Dnes je první mezinárodní den LPG; může prý výrazně snížit emise v dopravě než nastoupí elektromobilita

LPG může výrazně snížit emise v dopravě do doby, než dostatečně vzroste podíl bezemisních alternativ, uvádí nová studie.

Zatímco pro pohon na LPG (zkapalněný ropný plyn – propan-butan) se auta nejčatěji přestavují, na stlačený zemní plyn (CNG) je výhodnější a nejběžnější koupit auto vyrobené v továrně.
foto: Hybrid.cz

TISKOVÁ ZPRÁVA

Pro snížení emisí škodlivých plynů a prachových částic ze silniční dopravy je nezbytné, aby se zvýšil podíl vozidel na alternativní paliva. Elektromobily jako ideální bezemisní vozidla se prosazují jen velmi pomalu a jejich podíl v dopravě do roku 2030 dosáhne maximálně 15 %.

Pro snižování emisí v krátkodobém a střednědobém horizontu však již existuje alternativa v podobě , které disponuje prověřenou technologií, potřebnou infrastrukturou i fungujícím trhem. Nové bioLPG má navíc potenciál snížit emise CO2 až o 90 %. Uvádí to čerstvá studie Vize pro LPG publikovaná Evropskou asociací LPG.

Více než 250 milionů – tolik vozidel křižuje evropské silnice. Energetická účinnost nových motorů se sice neustále zvyšuje, přesto se sektor dopravy v podílí na emisích skleníkových plynů z celých 25 %.

Oxidy dusíku (NOx) a prachové částice obsažené v emisích ze silničních vozidel představují jeden z největších problémů, především ve velkých městech. Poptávka po mobilitě přitom neustále roste. V souladu s takzvanou Pařížskou dohodou z roku 2015 je cílem EU do roku 2050 snížit emise silniční dopravy o 60 %.

„Tento ambiciózní plán se z velké části opírá o zvyšování podílu alternativních paliv v dopravě, ten však i přes snahy evropských institucí a národních vlád roste jen velmi pozvolna. Více než 90 % nových vozidel registrovaných v EU v roce 2018 mělo pohon na benzín či naftu,“ uvádí Ivan Indráček, předseda České asociace LPG.

Spalovací motor tak v krátkodobém i střednědobém horizontu nadále zůstane nejrozšířenějším pohonem silničních vozidel. Bezemisní elektromobily se na současném evropském vozovém parku podílejí z pouhého jednoho procenta a očekává se, že k roku 2030 vystoupá tento podíl maximálně na 15 %.

„Než se elektromobily výrazněji prosadí, bude potřeba snižovat stále rostoucí emise z dopravy jinak, například podporou vozů na LPG. Toto alternativní palivo má všechny potřebné předpoklady: je to čisté, účinné, hospodárné a bezpečné řešení, které již dnes kompletně disponuje prověřenou technologií, dostatečnou infrastrukturou i fungujícím trhem,“ vysvětluje Ivan Indráček.

Tyto a mnohé další informace přináší nedávno publikovaná studie Evropské asociace LPG (Liquid Gas Europe) nazvaná Vize pro LPG (Vision for Autogas), která odkrývá potenciál tohoto alternativního paliva.

S více než 8 miliony osobními vozidly a tříprocentním podílem na celkovém počtu aut na evropských silnicích se LPG těší prvnímu místu v žebříčku alternativních paliv. Podobné je to v Česku.

„Počet vozidel na LPG je v tuzemsku dle našich odhadů asi 170 tisíc. Zatímco celkový počet standardních veřejných čerpacích stanic je 3 000, LPG je možné načerpat na 950 čerpacích stanicích. Pro srovnání: plnicích stanic CNG je asi 200,“ popisuje Ivan Indráček.

LPG v Evropě

Vozy na LPG jsou na evropském trhu dostupné v nabídce asi 60 modelů, český trh v nabídce nových vozů bohužel zaostává. Na LPG verzi však lze přestavět většinu benzínových aut, a to za poměrně nízké náklady – obvykle 15 až 40 tisíc korun.

Vlastnictví a provoz vozidla s pohonem na LPG přináší ve srovnání s motorem na benzín či naftu nižší náklady, litr LPG je navíc v Evropě v průměru o 57 % levnější než benzín a o 53 % levnější než nafta.

