Český nadšenec navrhuje zavést pro všechna auta v EU energetické štítky

Všechny elektrické spotřebiče, ale třeba i domy musí mít v Evropské unii energetické štítky. Tak proč ne i auta?

Dostanou auta v EU v budoucnu energetické štítky? Pavel Baroň se o to snaží. Co na takový nápad říkáte?
foto: Hybrid.cz

Pavel Baroň pracuje jako IT konzultant na mezinárodních projektech. Zároveň je nadšeným elektromobilistou, od června tohoto roku jezdí v elektromobilu Tesla Model 3. Aktuálně přišel s nápadem, jak pozici elektromobilů v Evropě vylepšit.

Jednoduchá úprava legislativy by podle něj pomohla rozvoji elektromobility více, než miliardové dotace EU do nákupu elektromobilů. Princip je jednoduchý: každé auto v EU dostane svůj energetický štítek.

Takhle nějak by mohl vypadat energetický štítek auta.

Takhle nějak by mohl vypadat energetický štítek auta.
foto: Pavel Baroň

I dnes si ještě stále málokdo uvědomuje, že elektromobil má 3x nižší spotřebu energie na ujetí 100 km než porovnatelný spalovací automobil. A díky štítku by mohl každý laik jednoduše porovnat spotřebu svého auta v kilowatthodinách na 100 km (kWh/100 km) s ostatními vozy. Půjde tak přímo a jednoduše porovnat vůz se spalovacím motorem s elektromobilem nebo plug-in hybridem.

„Velmi dobře vnímám, jak naše většinová společnost nahlíží na elektromobilitu – především díky obrovskému tlaku peněz, které se dnes točí v automobilovém průmyslu a s ním spojenou těžbou a zpracováním ropy. A stejně tak vnímám snažení EU o zlepšení této situace a rád bych pomohl,“ vysvětluje Pavel Baroň své pohnutky.

V současné době jedná Baroň o možnosti předložení tohoto návrhu s jedním z českých europoslanců. A rád by na svůj nápad znal názor elektromobilní komunity.

vlastní

232 Comments on “Český nadšenec navrhuje zavést pro všechna auta v EU energetické štítky”

  1. Zase další ekovypatlanec co přichází s debilními
    Zase další ekovypatlanec co přichází s debilními návrhy. Energetické štítky jsou primárně informací pro kupující, aby se mohli rozhodnout. K tomu se u aut udává spotřeba. Co přinese štítek navíc, když naprostá většína kupujících vám na ty vaše ekodebility zvysoka s*re. Prostě porovnám spotřebu a rozhodnu se. K čemu štítek?

      1. Tak tohle stvoření má volební právo. TVL, to je hustý.
        Tak tohle stvoření má volební právo. TVL, to je hustý. Ale jo, asi by jej měl mít každý. I tohle je demokracie.

        Jen tak mimochodem, pro ty méně chápavé, je jedno za kolik tankujete jednotlivé tankování, vždy se vás zdražení týká.

                1. Já vám do hlavy nevidím proč nepoznáte narážku a
                  Já vám do hlavy nevidím proč nepoznáte narážku a ironii.
                  Jen vím že tam je, to vy ji nevidíte.
                  Tudíž mi buďto budete věřit a zkusíte se nad tím ještě jednou zamyslet nebo požádáte o vysvětlení nebo c) zůstanete „houby vědět“.

  2. Ten nápad je určitě dobrý. Jenom je potřeba si uvědomit,
    Ten nápad je určitě dobrý. Jenom je potřeba si uvědomit, že pro porovnávání spotřebičů se stejným zdrojem energie (např. lednice na elektřinu) se štítky hodí skvěle. Porovnávat energeticky spotřebu v benzínu a elektřině je ale dost mimo. Tím reaguji především na ilustrační obrázek. Pokud bychom vše přepočítali na primární zdroje, tak by totiž elektřina z např. uhlí vycházela stejně jako benzín z ropy. Nejde tedy na jednom štítku porovnávat benzín a elektřinu, protože obojí je na výrobu jinak energeticky náročné.

      1. Ano, já přeci netvrdím, že číslo u spalováku je
        Ano, já přeci netvrdím, že číslo u spalováku je konečné, jenom upozorňuji, že po přepočtu to vychází např. pro uhlí a ropu dosti podobně. Pokud máte k dispozici studii včetně zdrojů kolik těžba a doprava tvoří energetické ztráty, velice mě to zajímá. Takovou ozdrojovanou studii jsem totiž ještě nikde nenašel. Osobně mám vše propočítané pouze k primárním zdrojům, tedy s dopravou nepočítám. Nemyslím si ale, že by např. uhlí na tom bylo nějak lépe než ropa, nicméně přesné číslo nevím a nerad bych se o tom hádal. Vím jen, že ilustrační obrázek je fatálně špatně, proto to tu zmiňuji.
        Tuším, že energetické štítky např. pro budovy vše přepočítávají na obnovitelné primární zdroje (jak je to přesně bych se musel podívat), tak je možné se i zde inspirovat.

          1. Prezentaci jsem zhlédnul, děkuji za upozornění, pokusil
            Prezentaci jsem zhlédnul, děkuji za upozornění, pokusil jsem se vše vysvětlit ještě jednou výše jako reakci na pana MiŠe. Jde o to, že nejde porovnávat vyšší formu energie s formou nižší. Energie musí být vždy ve stejné formě. To všechny ostatní energetické štítky tak mají.
            Vyrobit elektřinu je energeticky náročnější než vyrobit benzín. Proto, se může při porovnání jevit, že spalování benzínu je energeticky náročnější. Když ale vezmete energii potřebnou na výrobu benzínu a porovnáte jí s energií potřebnou na výrobu elektřiny, tak pak vám vyjde, že spotřeby jsou dosti podobné. Je to i logické, protože rozpohybovat stejně těžké auto je energeticky náročné stejně. Elektromobil je sice těžší, ale zase umí rekuperovat. Energeticky má ovšem používání elektromobilu řadu výhod a to především, že energii, můžete vyrábět prakticky z jakéhokoliv zdroje. Tedy nejen z ropy.
            Také můžete použít vlastní fotovoltaiku, když už jste to zmínil, tam je elektřina vyrobená brána jako rovnou primární zdroj (je to tak domluveno), z hlediska energetické náročnosti se jedná o velice výhodné řešení. Ve skutečnosti mají ale panely malou účinnost a kdyby se brala jako primární zdroj energie ze slunce vycházelo by to špatně, to je podobné jako u jaderného reaktoru, tak se také bere jako primární zdroj až vygenerované teplo, nikoliv energie v palivu. To už jsem ale odbočil.
            Závěr zas a znovu, musí se porovnávat energie ve stejné formě, nejlépe přepočítaná na primární zdroje.
            Elektromobily tak jak tak nad spalováky v individuální dopravě zvítězily, jakékoliv překrucování spotřeb je zbytečné.

        1. Ropa v ropovodu se musi zahrivat aby se vubec dala pumpovat.
          Ropa v ropovodu se musi zahrivat aby se vubec dala pumpovat. Bezne se ohriva na 60-80 st. C. Behem putovani po Sibiri a Aljasce je potreba prubezne zahrivat aby to nezatuhlo. Take se musi po urcite delce pumpovat. Ve svete je pres 3 miliony km. Kolik sezere vyroba oceloveho potrubi? Kolik pokladka a udrzba. A kolik unikne pri tezbe zemniho plynu do atmosfery. Methan je pro klima jeste horsi nez CO2. Ale casem se promeni v CO2. Cely business s ropou je obrovske svinstvo. Kdyby se promitnula vyroba oceli pro tezbu, transport a zpracovani ropy do CO2 ruksaku u spalovaku, tak by to vypadalo hned jinak.

          1. Ano, určitě existuje vzdálenost, od které už je
            Ano, určitě existuje vzdálenost, od které už je energeticky nevýhodné dopravovat ropu, když si mohu auto pohánět elektřinou vyrobenou z lokálních zdrojů, bohužel ale, neumím tuto vzdálenost vypočítat, protože se nedokáži dostat k důvěryhodným podkladům. To si ale myslím, že do energetických štítků nikdo započítávat nebude i když je to asi škoda, na druhou stranu energetická náročnost výroby baterií, se sem také nezapočítává.
            Každopádně děkuji za poznámku, která má hlavu a patu.

    1. Ale na štítcích se neporovnává benzín a elektřina – ale
      Ale na štítcích se neporovnává benzín a elektřina – ale schopnost dvou užitkově prakticky stejných vozů hospodařit s již natankovanou / nabitou energií. A ten jeden to umí 3x lépe. Tečka.

