Automobilka Hyundai představuje na letošní přehlídce CES 2018 technologie zaměřené na čistou a ekologickou mobilitu. V Las Vegas předvedla novou generaci vozu poháněného energií z vodíkových palivových článků, na jehož řízení se z velké části podílejí systémy umělé inteligence.
foto: Hyundai
Nové auto na vodík Hyundai Nexo nabídne ty nejpokročilejší asistenční a bezpečnostní systémy a má být vlajkovou lodí technologicky pokročilých vozů Hyundai. Automobilka hodlá do roku 2025 uvést na světové trhy celkem 18 ekologicky šetrných automobilů.
NEPŘEHLÉDNĚTE CES 2018: Hyundai představí nové auto na vodík
Nové SUV nese název NEXO a do současné ekologické mobility přináší několik převratných novinek. Automobilka představila několik zásadních vylepšení v oblasti systému autonomního řízení nebo například možnosti propojení vozu s domácností prostřednictvím technologií Internetu věcí (Internet of Things – IOT).
K dalším novinkám patří inteligentní hlasové ovládání funkcí vozu či monitoring míry stresu a životních funkcí řidiče a schopnost vozu adekvátně na ni reagovat.
Monitor sledování slepých úhlů
Monitor sledování slepých úhlů (Blind-spot View Monitor – BVM) je čerstvou novinkou. Řidiči umožňuje při změně jízdních pruhů v obou směrech díky kamerám pozorovat na centrálním displeji okolí vozu. Systém používá širokoúhlé monitory prostorového zobrazení (SVM) na každé straně vozidla pro sledování míst, které není možné vidět ve zpětném zrcátku.
Pomoc při jízdě po ulici (LFA) a pomoc při řízení dálnice (HDA)
Jako první model Hyundai dále nabízí NEXO zcela novou funkci Lane Following Assist (LFA), která pomáhá automatickým nastavením řízení udržet vůz ve středu jízdního pruhu v rychlostech od 0 až do 144 km/h jak na dálnicích, tak i v ulicích města.
Společně s asistenčním systémem (HDA – Highway Driving Assist), který využívá citlivé snímače a mapová data pro zajištění bezpečného provozu a automatické úpravy rychlosti, budou řidiči schopni překonávat dlouhé vzdálenosti s ještě větší mírou komfortu a bezpečí.
Remote Smart Parking Assist (RSPA)
Vůz nabízí také dálkový inteligentní parkovací asistent (RSPA – Remote Smart Parking Assist), který umožňuje zaparkovat, vyjet z garáže nebo parkovacího místa i bez řidiče ve voze. Systém umí zaparkovat i do kolmého parkovacího místa, zatímco řidič stojí mimo vůz na chodníku.
„I když není snadné předvídat, jakým způsobem nové technologie ovlivní budoucnost celého odvětví průmyslu, všem je nyní zřejmé, že technologický pokrok a inovace představují nikdy nekončící proces, který bude pokračovat, dokud se nepodaří na světě vybudovat dopravu poskytující maximální pohodlí bez nehod s nulovými emisemi,“ uvedl Dr. Woong-chul Yang, místopředseda a vedoucí výzkumu a vývoje Hyundai Motor.
Zástupci automobilky také oznámili uzavření strategického partnerství se společností Aurora Innovation, která se zabývá vývojem technologií autonomního řízení. Do roku 2021 by měly společnosti uvést na trh vozy s autonomním řízením čtvrté úrovně. Pilotní testy budou dle dohody provedeny právě na nové generaci vozu s palivovými články NEXO.
Druhá generace komerčních palivových článků bude k dispozici na vybraných trzích již od počátku roku 2018. Ve srovnání s předchozími modely Fuel Cell má NEXO odhadovaný dojezd cca 800 km. Současně se u novinky zvýšilo zrychlení a celkový výkon na 120 kW z původních 100 kW.
Testování modelu NEXO prokázalo jeho použitelnost i v extrémních klimatických podmínkách. I v teplotách -30 °C, je vůz schopen startovat během 30 vteřin. Díky špičkové technologii chlazení fungují palivové články velmi dobře i při venkovních teplotách dosahujících 50 stupňů.
Vůbec poprvé má model s vodíkovými články vlastní design a uspořádání, které přináší několik výhod:
• Menší hmotnost
• Zlepšený poměr výkonu k hmotnosti
• Rychlejší zrychlení z 0 na 100 km/h než předchozí model ix35 Fuel Cell a Tucson FCEV
• Prostornější interiér
• Baterie v zavazadlovém prostoru
• Vylepšené uspořádání systému palivových článků
NEXO vs. uspořádání u předchozího modelu Tucson
• NEXO má výkonnější palivové články a baterie a pohánějí silnější motor
• Hnací jednotka NEXO je lehčí a má lepší umístění
• Vůz má vylepšené zásobníky vodíku
Vylepšení hnacího ústrojí
• Hnací jednotka NEXO je lehčí a zabere méně místa ve srovnání s Tucson FCEV
• Je Efektivnější
• Má lepší integraci modulů
• Je menší a lehčí
Jízdní vlastnosti
• Maximální zrychlení se oproti modelu Tucson FCEV zvýší o 25 %
• NEXO zrychluje z 0 na 100 km/h o 20 % rychleji než Tucson FCEV
• NEXO má větší točivý moment než Tucson FCEV
Dojezd
• NEXO má odhadovaný dojezd 800 km v porovnání s Tucson FCEV 426 km
Specifikace Hyundai Nexo
Celkový výkon: 135 kW
z toho palivové články: 95 kW
a baterie: 40 kW
Elektromotor: 120 kW
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 sekundy
Dojezd (odhad): 800 km
Hydrogen Life Vision: Nulové emise a energie pro domácnosti
Společně s nejnovějšími technologiemi v oblasti vodíkového pohonu automobilů představila společnost Hyundai další možnosti využití tohoto čistého zdroje energie. Technologie Hydrogen Life Vision umožní využít energii z vozu k napájení nejrůznějších systémů v domácnosti.