K tankování mají řidiči LPG vozů v celé EU k dispozici celkem 31 tisíc čerpacích stanic, přímo v Česku jich funguje 950. LPG se rovněž začíná objevovat v kombinaci s elektromotorem pro pohon hybridních vozidel.

Díky novému bioLPG až o 90 % méně emisí CO2

Klasické LPG vzniká jako doprovodný produkt při těžbě zemního plynu nebo při zpracování ropy. Představuje tedy účinné využití těchto zdrojů. V březnu loňského roku pak na trh dorazila novinka v podobě bioLPG.

Svými vlastnostmi a chemickým složením je totožné s klasickým LPG, neřadí se však mezi fosilní paliva, neboť je vyráběno z obnovitelných zdrojů. V současné době se však získává zejména jako hlavní produkt při výrobě hydrogenovaných olejů (HVO), které vznikají například zpracováním živočišných tuků nebo rostlinných olejů.

„BioLPG lze míchat s běžným LPG, případně jím běžné LPG zcela nahradit, není tudíž potřeba žádných změn ve stávajících technologiích či infrastruktuře. Podle studie Vize pro LPG má bioLPG potenciál snížit emise CO2 až o 90 %, představuje tedy palivo budoucnosti a významný nástroj pro snižování emisí v silniční dopravě,“ uvádí Ivan Indráček.

Přes 10 % vozů na LPG do roku 2050

V současné době se na evropském vozovém parku auta s alternativními pohony podílejí zhruba ze 4,1 %, zatímco více než 95 procent silničních vozidel je stále poháněno konvenčními palivy.

Studie Vize pro LPG přitom předpokládá, že dostalo-li by se vozům na LPG odpovídající podpory, mohl by jejich maximální podíl na trhu do roku 2040 dosáhnout k výši 10,7 procenta.

Podle tohoto scénáře by pak vozy na LPG do roku 2050 pomohly snížit emise ze silniční dopravy o 401 milionů tun CO2, 5 913 tun prachových částic a 459 tisíc tun NOx.

Evropská asociace LPG tak ve své studii vyzývá odpovědné politické činitele, aby se zasadili mimo jiné o urychlení implementace infrastruktury pro alternativní paliva, zvýšení povědomí uživatelů o výhodách a dostupnosti alternativních paliv či přijali podpůrná opatření pro vozidla s alternativními pohony.

Vhodnou podporou mohou být například výjimky z dálničních poplatků a silničních daní, parkování zdarma a podobně. Zároveň by mělo být též zajištěno upřednostňování vozů na LPG a další alternativní paliva při zadávání veřejných zakázek. Podobná opatření navrhuje i Národní akční plán čisté mobility.

„Nová legislativa v Česku ale osvobozuje od dálničních poplatků elektromobily a dává slevu vozům na , přičemž zapomíná na obdobnou podporu LPG. To odporuje principu technologické neutrality,“ uzavírá Ivan Indráček.

tisková zpráva

89 Comments on “Dnes je první mezinárodní den LPG; může prý výrazně snížit emise v dopravě než nastoupí elektromobilita”

  1. off: Pro benzín se vyplatí do POLSKA !! aneb český Ropný
    off: Pro benzín se vyplatí do POLSKA !! aneb český Ropný prasata se pakujou…

    https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/pumpari-vydelali-na-ropne-krizi-ceny-pohonnych-hmot-vzrostly-po-utoku-na-ropna-zarizeni-v-saudske-ar.A190927_194957_firmy-trhy_ele

    za litr naturalu ted totiž platíte jako když ropa stála $120 😉

    https://www.kurzy.cz/komodity/ropa-brent-graf-vyvoje-ceny

        1. Mate nejakou statistiku dokazujici Vase tvrzeni? Co jserm cetl
          Mate nejakou statistiku dokazujici Vase tvrzeni? Co jserm cetl vysvetlujici komentar, tak tam oddeleni vysvetlovalo,z e denne najezdi do 90ti mil. Neverim, ze polciste v CR najezdi vice, clovek je vidi neustale stat (se zapnutym motorem).
          Mimochodem, tankovani zdrzovani neni?

