Navštívili jsme továrnu na budoucnost v Lipsku a nahlédli pod pokličku výroby modelů BMW i3 a i8.
V Lipsku, ne tak daleko od severočeských hranic, leží továrna mnichovské automobilky BMW. Produkční komplex za 52 miliard korun patří ke světovým technologickým milníkům v oblasti elektromobility.
Celý proces výroby začíná ve Spojených státech. Tamní továrna BMW produkuje základní polotovary uhlíkových vláken. Jde o energeticky náročný proces, proto celý závod živí proudem nedaleká vodní elektrárna. Připravené komponenty pak putují přímo do Lipska.
Procházíme první halou, kam se sváží hrubě zpracovaný uhlík. Několik vrstev černé hmoty dostane zřetelný tvar až díky těžkotonážním lisům. Potom přichází na řadu ultrazvuková pila, která zbaví díl přebytečného karbonu. Výsledek robotické práce ihned kontroluje pověřený pracovník.
foto: BMW
Posléze míří výrobek do obřího vakuového lisu, kde s přispěním vytvrzovací hmoty dostane svoji pověstnou pevnost. Běžně zabere tvrzení i několik hodin. Inženýři BMW dokázali proces zefektivnit a čekací dobu zkrátit na pouhých deset minut.
foto: BMW
Přejíždíme do druhého komplexu, kde se montují uhlíkové díly dohromady. Pokračujeme po schodech nahoru a průvodce nám otevírá nenápadné dveře. Za nimi se hemží armáda kmitajících oranžových robotů. Pohled na celkovou komplexnost bere dech. Desítky automatických ramen pracují v absolutní symbióze s ostatními.
Uhlík není možné svařovat. Jednotlivé komponenty drží pospolu díky speciálnímu lepidlu. Hladký povrch musí roboti nejdříve opískovat a umýt. Následně na něj nanesou tenkou vrstvu (0,3 mm) vícesložkového lepidla. Výsledkem lidské a robotické souhry je takzvaný „life“ modul.
Jde v podstatě o kabinu auta. Skelet BMW i3 váží 128 kilogramů, základ modelu i8 je o 42 kilogramů těžší. Přejíždím prsty po vystavených panelech. Uhlík je na dotek tak jemný, ale zároveň pevný a lehký.
foto: BMW
Karoserie z uhlíkového vlákna nepotřebuje žádný antikorozní nástřik. Tím se ušetří zhruba 50 % energie a 70 % vody ve srovnání s ocelovými těly aut. Samotné skelety automobilka nelakuje. Barva na povrchu karbonu nedrží. BMW řeší celý problém našroubováním barevných plastových panelů.
Lepidlo namísto šroubů
Připravené skelety modelu i3 putují do další sekce. Tam naopak lidská síla převyšuje tu umělou. Na prvním stanovišti dostane auto střechu a na druhém kabeláž. Každý svazek elektroinstalace se připravuje na míru podle objednané výbavy.
foto: BMW
Zákazník tak může ještě týden před výrobou upravit svoje požadavky. BMW i3 dostane dále hliníkový rám dveří, palubní desku z magnézia i ibišku, světla a další komponenty. Každá zastávka zabere pět minut, což je zhruba desetkrát déle ve srovnání s dnešním výrobním standardem.
Teprve v továrně si naplno uvědomíte, že elektrifikované BMW je šetrné k přírodě už při výrobě. Žádné zbytečné kabely, šrouby nebo vrstvy barev. Recyklovatelné materiály uvnitř a energetické úspory podstatně snižují vypouštěné emise.
foto: BMW
Paralelně s „life“ modulem vzniká i „drive“ modul. Kompletní hliníkové šasi dostane postupně nápravy, baterie a elektromotor. Mnichovská automobilka nabízí i3 také s benzínovým dvouválcem prodlužujícím dojezd. Samotný generátor je oproti elektromotoru dvakrát větší.
