rychlonabíjením“. Pak tedy není žádného rozdílu a oba způsoby nabíjení mají na baterku stejný vliv, protože obojí je cca. 1C.

              Jistě, v praxi takových případů moc nenajdeme, takže lze s jistou dávkou tolerance říct, že AC nabíjení je k baterce šetrnější.

              * samozřejmě, že žádné nabíjení baterku nešetří, každé nabíjení (cyklus nabití-vybití) se už z principu na baterce podepisuje tak, že ji degraduje, akorát pomalejsí nabíjení degraduje méně. Znám to z modelářských LiPo baterek… klidně umožňují nabíjení i více než 2C, ale ideální je pod 1C. No ale, když je člověk na letišti a chce tam létat, tak točí dvě sady a nabíjí je co to dá, na pomalé nabíjení je pak čas doma 🙂

              1. Jak mám chápat ty dvě věty v posledním odstavci, když je
                Jak mám chápat ty dvě věty v posledním odstavci, když je dám za sebe?
                „*samozřejmě, že žádné nabíjení baterku nešetří“ a „akorát pomalejsí nabíjení degraduje méně“.
                Tak já tomu rozumím tak, že pomalé nabíjení degraduje méně, tudíž šetří baterku (prodlužuje její dobu použitelnosti).
                A proč jsem mluvil o výhodách AC nabíjení u ZOE (které očekávám i u Twinga).
                ZOE R90 = 0,5C
                ZOE Q90 a R240 = +- 1C
                ZOE Q210 má jediné 2C
                Modely R110 a R135 vynechávám, ty již mají CCS combo – DC.
                Další EV, která mají ve všech modelech DC dobíjení, mají (snad bez výjimky – teď si žádné neuvědomuji) nabíjení nejméně 1,5C

                Na druhou stranu, většina DC nabíječek v ČR podává výkon max 50kW (zatím těch super rychlých moc nemáme), a při dnešních kapacitách batarií u nových EV to na českých „rychlobaníječkách“ je i na DC konektorech okolo jednonásobku kapacity.

                Jedinou výhodou ZOE (a tedy i Twinga) tedy zůstává to, že je za hodinu nabijete i na wallboxu, či dokonce na průmyslové zásuvce 400V/32A a těch je násobně více než DC stojanů, a po letošní aktualizaci ceníků i podstatně levnější.

                1. Jak jsem psal, striktně řečeno, každé nabíjení a
                  Jak jsem psal, striktně řečeno, každé nabíjení a vybíjení vede k degradaci baterky, jenom pomalejší nabíjení (i vybíjení) vede k pomalejší degradaci. Proto se mi zdá, že mluvit o nějakém „šetření“ baterky je zcestné. Nabíjení (jakékoliv) baterku nešetří, ale naopak degraduje, to je fyzika, vlastnost baterek. Jak jste psal i sám, pomalejší nabíjení degraduje méně, ale degraduje. Tudíž myslím, že o šetření nemůže být řeč. Baterku šetříte, když ji nepoužáváte 🙂 Ale OK, vím, jak jste to myslel…

                  Beru výhody rychlého AC nabíjení, hlavně u malé baterky. Jak už jsem psal několikrát, jen jsem chtěl poukázat na to, že to AC nabíjení je v této rychlosti vlastně stejně rychlé jako DC nabíjení třeba u toho Citigo a tím říct, že odpadá výhoda „šetrného pomalého AC nabíjení“, jak se toto často prezentuje. Ostatní aspekty (výhody) AC nezpochybňuji.

                2. Bohužial litiovú baterku neviete šetriť ani keď ju
                  Bohužial litiovú baterku neviete šetriť ani keď ju nenabíjate. Baterka starne už od prvého dňa skompletovania na linke. A jej približná životnosť bez ohľadu, či sa používa, alebo nepoužíva je max. 20-25rokov. Samozrejme súčasné technológie. V budúcnosti sa to možno zmení, aj keď si myslím, že to je úplne dostatočné.

                3. Ano, to je vlastně pravda. Můžete akorát apomalit proces
                  Ano, to je vlastně pravda. Můžete akorát apomalit proces stárnutí tím, že baterku nabijete na skladovací napětí, už nevím kolik to je u Lixx baterek.

                4. Tiež neviem koľko to presne je, ale niekto tu v minulosti
                  Tiež neviem koľko to presne je, ale niekto tu v minulosti spomínal, že Lixx baterie sú schopné čiastočnej regenerácie kapacity, keď sa nabijú na 40% SOC a skladujú pri 20-25st. Aj tu bol na to odkaz, ale teraz ho neviem dohladať. Ak ho nájdem, tak ho sem dám.