        2. Mylíte se Horaci, i policisté mají nařízeny přestávky.
          Mylíte se Horaci, i policisté mají nařízeny přestávky. I u nás v ČR- Takže když na ni stojí (a lidi je s oblibou fotí, jak se flákají a posílají to jejich nadřízeným a tisku), tak může být auto na zásuvce. Pokud se bavíme o Tesle s 22 kWh palubní nabíječkou, tak každá půlhodinová zastávka znamená 11 kWh z obyčejného červeného pětikolíku.
          Jinak Městské policii Ostrava se BMW i3 moc líbily. Řešili jen, oproti jejich Octavii Combi CNG, malý kufr na botičky, kužely a další propriety. Měli je zapůjčeny na půl roku.
          Jinak vodíkový automobil je taky elektromobil s baterkou. Jen o něco menší. Místo naopak zabírá nádrž na vodík a vodíkový článek, který z vodíku a přečištěného vzduchu vyrábí na vnitřnostech z drahých kovů elektřinu. Ta se ukládá do baterky, protože článek nezvládá nápory a neumí při brzdění z elektřiny vyrobit zpět vodík. Baterka tedy dává ty nárazy při rozjezdech a pojímá rekuperaci při brzdění. Proto hovoříme o bateriovém elektromobilu a vodíkovém elektromobilu.
          Přesto si stále spousta lidí myslí, že vodík se v těch autech spaluje jako benzín, nafta či plyn a tím se získává z motoru točivá síla.

          1. Nikdo si nemyslí, že se tam ten vodík spaluje. Ale oproti
            Nikdo si nemyslí, že se tam ten vodík spaluje. Ale oproti EV pouze na baterky máte daleko větší dojezd a daleko rychlejší natankování. Ale co si budeme povídat, ekonomicky je to ještě větší blbost než ta bateriová verze.

              1. Jo první si natankuje za 10 minut a 8. v řadě si počká
                Jo první si natankuje za 10 minut a 8. v řadě si počká klidně hodinu, jak se doba postupně prodlužuje. Taková je realita toho „rychlýho“ tankování vodíku.

                “Některé dnešní stanice zvládnou třeba jen dva vozy, u dalších se doba plnění bude prodlužovat. Kdyby v řadě stálo třeba osmé auto, klidně si na plnou nádrž počká i hodinu.”
                https://www.idnes.cz/auto/magazin/vodikovy-elektromobil-hyundai-nexo-jizda-a-tankovani.A190827_072734_auto_testy_nyv

              2. Ono to máte jedno, já se bavím o praktičnosti vodíku
                Ono to máte jedno, já se bavím o praktičnosti vodíku oproti baterkám. Tady v ČR si vodík nenatankujete a baterku dobijete jen doma za půl dne. Já nebydlím v nějakém zapadákově a nejbližší nabíječku mám asi 12km. V paneláku si nic nenabiju a dojíždět někam a tam alespoň hodinu čekat….to můžu rovnou jezdit na kole.

                1. Myslim si, ze az se dostatecne rozsiri vodik, az vodikova auta
                  Myslim si, ze az se dostatecne rozsiri vodik, az vodikova auta lacinejsi nez spalovaci (provoz je minimalne stejne drahy), tak tu budeme mit baterie s kapacitou > 1000 km a nenajde se normalni clovek, ktery by resil pomale dobijeni.
                  Ale muzu se i splest, zjisti, ze vodik se nejlepe uschova v nafukovacich balonkach za korunu, palivove clanky vyvinou ze smrku napadenym kurovcem a objevi bakterie, ktere z mocoviny byde vyrabet dost vodiku primo v aute a bude to vse do deseti let. Tim chci rict,z eprulm muze nastat v kazde technologii, ale prece jen vidim vetsi pravdepodobnost v baterkach, napr LiS.
                  Co se tyce panelaku. Pokud bych mel velky zajem o elektromobil, zkusil bych distributora, zda by nevytahl wallbox z trafacky, ktera je minimalne jedna na ulici. Pokud ne, zkusil bych obecni urad a povoleni na stani s tim, ze bych si tam na vlastni naklady vytahl kabel z panelaku. A nebo s ejeste podival po nejake garazi. A pokud nevyuzivate auto denne, tak spis po carsharingu 🙂