Elektřina vodíkových palivových článků tam bude moci být využita k napájení domácích spotřebičů, na zahradě a podobně. Vůz NEXO je navíc možné využít i jako zdroj čisté vody, jelikož jediným „odpadním“ materiálem při výrobě energie je vodní pára.
Koncept Hydrogen Life Vision tak může pro domácnosti fungovat jako záložní zdroj a pomáhat například během energetických špiček. Kromě toho vozy NEXO fungují jako účinné čističky vzduchu jelikož pro správný chod vodíkových palivových článků vyžadují naprosto čistý vzduch. Systémy jsou schopné při jízdě odfiltrovat 99,9 % jemného prachu z okolního ovzduší.
Inteligentní kokpit: péče o zdraví řidiče i vozidlo
Hyundai představuje i nový pohled na prostředí kabiny řidiče. Tzv. Inteligentní kokpit využívá špičkové technologie rozpoznávání hlasu (Artificial Intelligence – AI), internetu věcí (Internet of Things – IOT) a detekce míry stresu u řidiče.
Nová technologie rozpoznávání hlasu od společnosti SoundHound umožňuje řidičům například ovládání klimatizace, střešních oken, zámků dveří a celé řady dalších funkcí. Funkce IOT propojující automobil s domácností rozšiřuje dosah hlasového ovládání i do domácího prostředí.
Řidič tak může svým hlasem ovládat hudbu nejenom uvnitř vozu, ale může ji při příjezdu domů přenést i do svého domácího audiosystému či například zapnout osvětlení v domě.
Pokročilá technologie rozpoznávání hlasu s funkcí „vícenásobného rozpoznávání příkazů“ umožní rozeznat ve větě jednotlivé úkoly, které následně vyplní. Například při zadání: „Řekni mi, jaké bude zítra počasí a vypni světla v našem obývacím pokoji,“ dokáže systém rozpoznat dva samostatné příkazy a vyplnit je zvlášť.
Inteligentní kokpit také funguje jako aktivní asistenční systém, který předpovídá potřeby řidiče a poskytuje užitečné informace. Například může včas upozornit na nadcházející schůzku a navrhnout odjezdové časy, které odpovídají současným podmínkám provozu.
Další důležitou technologií zabudovanou do Inteligentního kokpitu je Wellness Care. Tato funkce využívá dva senzory umístěné na volantu a sedadle. Biosenzor na volantu a snímač srdeční frekvence v sedadle monitorují srdeční frekvenci.
V případě náhlých změn mohou detekovat úroveň stresu řidiče. Pokud stres detekují, systém je vybaven k tomu, aby podnikl definované kroky a poskytl přístup k on-line vizuální konzultaci s lékařem, sám zapnul uklidňující hudbu nebo utlumil vnitřní osvětlení.
Každy komentár je negatívny. A v prípade diskusie sa to
Každy komentár je negatívny. A v prípade diskusie sa to zvrhne na osobne urážanie.
To je každy z diskutérov taký frustrovaný?
Kdepak, jen vidí věci reálně. Za co chcete v tomto
Kdepak, jen vidí věci reálně. Za co chcete v tomto případě Hyundai pochválit?
Pokud máš něco pozitivního k tématu tak neváhej a
Pokud máš něco pozitivního k tématu tak neváhej a přidej to. Pozitvní komentáře nevznikají jen proto, že si to někdo přeje nebo že je mu to líto.
Další kráva a krabice, vylepšená technologií. Opravdu
Další kráva a krabice, vylepšená technologií. Opravdu chtějí všichni SUV nebo výrobci chtějí prodávat SUV? Protože se do toho nacpe co nejvíc materiálu, prodá to za spoustu peněz a provoz a údržba bude stát kopu dalších peněz?
SUV je nová červená. To nevíte ? 🙂
Je to jako jaderné
SUV je nová červená. To nevíte ? 🙂
Je to jako jaderné zbrojení, jen s pocitem většího přehledu neohroženosti na silnici.
To má každý zbrojař… err… automobilka ráda.
p.s. nebyla tady taková diskuse už jednou ? viz e-mimino (nebo jak se ten web…)
Kdo se chce na silnici cítit naprosto bezpečný, ať si
Kdo se chce na silnici cítit naprosto bezpečný, ať si koupí OT-64. Dá se sehnat už za 300 tisíc.
Pocit bezpečí nerovná se bezpečí. Fyziku nevokecáte ať
Pocit bezpečí nerovná se bezpečí. Fyziku nevokecáte ať řídíte sebelíp. Vysoký těžiště je vysoký těžiště.
https://www.youtube.com/watch?v=DVuQaPpHXzU&app=desktop
https://www.youtube.com/watch?v=_Kti-9qsLpc&app=desktop
Fool cells zase tady?
Fool cells zase tady?
vodíkové auto s umělou inteligencí, které propojí
vodíkové auto s umělou inteligencí, které propojí domácnost s internetem věcí … ty vole. uz jen ten nadpis. cetl to nekdo?
na elektrokáru do Bangkoku??
na elektrokáru do Bangkoku?? ;)))
youtube.com/watch?v=g39HzaIK8sg
…Hnůjdaj vodíkový voloviny ani nečtem, to jsou zbytečný žvásty :DD to jenom kazí jméno firmě 😉