Elektromobil Jaguar I-PACE jako elektrické taxi v Oslu se bude nabíjet bezdrátově

Jaguar Land Rover se stal partnerem města Osla při uvedení projektu bezdrátového nabíjení vozů taxislužby.

Iniciativa ElectriCity má za cíl z Osla udělat první město na světě s vysoce výkonnými indukčními nabíjecími stanicemi.

foto: Jaguar Land Rover

Společnost Jaguar Land Rover podpoří město Oslo s prvními vozy taxislužby na světě dobíjenými bezdrátovými vysoce výkonnými nabíječkami. Projekt patří mezi první svého druhu na světě a poskytne model nabíjecí infastruktury, který lze implementovat téměř kdekoli. Může tak přispět k rychlejšímu uvedení elektrických vozů na jednotlivé trhy.

V programu známém jako ElectriCity se značka Jaguar připojí k severskému provozovateli taxislužeb Cabonline (NorgesTaxi AS), největšímu regionálnímu operátorovi dobíjecích stanic Fortum Recharge, americké společnosti Momentum Dynamics, která vyvíjí technologie a městu Oslu při budování infrastruktury bezdrátových vysoce výkonných nabíječek pro vozy taxislužby v norském hlavním městě.

Značka Jaguar poskytne společnosti Cabonline, největší síti taxislužby v severských zemích, 25 elektromobilů Jaguar I-PACE. Výkonné SUV od Jaguaru bylo navrženo tak, aby umožňovalo technologii bezdrátového nabíjení od Momentum Dynamics.

Tým inženýrů a techniků z Momentum Dynamics a Jaguaru pomáhal s testováním řešení. Firma Cabonline bude provozovat flotilu jako součást programu ElectriCity v Oslu.

Pro efektivní využívání potřebují řidiči taxislužby systém nabíjení, který je během pracovní doby nebude zdržovat. V místech nástupu a výstupu zákazníků jsou v zemi instalovány nabíjecí desky o výkonu 50–75 kilowattů.

To umožňuje dobíjet každé vybavené taxi při čekání ve frontě na dalšího zákazníka. Systém, který nepoužívá kabely a je umístěn pod povrchem, nevyžaduje žádné fyzické spojení mezi nabíječkou a vozem.

Taxi je po celý den po návratu na stanoviště vždy dobíjeno, tím je udržována vysoká úroveň nabití baterie a vůz může zůstat nepřetržitě v provozu bez omezení dojezdu.

Partnerství s ElectriCity v Oslu je součástí cíle automobilky Jaguar Land Rover, aby společnosti díky neustálým inovacím snižovaly emise. Firma se zaměřuje na dosažení Destination Zero, budoucnosti s nulovými emisemi, bez nehod a dopravních zácp.

„Jsme nesmírně hrdí na naše dosavadní výsledky v oblasti elektrifikace a zavázali jsme se usnadnit vlastnictví a používání elektrických vozů. Taxislužba je ideální k otestování bezdrátového nabíjení a elektromobility s opravdu vysokým kilometrovým nájezdem,“ řekl Sir Ralph Speth, Jaguar Land Rover Chief Executive.

„Bezpečná, energeticky úsporná a vysoce výkonná bezdrátová nabíjecí platforma se u vozových parků s elektromobily ukáže jako důležitá, protože infrastruktura je efektivnější než tankování konvenčního auta. Jsme rádi, že jsme součástí ElectriCity a udržujeme si vedoucí postavení v oblasti technologie elektrických vozů. Je to skvělý krok k dosažení našeho cíle Destination Zero.“

Oslo bude první metropolitní oblast na světě, kde budou instalovány bezdrátové, na indukci založené, vysoce výkonné dobíjecí stanice pro vozy taxi ve snaze docílit taxislužby s nulovými emisemi do roku 2024. Norsko však chce jít ještě dále a od roku 2025 budou mít povinně všechna nově prodaná auta nulové emise.

