Český solární tým po dvou třetinách závodu stále třetí

V neděli 16. 6. 2013 odstartoval z francouzského Chambéry závod solárních kol vedoucí do kazašské Astany. Jede se expedičním charakterem bez jakýchkoliv podpůrných aut a účastní se jej zhruba třicítka účastníků ve dvaceti týmech.

Speciální solární jízdní kola (lehotříkolky) českého Czech Solar Teamu
foto: Czech Solar Team

Czech Solar Team ve složení Karel Šebela a Honza Galla jede na ležatých tříkolkách z dílny české firmy AZUB a také od Solartecu a mnohá další výbava je české produkce.

Po měsíci závodění už je startovní pole značně roztrhané. Také proto, že si každý volí vlastní cestu a jediným kontrolním bodem je ruské město Soči na břehu Černého moře. Účastníci se tak mohou rozhodnout, jestli budou Černé moře objíždět ze severu přes Ukrajinu, nebo jihem přes Turecko a pak trajektem rovnou do Soči.

Už od prvních dnů se český tým drží na předních pozicích. Severní Itálií, Slovinskem i Chorvatskem projeli jako nůž máslem s průměrnými denními vzdálenostmi kolem 200 km. K těmto výsledkům jim pomáhají dva solární panely o maximálním celkovém výkonu 550 W a 48V elektromotor v zadním náboji o výkonu 750 W. Baterie mají kapacitu 1100 Wh.

V Srbsku se bohužel začaly projevovat problémy s bateriemi u jedné tříkolky a také konstrukční chyba u přívěsných vozíků, na kterých je umístěn jeden z panelů, baterie a další výbava. Oprava zabrala v Bělehradě pět hodin, ale byla úspěšná a kluci se už ten samý den dostali až na hranice s Rumunskem.

V této zemi je čekal průjezd kolem přehrady na Dunaji známé jako Železná vrata a pak cesta dále na severovýchod k dunajské deltě. Cestu jim však výrazně zkomplikoval jeden ze tří milionů rumunských toulavých psů, který kousl Honzu do kotníku, což si vyžádalo očkování proti vzteklině a několik dní odpočinku a šetření se.

V kombinaci s následnými dešti na Ukrajině tak český tým přišel o zhruba čtyři dny na vedoucí dva jezdce.

Další část Ukrajiny již proběhla hladce, a to i přes otřesný stav ukrajinských silnic. „Každý den něco opravujeme a upravujeme, ale vše stále drží pohromadě a smysl pro improvizaci nám ještě nedošel,“ říká Honza Galla, který už s Karlem absolvoval dvě výrazně kratší solární cesty.

Rusko oba dva účastníky překvapilo svými kvalitními silnicemi a upraveností všeho kolem. Bohužel i předjíždění zprava přes prašný odstavný pruh patří k překvapením, ale těm nemilým.

Před dvěma dny už oba vjeli na území posledního státu, přes který pojedou, Kazachstánu. Mají za sebou 5000 km a ještě je více než 2000 km čeká. Dva tisíce kilometrů kazašskými stepmi po šílených, anebo vůbec žádných silnicích.

Dva tisíce kilometrů, které rozhodnou, zda se kamkoliv posunou ze třetího místa, které stále drží za Belgičanem Rafem Van Hulle a Francouzem Jorgem Molitou.

Czech Solar Team

Honza Galla (32) a Karel Šebela (40) absolvovali už v roce 2011 svou první solární výpravu. Tehdy ještě na ležatém tandemu se dvěma solárními panely na speciálním vozíku za sebou. Panely, které tenkrát měli, byly až příliš těžké a motor málo výkonný.

Za 13 dní se jim podařilo ujet 2300 km. Když se dozvěděli o připravovaném závodu, věděli, že se jej chtějí zúčastnit. V první řadě museli přemluvit organizátora, aby je pozval i přesto, že nemluví francouzsky, což byla pro první ročník podmínka.

Už dva měsíce nato jeli do Maďarska testovat svou koncepci tříkolky se solárním panelem nad jezdcem i na vozíku. Jejich strategie vychází z předchozích zkušeností a sází na maximální velikost panelů i baterií. Dali si za cíl dojet do Astany za maximálně 45 dní.

Jejich cestu můžete sledovat na www.czech-solar-team.com nebo na jejich facebookovém profilu www.facebook.com/CzechSolarTeam.

tisková zpráva

One Comment on “Český solární tým po dvou třetinách závodu stále třetí”

Napsat komentář