Elektromobil Mercedes-Benz VISION EQXX ujel přes 1000 km na jedno nabití

Koncepční elektromobil Mercedes-Benz VISION EQXX ujel přes 1000 km na jedno nabití – z Německa až na Azurové pobřeží Francie.

Mercedes začal o novém konceptu elektromobilu s dojezdem přes 1000 km mluvit už v roce 2020. Postupně se z něj vyklubal právě model VISION EQXX se spotřebou pod 10 kWh/100 km. Nyní konečně auto prokázalo v praxi, co umí.

Na cestě ze Sindelfingenu přes švýcarské Alpy a severní Itálii do cílového města Cassis na Azurovém pobřeží ujel elektromobil více než 1 000 km v běžném provozu na jedno nabití baterie. Dálková jízda byla absolvována se zaplombovanou nabíjecí zásuvkou a za doprovodu nezávislého odborníka z certifikačního orgánu TÜV Süd.

Cesta začala v chladném a deštivém počasí (3 °C – 18 °C) a probíhala běžnou silniční rychlostí, včetně dlouhodobé jízdy v rychlém pruhu rychlostí až 87 km/h na německé dálnici a rychlostí blízkou rychlostnímu limitu v jiných oblastech. Stav nabití baterie při dojezdu činil přibližně 15 %, což odpovídá zbývajícímu dojezdu přibližně 140 kilometrů, a průměrná spotřeba byla rekordně nízká – 8,7 kWh/100 km.

foto: Mercedes-Benz

Díky nízké hodnotě aerodynamického koeficientu cd 0,17 se vítr na autě prakticky nemá čeho chytit. I to se z velké části podepisuje na minimální spotřebě. Stejně příznivý vliv má i malá čelní plocha 2,12 m² a zmenšený rozchod zadních kol. Další výhody v oblasti účinnosti přinášejí pneumatiky s extrémně nízkým valivým odporem 4,7. Bridgestone je vyvinul speciálně pro VISION EQXX ve spolupráci s Mercedesem.

Hmotnost vozu činí 1754 kg a při konstrukci šlo o každý gram. Koncepce lehké konstrukce modelu VISION EQXX je komplexní – od použitých materiálů až po inovativní bionické struktury, které zajišťují příznivý poměr výkonu a hmotnosti. Příkladem je udržitelný kompozitní materiál z uhlíkových vláken a cukru použitý pro horní část baterie, který se používá i ve Formuli 1, a zadní podlaha BIONEQXXTM, vyrobená procesem lití hliníku.

Lehký kovový konstrukční prvek nahrazuje mnohem těžší sestavu několika vzájemně propojených dílů. Má mezery v místech, kde není vyžadována pevnost konstrukce, a šetří tak materiál. Tento inovativní konstrukční přístup vede k úspoře hmotnosti až o 20 % ve srovnání s konvenčně vyráběným komponentem.

Velký podíl na snížení hmotnosti má také speciální elektrický podvozek s lehkým pomocným rámem F1 a hliníkovými brzdovými kotouči. Další je baterie. Akumulátor vyvinutý speciálně pro model VISION EQXX má kapacitu 100 kWh (900 V), což je téměř stejné množství energie jako akumulátor modelu EQS, který je již dnes celosvětovým etalonem mezi elektromobily, jež jsou v současnosti na trhu.

Má však o 50 % menší objem a je o 30 % lehčí. Výsledkem je, že kompaktní baterie o rozměrech pouhých 200 x 126 x 11 cm je také relativně lehká – váží 495 kg a vejde se do kompaktního vozu. Její energetická hustota je 400 Wh/l. Elektrický pohon byl vyvinut ve spolupráci s odborníky z týmu Mercedes-AMG Petronas F1.

VISION EQXX se kolem poledne v Pádském údolí nedaleko Milána občerstvil energií – nikoliv na nabíjecí stanici, ale prostřednictvím své pevné solární střechy. 117 solárních článků napájí 12voltovou baterii, která dodává energii pomocným spotřebičům, jako je například navigační systém. Přidaná hodnota je měřitelná prostřednictvím zátěže, kterou tím odstraní z vysokonapěťové baterie a kterou zobrazuje palubní počítač.

Celkově solární posilovač zvyšuje dojezd o více než dvě procenta – což na cestě dlouhé přes 1 000 kilometrů činí dobrých 25 kilometrů. Elektrická pohonná jednotka modelu VISION EQXX, která se skládá z elektromotoru, převodovky a výkonové elektroniky, byla vyvinuta ve spolupráci se specialisty na F1 ve společnosti HPP a má maximální výkon 180 kW.

zdroj: tisková zpráva

26 komentářů u “Elektromobil Mercedes-Benz VISION EQXX ujel přes 1000 km na jedno nabití”

  1. Takže přátelé, je to tady.
    „Výrobní ceny v Německu v březnu kvůli válce na Ukrajině meziročně vzrostly o rekordních 30,9 procenta, energie zdražila o téměř 84 procent.“

    Údaje za ČR:
    „V průmyslu stouply ceny o 24,7 procenta, v zemědělství o 27,2 procenta a ve stavebnictví o 10,4 procenta.“ (s tím stavebnictvím pochybuji, protože aktuální růste cen např. ytongu je 28%.)