                2. :))) pomalé dobíjení?? už dnes není dobíjení pomalé
                  :))) pomalé dobíjení?? už dnes není dobíjení pomalé natož zítra. Ale 100ktnt pod zadní sedačkou.. to každý neskousne 😉

          1. No verze na baterky taky není žádný zázrak, při nehodě
            No verze na baterky taky není žádný zázrak, při nehodě to začně hořet a nedá se to uhasit jinak než ponořením do nádrže. Předpokládám, že u policejních aut by ty nádrže dokázali zakrýt proti průstřelu. Jestlipak vy nejste čínský agent, že tak podporujete jejich baterkářský průmysl 🙂

            1. Baterkáč ti při průstřelu neutrhne hlavu a nerozpáře
              Baterkáč ti při průstřelu neutrhne hlavu a nerozpáře tě na kousky. U baterkáče si pěkně počkáš než se něco začne dít, ale vodík ani těch 800 barů na nic nečeká.
              Jsem českej agent, podporujou čistej vzduch tam kde žiju. Ale ty si určitě ropáckej agent když podporuješ vodík. 😛

                1. Aspon jste za to mohl dat smajlik. Jinak je to takove … hmm,
                  Aspon jste za to mohl dat smajlik. Jinak je to takove … hmm, no, … detinske.

    1. Taky jsem o LPG uvažoval,
      bohužel to nevyšlo

      Taky jsem o LPG uvažoval,

      bohužel to nevyšlo ekonomicky
      aktuální cena benzínu 1.85 kč/km
      nájezd 10000 za rok

      přestavba by vyšla na 35000
      cena LPG vycházela na 1.10 kč/km
      revize 300 korun ročně,
      výměna dílů po 10 ti letech 10 000
      emise LPG co 2 roky 1000

      Takže za rok ušetřím 10000*0.75 = 7500, dodatečné náklady 1800 = takže úspora 5300 – takže bych musel jezdit 7-8 let aby se to vrátilo. Kamarád takto přestavěl Octavii I – vše měl zapsané (a měl nájezd 12000 za rok(- a na 0 se dostal za 8 let)

      1. keďže tu máme ten zákon o alternatíve, spýtal som sa
        keďže tu máme ten zákon o alternatíve, spýtal som sa dovozcov, či by z výroby vedeli dodať v horizonte pol roka automobil na zákonom preferovanú „alternatívu“.
        oni nevedia, čo sa vyrába! ponúkli vozidlá, ktoré už majú distribútori na sklade (nevypredané a neobjednateľné, skončila výroba) a pár objednateľných. lenže sú to autá pre remeselníkov.
        totálny nezáujem.

      2. Taky záleží, jak se ta nula počítá. Je totiž třeba
        Taky záleží, jak se ta nula počítá. Je totiž třeba počítat se zbytkovou hodnotou vozu. Na druhou stranu je potřeba počítat s nižší ochotou kupovat ojeté LPG motory (opotřebené ventily).

        S rostoucí cenou benzínu (a LPG) se zkracuje doba návratnosti. Pak je tu také environmentální aspekt – smrad, NOx a prach. Na hodnotě zase ubere místo zabrané v zavazadlovém prostoru.

        Co se týče parkování, tak problém je úměrný podílu LPG aut. Čím víc jich bude jezdit, tím víc bude (podzemních) parkování dostupných i pro LPG.

        Mezikrokem snad může být E85. Levná přestavba, žádné přidané revize/výměny a trochu nižší cena paliva.

    1. není jednotná vůle, u všeho máš silnýho nepřítele,
      není jednotná vůle, u všeho máš silnýho nepřítele, LPG nemůže zvítězit páč je to zase ropný produkt, tudíž zase mašinérije soustruhů na spalovací motory minulýho století se sotva 40% učinností, emisema a podporou mašinárije zpracování ropy. V době kdy potřebujeme:
      1) odklon od zpracování ropy kvůli emisím
      2) odklon od 40%ch spalováků kvůli emisím