                5. Uvidíme, když to Eban dohledá, ale pokud jsem to správně
                  Uvidíme, když to Eban dohledá, ale pokud jsem to správně vypozoroval, tak když si dnes něco koupíte s baterií – telefon, notebook, nějakou hračku, nebo třeba powerbanku – tak je obvykle dodávají nabité na 30 % +- 5 % – ale je to jen laické pozorování.

                6. Když jsem ještě létal, tak jsem používal LiPo a tam je
                  Když jsem ještě létal, tak jsem používal LiPo a tam je skladovací 3,8V/článek. Ale i tak za pár sezon odešly, nafoukly se. Taky ale dostávaly zabrat, vybíjení klidně 20-30C a nabíjení 2C 🙂 Ale jasně, že trakční baterky do EV budou kvalitnější.

                7. Tak chlapci po vyše hodiny hľadania som to našiel 🙂
                  Dával

                  Tak chlapci po vyše hodiny hľadania som to našiel 🙂
                  Dával to do diskusie pod článok o novom ioniqu, Láďa_MIEV
                  http://www.hybrid.cz/hyundai-odhaluje-druhou-generaci-modelu-ioniq-elektromobil-nabidne-nejspis-38kwh-baterii#comment-174336

                  Bavili sa o tom približne v 3/3 diskusie na prvej strane, približne TU
                  A konečne tá konkrétna štúdia
                  Možno by bolo dobré, keby sa ozval Láďa, má to asi dosť dobre naštudované

                8. No to je věda 🙂 A teď si představte, že si EV koupí
                  No to je věda 🙂 A teď si představte, že si EV koupí normální uživatel, co předtím jezdil spalovákem a je zvyklý tankovat jednoduše tak, že zastrčí hadici a vezme plnou. A neřeší, jestli pak bude stát nebo hned pojede, kolik je stupňů, jak „zahřátá“ je nádrž a pod. Si neumím představit, že bude nějak řešit tu alchymii kolek baterky 🙂

                9. Keď si kúpi Teslu, tak to nerieši. No ale tí ostatní na
                  Keď si kúpi Teslu, tak to nerieši. No ale tí ostatní na to jaksi kašlú 🙁
                  Už som to tu písal, že na citigoe mi rekuperuje na plný výkon aj do chladnej baterky atď.. Keby som nemal nejaké skúsenosti s Teslou, tak by mi to ani neprišlo nenormálne a nič by som neriešil, ale ja chcem aby to zostalo v kondícii, čo možno najdlhšie, tak sa o to zaujímam

          1. Všimol som si nižšie.
            Jeden postreh: Citigo vie

            Všimol som si nižšie.
            Jeden postreh: Citigo vie rekuperovať výkonom až takmer 60kW, keď sa mierne stlačí brzdový pedál. Na tak malú baterku a pravdepodobný typ článkov 1C, sa mi to zdá už ale dosť. Asi jej to prospievať veľmi nebude aj keď to trvá len krátko.

      1. Pokud myslíte starší Soul, tak ano. Ten má jinou baterku
        Pokud myslíte starší Soul, tak ano. Ten má jinou baterku než tato nová EV. Stejně tak starý Ioniq, co vím ze zkušeností majitelů, tak jede i přes 50 kW.

        Ale nový Soul s tou menší baterkou, i Ioniq, už mají stejné články jako to Citigo a stejně mizerný výkon nabíjení, viz. test nový Ioniq od Elektrodad. A stejně je na tom Kona i e-Niro s tou menší baterkou, bohužel. Níže to zmiňuje i pajda a i příčinu, proč.

        1. Nový Ioniq a nový Soul, Niro a Kona ovšem pouze verze 39
          Nový Ioniq a nový Soul, Niro a Kona ovšem pouze verze 39 kWh mají taky pomalé nabíjení, ale o něco rychlejší než Citigo-e. Verze 64 kWh už mají nabíjení rychlejší než dokáže dodat 50 kW nabíječka.
          Mezi námi, nedává vůbec smysl verze 39 kWh kupovat, rozdíl v ceně je 50 tis. a výkon elektromotorů mají tyto verze o 50% menší.