Na posledním bodu produkční linky se oba moduly potkají. Roboti začínají finální proces zvaný svatba. Ramena strojů nanesenou vrstvou lepidla navždy spojí karoserii s podvozkem. Jemné nuance vycentruje osm šroubů. Svatba trvá necelých pět minut.
foto: BMW
Finální produkt odjíždí na šestihodinovou výstupní kontrolu. Deset procent všech „ítrojek“ vezmou testovací piloti na zkušební jízdu. Za jeden den zkompletují pracovníci zhruba 130 elektromobilů.
Hybridní supersport BMW i8 potřebuje daleko více času a péče. Klenot německého inženýrství vyrábí elitní dělníci na 14 stanovištích. Každý produkční krok zabere zaměstnancům 45 minut.
foto: BMW
Oba moduly (life a drive) se tady nelepí, ale spojují dvanácti šrouby. V případně hybridní „íosmičky“ vyráží kontroloři otestovat kvalitu každého kusu i na nedalekou dálnici. Denně se v Lipsku narodí průměrně 8-12 modelů BMW i8. Na odbyt jde především Roadster.
Spojení s přírodou
Ekologii bere německá korporace vážně, proto je celá továrna poseta inovacemi. Střechu každé haly pokrývá speciální izolační materiál. Komplex tak nepotřebuje konvenční klimatizaci, protože je uvnitř celoročně stabilních 21-26 °C. V areálu fabriky stojí přes 2500 vzrostlých stromů, převážně jabloní. BMW spolupracuje s externími firmami, které z plodů vyrábí mošt.
foto: BMW
Hustá síť stromů přilákala také tisíce včel produkujících med. Ten automobilka zpracovává a nabízí k prodeji. Znovuzrozená flóra se stala domovem pro divoké zajíce, kteří v oblasti dříve nežili.
foto: BMW
Často se mě lidé ptají, kde končí „vysloužilé“ akumulátory elektromobilů. Lithiové seniory čeká další život na nedaleké bateriové farmě, kde se skladuje nashromážděná energie. Součástí lipského závodu jsou i produkční haly pro modely BMW série 1 a 2. V továrně pracuje celkem 5300 zaměstnanců, z toho 800 z nich se podílí na výrobě elektrifikovaných „bavoráků“.
Sériová auta z rodiny „i“ začala opouštět Lipsko teprve v roce 2014. Vstupní investice byla 400 milionů euro. To je v přepočtu 11 miliard korun. Podle zástupce značky Jochena Muellera cílí BMW na budoucí sjednocení výroby. To znamená, že by pracovníci kompletovali všechny automobily bez rozdílu pohonu na jedné výrobní lince.
foto: BMW
foto: BMW
foto: BMW
foto: BMW
1. Sanding není opískování ale obroušení, zdrsnění
1. Sanding není opískování ale obroušení, zdrsnění většinou šmirglem. Opískování je sand blasting.
2. Uhlíkové díly samozřejmě lakovat jdou, né že ne. Akorát se před tím musí obrousit.
„Posléze míří výrobek do obřího vakuového lisu, kde s přispěním vytvrzovací hmoty dostane svoji pověstnou pevnost. Běžně zabere tvrzení i několik hodin. Inženýři BMW dokázali proces zefektivnit a čekací dobu zkrátit na pouhých deset minut.“
A kde se dozvíme co je ona záhadná „vytvrzovací hmota“? To je tedy neuvěřitelně obecný popis.
A čímto, že se vytvrdí za pár minut místo několika hodin?
Chcete psát o továrně budoucnosti, ale klidně si opominete zjistit takové zásadní detaily.
Dále jaká je uhlíková stopa toho bavoráckýho uhlíku?
Příze je vyrobena v Japonsku, poté je převezena doprostřed kontinentu USA, kde je postupně tepelně upravena (spálena???) až bílé (polymerové?) vlákno zčerná (zuhelnatí) a pak je hotové uhlíkové vlákno přepraveno do Německa, kde se zpracuje do dílů karoserie. Uhlík tedy musí obletět půlku zeměkoule zatímco je zpracován na 3 kontinentech.