      nemůžeš očekávat 2019 nějakou LPG spásu. To byla šance 90tých let minulýho století, ale kvůli nepraktičnosti podzemním parkování, teprv vývoji techno zapochodu a hlavně germánskýmu rozhodnutí DÍZLPRASIT EVROPU se krom makarónije masově neprosadila 😉 Je to jen alternativa levnějšího ježdění na odpadní plyn při zpracování ropy pro ty který si to zařídí 🙂 Navíc poslední ránu z milosti tomu zasadili nástup lidovýho elektromobilu +2010 a americká levná břidlicová ropa 2014 ;)) ízyole ;))

      https://www.kurzy.cz/komodity/ropa-brent-graf-vyvoje-ceny/

      https://www.investing.com/commodities/brent-oil

        1. ano, kdyby na něj dali daň tak to už vůbec nikdo nekoupí
          ano, kdyby na něj dali daň tak to už vůbec nikdo nekoupí a hoří ten odpad zbůhdarma z trubky na střeše donebe podobně jako farábiji na každým rohu. 200.000 ksová alternativa v čezku to ale je slušná, předělaný benzinový atmosfery 90tých na těch 110 oktanů jezdí za 150Kč/100km slušně 😉

          https://kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/

  2. Auta na LPG nepotřebují nějakou podporu ve formě úlev a
    Auta na LPG nepotřebují nějakou podporu ve formě úlev a dotací. Ono by úplně stačilo, kdyby se prodávali s tovární úpravou na LPG.
    Jenže všechny automobilky jsou poblázněný ekoloby že nabízejí jen CNG a člověku nezbejvá než si to nechat po záruce přestavět na LPG. Jenže zase je otázka jestli má cenu do ojetiny investovat 30 tis za přestavbu.

      1. Samozřejmě že ne z CNG. Myslel jsem to tak, že si koupím
        Samozřejmě že ne z CNG. Myslel jsem to tak, že si koupím benzín a po záruce tam hodím LPG.
        Já na něj už jezdím přes 10 let a nemá to chybu. Jezdím tiše (oproti vybracím a traktorovému projevu TDI), jezdí to levněji jak nafta. S tankováním není problém, benzínové auto rychleji a lépe topí.
        Nemusím se bát drahých oprav nafťáka. Mám dvě auta na plyn. Jedno má najeto 350 a lpg je tam nevím od kdy. Druhé má přestavbu přímo od dealera a má najeto 300 tis.
        Cena za jízdu je stejná jako kdybych jezdil v naftě za 5 litrů. Což je u automatu a pernamentní 4×4 v TDI nedosažitelný sen.

        Jediná nevýhoda je trošku omezení v podzemních parkovištích, dražší STK a jednou za 10 let vyměnit nádrž.
        Což ale v pohodě vyváží menší údržba u benzínového motoru.

        Jediné co ekonomicky konkuruje autu na LPG je elektromobil. Tyhle auta už používám jen na delší cesty a tahání vozíku.

            1. Čím novější motor, tím citlivěji snáší jakýkoliv
              Čím novější motor, tím citlivěji snáší jakýkoliv zásah do svých nadefinovaných provozních proporcí. A to jak z hlediska HW, tak i SW. Třeba moderní diesel už vnímá jako celkem zásadní problém i vadnou jednu žhavící svíčku a hlásí se na „vyšetření“ rozsvícenou kontrolkou.
              Pokud nutně auto na plyn, tak dnes už jedině originální tovární zástavbu. Ale bohužel ani to nemusí znamenat bezproblémový provoz jako např. u koncernových motorů na CNG.

                1. Telefon mám služební Samsung J5. Záměrně jsem si
                  Telefon mám služební Samsung J5. Záměrně jsem si nevybral lepší a levnější Huawei, Xiaomi či Honor. Čína nás bohužel obchodně drtí již 20 let a nejen nás. Docela si dokážu představit, že pěkných pár milionů pracantů budou političtí vězni bez nároku na mzdu.

                2. Jeste rano bych rekl, ze prehanite, ale pred hodinou jsem si
                  Jeste rano bych rekl, ze prehanite, ale pred hodinou jsem si pustil rozhovor s Etzlerem, mel jsme celou dobu otevrenou pusu a uz mam taky bobky 😉 Kazdopadne tam rikal priklad se Svycarskem, ktere ma s Cinou pozitivni obchodni bilanci. Je treba holt mit neco, co oni nemaji. Takze musime vyvijet, pouzivat zavity a proto vidim BEV a OZE, akumulace elektriny jako velkou prilezitost, jak se vysmivanych vazalu stat zase partnery, jak se z montovny stat „Svycarskem“.