          1. Samozřejmě, myslel jsem ty verze s menší baterkou 39 kWh,
            Samozřejmě, myslel jsem ty verze s menší baterkou 39 kWh, ta 64 kWh tímto problémem pomalého nabíjení netrpí, jsou použity jiné články. Stejně tak třeba nová Corsa/P208 s 50 kWh baterkou, ta umí až do 75 kW, 1,5C, stejně tak ID.3 a pod. O něco rychlejší nabíjení té 39 kWh baterky je dané jenom o něco větší kapacitou baterky, takže i tady se nabíjí max. cca. 1C. Souhlasím, ta verze s 39 kWh nedává vůbec smysl, musela by být min. o 200 tis. levnější a ne o 50.

          2. Teď jsem si pro zajímavost dal do ABRP svou trasu, kterou
            Teď jsem si pro zajímavost dal do ABRP svou trasu, kterou jezdím pravidelně služebně, CZ-DE a srovnal jsem Ioniq 28 kWh a nový Ioniq 38 kWh. Délka trasy je 520 km (většina dálnice), rychlost jsem omezil na 130 km/h, doba jízdy je 5:02 hod. Obě auta budou po trasse 3x dobíjet a obě auta se zdrží na nabiječkách 1:29 hod 🙂 Tak nevím, kde je ten pokrok ve větší baterce. Ale ano, na trase kolem 250 km má ten nový výhodu, zvládne to najednou. Ale jak se jede delší trasa, výhoda větší baterky je eliminovaná pomalejším nabíjením.

            Tady srovnání z Fastnedu:
            https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/223715447-Charging-with-a-Hyundai-Ioniq

            1. Výhodu auta s větší baterkou oceníte právě na trase 250
              Výhodu auta s větší baterkou oceníte právě na trase 250 Km, kde ten den vůbec nebudete muset hledat nabíjecí stanici.
              Když je to auto s větší baterkou za stejné peníze , tak proč ne.

              Nebo jsou případy když není na cestě nabíjecí stanice. Třeba pitomá trasa Hradec Králové, Turnov a zpět. Prostě okruh 50 Km od Jičína je bez DC nabíječek.

              Jet takovou trasu třeba I3 60Ah je prakticky nemožné Muselo by se jet přes Vrchlabí, nebo Mladou Boleslav, k čemu Vám bude na té I3 rychlé dobíjení. S citigem to dáte levou zadní a nabíjení ten den ani nepoužijete.

              Prostě každé auto a u EV to platí 2x se má používat k danému účelu.

              Navíc můj názor je, že delší DC nabíjení až tak nevadí lepší jedno 1H než 2x 20 minut, protože nemusíte řešit zajíždku na stanici a riskovat, že bude obsazená.

              1. No to jo, to souhlasím, že na ty trasy kolem 250 je lepší
                No to jo, to souhlasím, že na ty trasy kolem 250 je lepší 39 kWh baterka než 28 kWh, i když s podstatně rychlejším nabíjením. Já řešil delší trasu a tam se to pomalu překlápí a pokud by se jelo 600, 700 a více, tak tam jednoznačně vítězí starší Ioniq díky tomu rychlejšímu nabíjení, i když s menší baterkou.

                Ano, záleží jaké trasy jezdíte a dle toho si vybrat EV.

                Pro mě osobně je lepší 2×20 minut než 1xhodina, to jednoznačně. Ale každý to může vidět jinak, to je jasné.

                1. Myslím že na tak dlouhé trasy elektrické auto a takhle
                  Myslím že na tak dlouhé trasy elektrické auto a takhle malou baterkou stejně není vhodný a navíc s menší baterkou tak baterka tím cyklováním dříve odejde.

                  2×20 minut by bylo lepší, když by DC nabíječky byli jak dneska benzínky tj. všude a volný. Ale pokud máte nabíječky po 30-50 Km a jen jednu tak jednak máte k nabíječce zajíždku a jednak co když tam někdo bude, takže dneska pokud už volnou nabíječku „ulovíte“ tak už je v praxi jedno jestli si dáte oběd za 20 minut, nebo si dáte prostě rybu.

                2. Jenomže auto velikosti Ioniq by už klidně mohlo sloužit
                  Jenomže auto velikosti Ioniq by už klidně mohlo sloužit jako jediné auto v rodině a ne jenom na jízdy kolem vesnice. Ale to by právě chtělo rychlé nabíjení, aby to moc nelimitovalo. U Citigo to pomalé nabíjení nevadí, u Ioniq ano.