Továrna na budoucnost, která malosériově „chrlí“
Továrna na budoucnost, která malosériově „chrlí“ malobaterkáče, který za chvíli morálně zastaraj právě díky tý vokriplený baterce a pár kusovek polospalovacích popelnic? No to je zase dinosaurský hype.
docela dobrá sbírka s toudle i8 😉 gůgl obrázky jsou
docela dobrá sbírka s toudle i8 😉 gůgl obrázky jsou ještě výživnější :)))
youtube.com/results?search_query=i8+crash
a takhle tvrdě se na tom baketu pro hokejky maká,
a takhle tvrdě se na tom baketu pro hokejky maká, těěěžká dřina :)))
youtube.com/watch?v=q-ORsGXPTwY
No neustále se kontroluje příjem a výdaje Tesly, ale to co
No neustále se kontroluje příjem a výdaje Tesly, ale to co tu napsali mi připadá jako totální ztráta. Jsem fakt mimo já?
Píšou že jen investice sem kvůli modelu i3 byly 11 mld Kč? A přitom vyrábí jen necelých 1000 kusů týdně a to už od roku 2014?
A to jsou pouze investice zde na továrnu kde se auto kompletuje. Tj. nevyrábí celé.
Tesla 3 investice začali kdy také v roce 2014 nebo spíše později a už nyní se vyrábí 5000 ks týdně.
Dokáže někdo najít jaká investice to byly? Pokud se dívám na výdaje tesly tak to jw přibližně stejně ale na výrobu celého auta. Bohuzel je to jen můj názor. Dokáže to někdo najít a porovnat?
Myslím, že celkové investice do GF1 byly 5 miliard dolarů,
Myslím, že celkové investice do GF1 byly 5 miliard dolarů, tedy 10x tolik.
No to právě nevím jak moc se to dá porovnávat. GF1 přece
No to právě nevím jak moc se to dá porovnávat. GF1 přece vyrábí mnohem více aut, stejně jako tento komplex který stál po 52 mld kc, tedy asi 2 mld dolarů. Ale to co nevíme je skutečná produkce a i to, že se vyrábí různá auta.
Takže kdyby šlo zkusit pouze investice do TM3 a porovnat je s investicí do i3. Ví to někdo?
GF1 nevyrábí žádná auta, ale jenom bateriové články a
GF1 nevyrábí žádná auta, ale jenom bateriové články a baterie pro model 3, možná i S a X. Dále se tam z článků vyrábějí Powerwally a průmyslové Powerpacky. Toť vše.
Budiš, nicméně Tesla má továrnu kde vyrábí auta ať se
Budiš, nicméně Tesla má továrnu kde vyrábí auta ať se jmenuje jakkoli. Ví někdo investice? Co vím tak je to bývalá továrna jiné automobilky.
Je to stará známá NUMMI a Elon ji koupil za pakatel 42
Je to stará známá NUMMI a Elon ji koupil za pakatel 42 milionů dolarů což je o 30 milionů méně než kolik vypláznul tvůrce Minecraftu za nesmyslně bombastickou vilu v Beverly Hills, kterou vyfouk Beyonce s Jayzeem když je přeplatil 😉
NUMMI měla hodnotu asi miliardy $ patřila Toyotě a GM do roku 2009 kdy GM krachlo a vystoupilo z podniku. Dělníci tam měli nejhorší pracovní morálku v USA, chlastali v práci a pro absence se občas nemohla ani rozject linka. Občas dělali sabotáže tím, že dávali prázdný plechovky od koly do dveří aby to zákazníkům chrastilo. Normální šlendriánská parta kkotů na vykopnutí.
Dík.
Teď ještě kolik byly investice do zařízení a
Dík.