                  EDIT: Mimochodem, kdyz jsme se shodli na tom, ze z Ciny mame obavy, so Ruska federace, ta je v pohode, nema rozpinve choutky a nevmesuje se do statu, na ktere driv melo vliv SSSR? Jeji plyn Vam nevadi? 🙂 Ja vim, jsem pekne hnusnej 🙂

                3. Německo má s CN taky plusovou obchodní bilanci
                  Německo má s CN taky plusovou obchodní bilanci

                4. Němci si to obchodně umí zařídit. Vždy když naše firma
                  Němci si to obchodně umí zařídit. Vždy když naše firma dělala něco pro Němce, tak jsme prodělali kalhoty 🙂 Za hloupost se platí.

              1. A máte inú alternatívu k spalovákom?
                Nemusím byť

                A máte inú alternatívu k spalovákom?
                Nemusím byť bateriový fanatik aby som videl, že predaje súčasných (nedokonalých) elektromobilov rastú a naopak, spalovákov klesajú.
                Z Číny sa stáva hrozba len kvôli stratégii (alebo neschopnosti) ostatných krajín.

                1. on si spomína na vtip z cca 1978 – ranné správy v rádiu
                  on si spomína na vtip z cca 1978 – ranné správy v rádiu „na poľsko čínskych hraniciach nič nové“
                  🙁

            1. Urazkou ci zesmesnenim nezmenite neci nazor. A snad jeste
              Urazkou ci zesmesnenim nezmenite neci nazor. A snad jeste zijeme v zemi, kde se nazor rici muze, ne?
              Kdyz bych byl hodne hnusny, tak bych se zepta, nedalo by se stejne reagovat na Vas prispevek? Jen s dovetkem o odbornosti na psychologii? 😉

          1. A jedna se jen o elektromobily nebo treba i akunaradi, kde
            A jedna se jen o elektromobily nebo treba i akunaradi, kde kdyz treba mate akuvrtacku, vrttate, dojde Vam staava a druhou baterku mate na nabijcce, protoze vrtate do zeleza, kde je velky odpor a tudiz i spotreba? Co takovy telefon? Vubije se uprostred hovoru a ted musite drepet u zasuvky.
            Opravdu se neprodavaji? Je to tak vsude? Co treba Holandsko? 🙂
            A nepripoustite, z eby se mohla technologie baterii zlepsit – zvysit hustota, snizit hmotnost a cena, ze by se za 10 let mohlo vyrobit auto (Roadster 2?), co na jedno nabiti ujede 1.500 km a nabije se pres noc? Co ted s tim neplacanim se u benzinky?
            No a proc jsme takovy optimista? Videl jste prvni mikrovlnky? Vazily 300 kg a byly drahe. Videl jste prvni pocitace? Nedosahovaly zlomku vykonu toho, co mate v kapse a zabiraly cele patro. Jste rpesvedcen, ze ukladani elektricke energie neceka zlepseni?

            1. Pokrok jistě přijde, jen to nebude tak rychle jak si
              Pokrok jistě přijde, jen to nebude tak rychle jak si myslíte. Vývoj baterií něco stojí a není ekonomicky vhodné vše hodit do kopru a vrhnout se na nové technologie, nejdříve se musí doprodat staré. A proto bude trvat spoustu let, než budou bateriové elektromobily použitelné. Před sto lety elektromobily prohráli přesně z těch důvodů, proč je dnes nikdo nechce. Malý dojezd, dlouhá doba dobíjení, drahé. A ani uvědomělý člověk jako vy to nezachrání koupí několika elektromobilů.

              1. Takze pokud pripoustite v budoucnu lepsi baterie a pritom BEV
                Takze pokud pripoustite v budoucnu lepsi baterie a pritom BEV povazujete za slepou ulicku, v cem vidite budoucnost prepravy osob a zbozi?
                Mimochodem, je BEV dle Vas nevhodne i v pripade, kdy se porizuje druhe auto do rodiny na popojizdky v desitkach kilometru denne?