                3. Jasně že , jo otázka je kdo jak jezdí, u nového Ioniqa
                  Jasně že , jo otázka je kdo jak jezdí, u nového Ioniqa Vám bude pomalé nabíjení vadit jak jste správně počítal až tak od 500 Km a více, ale zase drtivou cest „kolem komína“ to zvládne bez dobíjení.

                  Citigo je trochu extrémní auto pro firmu po slevě za 360 tis bez DPH to je super cena. Po okreskách klidnou jízdou dojezd 250 Km při průměru 60 km/hod to znamená dobu jízdy 4 hoidiny.
                  No nechtěl bych v Citigu 4 hodiny sedět v kuse to bych si rád hodinku na nabíječce počkal 🙂

              2. Výhodu auta s větší baterkou oceníte právě na trase 250
                Výhodu auta s větší baterkou oceníte právě na trase 250 Km, kde ten den vůbec nebudete muset hledat nabíjecí stanici.

                Samozřejmě to předpokládá, že člověk přes noc nabije auto a ráno vyrazí. Když máte najeto 90 km a musíte vyrazit na 200 km trasu, tak vás čeká to úmorné nabíjení…..

    2. Určitě lepší 22 kW nabíječka, než 7 kW o tom není
      Určitě lepší 22 kW nabíječka, než 7 kW o tom není sporu, ale v praxi na noční a domácí nabíjení ta 7 kW bohatě stačí a na cestách zase moc AC nabíječek s kabelem není , má jich pár EON.
      A to Vás nebude bavit vytahovat vlastní kabel u DC jen pohodlně dáte kabel co je na stojanu , něco jako když tankujete benzín, taky sebou nevozíte vlastní hadici.

      A jako bonus bude to DC vždy rychlejší u i toho Citiga je špička kolem 35 kW

          1. Jak kdy. Při takovém tom místním poježdění raději
            Jak kdy. Při takovém tom místním poježdění raději nabiju během nákupu, oběda apod., než muset jet na DC a tam půl hodiny čumákovat. Silná palubní nabíječka Vám dává více možností. Například nedávno jsem využil sloupek na Wilsonově nábřeží v Nitře a než jsem vyřídil svoje záležitosti, měl jsem díky 22 kW AC dost šťávy na jízdu zpět do Brna. Se slabší palubní nabíječkou bych se ještě musel cestou někde zastavovat. A další příjemná stránka 22 kW AC jsou náklady – u E.ONu za polovic, na mnoha místech zdarma…

            Prostě když to domácí dobíjení máte, tak je to jednoduché a řešíte jen dlouhé cesty, což znamená DC. Ale pokud tu možnost nemáte, pohlížíte na to úplně jinak.

            1. Určitě silná palubní nabíječka je výhoda, ale bez DC
              Určitě silná palubní nabíječka je výhoda, ale bez DC nabíjení nevím. AC sloupky se staví čím dál méně , což je rozhodně škoda.

              Celé se to podle mě mělo vymyslet jinak, měli se dělat silné levné ac nabíječky a 50 kW DC úplně vynechat protože je drahé na výstavbu i pak na využívání.

              ALe když by jste měl v tom autě DC , tak si přece nabijete na DC, to že zrovna v Nitře mají AC sloupek je fajn, ale věšinou jsou DC a AC nabíječky společně.

              Co jste to měl za ZOE , že nedojelo Brno, Nitra a zpět bez nabíjení? To už mělo špatnou baterku? Mělo by ujet 300 Km.

              1. Samozřejmě auto bez DC (pokud to není právě Twingo apod.)
                Samozřejmě auto bez DC (pokud to není právě Twingo apod.) je blbost a při delší cestě není o čem. Jen tvrdím, že pokud máte slabou palubní nabíječku, tak bez možnosti domácího nabití je to opruz a ztrácíte plno času zbytečně na DC, kdežto s dobrou palubní nabíječkou si to BEV můžete pořídit i pokud bydlíte v bytě a nemáte garáž a dá se s tím vcelku dobře fungovat. To je vše 🙂

                Baterku mělo dobrou, ale ZE40 v zimě na okresce 300 km nedá, s lehkou nohou jedete za 14 kWh/100 km a taky samozřejmě nemůžete dojet do cíle s 0 % SoC. Jestli mne paměť neklame, tak cestou tam jsem se dostal ze 100 % na 30 %, během hodiny měl 85 % a s tím zas dojel zpátky. Celkem 370 km.