      A můžeme se samozřejmě snažit dlouze diskutovat o celém životním cyklu automobilu nebo o tom, kolik nás to bude stát tu jednu nebo druhou energii do vozu dostat…
      Ale osobně takové ambice nemám.

      Stačilo by mi, kdyby si zájemce o Golfa v autosalonu díky štítku všiml a uvědomil, že jeden z nich je po natankování/nabití 3x efektivnější co se spotřeby energie týče.

      Je nás na planetě stále více a více – takže pokud neomezíme zbytečný konzum a nezačneme používat efektivnější a úspornější řešení – tak si brzy podřežeme vlastní větev…

      Mimochodem, víte, že elektromobil je asi jediný automobil, který je schopen provozu s NULOVOU spotřebou energie z této planety? Stačí mu ta ze Slunce 🙂

        1. Vy hovoříte o životním cyklu paliva, pvb hovoří o tom co
          Vy hovoříte o životním cyklu paliva, pvb hovoří o tom co zajímá řidiče.

          Oba názory jsou z určitého úhlu rozumné a z toho druhého naprostý maglajz.
          Jen s tím rozdílem že vy jste se rozhodl nechápat ten druhý úhel (u pvb to ještě není jisté, u vás ano).

          1. Nevím, co je životní cyklus paliva a už vůbec si
            Nevím, co je životní cyklus paliva a už vůbec si neodvažuji tvrdit, že vím, co zajímá řidiče. Také nevím, jak je možné se rozhodnout něco nechápat? Buď to chápu nebo ne přeci?
            Nicméně je pravděpodobné, že řidiče zajímá spotřeba a tedy provozní náklady. Na to ale energetický štítek nepotřebuje, spotřeba se udává už nyní u obou druhů pohonů.
            Energetický štítek je o energetické náročnosti (alespoň tak to chápu), tedy o tom, který vůz je při provozu energeticky náročnější a tedy má horší vliv na spotřebu zdrojů. Nebo chcete-li, který spotřebuje více energie. Nevím, jak už to napsat srozumitelněji. Průkazy energetické náročnosti budov například s tímto počítají a pro porovnávání se vždy energie převádí do stejné formy (například elektřina se musí vynásobit koeficientem 3 – to si zkuste u výše zmíněného obrázku). U ostatních energetických štítků se pak vždy porovnávají stejné formy energie rovnou např. elektřina nebo spotřeba energie v závislosti na valivém odporu.

            Problém je v to, že není možné porovnávat vyšší formu energie s formou nižší. Znovu opakuji, vždy se musí porovnávat energie ve stejné formě. Vyrobit elektřinu je energeticky náročnější, než vyrobit benzín.
            Výjimka je třeba právě fotovoltaika, připojena napřímo s nabíjeným autem, ale tím jsem původně nechtěl diskuzi komplikovat.

            1. O tom komplikování to právě vůbec není.
              Jde pouze a jen

              O tom komplikování to právě vůbec není.
              Jde pouze a jen o spotřebu a její rozumné porovnání.
              To vy do toho montujete vyšší a nižší formu a odmítáte se zamyslet nad argumenty vašeho diskusního oponenta se slovy – nevím, neodvažuji… tak buď chápete nebo ne.

              Jak například porovnáte vytápění mezi infrazářičem a krbovou vložkou? (tzv. naváděcí otázka)

              1. Nejsem si jistý jestli si neděláte legraci, ale celou dobu
                Nejsem si jistý jestli si neděláte legraci, ale celou dobu o tom přece mluvím.
                Přepočítám to na primární zdroje. Dřevo už primární zdroj je, má výhřevnost cca 15MJ/kg. U infrazářiče vezmu jeho příkon a vynásobím časem používání a převedu na primární zdroj, tedy přenásobím účinností, kterou bych potřeboval, abych ze dřeva (chcete-li biomasy) vyrobil elektřinu, to číslo je dle domluvy tři, nicméně ve skutečnosti mnohem vyšší, protože nezahrnuje ztráty vedením.

                1. Tak jinak.
                  Zajímá vás na energetickém štítku budovy z

                  Tak jinak.

                  Zajímá vás na energetickém štítku budovy z jakých je cihel nebo jestli nakladače při stavbě byly šlapací?
                  Zajímá vás u lednice jestli je napájena ze sítě ČEZ nebo dieslové elektrocentrály ve sklepě ?

                  Ale třeba chápu význam energetických štítků jinak než je jejich smysl…

                2. Zajímá mě, jak energeticky náročné je dům provozovat.
                  Zajímá mě, jak energeticky náročné je dům provozovat. Jakou budu mít spotřebu energie chcete-li. K tomu ten průkaz je.

                3. No jistě, význam štítku je přesně takový.
                  Nemá za

                  No jistě, význam štítku je přesně takový.
                  Nemá za úkol hlídat/hledat původ té energie.

  3. Nikdy jsem nepochopil proč je u těch energetických šítků
    Nikdy jsem nepochopil proč je u těch energetických šítků nejlepší hodota A. Vzhledem k tomu, že během let vývoje se spotřeba snižuje musejí přidávat plusy a stává se z toho nepřehledný maglajz. Kdyby bylo A nejhorší a postupovalo by se směrem k Z, tak by stačilo přidat písmenko a bylo by na dlouho vystaráno.

  4. skúste si domyslieť, čo by to znamenalo. pôjdem ad
    skúste si domyslieť, čo by to znamenalo. pôjdem ad absurdum
    ten predmet, poskladaný z rôzunych častíbude „odmeraný“ ako celok a tak bude možné ho predať/dodať iba presne rovnaký.

    je to niečo ako dýzelgate – schválené bolo vozidlo s nejakými emisiami a každé, ktoré vybočuje je možné vyradiť. na púčťach je ich stále desaťtisíce.

    1. „Ten predmet“ už měřený je – a to velmi precizně – WLTP,
      „Ten predmet“ už měřený je – a to velmi precizně – WLTP, EPA.
      Jen ten výsledek měření spotřeby v l/100km nikdo nepřenásobí x9,3 na kWh a nevylepí ho na energetický štítek, který už znají všichni evropané…

          1. toto je mimo textu, ktorý som napísal – je „u chlupaté
            toto je mimo textu, ktorý som napísal – je „u chlupaté …“ koľko žerie!
            text bol o komplexnosti výrobku – ten poskladali a následne určili jeho A až X. zmenou komponentu sa to celé zmení. a jedno ktoré sa použije laboratórne meranie podľa „normovanej metody“.

            pre pomalšie chápavých – výrobok po používaní chcete predať a ouvej – nebude A+, ale D. prípadne naopak.

            ps – kdekto sa vyťahuje múdrymi slovami, aby zakryl, že dnes nevie decku vypočítať trojčlenku!

            1. Bohužel opravdu upřímně vůbec nerozumím, o čem
              Bohužel opravdu upřímně vůbec nerozumím, o čem hovoříte, ale
              článek je právě o tom, že v dnešní konzumní době NENÍ jedno, kolik co žere energie…

              A každopádně i po letech používání stejně jako žárovka bude dál odebírat buď 60W nebo 9W, tak i spotřeba Golfa bude v podstatě stejná – buď okolo 50 kWh na 100km nebo jen okolo 15ti kWh na 100km podle typu motoru. Tedy jeden bude stále A+ a zatímco druhý stále D.

              Ale jestli na to potřebujete trojčlenku – tak do toho…

  5. Otázka je, kolik lidí si vybírá, co si koupí podle
    Otázka je, kolik lidí si vybírá, co si koupí podle energetického štítku. Nemovitosti taky mají energetický štítek a stejně je napřed důležitější – kolik stojí, kde stojí, má vyhovující dispozici, bude potřebovat stavební úpravy, energie lidi sice zajímají ale až…

          1. Mě pobavilo, že to A+++ je papírově asi o 15 procent
            Mě pobavilo, že to A+++ je papírově asi o 15 procent horší než to C v disciplíně kWh/rok, ale jinak jsem to nezkoumal…zadán bylo jasné max rozměry, co jdou zastavět a co se chce, aby se vešlo, spotřeba byla zcela podružná, protože určitě bude lepší, než předchozí řešení

        1. Spotřeba auta je „deklarovaná“ dobře, to máte pravdu
          Spotřeba auta je „deklarovaná“ dobře, to máte pravdu (WLTP, EPA) – ale bohužel ten výsledek měření spotřeby v l/100km nikdo nepřenásobí x9,3 na kWh a nevylepí ho na energetický štítek, který už znají všichni evropané…
          Takže stále porovnáváme hrušky s jablky… protože nevíme, že:
          „krát 9,3 to mělo bejt“ 🙂

    1. Přesně. A u auta je zajímavější údaj za kolik budu
      Přesně. A u auta je zajímavější údaj za kolik budu jezdit cenově, KČ/km. To je důležité hlavně, když člověk zvažuje jestli spalovací auto nebo EV. U spalováku je to jednoduché, benzin (nafta) stojí všude +- stejně. U EV je to silně závislě na tom, kde bude dobíjet, takže se klidně může stát, že s tím 3x úspornějsím EV (energeticky) bude jezdit za stejno (cenově) jako se spalovákem. Cena za kWh el. energie v ČR se může pohybovat od 2 KČ až do, řekněme 9 KČ za rychlé nabití. Ionity 21, ale to je extrém a tomu se lze vyhnout.