„Jsme rádi, že můžeme přivítat soukromé subjekty, které nám pomohou proměnit naši vizi ve skutečnost,“ okomentoval spolupráci Arild Hermstad, místostarosta města Osla pro životní prostředí a dopravu.

„V rámci našeho závazku snížit do roku 2030 emise o 95 % jsme zavedli mnoho opatření, ale doprava je i nadále klíčovou výzvou. S vylepšením infrastruktury a lepším nabíjením vozů taxislužby jsme přesvědčeni, že do roku 2024 budou všechny vozy taxislužby v Oslu s nulovými emisemi. Abychom dosáhli našeho cíle, musí se veřejný sektor, politici a soukromé subjekty spojit, tak jak to děláme v tomto projektu.“

tisková zpráva

19 Comments on “Elektromobil Jaguar I-PACE jako elektrické taxi v Oslu se bude nabíjet bezdrátově”

    1. Díky po této recenzi a recenzi Autogefuehlu jsem v podstatě
      Díky po této recenzi a recenzi Autogefuehlu jsem v podstatě dostal potvrzení svých očekávání. ID3 je velmi dobrý elektromobil s naprosto zprzněným interiérem ve všech ohledech – kýčovitý, nesmyslné materiály a provedení ovladačů, nepovedené dotykové ovladače úplně všeho, nepovedený infotaiment.

      No hlavně že se u VW tolik diví, že Škoda má takový úspěch, když oni předvádí to co předvádí, Golf VIII je ta samá písnička. Takhle zcela bezdůvodně totálně roz*rdat to hlavní na co bylo u VW spolehnutí = ergonomické, kvalitní a intuitivní ovladače základních funkcí. Pravda infotainment od přechodu z obyč. rádia byl u VW otřesný vždy, ale bez toho se dalo ve voze obstojně žít.

  1. Když sem tenhle článek přečet, tak sem hned hledal.Nevím
    Když sem tenhle článek přečet, tak sem hned hledal.Nevím z jakého to je zdroje, ale jediný co existuje je o rok zpět, kdy se budovala sít těchto bezdrátových nabíječek v Oslo, celkem 3 místa. Stím , že upravený prototyp Jaguáru se už testuje, nyní koupilo Oslo pro svoji Taxi síť dalších 25 Jaguárů. Nejspíš už je to ve fázi použitelnosti, to tenhle článek moc neříká, ale asi to tak je, jinak by nehlásali tu flotilu 25 kousků. Co se týká těch ztrát, tak šlo hlavně o to dobíjení v čase, tedy rychle a při 75kW to bylo stabilní se ztrátou 3 procent, ale v podstatě firma která to dělá, potřebuje nějakých 100kW aby to bylo efektivní při dobití taxíku, když nabere další cestující a to eště neuměli. Šlo jim o efektivitu v provozu, a tím byly myšleny ty ztráty. Je škoda, že se někdo z redakce neodhodlá jet na místo dění a tam si to nechat vysvětlit. Tyhle utržený zprávy, přeblaflý na půl sou k ničemu a nic to neříká 🙂 Zlatej Bjórn

    1. To co ty požaduješ je správná novinařina, jenže dneska
      To co ty požaduješ je správná novinařina, jenže dneska už novináři neexistujou, jsou jenom špatný překladatelé a kopírovači cizích obsahů. Samotnej výzkum, ověřovaní a vyvození souvislotí je nad jejich síly a chápání. 😀

    1. Typický článek autofora, které je zaměřené proti BEV.
      Typický článek autofora, které je zaměřené proti BEV. Nakolik je ADAC hodnověrný tady už diskuze proběhly, to že ztráty při nabíjení prakticky nikdo neřeší a řeší pouze to, co ukazuje auto, je známé. Kia Soul má ztrátu 13,2%, pokud by eNiro mělo 10% byla by to výborná hodnota. Běžně se ztráta pohybuje mezi 12-20%. Tedy pokud tady někdo uvádí, že jezdí za 9,5 kWh/100 km, tak skutečnost je klidně 11 kWh/100 km a v zimě to bude ještě větší rozdíl díky předehřevu vnitřku auta nebo ohřevu baterií.