Teď ještě kolik byly investice do zařízení a jestli to jde nějak oddělit jen do Tesla Model 3 :-).
Ni z.
Nakoumej si pomocí gůglu bo nejsem ekonom.
A to jsem
Ni z.
Nakoumej si pomocí gůglu bo nejsem ekonom.
A to jsem za 2 odmaturoval z podvojného účetnictví, jehož logice ani za mák nerozumím 😉
No právě přes Google jsem to nenašel tak jsem doufal, že
No právě přes Google jsem to nenašel tak jsem doufal, že třeba někdo to bude vědět z hlavy nebo rychleji 🙂
Vždycky říkám všechno co vím.
Vždycky říkám všechno co vím.
Denní produkce BMW i3 dosahuje asi 130 ks denně
Denní
Denní produkce BMW i3 dosahuje asi 130 ks denně
Denní produkce TESLA M3 dosahuje asi 1.300 ks denně :)))))))
bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
TESLA USA FIRST
youtube.com/watch?v=aUULFj2-4ho&t
youtube.com/watch?v=aUULFj2-4ho&t
To možná jo, ale prodávají jen 200 denně 🙂
To možná jo, ale prodávají jen 200 denně 🙂
cože to?
cože to?
A z toho nám milé děti vyplývá co?
No přece, že i
A z toho nám milé děti vyplývá co?
No přece, že i ještě dnes roboti výrobu zpomalují, tak na to při robotizaci nezapomínejte, a nechtě si dodavatelem vždy garantovat rychlost.
Neměla by být už teď někdy uvedena ta nová 43kWh baterie
Neměla by být už teď někdy uvedena ta nová 43kWh baterie pro i3?
Jo už davno, ale zatim prd. Az(esli vubec) bude tak jim Pepa
Jo už davno, ale zatim prd. Az(esli vubec) bude tak jim Pepa řekne, ať mu ji namontuji do jeho stareho i3, pokud mozno za hubicku, protoze je to pro ne strasne vyhodne…
Pepův vlhký sen.
Pepův vlhký sen.
slysel jsem priblizny termin uvedeni konec letnich prazdnin
slysel jsem priblizny termin uvedeni konec letnich prazdnin 2018
Základním motem dinosaurů je hlavně se nepřetrhnout s
Základním motem dinosaurů je hlavně se nepřetrhnout s inovacema, stačí dát malou baterku a dál žvanit o budoucnosti.
Ono to tak nějak bude, BMW v létě uvádí nový modelový
Ono to tak nějak bude, BMW v létě uvádí nový modelový rok. Stejné to bylo i s 33kWh verzí, ta myslím taky byla uvedena až koncem prázdnin.
Mimochodem zajímavé je mlčení VW, letos se měl koncern představit e-UP! s větší baterií a otázka je jestli nakonec ještě nebude na to BMW reagovat e-Golf větší baterií. Do uvedení I.D. je stále ještě dost času.
Elektromobil BMW iX3 se bude v Číně vyrábět pro celý
Elektromobil BMW iX3 se bude v Číně vyrábět pro celý svět !!
auto.cz/elektromobil-bmw-ix3-cine-vyrabet-cely-svet-123082
Jak rikam. Ty Teslablabolily balbbam tady na forech brzo
Jak rikam. Ty Teslablabolily balbbam tady na forech brzo prejde smich.
Když se řekne hybrid Většina si vybaví Toyota Prius
Když
Když se řekne hybrid Většina si vybaví Toyota Prius
Když se řekne elektromobil Většina si vybaví Tesla S
Tesla oproti ostatním nabízí Pořádný akumulátor a nejvyšší dojezd
https://www.tesla.com/en_EU/models/design
Nikdo jiný neprodává 100kWh Akumulátor
Tesla oproti ostatním buduje nabíjecí centra a přitom její majite můžou nabíjet i u ostatních .