      1. Přesně. Záleží na tom, kdo kde tankuje/nabíjí a za
        Přesně. Záleží na tom, kdo kde tankuje/nabíjí a za kolik.
        Ale doveďme tedy ten váš výpočet do konce:
        Kdyby byl někdo takový blb, že by pořád nabíjel za 9 Kč za kWh (a že takového neznám) – tak v e-GOlfu by ho 100km stálo 9×14=126 Kč, v Golfu 1.4 TSI pak 5,2×27,50=143 Kč

        A proto – a hlavně:
        Nechci nic komplikovat. V jednoduchosti je síla:
        Využil bych už jen hotových standardů a zviditelnil čistě spotřebu energie vozu, který už energii do sebe natankoval/nabil.
        Věřím, že na peníze už si to každý ve své zemi a svých podmínkách velice rychle přepočítá sám.

        Koho by zajímala celá prezentace, mrkněte na 20 sec. na YouTube:
        https://youtu.be/9kE0_b1I5QI

        1. No jednak bych chtěl vidět, jak golf 1,4TSi bude jezdit za
          No jednak bych chtěl vidět, jak golf 1,4TSi bude jezdit za 5,2 l/100 km, realita je 6-6,5 l/100km a druhak se to může snadno na nějakou dobu stát. Pořídite si BEV do rodinného domu s FVE a vlastním dobíjením a dojde na nějaký životní kotrmelec, přestěhujete se někam do bytu a budete tam odkázaný na místní dobíjení za místní ceny, nebo na pravidelné charging tripy…okamžitě se vám náklady na dobíjení zněkolikanásobí.

          1. Abych byl férový, tak jsem ten Golf 1.4 TSi počítal se
            Abych byl férový, tak jsem ten Golf 1.4 TSi počítal se spotřebou 5,2 l/100 km podle WLTP (stránky VW.cz) – ale souhlasím s Vámi a přepočítávám Vám to „po vašemu“: 6,5×27,50=178,75 Kč.
            Naopak neznám jediného elektromobilistu, který by v dnešní době nabíjel v průměru za více než 30-50 Kč/100km – tedy minimálně 3-4x levněji.
            A to nemluvím o tom, kam ty peníze tečou? Ale kdo prostě chce podporovat Gazprom a Ruskou petrolejářskou oligarchii…
            Já jsem rád, že už konečně máme na výběr – a když nechci ztrácet čas ani peníze zajížděním na pumpu – tak tam prostě už nemusím 🙂

        2. Jediná vada na kráse je, že údaj o energetické spotřebě
          Jediná vada na kráse je, že údaj o energetické spotřebě je jen pro dobrý pocit ekologie. Stejně se to rozhodování zase smrskne na Kč/100km a pak už je jedno jestli jedno je 3* energeticky náročnější když ujet 100km stojí stejně.

          1. Hlavně už si to tedy spočítejte v těch Kč/100km – ať
            Hlavně už si to tedy spočítejte v těch Kč/100km – ať už konečně víte, o čem mluvíte…
            tedy, že Vás benzíňák vyjde při normální průměrné současné ceně za dobitou kWh mnohem dráž (a to nemluvíme o dalších nákladech např. na servis…)

            1. jak ušetřím na servisu, když se mi rozbije něco na
              jak ušetřím na servisu, když se mi rozbije něco na čidlech, komfortním systému, chlazení, podvozku, klimatizaci?
              Ten zbytek se při nájezdi 10 – 15 tis km ročně stále schovává do nižší pořizovací ceny a z té se odvíjecí ceny za pojištění mimo povinné ručení.
              Elektromobil za běžnou pořizovací cenu a při nájezdu do 15 tis km/rok a při akceptaci ztráty ceny vozidla pro prodej za pět let stále není ekonomickou volbou pro srovnání se stejně velkým benzínovým autem.

              1. Porad ty spekulace o poruchovosti EV. Zatim to vypada na
                Porad ty spekulace o poruchovosti EV. Zatim to vypada na poctivou kvalitu EV a zadne zavazne/nakladne opravy nejsou treba ani servis. Doufejme ze pozdeji nedojde na kurvitka. Ale zatim jsou vase uvahy ovlivnene prave zkusenostmi se spalovakem. Kazdy majitel spalovaku ma urcite zkusenosti s nutnosti jezdit na vselijake ukony do servisu. Moje 3 EV servis jeste nevidely a priznam se, ze ani presne nevim, kam bych zajel.

                1. Jasně, na motoru nic nemusíte řešit, jako je výměna
                  Jasně, na motoru nic nemusíte řešit, jako je výměna olejů. Ale vše ostatní je stejně spolehliv/poruchové jako u spalovacího auta – elektronika, podvozkové části, tlumiče, ramena… plus u EV k tomu nabíječka a vysokonapěťová část.

                  Však se zeptejte Michelina, kolik ho stál servis Tesly X. Řekne vám (protože se o tom jednou zmínil), že cca. stejně jako u srovnatelného spalovacího auta. Co ušetřil, tak to bylo za PHM, protože nabíjí doma nebo na SC zdarma.

                2. Michelin s TMX taha privesy a auto nijak nesetri. Takovy rezim
                  Michelin s TMX taha privesy a auto nijak nesetri. Takovy rezim by zabil kazde auto. Existuje jedna hrozba a to je zasah blesku do site pri nabijeni. To by mohlo udelat peknou paseku. Ale to se zatim snad nikomu nestalo. U domu to hrozi uplne stejne.

                3. Tak předpokládám, že s tím autem jezdí v cca. stejném
                  Tak předpokládám, že s tím autem jezdí v cca. stejném režimu jako s tím předchozím spalovákem (i s přívěsem?), takže srovnatelné by to mělo být. A ten přívěs taky netahá asi pořád, že? To není výmluva, že tahá přívěs. Pokud to auto má kouli, má být stavěné i na tahání . jak spalovák, tak EV.

                4. TMX muze tahat 2,5 nebo snad 2,7 t. Nevim jak tu vahu vyuziva.
                  TMX muze tahat 2,5 nebo snad 2,7 t. Nevim jak tu vahu vyuziva. Ale urcite to neni vzor pro vsechny ostatni auta. Co vim, tak ma problem s poloosama. Jelikoz je asi jediny kdo ten problem popisuje, tak to nebude typicky priklad pro poruchovost ostatnich EV. Ale kdyz vas to uspokojuje, tak fajn.

                5. Nepíšu, že je to vzor. Ale každopádně je to situace
                  Nepíšu, že je to vzor. Ale každopádně je to situace konkrétního reálného uživatele s jeho autem, na kterém má najeto už skoro 200 tis. Takže vypovídací hodnotu to má, nemyslíte?

                  Já jen, aby tady nezkušený uživatel nenabyl dojmu, že EV jsou bezúdržbová 🙂

                6. Po bouracce musi EV take do servisu. Ale CT uz ne po kazdem
                  Po bouracce musi EV take do servisu. Ale CT uz ne po kazdem tukanci.

                7. a ještě si započítejte drobnost – havarijní pojistku,
                  a ještě si započítejte drobnost – havarijní pojistku, která se odvíjí od ceny auta… a to, že ojetému BEV padá zatím cena rychleji a je dražší.
                  Takže vše oč je provoz spalováku dražší požerou tyhle komodity

                8. Havarijní pojistka na auto za 1,5m za 20t/r že je
                  Havarijní pojistka na auto za 1,5m za 20t/r že je drahá?
                  Kolik platíte vy a na jaké auto?

                9. Já už jsem 2x ušetřil za emise a za dálniční známky.
                  Já už jsem 2x ušetřil za emise a za dálniční známky. Auto mám 7mý rok
                  Tento měsíc jsem nemusel zaplatit 800kč za registraci nového vozidla, protože jsem přijal registrační značku začínající na EL.

                10. Nikdy jsem neplatil havarijní pojistku a když to rozbiju tak
                  Nikdy jsem neplatil havarijní pojistku a když to rozbiju tak si řeknu, že su vůl pokud to přežiju.
                  A když ne tak už mě to bude jedno.
                  Ale když spočítám za celej život kolik jsem ušetřil na pojistkách, tak už mám zase na nový auto nebo na opravu.

