Elektromobil Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je elektrický klenot Daimleru ve sportovním provedení

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, 2021Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, 2021
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ slibuje kombinovanou spotřebu (WLTP): 23,9 - 21,5 kWh/100 km. foto: Mercedes-AMG

První sériově vyráběný model AMG s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů je zkonstruován na základě platformy Mercedes-EQ pro vozidla luxusní a vyšší třídy. Luxusní sedan o výkonu až 560 kW byl v Affalterbachu nově vyvinut a zdokonalen ve všech oblastech, jež mají vliv na provozní vlastnosti a sportovní výkony. Nová AMG varianta vychází z modelu Mercedes-Benz EQS.

Elektrické srdce

Srdcem nového modelu Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je jeho sportovně orientovaný koncept pohonu se dvěma elektromotory. Výkonný systém elektrického pohonu disponuje jedním motorem na přední i zadní nápravě. Výsledkem je zcela variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+, který za všech jízdních podmínek optimálně přenáší hnací sílu na vozovku.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, 2021Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, 2021
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+. foto: Mercedes-AMG

Základní verze dosahuje nejvyššího celkového výkonu 484 kW, maximální točivý moment elektromotorů je 950 N.m. Na přání dodávaná sada AMG DYNAMIC PLUS zvýší nejvyšší výkon v režimu RACE START krátkodobě až na 560 kW. Maximální točivý moment elektromotorů dosahuje až 1020 N.m.

Nový elektromobil Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ v tomto případě zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, pokud je stav nabití akumulátorů alespoň 80 procent. Nejvyšší rychlost verze s výše uvedenou sadou je omezena na 250 km/h. AMG EQS se základní výbavou zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy (podmínkou je rovněž stav nabití alespoň 80 %). Nejvyšší rychlost je v tomto případě omezena na 220 km/h.

Speciální elektromotory

Na přední a zadní nápravě jsou uloženy specifické synchronní elektromotory AMG s permanentním magnetem. Jejich sportovní charakteristika je patrná již z údajů nejvyššího výkonu a točivého momentu. Elektromotory Mercedes-AMG se kromě toho vyznačují optimální vyvážeností mezi nárůstem výkonu, účinností a akustickým komfortem.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+. foto: Mercedes-AMG

K tomu přispívají mimo jiné nová vinutí, vyšší elektrické proudy a nové řízení prostřednictvím invertoru se softwarem z vlastního vývoje. To umožňuje dosahovat vyšších otáček, a tím i vyššího výkonu, který stanovuje měřítka především z hlediska zrychlení a nejvyšší rychlosti.

Elektromotor na zadní nápravě modelu EQS 53 4MATIC+ je mimořádně výkonný. Hlavním důvodem je šestifázová koncepce na základě dvou vinutí, z nichž každé pracuje se třemi fázemi. Statory se specificky řešeným vinutím vytvářejí mimořádně silné magnetické pole.

Chytré řízení teplot

Řízení provozní teploty počítá s vysokým zatížením, a umožňuje tak opakovaná zrychlení s trvale vysokým výkonem. Klíčovým prvkem této sofistikované konstrukce je přívod chladicí kapaliny také do hřídele rotoru, který je tím ochlazován.

Dalšími specifickými chladicími prvky AMG v chladicím systému jsou speciální žebrování na statoru a nevšední struktura výstupků na invertoru, která je vyrobena z velmi odolného keramického materiálu. Vůz je navíc vybaven dodatečným chladičem s funkcí „klimatizace“ převodovkového oleje, který je za jízdy nejen ochlazován, ale v případě potřeby i ohříván, čímž se zvyšuje hospodárnost i po studeném startu.

Inteligentní rekuperace pro účinné zpětné získávání kinetické energieNový Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ stanovuje měřítka nejen svou maximálně dynamickou výkonovou charakteristikou při zrychlení, ale také účinným zpětným získáváním kinetické energie při brzdění. Rekuperační výkon dosahuje až 300 kW.

Rekordní baterie

Nový Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je vybaven výkonnou, 400V sadou akumulátorů, vyráběnou s využitím nejmodernější lithium-iontové technologie. V chemickém složení akumulátorových článků bylo dosaženo velkého pokroku z hlediska trvalé udržitelnosti. Podíl kobaltu klesl na deset procent, optimalizovaný aktivní materiál je tvořen niklem, kobaltem a manganem v poměru 8:1:1.

Vysokonapěťová sada akumulátorů nabízí využitelnou kapacitu 107,8 kWh. Technickou specialitou jsou zde použité speciální kabely AMG, přizpůsobené vysoké úrovni výkonových parametrů. Systém řízení sady akumulátorů má rovněž specifické nastavení AMG. V jízdních režimech Sport a Sport+ klade důraz na sportovní výkony, v jízdním modu Comfort na dojezd.

Nová generace akumulátorů se vyznačuje výrazně vyšší výkonovou hustotou v porovnání s dříve vyvinutými akumulátory. Navíc umožňuje vyšší nabíjecí výkony. Nová je také možnost aktualizovat systém řízení akumulátorů bezdrátovým přenosem dat na dálku.

Kratší doby nabíjení

Další předností nové generace akumulátorů jsou výrazně kratší doby nabíjení. Stejně jako u sesterského modelu značky Mercedes-EQ  lze zásobník elektrické energie nabíjet na stejnosměrných rychlonabíjecích stanicích výkonem až 200 kW. V tomto případě je možné během 19 minut doplnit dostatek elektrické energie pro ujetí až 300 kilometrů (WLTP).

Díky palubní nabíječce mohou uživatelé komfortně nabíjet elektrifikované AMG doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích střídavým proudem o výkonu až 22 kW. V Japonsku bude možné také dvousměrné nabíjení. V závislosti na lokalitě se automaticky aktivují programy pro inteligentní nabíjení a funkce, které minimalizují zatížení akumulátorových článků při nabíjení, a zvyšují tak jeho účinnost.

Na zkrácení doby nabíjení se podílí také efektivní řízení provozní teploty. Je-li aktivována inteligentní navigace s elektrickou inteligencí, bude sada akumulátorů za jízdy s předstihem vyhřívána nebo ochlazována, aby u nabíjecí zásuvky dosáhla optimální teploty pro rychlé nabíjení. Požadovaný rozsah optimální provozní teploty sady akumulátorů se udržuje pomocí chladicí soustavy s integrovaným přídavným topným tělesem PTC (Positive Temperature Coefficient). 

Konstrukce akumulátorů zajišťuje optimální provozní teplotu zásobníku elektrické energie za všech provozních podmínek. Výtlačně lisované hliníkové profily rámu pro sadu akumulátorů mají definované dutiny, jimiž proudí chladicí kapalina. Inteligentní systém řízení provozní teploty a nabíjení v souhrnu zajišťuje dlouhodobou odolnost při používání vysokých nabíjecích proudů.

Sada akumulátorů se vyznačuje také dlouhou životností. K tomu zásadně přispívá funkce ECO Charging. Inteligentní řízení snižuje zatížení akumulátorových článků při nabíjení, a zpomaluje tak přirozený proces jejich stárnutí.

Výhodou pro zákazníky je rovněž funkce „přerušení nabíjení“. Proces nabíjení lze kdykoli přerušit a později například využít výhodnější tarif. Dlouhou životnost vysokonapěťových akumulátorů potvrzuje akumulátorový certifikát, který platí deset let nebo do ujetí 250 000 kilometrů.

Napsat komentář