    Ceny automobilů v Evropské Unii do konce 2022 vzrostou o 30-40%. Veškeré dotace budou ukončeny. Podle stávajících mikroekonomických prognostických modelů propadnou prodeje nových vozidel o 70-80%. Prodeje elektromobilů pak o 90-99%.

    BANKROT evropského automobilového průmyslu a pravděpodobně ČR.

    1. „Ceny automobilů v Evropské Unii do konce 2022 vzrostou o 30-40%. Veškeré dotace budou ukončeny. Podle stávajících mikroekonomických prognostických modelů propadnou prodeje nových vozidel o 70-80%. Prodeje elektromobilů pak o 90-99%.“

      Takže propad prodejů z nějakých 10 mil aut ročně na 3 miliony? A Tesla neprodá ani výrobu z Berlína? To si uložím abychom se mohli za pár měsíců zasmát. 😀

      Zaznamenal jsi už omezení výroby automotive a prodejů v Rusku za březen o 63 %? To je podobný propad jako při nástupu kovidu. Za duben to bude ještě výraznější. Dokonce i Uralvagonzavod stojí, přitom kdy jindy by měl jet na 110 % než teď? 😀

      Jinak těžby ropy v Rusku klesla zatím o nějakých 600 tisíc barelů denně. To je při dnešních cenách až 60 mil USD denně. To už zabolí. A to ani nemluvím o vývozu po moři, který klesne asi o nějakých 30-50 % a v příštích měsících možná i více. Guvernérka Ruské centrální banky předpokládá návrat na 4% inflaci nejdříve v roce 2024. Kurz rublu sice pomaloučku odpojují od přístrojů, ale stále je to silně imaginární číslo asi jako za dob SSSR. Výrobci telekomunikační infrastruktury jako Nokia, Ericsson, ale dokonce i Huawei se stahují z Ruského trhu, takže asi přejdou k lety ověřené technologii kelímků propojených šňůrkou.

      1. Mě to tedy rozhodně směšné nepřijde, ani že ČNB zahajuje hromadný tisk bankovek.
        Jestli tomu rozumím správně, mám se utěšovat tím, že zatímco koukám na čísla indikující minimálně 30% inflaci v ČR, (minimálně protože při zachování inflačního trendu to bude 50% do konce roku), klesl ruský vývoz ropy o 5%.
        To je teda bezvadný.

        1. Objem hotovosti stoupá každý rok a není na tom nic divného. To, že o tom teď napsali článek a ty z toho děláš konec světa mě nepřekvapuje.

          hxxps://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/hotovost-penize-pandemie-bankomat-bankovky-mince.A210629_202954_ekonomika_mato

          Nerozumíš tomu správně a nevím na jaká čísla koukáš nebo odkud si je vyzobáváš. Já vidím za březen 12,7 % a pochybuji, že se to dostane letos nad 20 %. Důležitý je také růst mezd, který je nějakých 6-7 %, takže reálný pokles o 6-7 %. Není to příjemné a v podstatě se dostáváme životní úrovní na konec roku 2020.

          „při zachování inflačního trendu“ – Čekáš ropu nad 200 USD na konci roku? Jinak totiž nějaký inflační trend nedává vůbec smysl. Inflace je totiž změna. Pokud se už nic nezdraží (ani nezlevní), tak bude inflace na konci roku 8,4 % (podle ČSU).

          Bohužel jsme v nevyhlášené válce, ve které zatím naštěstí nemusíme bojovat my osobně, ale bojují „jen“ naše peněženky.

          1. Sleduji vlastní klíčové ukazatele a inflační trend je naprosto jasný – již třetí měsíc roste inflace o cca 1% týdně.
            Tedy zatímco v lednu byla meziroční inflace na úrovni 8%, dnes je na úrovni 22-23%. Do konce měsíce to bude cca 26% a nejpozději do konce května 30%, protože potravinářství, průmysl a energie tam už týden jsou.
            Oficiální čísla dávno neodpovídají realitě a mají jediný cíl – brzdit paniku a další inflaci.

            Momentálně se nacházíme mezi pádivou inflací a hyperinflací. Příští týden očekávám další zvednutí úrokových sazeb ČNB.

            1. Sleduješ vlastní vyzobané ukazatele a ty ostatní, které podle tebe nejsou podstatné, tak ty ignoruješ. Pak ti samozřejmě vyjde cokoliv chceš.

              Asi jsem to nenapsal dost jasně. Inflace je rychlost změny. Když hodnota inflace stagnuje, tak ceny rostou konstantní rychlostí. Pokud se inflace zvyšuje, tak se zrychluje růst cen. Ke zvýšení inflace je potřeba nějaký další impuls. Pokud tedy neočekáváš každý druhý měsíc další krizi jako válku nebo kovid, tak je protahování nějakého trendu inflace totálně vycucané z prstu.