                11. A kupoval jste ojetá nebo nová auta ? Lidí co v případě
                  A kupoval jste ojetá nebo nová auta ? Lidí co v případě EV bez mrknutí oka vytáhnou z účtu cca 1 MKč u nás zas tak moc nebude. V případě ojetin to bude jinak, tam „ušetříte“ na jiné za 5-10 let pojištění, v případě popsaném níže tedy 20 000 na autě za 1 500 000 „ušetříte“ na nové za 75 let (a to v tom ještě bude povinné ručení).

                12. Měl jsem nové š120 LS, Felicia GLSX, VW e-up a mám, a
                  Měl jsem nové š120 LS, Felicia GLSX, VW e-up a mám, a nyní VW ID.3
                  a staré ani nemohu spočítat.
                  Na př. na Felici jsem najezdil 259000 km.
                  A ani jedno havarijně pojištěné.

                13. V havarijní pojistce je i krádež a vandalismus. Ale každý
                  V havarijní pojistce je i krádež a vandalismus. Ale každý to má nastavené jinak. Když mi ze služebáku ukradli Columbuse za 70 000 Kč, nebo orvali celý bok a ujeli, tak byla pojistka docela fajn

                14. Hm a kdo třeba vyměnil takovou drobnost jako brzdovou
                  Hm a kdo třeba vyměnil takovou drobnost jako brzdovou kapalinu? Kdo zkontroloval geometrii náprav?

                15. Brzdova kapalina je hygroskopicka, teda natahuje vodu. Pri
                  Brzdova kapalina je hygroskopicka, teda natahuje vodu. Pri intenzivnim brzdeni se muze natolik ohrat, ze voda zacne varit a para narusi funkcnost. To u EV absolutne nehrozi, protoze brzdi rekuperaci. Druha vec je zvysena koroze. Ale zatim i po 7 letech nezaznamenavam zadny problem. Je mozne, ze muj predchudce to nechal po 2 letech na konci zaruky vymenit.
                  Geometrii bych nechal zmerit, pokud bych pozoroval nejake zmeny ve smerovani bez rizeni, nebo pokud by pneu mely neobvykle sjety vzorek. Nic teda nepozoruji a tudiz nevim proc to nechat delat. Na STK vzdy rikaji ze je v perfektnim stavu.

                16. Máte změřený bod varu? U dot 4 mám změřeno, že dává
                  Máte změřený bod varu? U dot 4 mám změřeno, že dává max 3-4 roky podle používání – 4 roky dala v normálně zavřené flašce, ty 3 dává ve vozidle nebo na motorce – měřím ji 2x ročně

                17. U EV se musim vic obavat ze me v zime zamrzne a ne ze v lete
                  U EV se musim vic obavat ze me v zime zamrzne a ne ze v lete pri castem a intenzivnim brzdeni bude varit. Tvrdite, ze i vas hybrid brzdi rekuperaci, tak dovedete si predstavit, o kolik mene brzdi BEV. To ma mnohem vetsi rekuperacni vykon. Bod varu je u EV jen akademicka hodnota.

              2. Na tankování ušetříte tak, že už nikdy nebudete muset
                Na tankování ušetříte tak, že už nikdy nebudete muset schválně zajíždět na pumpu platit „výpalné“ Rusům.
                A na servisu ušetříte tak, že už nikdy nebudete muset platit výměnu oleje a ol. filtru, ani motor, ani rozvody ani vstřikování ani zapalování a svíčky, ani turbo, ani převodovku, ani setrvačník, …
                Protože co tam není, to se nepokazí.

                1. A ani starter ani spojku ani výfuk ani vstřiky a brzdové
                  A ani starter ani spojku ani výfuk ani vstřiky a brzdové destičky skoro vůbec.

                2. Ve svém hybridu taky nemám startér, ani spojku a ani
                  Ve svém hybridu taky nemám startér, ani spojku a ani vstřiky 🙂 Výfuk ano. Ale brzdové destičky taky vydrží hodně, protože taky rekuperuje.

                3. Vstřiky tam asi budou, karburátor to nemá 😉 V mém
                  Vstřiky tam asi budou, karburátor to nemá 😉 V mém případě po 11 000 km mají brzdové destičky opotřebení 10%, takže pravděpodobně dají 100 000 km.

                4. Já kupoval toho Lexuse v 2018, od té doby jsem najel 63
                  Já kupoval toho Lexuse v 2018, od té doby jsem najel 63 tisíc km a brzdové obložení jsem nikdy neměnil. Takže min. 63 tisíc už to slouží a to při koupi nebyly nové. Tak tam moc rozdíl nevidím 🙂

                  Vlastně… kupoval jsem při 262 tis. na tacho. Předchozí prohlídka byla ve 255 tis. a do 262 tis. se brzdy určitě neměnily. Teď mám cca. 325 tis., takže ty brzdy jsou tam min. 70 tisíc km. a klidně je možné, že i o jednu-dvě prohlídky (30 tisíc) více. Prohlídku mám za 5 tisíc, takže min. 75 tisíc vydrží.

              1. To vaše „nabíjení na cestách“ je přesně ten starý
                To vaše „nabíjení na cestách“ je přesně ten starý zažitý konzervativní pohled na věc:
                Kolikrát za rok se mi s elektromobilem stane, že musím „nabíjet na cestě“?
                To jen vy MUSÍTE „tankovat na cestě“ vždy (protože doma nenatankujete, ani nenatankujete, zatímco jste v kině nebo na nákupu…).
                A ještě se kvůli tomu musíte vždy zbytečně zdržovat a platit „výpalné“ Rusům.

                1. Já doma tankovat můžu, ale proč? Každý by si to mohl
                  Já doma tankovat můžu, ale proč? Každý by si to mohl doma zařídit, ale není k tomu racionální důvod.

                2. No já jen, že byste nemusel předpokládám cca každý
                  No já jen, že byste nemusel předpokládám cca každý týden vozit to výpalné těm Rusům až pod nos (a zbytečně zajíždět na pumpu) a ušetřil byste čas…
                  Ale úplně Vás chápu, že přestože máte kdesi zakopanou tu levnou naftu, tak si k ní u domu svou vlastní čerpačku nepostavíte (není pro to racionální důvod) a raději budete dál vozit své peníze Rusům na tu pumpu…

                3. Další co netuší, že z Ruska je jen lehce nadpoloviční
                  Další co netuší, že z Ruska je jen lehce nadpoloviční většina dovezené ropy a v palivu končí dokonce menšina.

                  A představte si, že stavět čerpačku nepotřebuju, když už by na to přišlo. Stačí čepadlo na naftu za 3 tisíce Kč včetně DPH. Doplní osmdesátilitrovou nádrž za dvě minuty. Heč.

                4. Aha, tak proto to tak neděláte, abyste se mohl pochlubit
                  Aha, tak proto to tak neděláte, abyste se mohl pochlubit tím „heč?“ 🙂
                  Takže raději tedy vozíte to výpalné na čerpačku jenom z poloviny Rusům a zbytek Arabům?

                5. Arabská ropa se do ČR už dlouho nedováží. Na to, že
                  Arabská ropa se do ČR už dlouho nedováží. Na to, že tady žonglujete nějakým výpalným, máte fatální vědomostní mezery.

                6. To „moje“ nabíjení na cestách se odehraje všude tam kde je
                  To „moje“ nabíjení na cestách se odehraje všude tam kde je to dál než je dojezd EV.
                  A tak jsem o tom také psal, nevím co si pod tím termínem představujete vy, ale asi něco sprostého.

      2. To je zajímavý pohled – takže EV si vlastně koupí jen ten
        To je zajímavý pohled – takže EV si vlastně koupí jen ten co mu na srdci opravdu leží ekologie nebo gembler co vsází že za energii zaplatí méně než u spalováku.

        Otázka gemblerství je samozřejmě složitější (cestovní návyky a potřeby dálkových tras, jistič v garáži/z okna…). Předvídatelné mohou být jen tanečky ČEZ.
        Každé plus snižuje míru rizika gemblera.