1,308 Supercharger Stations with 10,622 Superchargers
https://www.tesla.com/en_EU/supercharger?redirect=no
Když se podíváte na mapu Staví se dál Sít Nabíjecí stanic se skokově rozšiřuje
Pane ak sa nechcete zosmiešnovať takéto veci radšej ani
Pane ak sa nechcete zosmiešnovať takéto veci radšej ani nepíšte načo. Tesla je bez konkurencie a ešte dlho bude a aj keď poriadna konkurencia nastúpi nebude mať to čo Tesla a to je enormnú stále rastúcu sieť Supercharger do dnes aj pre nových zákazníkov zdarma. Nehovoriac o dojazde a tom všetkom čo Tesla ponúka ! Prajem pekný deň Geleta.
Sa preber z toho vlhkého sna.
Sa preber z toho vlhkého sna.
jako rejžák pod vedením germána by mohl světu máknout to
jako rejžák pod vedením germána by mohl světu máknout to jo, ale stále tu je ještě ta politika TDI/TSI a tudíž elektroprodukce limited a navíc nemají dostatečně kapacitní baterkárnu. Takže vlhký sny hochu , nejdřív až tak roku 2025 pro chudý evropany ;))
Došly prášky? Už za tebe píšou tvoje spamiscký křeče?
Došly prášky? Už za tebe píšou tvoje spamiscký křeče?
… a do evropy dorazí až za 7dm let !! :))))))) CHINA FIRST
… a do evropy dorazí až za 7dm let !! :))))))) CHINA FIRST
produkce BMW i3 a i8 není budoucnost ale ubohá odfláknutá
produkce BMW i3 a i8 není budoucnost ale ubohá odfláknutá současnost v podání babelitové lisovny germánské áftamabílky která si o elektromobilech TESLA může nechat jenom zdát protože nemá na baterky a šéfové nedovolí páč potřebujou ještě 10 let točit svoje autopopelnice :)))))))
To je ta fabrika co kripli elektroauta malýma baterkama?
To je ta fabrika co kripli elektroauta malýma baterkama?
Ano. A vy jste jen dalsi trapny blabolil. Bablebam.
Ano. A vy jste jen dalsi trapny blabolil. Bablebam.
ne počkej von má náhodou pravdu, i3 je jen přejmenovaná a
ne počkej von má náhodou pravdu, i3 je jen přejmenovaná a přifouklá bakelitová i1 něco jako trabant z DDR s baterkama v kufru prostě celosvětová ostuda věhlasný mnichovský značky jak si elektromobily nemůže se současným manenažerským rejžem dovolit 🙂
kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/bmw-i3/
A aby tu ostudu nějak zamázla vypleskla nepohodlnou 4megovou brmbrmelektrokáru dpočtu pro čutálisty hokejky a podobně úchylný póvl s kerou se jinak rozumný lid ani nezabývá protože není k užitku ale ke sponzoringu už méněhlasné mnichovská značky :)))))))))))))))))))))
hybrid.cz/bmw-40-let-elektromobilu-ktere-jste-si-nemohli-koupit
nééé dělám si pldel, jsou vlastně k smíchu :DDDDDDDDDD
2Krucipes: doporučuji alespoň návštěvu psychiatra…s
2Krucipes: doporučuji alespoň návštěvu psychiatra…s tím IQ holt už nic udělat nepůjde
žádný strachy a hled si svýho jelita :)) ale bys me mohl
žádný strachy a hled si svýho jelita :)) ale bys me mohl poradit co myslíš za 33 minut pude TSLA nahoru nébo dólů, má cenu to ted koupit za 322 premarket nebo chvilku počkat? :))))))))))
Na nás šetříte, na Ronalda máte. Zaměstnanci Fiatu budou
Na nás šetříte, na Ronalda máte. Zaměstnanci Fiatu budou stávkovat
fotbal.idnes.cz/ronaldo-fiat-stavka-zamestnancu-dab-/fot_zahranici.aspx?c=A180711_163333_fot_zahranici_ald
tohle je neskutečný odpad tahle diskuse … horší než na
tohle je neskutečný odpad tahle diskuse … horší než na novinky.cz, jen banda idiotů zamilovaných do tesly kteří kolem sebe plyvou výmysly a blábolí takové nesmysly, divím se že vám v to v té pomatené palici dává vůbec nějaký smysl vy tradgédové.