                1. Jo pardon sem si dal na mapach Brno Nitra a ukázalo mi to 190
                  Jo pardon sem si dal na mapach Brno Nitra a ukázalo mi to 190 Km ,ale nepočítal jsem že to je jen jedna cesta.

      1. U stojanu E.ON prostě „hadici“ jen zastrčím do auta. Doma
        U stojanu E.ON prostě „hadici“ jen zastrčím do auta. Doma to budu mít podobně. Pokud máte malou baterku (Smart třeba 17,6 kWh), tak tam „padá“ za 5 minut 10% do baterky (palubní nabíječka 22 kW). Kamarád mi půjčil kratší kabel, takže jsem na zásuvkách nic nemotal a bylo hned „zasunuto“! Fakt ale záleží na autě a na co ho používám.

  4. To jsem vážně zvědavej na tu cenu. Osobně bych tipoval
    To jsem vážně zvědavej na tu cenu. Osobně bych tipoval někde kolem ceny citiga. Což v čechách na dračku nepůjde. Muselo by to bejt třeba 350tis, aby se to pořádně prodávalo. Tohle je max jako druhé auto do rodiny s omezeným využitím.

    1. Sice oba hádáme, ale bral jste v potaz, že to má o více
      Sice oba hádáme, ale bral jste v potaz, že to má o více než třetinu menší baterii? A víme, že baterie je jedna ze zásadních položek ceny.
      Navíc díky té palubní nabíječce to má oproti CitiGo mnohem lepší nabíjecí charakteristiku (obzvláště, když už CigiGo zkryplili DC nabíjení na 40 kW).
      Já to naopak tipuji na hodně vážného konkurenta novým trojčatům od VW.

  5. Ak by cena bola primerane nizsia voci Citigu, mnoho ludi by si
    Ak by cena bola primerane nizsia voci Citigu, mnoho ludi by si to kupilo ako druhe auto do rodiny – na dochadzanie do prace, po nakupoch. Kolko ludi ma dnes stare Leafy, c-zero a podobne a dojazd ako druhe auto do rodiny im staci.
    Alebo rozvazky pizze, postovi dorucovatelia, tam by uz aj ekonomicka navratnost vychadzala asi lepsie ako spalovak.

    1. Uznávám, že nejsem reprezentativní vzorek, ale mám 17 let
      Uznávám, že nejsem reprezentativní vzorek, ale mám 17 let starou Fabii jako druhé auto. Ale jakmile doslouží a bude případně třeba nahradit tak určitě něčím velikosti Octavia. Malé lehké auto je dost nebezpečná záležitost.

  6. To, že to nemá jako městské / příměstské auto
    To, že to nemá jako městské / příměstské auto rychlonabíječku bych neviděl jako problém, pokud je to kvůli snížení celkové ceny. Dojezd 250km by byl v pohodě, ale upřímně od baterky 22kwh je to velmi optimistické. Myslím, že CitiGo nastavilo nejnižší možnou hranici, pod kterou by dnes už automobilky jít neměli. Na druhou stranu, pokud dají lákavou cenovku, možná se to bude prodávat i tak (jen chudáci ti dlchodci na těch rychlonabíječkách budou volat helpdesk, kam to mají zasunout).

    1. Přesně jak odpovídal Anonym – u menších EV když máte
      Přesně jak odpovídal Anonym – u menších EV když máte palubní nabíječku 22 kW, tak vám vlastně DC nabíjení nechybí.
      Vemte si, že u „větších“ EV na DC nabíjení nabíjíte rychlostí cca 100km/20 min a tady to bude 100km/30 minut.
      Takže to se při těch několika případech za rok, kdy s tím budete muset opustit domácí hřiště se to jistě dá vydržet.

    2. Použití palubní AC 22kw nabíječky namísto DC nabíjení
      Použití palubní AC 22kw nabíječky namísto DC nabíjení určitě nemůže snížit cenu eauta.

      DC nabíjení se připojuje takřka přímo na akumulátor auta bez nějaké další výkonové elektroniky(asi tedy krom ochranných prvků).

      Zatímco nabíječka(a tím spíš tak silná jako je 22kW) AC obsahuje drahé výkonové elektronické prvky, zabírá v autě místo a zvyšuje celk.hmotnost.

      Zpomalování nabíjení ke konci bude z důvodu aktivace balancerů na jednotlivých článcích, kdy se dá předpokládat, že při rozdílných napětí článků budou „nabitější“ články brzděny přemostěním odvodu proudu přes balancéry.

Napsat komentář