        1. EV si koupí především fanda do EV a člověk zajímající
          EV si koupí především fanda do EV a člověk zajímající se o moderní technologie s nějakým citem pro ekologii, ale především mající dostatečný příjem – řada z nich to má jako odpustek, kdy si ho sami před sebou omlouvají. Lidi, co fakt žijí v souladu s přírodou v eko postaveném domku s hliněnou omítkou, pěstující eko zeleninu a ovoce a mající vlastní les, si BEV nekoupí, protože je pro jejich z pohledu řady lidí asketický život finančně mimo a pokud by na něj mají, tak ho považují za přílišnou zhýralost (předraženou) s malou ekologickou pozitivitou, protože tací lidé se většinou pohybují pěškobusmo, kolmo , vlako autobuso a už když to jinak nejde, tak autmo – což je děsně málo na to, aby mělo BEV ekonomocký nebo ekologický smysl

          1. Přečtěte si příspěvek na který reaguji:
            „Přesně. A u

            Přečtěte si příspěvek na který reaguji:

            „Přesně. A u auta je zajímavější údaj za kolik budu jezdit cenově, KČ/km. To je důležité hlavně, když člověk zvažuje jestli spalovací auto nebo EV. U spalováku je to jednoduché, benzin (nafta) stojí všude +- stejně. U EV je to silně závislě na tom, kde bude dobíjet, takže se klidně může stát, že s tím 3x úspornějsím EV (energeticky) bude jezdit za stejno (cenově) jako se spalovákem. Cena za kWh el. energie v ČR se může pohybovat od 2 KČ až do, řekněme 9 KČ za rychlé nabití. Ionity 21, ale to je extrém a tomu se lze vyhnout.“

            Takže po vašem příspěvku se opravuji (pokračujíc v duchu příspěvku) na => takže nám zbyli jen ti gembleři 🙂

      3. S cenou benzinu muze behem kratke doby pekne zahybat nejaky
        S cenou benzinu muze behem kratke doby pekne zahybat nejaky konflikt na blizkem vychode. Nebo kdyby treba Biden omezil fracking. Ceny by vyletely a mate po ptakach a nic s tim neudelate. S elektrinou to nikdy nemuze nastat. Je to tuzemsky zdroj a pak mate moznost samovyroby. V panelaku odpada samovyroba.

        1. Jo, jo… a taky to, že ropa dochází a že za dokonce roku
          Jo, jo… a taky to, že ropa dochází a že za dokonce roku bude za 200 USD, že? Takové fundované analýzy jsem četl mnohokrát a výsledek? Ropa je levná a je jí dost, tečka 🙂

          Takže nestrašme to, co by kdyby… Až bude benzín neúnosně drahý a náklady u spalováku moc vysoké, pořídím si EV. Nebo si ho pořídím i dřív, pokud to bude pro mě výhodné. Nemám problém změnit auto podle potřeby. Zatím není důvod.

          1. Tak mám pro vás nápad:
            Pořiďte si i mobil na benzín a

            Tak mám pro vás nápad:
            Pořiďte si i mobil na benzín a další elektrospotřebiče:
            https://www.youtube.com/watch?v=Nn__9hLJKAk&feature=youtu.be&ab_channel=Motor1

            Zatím klidně můžete, protože se „zatím“ u nás nijak nemusíte starat o výfukové zplodiny, které ještě pořád můžete „zdarma“ vypouštět na ty ostatní za Vámi.
            Co je výhodné pro Vás – nemusí být výhodné pro nás (a v tom „nás“ myslím i na vás 🙂

            Každopádně pozor, abyste se nepřepočítal, protože např. v Norsku už to tak jednoduché nemají a kdo chce v autě ještě pořád mermomocí spalovat ropné produkty (a ohřívat vzduch), tak si musí připlatit emisní daň.
            (A hned jsou tam elektromobily levnější…a to bez dotací!)

            1. Hloupý nápad. Ale co chctít po elektrofanatikovi, že?
              Hloupý nápad. Ale co chctít po elektrofanatikovi, že? 🙂

              Jsou spotřebiče, které je pro mě výhodnější, pohodlnější a levnější mít na elektřinu. A sem patří i mobil, ale třeba i sekačka na zahradu, nářadí do dílny a na zahradu, televize, lednice, atd…

              Ale auto, zatím, mezi tyto spotřebiče nepatří, auto je pro mě výhodnější mít spalovací. A jak jsem už psal, pokud nastane změna situace, nemám problém auto vyměnit třeba i za to elektro, klidně. Pokud to bude dávat smysl, tak v pohodě. Teď mi to smysl nedává.

              Pokud bych žil v Norsku, tak se řídím při výběru auta tím, co platí v Norsku. Žiju v ČR, proto mě situace v Norsku nezajímá 🙂

              Pochopil?

              1. Pochopil, že zatím ještě nechápete a hřešíte na to,
                Pochopil, že zatím ještě nechápete a hřešíte na to, že v ČR zatím nemusíte takříkajíc „po sobě uklízet“…

                A nelíbí se mi Vaše krátkozraké myšlení stylem „zajímá mě jen, co je teď a tady zrovna výhodné pro mě…“ s klapkami na očích.

                Znova opakuji:
                Co je výhodné pro Vás – nemusí být výhodné pro nás (a v tom „nás“ myslím i na vás 🙂

                1. Uklízení je placené dost vysokou sazbou spotřební daně
                  Uklízení je placené dost vysokou sazbou spotřební daně na každý litr natankovaného PHM. Jestli je to dost nebo málo, je jiná otázka, ale ano, platím za úklid mo mém spalovacím autě.

                  Ano, drtivá většina uživatelů přemýšlí podle svých možností a peněženky. A dotlačit „nás“ do jiného řešení, nebo pokroutit situaci tak, aby to „správné“ řešení bylo i pro uživatele výhodné, se stát snaží přes regulace a omezení, atd. Může se vám to nelíbit, ale to je tak vše.

                2. No, jsou lidé a i celé státy, které už si pomalu
                  No, jsou lidé a i celé státy, které už si pomalu uvědomují důsledky „nedostatečného úklidu“ a už by vás takhle „halabala“ uklízet nenechali.

                  Ale čím víc na východ, tím větší „bordel“, takže to, co už za západě za chvíli neprojde nikde, tak u nás v ČR (a vládními biopalivy) to holt ještě chvíli potrvá,
                  a i pak se Vám podobní mohou ještě vystěhovat třeba do Ruska a čmoudit beztrestně dál.
                  Stačí si (jako u všeho) uvědomit, komu z tohoto nastavení světa tečou obrovské peníze – a kdo má největší zájem na tom, abyste tady psal to, co píšete o tom, co je pro Vás? (nebo pro ně?) výhodné…

                  Rozhodně nikomu a ani Vám a ani vašim blízkým nepřeji žádné dýchací obtíže ani rakovinu ani podobné civilizační choroby…

                  Jen říkám, pojďme pro to něco udělat… nejen papouškovat přání petrolejářských oligarchů z Ruska a Arábie.

                3. No jak píšu… pokud se podmínky změní, nemám problém
                  No jak píšu… pokud se podmínky změní, nemám problém změnit druh pohonu a pořídit si EV. Ty kecy s Riuskem si nechte od cesty, nikam na východ se stěhovat nehodlám, chci žít tady 🙂 Není moje hobby „beztresntě čmoudit“, jak vy to nazýváte. Potřebuji se přesouvat autem a dělám to tak, jak mi to vyhovuje. Pokud mě „něco“* donutí to dělat jinak, budu to dělat jinak. Tečka.

                  * – legislativa, vlastní přesvědčení, …

                4. Tak pokud Vás to vlastní přesvědčení zatím nenutí, tak
                  Tak pokud Vás to vlastní přesvědčení zatím nenutí, tak si užívejte sluníčka pod smogovou inverzí nebo za ním vyrazte letecky nebo v 3.0l dieselu…
                  Tak dlouho se chodí s hrncem pro vodu, až…

                5. Zatím teda vyhrává peněženka 🙂 A ano, za sluníčkem
                  Zatím teda vyhrává peněženka 🙂 A ano, za sluníčkem často vyrážím letecky, resp. vyrážel jsem před koronou. Ale až se situace uklidní, budu zase vyrážet. A autem taky, akorát nemám 3-litr diesel, ale 3,5-litr hybrid.

                6. Nevím proč všichni přepočítáváte všechno na peníze.
                  Nevím proč všichni přepočítáváte všechno na peníze. Divím se proč máte splachovací záchody, vylévání sraček z okna je levnější. Dříve to tak bylo a panovníci museli použít trochu násilí jinak by to bylo do dneška.

                7. Kdybych přepočítaval vše jenom na peníze a škudlil za
                  Kdybych přepočítaval vše jenom na peníze a škudlil za každou cenu, tak nelétám na dovolenou, ale sedím doma na zadku, nejezdím v autě (a už vůbec ne v Lexusu), ale jezdím vlakem a busem a nekupuji si dobrou šunku a uherák, ale levné náhražky za pár korun, atd., atd… 🙂

                8. Tak hlavně ať vám zdraví slouží. Upřímně.
                  Teprve pak

                  Tak hlavně ať vám zdraví slouží. Upřímně.
                  Teprve pak si člověk často uvědomí, co mohl dělat jinak…

                9. Tím, že budu jezdit v EV nijak zásadně můj zdravotní
                  Tím, že budu jezdit v EV nijak zásadně můj zdravotní stav neovlivním 🙂 Podstatně přínosnější je celkově životní styl, dost pohybu, nepřejídání, zdravé a vyvážené jídlo, atd… a samozřejmě i genetické předpoklady.

