Chytrá dálnice svítí a dokáže dobíjet elektrická auta

Na nizozemském Design Weeku se letos představil tamní designér a inovátor Daan Roosegaarde. Prezentoval “chytré dálnice”, které jsou šetrnější, udržitelnější, bezpečnější a intuitivnější. Navíc v noci svítí a dokážou řidiče upozornit na špatné počasí!

Chytrá dálnice podle Daana Roosegaarde
foto: Daan Roosegaarde

Koncept chytré dálnice budoucnosti designéra Daana Roosegaarde a společnosti Heijmans Infrastructure byl na nizozemském Design Weeku oceněn jako “Nejlepší koncept budoucnosti”.

Zajímavé je, že tento koncept se v Nizozemsku bude během následujících let měnit v realitu. Vybrané úseky tamních dálnic se tak promění v “chytré dálnice”. Co to znamená?

Vodící čáry na takové silnici budou vyvedeny pomocí speciální luminiscenční barvy. Díky tomu bude v noci zářit i bez potřeby dalšího vnějšího osvětlení. Ve dne se barva “nabije” a v noci pak dokáže svítit až 10 hodin.

smart highway chytrá dálnice

foto: Daan Roosegaarde

Další technologií je “Dynamic Paint”, čili dynamická barva. Ta se zviditelní např. teprve za určitých teplotních podmínek. Díky tomu bude sama silnice schopna komunikovat relevantní informace přímo k řidičům.

smart highway chytrá dálnice

foto: Daan Roosegaarde

Příklad: jakmile začne mrznout, objeví se na silnici obrazec v podobě ledových krystalů. Daan Roosegaarde zároveň navrhuje, aby se do dálnic instalovaly indukční cívky. Ty by pak dobíjely elektromobily přímo za jízdy.

tisková zpráva

13 Comments on “Chytrá dálnice svítí a dokáže dobíjet elektrická auta”

  1. …osobně všechny
    …osobně všechny takovéto studie vítám. Jsou pro nás důležité, protože lákají investory díky, kterým mohou vědci trávit spoustu času v laboratořích. 🙂

    Pár faktů:
    – rozhodně není první, kdo s nápadem použít „speciální“ „programovatelnou“ fluorescenční barvu přišel. Myšlenka je to výborná a vím o několika týmech, který se snaží tuto teoretickou záležitost převést do reality.

    – problémem je složitá realizace povrchu a trvanlivosti svítivosti materiálu. Držím palce.

    – důležité je, aby to bylo jednoduché na instalaci, levné a snadno udržovatelné. Pak to bude velký přínos.

    Co se týká instalace čehokoliv do vozovky: 1.drahé, 2. zalitím do vozovky se poruší homogenita povrchu, uvědomte si, že nákladní vozidla s 90km rychlostí vozovku nepatrně „hrnou/rolují“ a pak tedy bude docházet k trhání.

    Nicméně držím palce všem, co něco dělají pro lepší budoucnost. 🙂

    1. Myslím, že je důležité
      Myslím, že je důležité oddělit zrno kvalitního návrhu od plev fantazií. Sám nevím, jestli UŽ barva s těmi luminiscenčními vlastnostmi existuje. Podobnou službu (měřit teplotu a vyhodnocovat tak podmínky na vozovce, varovat řidiče o náledí/teplotě vozovky/…..) chytrý mobil s navigací a dostatečně dobře navržený telematický systém.
      Samotné svícení silnice může mít své nevýhody, odraz od vodících pruhů je podle mě dostatečné. Jako inženýrský návrh to není špatné.
      Ten indukční nápad už předem odsuzuji jako nepromyšlený HYPE. Kdo chce jezdit na indukci, ať jezdí vlakem.

  2. Naco indukcne cievky?
    Naco indukcne cievky? Nestacilo by tam dat magnety a indukcne cievky nechat v autach? Pohybom bude dochadzat k indukcii a auto sa bude dobijat. Ano, efektivita bude menej ako 1 (tzn. ze takto nabijane auto sa aj tak nakoniec vybije), ale je to lacne, nepotrebuje to ziadne pridavne napajanie a na predlzenie dojazdu by to podla mna stacilo, nie?
    Odbornici na elektrinu, co sem chodite… hovorim zle?

    1. sám jste si odpověděl –
      sám jste si odpověděl – potřebná energie pro pohyb (ne odpory vzduchu, valení a pod.), ale pro vznik indukce bude větší, než kolik ty cívky vyrobí. Jinak – do magnetů nepřivedete energii, která by se nějak přenášela do baterek. Nebude lepší natahat troleje kolem dálnic a jezdit trolejauty? Už vidím takovou dálnici, když jednomu spadnou sběrače, to pojedu D1 celej den.

    2. 🙂 Hezká myšlenka. Trochu
      🙂 Hezká myšlenka. Trochu jako když baron Prášil vytáhl sám sebe za vlasy z bažiny. To co jste popsal je vlastně princip dynama – magnet a cívka ve vzájemném pohybu. Jenomže dynamu nedodává energii magnet, ale ten pohyb. Proto to taky pěkně brzdí. Jinak by šlo o perpetum mobile. Takže takový systém by dodal autu méně energie než o kolik by auto zbrzdil. V podstatě by šlo o elektromagnetickou rekuperační brzdu.

Napsat komentář