No nemame byt do co ineho zamilovany. Ziadna ina automobilka
No nemame byt do co ineho zamilovany. Ziadna ina automobilka poriadne EV nerobi.
Dementovi z autofora sa to zbytočne snažíš vysvetliť.
Dementovi z autofora sa to zbytočne snažíš vysvetliť.
nené kdekák, neskutečný odpad je nenažraná banda idiotů
nené kdekák, neskutečný odpad je nenažraná banda idiotů zaprodaných ropákovi co posledních 70 let otravuje lidstvo, kteří kolem sebe plivou výmysly,propagandu a vyplachují mozky učelovými nesmysly. Ani se nedivím že tenhle šáde zmagořený 3směnný póvl sotva s výučákem není schopen rozeznat dobro od zla :))
my tragédové ti radíme,vrať se na autoforum,nebo tě
my tragédové ti radíme,vrať se na autoforum,nebo tě popliveme
Cipísku 1***,
bohužel takhle to funguje na celém světě,
Cipísku 1***,
bohužel takhle to funguje na celém světě, miliony nebohatých lidí se skládají na svého osobního multimilionáře
Když bude tvůj roční plat 16 milionů eur, tak si I8
Když bude tvůj roční plat 16 milionů eur, tak si I8 koupíš. A neříkej, že ne.
🙂
no však, na 16ti milionovýho ronalda prase fžitě musí
no však, na 16ti milionovýho ronalda prase fžitě musí 16mega chudých brazilců chcípat hlady, ale že je to přínos pro svět ten čutálista že jo, ten ho povznese, technologicky povýší, ten je hrozně důležitý pro přežití lidstva však proto má taky tak vysoký plat aby měl na bakelita i8 🙂
PS: ne ani při ročním plat 16 milionů eur bych si ten krám nekoupil, stačila by mě TESLA MODEL X i kdyby každý týden jí upadávaly falkonky páč na vopravu bych měl a řešil to koupí 5ti kusů a každá tejden v opravně ale rozhodně ne nízkou mrdku i8 v kerý tě zabije kdejakej tiguán na kruháči :))
Ronaldo-Brazilie??? Je to Portugalec vole… a portugalci sou
Ronaldo-Brazilie??? Je to Portugalec vole… a portugalci sou fajn pokud si tam nebyl tak zajed…
všechny čutálisti do jednoho prasečího pytle a
všechny čutálisti do jednoho prasečího pytle a Portugalsko je jen další kotva evropy co víc žere než maká srááááááčiii !!!! :))))
google.cz/publicdata/explore?ds=ds22a34krhq5p_&met_y=gd_pc_gdp&idim=country
Taky můžeme tvrdit, že TM3 má oproti i3 karoseri jako
Taky můžeme tvrdit, že TM3 má oproti i3 karoseri jako MB1000, bylo pro mě zklamání, že má TM3 obyčejnou ocelovou karoserii, čekal jsem nějaký pokrok.
Vecsina dielov TM3 je z ocele, no dvere, kapota a dalsie casti
Vecsina dielov TM3 je z ocele, no dvere, kapota a dalsie casti su z hliniku.
https://www.youtube.com/watch?v=OJwHOrm3mF0
Vysokopevnostní ocele.
Vysokopevnostní ocele.
A keby len baterkami. i3 Je interierovo uplne hnusne auto.
A keby len baterkami. i3 Je interierovo uplne hnusne auto. Stale je tu ta filozofia, ze ked je nieco EV musi to byt skarede.