        1. Bohužel není a dlouho nebude. Malý fígl je v tom, že
          Bohužel není a dlouho nebude. Malý fígl je v tom, že zájemce zaplatí 6000 EUR, kterou pak dostane od státu zpět, nicméně prodjece zkasíruje těch 6000 EUR předem a pak 1200 EUR/rok do nájezdu < 10000 km (nebo 1800/rok při nájezdu < 20000 km) to celé ma max 2 roky (viz kalkulátor). Tedy zájemce zaplatí minimálně 8400 EUR za 2 roky tj. 350 EUR/měs., to vůbec není špatný.

      1. Tak samotnej centralizovanej dodavatel energie ČEZ vyplácá
        Tak samotnej centralizovanej dodavatel energie ČEZ vyplácá na vlastní provoz 6 TWh el. energie za rok. Což je bajvoko 8 % celkové produkce ČR. Kolik by se dalo ušetřit decentralizací výroby el. energie a minimalizováním nadvýroby a ztrát při distribuci?
        Mimohodem těch 6 TWh by bylo schopné nabít cca 50 % celého autoparku ČR na celý rok.

        1. Asi by se neušetřilo nic. Větší tepelná elektrárna bude
          Asi by se neušetřilo nic. Větší tepelná elektrárna bude z principu účinnější (plocha povrchů kde uniká teplo narůstá pomaleji než vnitřní objem kde teplo vzniká nebo se přenáší – např. proto máte dnes v autech 3 válce a ne 12 válce). Ztráty na hlavních vedeních 110+ kV jsou jen zlomek celkových ztrát a vedení 22 kV by jste stejně musel zachovat.

      2. A tech 13.2% reprezentuje copak?
        Vzdyt jen ac/dc ma ucinost

        A tech 13.2% reprezentuje copak?
        Vzdyt jen ac/dc ma ucinost dle mne 90%. A ze by samotna baterka zmarila jenom 3.2% se mi nezda. Neuvazuji ani prechodove odpory spoju a stykacu ani ubytky na dratech, ba ani mechanicke ztraty reduktoru, diferaku a ucinost moforu.
        Tak jak to je kolego?

        1. 13,2% reprezentuje pouze kolik přiteklo do auta a kolik se
          13,2% reprezentuje pouze kolik přiteklo do auta a kolik se objevilo na baterii. Samozřejmě další komponenty do toho nejsou započítány, ani to nedává smysl, protože se měří celková spotřeba celé soustavy, samozřejmě celková účinnost celé soustavy bude rozhodně mnohem horší.

            1. Nabíjení baterií rozhodně nemá 100% účinnost a
              Nabíjení baterií rozhodně nemá 100% účinnost a přesunutí AC/DC měniče mimo auto také neznamená, že tato konverze je najednou zázračně 100%. Teoreticky může být externí konverze AC/DC účinnější (žádné omezení hmotnosti či objemu => tlustší dráty), ale to vyrovná větší ztráta na baterii kvůli použití větších proudů.

              1. To je jasny, ale 13.2% jsou ztraty tvorici rozdiĺ P na vstupu
                To je jasny, ale 13.2% jsou ztraty tvorici rozdiĺ P na vstupu a P co vleze do baterie, jak pise Joesf.
                No a v pripade DC vstupu a P=75kW by se muselo 10kW spalit na ceste vstup-baterka a to je jiste silenost.
                Naopak, pokud se na ceste skoro nic neztrati, tak zmarenych 10kW v bat je taky prilis. V bat se „ztrati“ jen nekolik procent. Tedy jde hlavne o ztraty v palubnim ac/dc menici. A jestli je to deset a 3.2 pak na vrub bat…. nevim. Treba to Josef vysvetli.

Napsat komentář