                  Představa, že si za těžké peníze koupím EV a tím si předplatím zdraví a dlouhověkost, je naivní. Pokud si EV pořídím (jednou zřejmě ano), tak to nebude z nějakých pseudo eko důvodů ani proto, že bych chtěl šetřit, ale prostě proto, že se mi ta technologie bude líbit a že EV bude pro moje účely vhodné.

                10. Ano, už jsem pochopil, že u Vás jde o Vaši peněženku,
                  Ano, už jsem pochopil, že u Vás jde o Vaši peněženku, jak jste psal: „Zatím teda vyhrává peněženka :-)“

                  Napadlo mě ve vašem případě pak už jen snad:
                  Máte děti?
                  Chodí do školy pěšky?
                  A pokud chodí pěšky, nebylo by pro Vás lepší – aby Váš soused si pořídil EV – tedy aby zrovna když jdou vaše děti po ulici do školy – aby neprojížděl okolo s čerstvě nastartovaným dieselem?

                  Nebo je ekologicky vozíte tím studeným 3,5l autem každé ráno, aby nemusely dýchat po cestě do školy to, co i vy vypouštíte z výfuku na ostatní děti, které jdou pěšky?

                11. Ano, i o moji peněženku, ale hlavně o to, že EV je pro
                  Ano, i o moji peněženku, ale hlavně o to, že EV je pro moje účely nevhodné. resp. našlo by se i vhodné EV, ale na to nemám finance, na rozdíl od spalováku, kde auto vhodné na moje účely koupím za sumu, kterou na to mám k dispozici. Stačí takto? 🙂

                  Po městě jezdím minimálně, děti jsem do školy nikdy nevozil.

                  A když jedu klidným tempem po městě, tak můj 3,5-litr hybbrid jede většinou na elektřinu, v podzemních garážích např. skoro výhradně 🙂

                12. A pokud chodí/chodily pěšky, nebylo by pro Vás lepší –
                  A pokud chodí/chodily pěšky, nebylo by pro Vás lepší – aby Váš soused si pořídil EV – tedy aby zrovna když jdou vaše děti po ulici do školy – aby neprojížděl okolo s čerstvě nastartovaným dieselem?

                13. To já se nepletu do toho, čím soused jezdí. Je to jeho
                  To já se nepletu do toho, čím soused jezdí. Je to jeho volba a zodpovědnost.

                  Ale odpovím vám. Ano, bylo vy lepoší, když by jezdil EV. Ale je to jeho volba.

                14. Ze soused prodava drogy, do toho se nepletu. Je to jeho
                  Ze soused prodava drogy, do toho se nepletu. Je to jeho volba… Berete vsechno takhle?

                15. Prodej drog je nelegální, jízda spalovacím autem ne. Asi
                  Prodej drog je nelegální, jízda spalovacím autem ne. Asi takto bych se na to koukal a i adekvátně řešil 🙂

                16. Tak si vymente drogy treba za Trabanta. Take by vam nevadilo,
                  Tak si vymente drogy treba za Trabanta. Take by vam nevadilo, kdyby vsichni sousedi meli dvoutakty? Urcite jsou lacinejsi.

                17. Vadilo, ale nic bych s tím nenadělal. Toto lze částečně
                  Vadilo, ale nic bych s tím nenadělal. Toto lze částečně eliminovat tím, že nebydlíte někde v Chánově nebo podobné lokalitě, ale ve slušné čtvrti, kde žijí lidé, kteří nejezdí starýma trabantama 🙂

                18. Ted si vemte, ze by jezdilo tolik dvoutaktu co ted 4 taktu.
                  Ted si vemte, ze by jezdilo tolik dvoutaktu co ted 4 taktu. Byly by teda i ve slusnych ctvrtich. A vam by to vadilo. Psal byste na diskuzich, ze by se s tim smradem melo skoncit? A co byste delal, kdyby vam ty dvoutaktaci odepisovali, ze jim dvoutakt vyhovuje a ze je levnejsi a ze posta s tim take jezdi a blablabla jako dnes vy.

                19. Nic bych s tím neudělal, stejně jako nic nenadelate vy,
                  Nic bych s tím neudělal, stejně jako nic nenadelate vy, nekoupí si všichni zítra EV 🙂

                20. Ten vysmevavy smajlik se vam brzy zmeni. Euro 7 podporuji.
                  Ten vysmevavy smajlik se vam brzy zmeni. Euro 7 podporuji.

                21. Myslel jsem, že to „brzy“ jsme si už vysvětlili 🙂
                  Myslel jsem, že to „brzy“ jsme si už vysvětlili 🙂

                22. A nemyslíte, že by i soused byl raději – minimálně kvůli
                  A nemyslíte, že by i soused byl raději – minimálně kvůli svým dětem, když jdou do školy – aby i vy jste jezdil v EV? 🙂

                23. Ano, samozřejmě. A to je zase moje volba 🙂
                  Ano, samozřejmě. A to je zase moje volba 🙂

                24. Takže máme velké štěstí, že všichni nejsou jen
                  Takže máme velké štěstí, že všichni nejsou jen prospěcháři jako vy, protože to by tu pak ty EV nebyly nikdy, že?

                25. Jo, jo. Díky, že ta EV kupujete, čím víc vás je, tak
                  Jo, jo. Díky, že ta EV kupujete, čím víc vás je, tak tím dřív bude masová výroba a klesnou ceny i pro nás, prospecháře, pragmatiky 🙂

                26. Tak tomu konečně rozumím
                  – ale pak by vám ty energetické

                  Tak tomu konečně rozumím
                  – ale pak by vám ty energetické štítky mohly hodně pomoci, abyste se také už brzy dočkal svého EV? 🙂

                  A za sebe já děkuji Bohu, že mě obdařil takovými schopnostmi a dovednostmi, že jsem si na to EV už vydělal – a tak tu koupi považuji tak trošku za svou povinnost vůči ostatním – aby už brzy bylo i dost ojetých EV a rozjela se masová výroba a ceny spadly tak, aby na EV dosáhl téměř každý.
                  A zároveň hluboce smekám před těmi, co už v EV jezdí několik let…
                  Klobouk dolů.

                27. Energetický štítek k tomu nepotřebuji, abych se uměl
                  Energetický štítek k tomu nepotřebuji, abych se uměl rozhodnout, jaké EV je pro mě vhodné.

                  Jo, taky časem dojdu k tomu, že si to pořídím. Ale jak u spalovacího auta, tak u EV, spíš půjdu cestou slušné ojetiny. Až se teda rozhýbe trh.

                28. … chtěl jste asi říct: až Vám ostatní rozhýbou
                  … chtěl jste asi říct: až Vám ostatní rozhýbou trh?,
                  například tím, že ne Vám, (Vám je vše jasné a pevně držíte hlavně svou peněženku) ale lidem okolo vás na štítku ukážou reálnou porovnatelnou spotřebu každého auta? A alespoň někteří zodpovědní lidé začnou sami od sebe omezovat zbytečný konzum ne proto, že je někdo donutí – ale že je někdo informuje/vzdělá?

                29. Jo, hezky jste to popsal. Počkám až vy a vám podobní
                  Jo, hezky jste to popsal. Počkám až vy a vám podobní nadšenci ta auta koupí a já si budu moct koupit ojetinu. Ostatně, stejně jak to funguje u spalovacích aut, kde se většinou ojetiny kupují. Nevím, proč by to u EV mělo být jinak.

                  A štítek opravdu není potřeba, stačí spotřeba dle WLTP, ta je srovnatelná mezi auty.

                30. Tak který Golf je podle WLTP úspornější- benzínový,
                  Tak který Golf je podle WLTP úspornější- benzínový, dieselový nebo elektrický? Prosím porovnejte.

                31. Ale to je nesmyslné srovnání a obvykle to takto ridiče ani
                  Ale to je nesmyslné srovnání a obvykle to takto ridiče ani nezajímá. Teda alespoň mě ne. Zajímá mě, který pohon je pro mě nejvhodnější a pak si vyberu správné auto.

                32. Srovnání efektivity (spotřeby) že řidiče nezajímá?
                  A

                  Srovnání efektivity (spotřeby) že řidiče nezajímá?
                  A proč že tedy máme to WLTP?

                33. Jo, zajímá. Tak jak srovnat spotřebu v kWh a litrech na 100
                  Jo, zajímá. Tak jak srovnat spotřebu v kWh a litrech na 100 km? K čemu to bude? Energie? K čemu? Náklady na km? A jak u EV?

