V sobotu 17. září 2016 se v malé vesničce Hrabyně, mezi Ostravou a Opavou, uskutečnil krátký, jen čtyřhodinový, Den čisté mobility. A to přímo na ploše před obrovskými betonovými klíny Národního památníku II. světové války.
foto: archiv autora
autor: Ing. Radovan Burkovič, Asociace pro elektromobilitu ČR
Stejně si pochutnávali na výborných koláčích a bodovali jejich nejlepší autorky, které na pódiu dostaly zaslouženou cenu. Ohlášená hvězdicová jízda cyklistů se sice nekonala, ale vystavená elektrokola mohl vyzkoušet každý.
Včetně toho na stánku APEL, už legendární českou skládačku Agogs Silver Go. Akce pamatovala i na děti, které ji trávily nejčastěji ve stánku se stolními hrami a hlavolamy. Jakmile dopršelo, přišly zkusit k APELu, jak těžké je vlastní silou vyrábět pouhých 60 W k rozsvícení běžné žárovky. Na profesionálním americkém veslařském trenažéru Concept II.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Solární elektrárny mohou pokrýt 20 % spotřeby jižní Moravy
Moc dlouho jim to nevydrželo, síly docházely rychle. Ne nadarmo se na něm jezdí i Mistrovství světa v halovém veslování. Longboardy a brusle také netrpěly nezájmem, leč dost zkušebních jízd končilo pláčem po setkání různých částí dětského těla s drsnou realitou betonového parkoviště. Stánky regionálních prodejců a ukázky vegetariánské i klasické kuchyně pak potěšily návštěvníky napříč generacemi.
Zajímavou věcí byl vystavený MAREK, Mobilní Autonomní REsilientní Kontejner, který by měl nahradit v případě živelných katastrof, ale i například elektrického blackoutu, kancelář starosty a umožnit soběstačně existovat.
Z fotovoltaické i větrné elektrárny se napájely baterie, pohánějící vnitřní zařízení kontejneru. Stejnou službu by udělaly i přítomné elektromobily ze svých baterií, jak vystavovatelé neopomněli zmínit.
Podle ohlasů, až na to počasí a málo ampérů v rozvaděči, to byla hezká akce.
K velikosti srazu jednoduchý údaj. Veřejnost se mohla pokochat a většinou i povozit v celkem 21 elektrovozidlech, nepočítaje v to elektrokola a motorky! Na místě byly 4 vozy Tesla Model S, včetně nejdražší čtyřkolky v čtyřmístném nejluxusnějším provedení.
Také pět kusů Nissan Leaf, včetně známého elektrického taxi lázeňského města Klimkovice a nového přírůstku Fakulty elektro VŠB-TUO. Pět kusů Peugeot iOn bylo zástupci malých městských elektromobilů.
Stejně jako VW eUp! Krajského úřadu MS kraje, dvojmístný Smart ED, čínské Yogomo firmy Green cars, tovární přestavba German E-cars Stromos AT (Opel Agila) a nakonec i průkopník z 90.let, Citroen Saxo. Ten poslední, patřičně upravený nadšeným majitelem, byl nabízen zájemcům ihned ke koupi. Podobně jako Yogomo a Nissan Leaf, s nimiž přijeli i místní prodejci. K ještě menší kategorii patřily tříkolka a čtyřkolka VelorXtrike.
Na tomto místě se patří veřejně poděkovat všem členům APEL i majitelům elektrovozidel za účast a vození veřejnosti. Speciálně pak panu Kubišovi sen., který pendloval neúnavně po celou dobu akce.
Proslulý Hrabyňský kopec s převýšením přes 100 metrů na necelých 2 kilometrech sice po většinu času okupovaly minikáry, ale ukázkové jízdy probíhaly opačným směrem přes obec k Rehabilitačnímu ústavu a na okolních komunikacích. Ukázat jízdní vlastnosti elektrovozidel i rekuperaci s dobíjením baterií bržděním tak bylo kde.