                1. V blízké budoucnosti bych rád viděl víc aut na zemní
                  V blízké budoucnosti bych rád viděl víc aut na zemní plyn. Později se ukáže jestli baterie, superkondenzátory nebo vodík. Dopravní letadla na baterie asi neuvidíme, tam nejspíš vyhraje vodík.

                2. Ac bych nerad priznal, ze jsem s Vama manipuloval, ale moc rad
                  Ac bych nerad priznal, ze jsem s Vama manipuloval, ale moc rad vidim ve Vasm nazoru zmenu (v mych ocich pokrok), ze uz neco neodmitate a pripoustite, ze za urcitych okolnosti to slepa ulicka byt nemusi 🙂
                  Podle meho auta na zemni plyn tu mela byt driv, tak pred 15ti lety. A ja se ptam (spise recnicky, ale za odpoved budu rad), proc tomu tak nebylo. Nebyla zvladnuta technologie, nebo je to pro lidi mene komfortni? Nema pohon na CNG vice spolecneho s BEV? Neni tam stejny jmenovatel toho, proc ta auta nejsou popularni a lide na ne hned nepresedlaji (u CNG v minulem case)?

                3. S technologií u zemního plynu problém není, nejspíš je
                  S technologií u zemního plynu problém není, nejspíš je to málo propagované a podporované. A navíc koluje řada mýtů jak se s tím nedá nikde parkovat, pořád se musí měnit nádrž a chodit každý rok na technickou, jak je to hrozně nebezpečné a může to vybuchnout. Toto slyším od lidí často. Takže jestli se nedokázali prosadit u lidí auta na plyn, tak BEV nemá šanci. Podívejte se na Citigo. CNG verze 285k. EV verze 430k. Komu se vyplatí EV verze? Skoro nikomu a ještě navíc je to méně praktické.

                4. Záleží na více faktorech, pokud můžete nabíjet přes
                  Záleží na více faktorech, pokud můžete nabíjet přes noc doma za 2Kč/kWh, nebo třeba i v práci zadarmo, tak nemá absolutně žádný smysl kupovat spalovací (ani CNG) verzi, při průměrném používání elektrická verze jednoznačně vítězí, a to jak prakticky tak i ekonomicky.

                5. I kdybych nabíjel zadarmo, tak při mém nájezdu 8000km
                  I kdybych nabíjel zadarmo, tak při mém nájezdu 8000km ročně se investice vrátí za 17 let. Takovou dobu ty baterky stejně nepřežijou.
                  Průměrný roční nájezd v ČR je 10000km. Proto se tu tak dobře prodávají Dacie, prostě se vyplatí.

                6. Co se tyce financi, tam predpokladam, ze na tom nevydelam ale
                  Co se tyce financi, tam predpokladam, ze na tom nevydelam ale ani zase nejak moc extra neprodelam. V zivote jsem nekoupil nove auto, tak jsem nepocital navratnost noveho. Koupil jsem i-Miev 3,5 roku stare 30 tis najeto za 300 tis. Neznam adekvatni spalovaci, VW Polo? Kolik by stalo s podobnym najezdem a vekem? 180 tis? Rozdil 120 tis se mi vrati (pri rozdilu elektriky a benzinu 1,6 kc na km a 7.500 km za rok) po deseti letech, coz povazuji za unosne.
                  Ale ja mel i jinou motivaci. Mam totiz deti a rikal jsem si, kde bych je radeji nechal zit 15 let. Na Legerove nebo vedle mista, kde projizdi tramvaje? Navic tu hlasam vic jak rok, aby se lide chovali ohleduplne k ostatnim na takove mire, co im to penezenka dovoli, takze jakmile jsem nasel toto auto, nevahal jsem.
                  A ja dodnes myslel, ze se tu nejlepe prodavaji Skodovky.

                7. Koukám, že jsem udělal chybu při výpočtu. Investice by
                  Koukám, že jsem udělal chybu při výpočtu. Investice by se mi vrátil už za 10 let při nabíjení zadarmo. No nic, nejvíc ušetřím když si ještě tak 4 roky budu chrochtat ve svém dieselu z roku 2002.