              Pohonné hmoty třeba klesly za poslední měsíc o 10 %. Pokud tedy třeba potraviny stouply o 10 % a oboje má stejnou váhu, tak výsledná meziměsíční inflace je 0 %. Ceny celé řady produktů jsou už velice vysoké a v podstatě kulminují, takže nějaké zásadní zvýšení inflace je nepravděpodobné. Pokud tedy nenastane nějaká další silná událost.

              1. Inflace není rychlost změny. Inflace je procentní změna oproti výchozí cenové hladině, většinou udávána kumulativně za dané období (většinou rok) nebo měsíčně (Y2Y).

                Mnou uváděná hodnota je Y2Y. Pokud bude trend zachován, dostaneme se na konci roku sice kumulativně na cca 25%, nicméně faktická hodnota peněz bude na konci roku poloviční, než dnes.

                Spotřebitelský koš ČSU považuji za nepoužitelný, protože se neztotožňuji s jeho obsahem, který nereflektuje parametr zbytnosti a naprosto tak není schopen reagovat na změny poptávky v podobných krizích, jakou prožíváme.
                Polopaticky – nepovažuji cenu chlastu za určující inflační ukazatel.

                1. V pořádku. Rozumíme si. Hlavní moje myšlenka je, že k udržení daného trendu by bylo zapotřebí do konce roku několik dalších krizí nebo válek. Nárůst inflace v posledních měsících je poměrně silný především kvůli nárůstu energií a celkové nestabilitě na trzích, ale projektovat stejný nárůst do konce roku je odvážné věštění.

                  Spotřební koš ČSU dělá maximum možného. Parametr zbytnosti by byl silně subjektivní. Někdo si koupí po výplatě nejdříve cigára a pak počítá kolik mu zbyde na jídlo. Někdo radši doma chodí v bundě než aby mu nezbylo na Netflix.

                2. Parametr zbytnosti je sice subjektivní, ale statisticky nikoliv a lze ho dovozovat na základě vyhodnocení předchozích krizí a pro predikci inflace je naprosto klíčový.

                  V mém modelu používám třístupňový parametr zbytnosti v úrovních must/need/nice to have.

                  Zatímco pádivá inflace v kategorii nice-to-have má trend samovolně se brzdit v důsledku omezování spotřeby domácností, v kategorii must k omezování spotřeby dojít prostě nemůže a inflace má mnohem větší setrvačnost.

                  A stávající inflace je bohužel tlačena kategorií must, tudíž výhled ČNB považuji za nemístně optimistický a připomínám, že veškeré její prognózy z poloviny března jsou dnes už v troskách.

                3. Pro Runner a Venca … Nechci vám zasahovat do vašich hlubokých ekonomických debat, jen k té ,,zbytnosti“ : Alkohol je droga a má svá výrazná specifika. Dobře je to vidět na cigaretách, kde vinnou zločinné státní politiky (odkoukané od dýlerů heroinu) jsou děti nízkopříjmových kuřáků připravovány o zbytky nadějí na důstojnou budoucnost.

                4. Oficiální údaj opravdu závislých na alkoholu je 3% populace. Ti redukovat spotřebu nebudou a raději nebudou topit.
                  Ostatní spotřebu klidně omezí, což demonstroval vývoj spotřeby během covidu.

                5. Pro Runnču… Když myslíš že KLIDNĚ omezí…😃

      2. Já bych neřekl, že prodeje elektromobilů klesnou víc než spalováků. Ve Francii v tomto kvartále poprvé elektro překonalo prodeje výfukáčů.
        Průzkum zájmu v jednotlivých státech je tady: https://oenergetice.cz/cista-mobilita/dve-tretiny-obyvatel-eu-si-planuji-poridit-elektromobil-hybrid-cesi-preferuji-spalovaci-motory
        My jsme samozřejmě na posledním místě. Není to už na zavezení hnojem?
        Slováci jsou o dost chytřejší.

                1. Zlatý voči. Růst elektromobilů taktéž zpomalil na jednociferné procento a pluginy dokonce vyklízejí svůj podíl ve prospěch spalováků.

                2. 42:Já bych jenom doplnil, že se to s velkou pravděpodobností bude týkat především evropy, které „zbytek světa radostně zatleská“.

                3. Německo:::Zájemci o pořízení plug-in hybridního vozidla ještě letos přijdou o příspěvek až 4 500 eur. Zájemci o pořízení elektromobilu sice o příspěvek nepřijdou, avšak z původní částky 6 000 eur má příští rok klesnout na 4 000 eur. V následujících letech 2024 a 2025 pak příspěvky dále klesnou, kdy se počítá s maximální částkou 3 000 eur.::(fDrive)

  2. A co na to Tezzla? Ilon asi jen cuci.
    Sem si musel rejpnout protoze Tezzla fanatici to jiz na vsech moznych forech shazuji. Podle nich byl asi i ten komisar TUV podlpacenej. No komu neni rady. Cekam jak se vyjadri LeoDendula.
    Tim nijak nerozporuji uspech a masovou vyrobu Tesly ale nekdu jsou ty jejich narky uz docela smesny.

Napsat komentář