Nakonec byl odhalen i vyhazovač pojistek zmíněného rozvaděče. Zpočátku to samozřejmě byla Tesla Model S, jejíž příkon 22 kW vyřadil rozvaděč komplet. Později ovšem problém nastal při každém vaření kávy v pojízdné kavárně a viník byl jasný. Člověk by nevěřil, jak profesionální kávovar v plném nasazení dokáže ždímat elektrickou síť.
To vše mohli návštěvníci vidět na – v podstatě – obyčejné odpolední lokální akci. Jen pro srovnání – na dvoudenní celostátní Ezraz ve Vysokých Tatrách, podporovaný několika velkými společnostmi, včetně Východoslovenské energetiky, Tesla klubem SR, primátorem a politiky ve čtyřhvězdičkovém hotelu, dojelo před 2 lety z ČR a SR 40 elektromobilů.
Zástupce APELu s ním prošel jednotlivé přítomné elektromobily a seznámil veřejnost s jejich vlastnostmi i možnostmi pořízení. Akci pořádaly Statutární město Opava, Moravskoslezský kraj, Místní akční skupina Opavsko, obec Hrabyně a další subjekty.
Politici i úředníci – včetně paní starostky a pana senátora – zaštítili svou přítomností akci také. Ač ani jeden nekandiduje v nadcházejících volbách a nesbírali zde volební body. Už se těšíme na příští ročník.
Myslím, že je trochu
Myslím, že je trochu nefér porovnávat současnou akci s 2 roky starým srazem na Slovensku.
Protože před 2 roky těch elektromobilů, bylo přeci jen o dost méně a tdíš i o dost méně majitelů, kteří na takový sraz dojedou.
Kdyby stejná akce proběhla letos, na 100% si myslím, že by tam těch elektromobilů bylo o dost víc.
Samozřejmě že je nás
Samozřejmě že je nás více, o tom žádná, ale opravdu šlo o lokální akci. Letos, bohužel k mé velké lítosti, Ezraz v Košicích nějak potichu vyšuměl. Takže poslední byl loni v Bojnicích.
Zdůrazňuji to lokální. Protože i na lokální eMobility Day 2016 v Žilině minulý pátek bylo aut poskrovnu.
Poraďte někdo, jak
Poraďte někdo, jak nejlevněji koupit Leafa 30kw nebo Soula.
Díky
Předváděcí vozy nebo
Předváděcí vozy nebo hromadný nákup. Na předváděcím autě se dá i domluvit předem, složíte nevratnou zálohu a necháte jim ho tam pár měsíců k dispozici.
Chtěl bych tady poděkovat
Chtěl bych tady poděkovat organizátorům akce a obzvláště majiteli černá Tesly Model S P85D s olomouckou značkou (jméno jsem bohužel zapomněl), který mě i panem synem kousek svezl a leccos řekl, předvedl a ukázal.
Z organizátory děkuji a
Z organizátory děkuji a jsem osobně velmi rád, že čeští a moravští majitelé Tesel jsou při jejich prezentacích tak vstřícní a pravidelně přijíždějí a vozí veřejnost. Protože kdo jednou jel elektromobilem, už nechce jinak.
Vidim, ze jste si to
Vidim, ze jste si to uzili.
Pro zajimavost, ktere z komercne vyrabenych aut (ktere nema primo pristupne svorky baterek) umi, tak jak se koupi, slouzit jako zdroj energie jinak, nez pichnutim menice 12/230 do cigaretaku nebo brutalnim nabouranim se do silove kabelaze?
Co jsi pamatuju, tak jsem cetl jedine o (pro tenhle ucel) specialne upravene verzi Leafu.
Predem dik.
bez externího zařízení,
bez externího zařízení, které změní nabíjení přes CHAdeMO na vybíjení, žádné.
a existuje nějaké takové
a existuje nějaké takové zařízení?
odpověď viz výše
odpověď viz výše
Je to s využitím prozatím
Je to s využitím prozatím tak, jak píšete. On ten kontejner jel v podstatě celý na 12V, takže cigaretová zásuvka postačila. Leaf musí být upraven, což nyní dělají v Británii.
Jediný sériový vůz, co to má rovnou v palubním menu, je čínský BYD 6, komunikující přes Mennekes. Snad se povede v listopadu 2016 homologace a bude k dispozici i v ČR.