                8. Mohu se zeptat, jakou mate doma distribucni sazbu? Mne se
                  Mohu se zeptat, jakou mate doma distribucni sazbu? Mne se prave BEV mene vyplatilo i proto, ze ja ji jeho porizenim nemenil (mam D56d), pokud mate jednotarifovou, vyplatil by se Vam vic a to nabijeni by opravdu bylo zadarmo. Pro sebe pocitam 40 hal na km.
                  Auto jsem proidl, protoze jsme druhe poridit musel, jelikoz partnerka skoncila materskou a zatrhla mi dalsi dite 🙂 A MHD u nas jezdi 4x denne pouze v pracovni dny a ona pracuje na smeny (15 km daleko). A vedel jsem, ze na kratke popojizdeni (navic s detima do skolky a skoly) by spalovaku neprospivalo (je to davno, co jsme delal autoskolu, ale pamatuji si, ze 90 % opotrebeni delaji studene starty v mem pripade 2x denne kvuli 5ti ci 15ti km).
                  Navic jsem vybral Mitsubishi, ktere je obecne o 50 tis drazsi nez adekvatni Peugeot a Citroen kvuli jeho radiovemu ovladaci na topeni a rizeni nabijeni (nabijim na 12 carek z 16ti, kdyz klesne uroven nabiti na 6 carek).
                  Pokud v rodine potrebujete pouze jedno auto, pak ten vypocet samozrejme bude vychazet daleko hure a musel byste hrat ciste na ekologickou notu (ze nesmrdite svemu okoli) a financni ozelet. Kazdopadne pokud byste mel zajem o projizdku, muzete se stavit.

                9. Myslim ze pro vetsinu lidi dat 300 tis. Za 3,5 roku stare
                  Myslim ze pro vetsinu lidi dat 300 tis. Za 3,5 roku stare miniauto s dojezdem 100 km je naproste scifi.

                10. Nemůžete ale porovnávat pouze nákupní cenu. Pokud
                  Nemůžete ale porovnávat pouze nákupní cenu. Pokud porovnáte stejně vybavené CITIGO ve spalovací a elektrické verzi a umíte si spočítat TCO na řekněme 5let a 8000km/rok a samozřejmě odečtete následně prodejní cenu, tak se spalovací verze rozhodně nevyplatí. A to neřeším výrazně uživatelsky přívětivější jízdu v elektrické verzi. Pokud nabíjíte doma, tak máte každé ráno připravené auto na 250km, což Vás u auta této kategorie myslím vůbec nijak neomezuje, maximálně párkrát do roka někde zastavíte u DC. V cenovém poměru ICE/BEV jako je dnes CITIGO, spalovací verze už žádný smysl nedává.

              2. Aaa běhač si zmenil presdivku, teď je z něho horac.
                Takže

                Aaa běhač si zmenil presdivku, teď je z něho horac.

                Takže je to slepá větev, nebo není? V předchozím příspěvku píšeš že nikdy nebudou a tady najednou že ano.

                A samozřejmě že je jasné že to nejde přes noc. To si myslíš jen ty a tobě podobný. Každý kdo má v hlavě mozek ví že nic nejde přes noc, že spalováky tu budou ještě hodně dlouhou dobu.

                Ale že eauta neudělali žádný pokrok je nesmysl. Před 10 lety začala jejich druhá reirkarnace díky rozvoji baterii pro mobily, tablety a notebooky.
                Před 10 lety eauto ujelo průměrné na baterku 100km,dnes je to 250km.
                Do 5 let to bude už možná 400-500km,e to už hádám, nikdo to nemůže vědět přesně. Může to být klidně víc, nebo méně, ale na tom tak nesejde.

                Vývoj je pomalou evolucí stále vpřed cca o 3-5% za rok.

                V ČR jezdí Asii už 3000 eaut, velký nárůst nastal rok dozadu. Příští rok se začne dodávat citigo iv, které počty eaut u nás zase zdvojnásobí. A začnou se vyrábět I další takže příští rok bude v ČR podle meho odhadu možná přes 10 tisic eaut.
                A to je docela rychlý postup.
                Za cca 2-3 roky skoro z nuly na 10 tisic.

                Samozřejmě je to stále prd o proti výrobě spalovaků! Ale ty se také nevyráběly hned po milionech.

Napsat komentář