                34. Jak? To je snad jasné: Přepočítat litry na kWh (přes
                  Jak? To je snad jasné: Přepočítat litry na kWh (přes spalné teplo)
                  K čemu? Abychom porovnávali spotřebu energie – jako jablka s jablky (a ne jablka s hruškami)
                  Jak u EV? Stejně – taky spotřebovává energii jako spalovací auto

                  PS. I spotřebu plynu vám už dnes uvádějí v kWh a ne v m3 – abyste měl doma porovnání, jestli je pro Vás lepší např. topit plynem nebo elektřinou…

                35. Jenomže takto to nikoho nezajímá, k čemu to je? Mít u
                  Jenomže takto to nikoho nezajímá, k čemu to je? Mít u spalovacího auta spotřebu v kWh? 🙂 Jak jsem psal, zajímá mě údaj WLTP a z toho spočítam náklady na km podle ceny PHM nebo elektřiny.

                36. Tak si to počítejte, když to nechcete vidět na první
                  Tak si to počítejte, když to nechcete vidět na první pohled 🙂

                37. A jak uvidím na první pohled, kolik mě bude stát km jízdy
                  A jak uvidím na první pohled, kolik mě bude stát km jízdy autem, když tam u dieselu uvidím nějaký údaj v kWh? 🙂

                38. Vy a stále ta vaše peněženka..
                  a furt něco počítat, v

                  Vy a stále ta vaše peněženka..
                  a furt něco počítat, v EU navíc v různých měnách, na různých ČS různé ceny, a u nabíjení tím tuplem má každý jiný přístup k různým způsobům nabíjení a tedy cenám za el. …

                  Tak proč nemít alespoň co se týká spotřeby energie v jednotkách energetických (kWh) stejné měřítko pro všechny?

                  Když už spotřeba energie jednotkách finančních bude u každého tak rozdílná a individuální?

                  Proč nesrovnávat jablka s jablky – když můžeme?

                39. Klidně, je mi to jedno. Jen říkám, že to pro uživatele
                  Klidně, je mi to jedno. Jen říkám, že to pro uživatele bude k ničemu.

                  Třeba u TV, lednice a pod. mi to smysl dáva. Tam napíšou průměrnou roční spotřebu, když to běží X hodin denně a vy si podle ceny vaší el energie řekněte, kolik vás to bude stát. U auta je to právě údaj o spotřebě v litrech PHM nebo kWh u EV.

                  Pro mě je k ničemu srovnání, že stejně velké spalovací auto má spotřebu cca 45 kWh a EV cca 15 kWh na 100. K čemu mi to je?

                40. Vam k nicemu a chytry clovek se nad tim zamysli.
                  Vam k nicemu a chytry clovek se nad tim zamysli.

                41. Ale já ten údaj znám už teď, vím, že EV je spotřebou
                  Ale já ten údaj znám už teď, vím, že EV je spotřebou energie cca na třetině spalováku. Jen nevím, k čemu mi ta informace je. Jako, můžu se zamyslet a říct si, že by bylo fajn jezdit s tretinovou spotřebou. OK, tak jo. Ale pak člověk zisti ta úskalí… Takto jste to myslel, to zamyšlení se? Nad tím se tady zamýšlíme už půl dne 🙂

                42. No já se nad tím opravdu nezamýšlím – mě – jako autorovi
                  No já se nad tím opravdu nezamýšlím – mě – jako autorovi – je to jasné hned od začátku 🙂
                  To jen Vám to vzalo půl dne to pochopit (a mě půl dne Vám to vysvětlit – na rozdíl od spousty ostatních, kterým to bylo jasné hned 🙂

                43. Ale mě ta energetická náročnost je taky jasná, jen mi to
                  Ale mě ta energetická náročnost je taky jasná, jen mi to přijde k ničemu, to je vše. Nic osobního, klidně se o tu blbost snažte dál 🙂

                44. Zamyslet se nad tim a pak udelat logicke rozhodnuti. Uz zadny
                  Zamyslet se nad tim a pak udelat logicke rozhodnuti. Uz zadny spalovak ktery je ve vsech smerech spatny. A jak je videt, cim dal vic lidi se nad tim zamyslelo.

                45. Ne, není pravda, že spalovak je ve všech směrech špatný.
                  Ne, není pravda, že spalovak je ve všech směrech špatný. Takto to vidí jen zaslepený fanatik elektroaut. Ale u vás mě to nepřekvapuje, takto se prezentujte.

                46. Třeba že každý – ale opravdu každý – a bez počítání
                  Třeba že každý – ale opravdu každý – a bez počítání na první pohled pozná, že 45 je víc než 15?
                  Navíc na formátu každému už známém – tedy energetickém štítku?

                  Je ale 5,2l víc než 15 kWh?

                  PS.: A můžete si to klidně zkomplikovat přepočtem na průměrný roční nájezd v km (který má každý jiný), když budete chtít…
                  a když se nebudete chtít bavit s ostatními řidiči o spotřebě na 100km, ale o jakési roční spotřebě – aby Vám to dávalo stejný smysl jako u lednice

                47. A kolik ten Váš Lexus ujede desítek/stovek? km než
                  A kolik ten Váš Lexus ujede desítek/stovek? km než nastartuje ten studený motor a začne čmoudit lidem pod nos?

                48. Teď jsem jel v týdnu do vedlejší vesnice, asi 4 km na
                  Teď jsem jel v týdnu do vedlejší vesnice, asi 4 km na nákup. Byla zima kolem 0 st., takže startuje samozřejmě na spalovací motor. Ale hned od počátku pomáhá i elektromotor. No a asi tak v půli cesty už je možné jet čistě na elektřinu, pokud jedu do 65 km/h (omezení u tohoto vozu, novějšámají do 130 km/h) a nepotřebuji prudce akcelerovat.

                  V létě jeduklidně na elektřinu už u nás v ulici.

                49. To nebylo konkrétně na vás. Čtu to tady pořád jak se EV
                  To nebylo konkrétně na vás. Čtu to tady pořád jak se EV finančně nevyplatí. Ani mě se nemůže vyplatit, vzhledem k mému věku se návratnosti nedožiju. Přesto jsem do toho šel protože cítím, že je to správné.

                50. Ale já třeba konkrétně jsem nepsal, že do EV nejdu proto,
                  Ale já třeba konkrétně jsem nepsal, že do EV nejdu proto, že se to finančně nevyplatí. Do EV nejdu proto, protože pro moje účely není vhodné, resp. není na trhu EV, které by mi na moje účely vyhovovalo a zároveň mě moc neomezovalo (nejaká omezení bych snesl). Jasně, přísně vzatou, jsou taková EV, ale na ty zas nemám finance. Takže ano, i finance hrajou roli, ale není to priorita. A až budu autem jezdit v jiném režimu než teď, tak si klidně EV koupím i když to finančně nebude výhodnější než spalovák.

                51. Však to je v pořádku, EV nemusí být pro každého
                  Však to je v pořádku, EV nemusí být pro každého vhodné. Každý používá auto pro jiný účel. Mě jenom vadí ti co si koupí nadupaného offroada a potom s tím 99% jezdí panička po městě.

                52. Svet je jedna obrovska garaz a neni dobre si poustet spalovaci
                  Svet je jedna obrovska garaz a neni dobre si poustet spalovaci motor v garazi. To vi kazde male dite.

                53. Jo, tak ať je zákonem zakázané provozovat všechny
                  Jo, tak ať je zákonem zakázané provozovat všechny dopravní prostředky, které spalují fosilní paliva. Od zítra 🙂

                54. Šel bych ještě dál a zakázal zákonem všechny operace co
                  Šel bych ještě dál a zakázal zákonem všechny operace co produkují ten hnusný fuj fuj CO2. Jako třeba pálení, tlení, dýchání …

                55. V garazi se neotravite tim malo co2 ktere spalovak vypousti.
                  V garazi se neotravite tim malo co2 ktere spalovak vypousti. Je to prevazne CO a NOx ktere vas docela rychle zabije. Ale jen si delejte sprtouchlata, brzy vas usmev prejde a spalovak pujde do muzea.

                56. Reálně to brzy bude za desítky let.
                  Reálně to brzy bude za desítky let.

                57. 2025 vyjde nejspis norma Euro 7. S tim ruka v ruce pujde
                  2025 vyjde nejspis norma Euro 7. S tim ruka v ruce pujde omezovani nabidky solo spalovaku. Treba Honda od 2022 zadne solo spalovaky nebude v Evrope prodavat. A spousta dalsich. Bude mezidoba kdy spalovak jen v kombinaci s baterkou. A pozdeji uz vubec zadny spalovak.
                  Dinosari to sice bojkotuji a lzou, ale uz sami vedi, ze brzy prijde druhe kolo bez spalovaku. Zajimave je, ze PHEV maji kolikrat stejne velkou baterku jako puvodni EV a presto stoji i se spalovakem mene nez ty ciste BEV. Pohadka o drahych baterkach je lez.