Do té doby musíme ke stávajícím autům vymýšlet jak počítači a baterkám nasimulovat motor. Tak jak to dělá SAZE FEI VŠB-TUO s nabíječkou/vybíječkou elektromobilů přes protokol a zástrčku CHAdeMO.
Radovane, už jste si
Radovane, už jste si přidal další rychlostní stupně do iOna? Viz http://kiwiev.com/modifications/ 🙂
Mnohem více by mě
Mnohem více by mě potěšila možnost si zatopit při dobíjení.
Dále by mě potěšila možnost zrušit vypnutí nabíjení při dosažení 80% přes DC. Má někdo radu?
K tomu prvnímu zatím
K tomu prvnímu zatím neporadil ani kolega z Brna, který Iona změnil hodně k obrazu svému – výše zmíněnými stupni rekuperace počínaje a třeba tempomatem a kamerou konče. Ovšem jak obejít tuto žabožroutskou anomálii (Mitsubishi iMiev to umí) netuší.
K tomu druhému – možnost zrušit vypnutí nabíjení při dosažení 80% přes DC není věcí auta, ale rychlonabíječky. Tam to nastavuje provozovatel.
Omyl. I když ručně na
Omyl. I když ručně na stanici nastavím třeba 90%, tak se auto vždy vypne při dosažení cca 80%. Několik lidí mi potvrdilo, že to dělá auto.
Zvláštní. Na DBT ve
Zvláštní. Na DBT ve Valmezu mi to jede do 100%, na DBT ČEZu v Brně AAA do 82%. Podobně na ABB ČEZu ve Zlíně jen 80% a zhasne.
To je zvláštní. Chtělo
To je zvláštní. Chtělo by to nějakého odborníka, aby to vysvětlil.
Vše je o nastavení
Vše je o nastavení nabíječky. To že si při nabijeni auta nelze topit/klimatizovat je česka specialita. V zahraničí jsem vyzkoušel stovky Chademo nabíječek a Zadne topeni/klima nevadila. Vypnuti po dosažení 80 (85)% opet jen v Česku a v Rakousku a vsude tam kde se plati podle minut. V síti Smatrics kde jsem před týdnem nabijel a odpojení při 80 % nebylo aktivní jsem za jedno nabití zaplatil 21 eur, zbytecne o 5 eur více než běžných 16 eur. Někde je to podobne nastaveno i v Německu, ale Francie, Švýcarsko,Irsko a UK to není nikde a nabijeni je zadarmo.
Nevím jestli jste pochopil,
Nevím jestli jste pochopil, že se bavíme o Peugeot iOn. Také jsem projezdil několik zemí, ale vždy došlo při 80% k přerušení nabíjení. A to topení nejde zapnou ani při nabíjení AC.
Co tam dal za kameru?
Co tam dal za kameru?
Typ Vám neřeknu, protože
Typ Vám neřeknu, protože majitel – jak sám o sobě prohlásil na srazu v Žilině – není žádný psavec. Takže pokud za ním kolega do Brna dojel, vše nafotil a napsal si, co slyšel, tak se to dostalo dále. Jinak ne.
Domluvím se s kolegou a uděláme z toho článek, jak si upravit japonský sériový, leč frantíky docela dost osekaný, elektromobil. Protože většina Ionů/Zer bude zanedlouho komplet mimo záruční doby (včetně baterií). Budou si to moci předělat všichni, bez obavy ze ztráty záruky.
Asi si s kolegou uděláme technologický výlet do Brna a Bratislavy :-).
Nepřidal. Maje vůz stále
Nepřidal. Maje vůz stále v příplatkové 5leté komplexní záruce do něj zatím nevrtám.
Ale vím o této možnosti. Je hodně věcí, co žabožrouti z PSA z Mitsubishi iMiev vykuchali nebo Evropanům zatajili ve svých verzích Citroen C Zero a Peugeot Ion. Člověk by je rád za to adekvátně odměnil, nejlépe cihlou po hlavě, aby se jim rozsvítilo.
To jsou hajzli, schovat
To jsou hajzli, schovat takovou užitečnou funkci.