                58. Takže brzy znamená 2025? To půjde spalovák do muzea, jak
                  Takže brzy znamená 2025? To půjde spalovák do muzea, jak jste napsal? To asi ne, že? 🙂

                59. Z pohledu novych aut ano. Ze se budou dojizdet ty stare krapy
                  Z pohledu novych aut ano. Ze se budou dojizdet ty stare krapy je bohuzel nevyhnutelne. Ale neni to dobre. Dokud jsou lide kteri pali odpadky, budou urcite i takovy, kteri budou coudit ve meste.

                60. Takže vzhledem k stáří aut v ČR, tady ještě v 2040
                  Takže vzhledem k stáří aut v ČR, tady ještě v 2040 budou jezdit auto s Euro 6, ne? A pak samozřejmě i auta s Euro 7, elektrifikovaná jenom částečně, ale pořád to bude spalovací auto. Já bych to „brzy“ neviděl až tak brzy. Ale samozřejmě, záležet bude na samotných výrobcích aut, jestli nabídnout slušné a použitelné EV za dobrou cenu. Protože to je nejpodstatnější. Uživatel klidně přejde na EV (já v pohidě určitě), on nemá žádnou averzi vůč EV… jen musí splňovat jeho požadavky a být za slušnou cenu.

                61. Slepice nebo vejce. Kdyz budete vsichni jen cekat az to bude
                  Slepice nebo vejce. Kdyz budete vsichni jen cekat az to bude tak jak ocekavate, tak se toho moc brzo nedockate. Pokud lidi budou takhle jednat, tak automobilky budou argumentovat, ze EV lidi nekupujou. Chce to byt trochu vic odvazny. Kdyby bylo na vas, tak by tady bolsevik porad vladnul. Tomu se da rict zbabelec.

                62. Ale já nemám motivaci „být odvážný“ tím způsobem, že
                  Ale já nemám motivaci „být odvážný“ tím způsobem, že si za mega a víc koupím EV, které nebude splňovat moje požadavky. Proč bych to dělal? Když mi automobilka nabídne vhodné EV, tak si jej koupím. Ale nejsem tak bohatý, abych si koupi EV, které mi bude ted k ničemu, jenom proto, abych byl, dle vaší divné logiky, odvážný 🙂

                  A bolševika do toho netahejte, taky jsem chodil na demonstrace, když to ještě nebylo bezpečné, takže ty kecy o zbabělosti si nechte pro vaši bábu 🙂

                63. Dnesni EV jsou pro vas nevhodne, protoze pri vasi ceste by u
                  Dnesni EV jsou pro vas nevhodne, protoze pri vasi ceste by u levnejsiho EV znamenalo nabijeci prestavku 30 minut? Nezlobte se na me, ale to je blby argument.

                64. akorát po té cestě ta nabíječka musí být 😉 zatím
                  akorát po té cestě ta nabíječka musí být 😉 zatím nepatrná drobnost…

                65. Kdyz nevite o cem se s Markem_ bavime, tak do toho
                  Kdyz nevite o cem se s Markem_ bavime, tak do toho nevykrikujte. On jezdi z CR smer Stuttgart a po ceste je fura nabijecek. Podle typu EV by nejspis stacilo nabit v Rozvadove a pak nekde v Nemecku. Pokazde 15 minut by melo stacit. S Teslou by to mohl s klidnou nohou ujet bez dobijeni, ale ta uz neco stoji, proto to mezinabijeni u existujicich nabijecek.

                66. Tímto stylem můžete říct, že dnes jsou EV už vhodná
                  Tímto stylem můžete říct, že dnes jsou EV už vhodná pro každého, ne? A ono ty lidi je, mrchy, nekuují. No čím to asi bude? 🙂

                  Jo, klidně přežiju jednu zastávku 30 minut na cestě dlouhé 520 km, v pohodě. Které EV za 400-500 tisíc mi to splní? A bude srovnatelné s Lexusem? 🙂

                67. No… takže takové EV není. Koukal jsem na různá EV,
                  No… takže takové EV není. Koukal jsem na různá EV, dával jsem si to i do ABRP a říkal jsem si, že na 2 zastávky by to bylo v pohodě. Ale nová EV jsou drahá a trh s ojetinami prakticky není.

                68. Ta norma je fakt zatím napsaná hrozně, že by to nešlo,
                  Ta norma je fakt zatím napsaná hrozně, že by to nešlo, otázka je, co se nakonec schválí a domluví, ono taky musí být politik, co bude mí koule na to tohle prosazovat…protože to mu samozřejmě zamává s voličskou základnou a spáchat politickou sebevraždu žádný politik nechce, na to jsou to všechno moc velcí narcisové, mají rádi moc a penízky.

                69. Nastesti to je Euronorma a lokalni prospechari jako babis a
                  Nastesti to je Euronorma a lokalni prospechari jako babis a spol se tomu nevyhnou. To je to dobre, ze uz nejsme plne v hrsti par lokalnich banditu.

                70. Pane pvb, v klidu, taky mám v práci, co vidí svět jen
                  Pane pvb, v klidu, taky mám v práci, co vidí svět jen přes peníze, a výhody a přednosti musí mít vždy on, ostatní počkají.

              1. Pocitate porad jen CO2. Kde jsou ty skutecne jedy? Zaprve jsou
                Pocitate porad jen CO2. Kde jsou ty skutecne jedy? Zaprve jsou primo nam pod nosem a zadruhe ani uhelky neprodukuji tolik nox, co, dioxinu, nanoprachu, sazi a uhlovodiku. Melete cim dal vic blbosti a pritom vam to uz kolikrat nekdo napsal. Takze vase blouzneni je cim dal hloupejsi.

                1. Třeba u nás v ulici nejvíce bordelu generují ty staré
                  Třeba u nás v ulici nejvíce bordelu generují ty staré dodávky od různých přepravních služeb, české pošty a pod. Rezidenti odjedou a přijedou. Takže i kdybychom všichni jezdili v EV, tak se situace o moc nezlepší, dokud se tady budou točit tyto auta.

                2. Dokud posta bude jezdit spalovakem, tak vy take. A posta si
                  Dokud posta bude jezdit spalovakem, tak vy take. A posta si rika, dokud lidi nepresedlaji ze spalovaku na EV, tak tech nasich par aut nic nezmeni. Podejte si ruce.

                3. POšta je státní podnik. Pokud stát chce po občanech, aby
                  POšta je státní podnik. Pokud stát chce po občanech, aby jezdili v ekologických autech a chce je k tomu i nutit, musí jít příkladem on sám. A třeba u té pošty má EV význam.

                4. mně by spíš zajímalo, kdy začne s BEV jezdit ČEZ 😀
                  mně by spíš zajímalo, kdy začne s BEV jezdit ČEZ 😀

                5. CO2? Sorry, auta mi tu nesmrdí, ale ten pitomec co topí už
                  CO2? Sorry, auta mi tu nesmrdí, ale ten pitomec co topí už týden v krbu mokrý dřevo tu smrdí 24 hodin denně. mimochodem ok – dodejte studii, kde bude kolik procent čeho ve světě dělají auta -rozpad sloučeniny po sloučenině – jsem hodnej stačí mi impaktovanej časopis. Do té doby budu vesele pokračovat v tvrzení dle EHK 101 a že si někdo z kecálků myslí..jo na to má právo
                  mimochodem povolené HC se od normy EURO 4 do Euro6 nezměnily -0,1g/km
                  povolené NOx jsou z 0,08 g/km na 0,06g/km
                  povolené CO se nezměnily – jsou 1g/km
                  CO2…sice nejsou nejvíc jedovaté ale vedou více než 100 násobně.
                  Takže proto tvrdím dvacet procent…když spálíte kilo dehtového nevysušeného dřeva, bude na tom mnohem hůř.

                1. Trapný jednosmyslový hysteráku!
                  Trapný jednosmyslový hysteráku!

    2. Ten energeticky stitek ma vliv na konecne rozhodnuti. Kdyz
      Ten energeticky stitek ma vliv na konecne rozhodnuti. Kdyz mate dva subjektivne stejne objekty, tak muzete podle stitku vybrat ten setrnejsi, nebo pozadovat u druheho odpovidajici slevu. A nikdo nedava rad slevu a proto se prodejce pokusi pred prodejem zvysit energetickou tridu tepelnou izolaci.

  6. Ty vogo, to se tu zase sešlo EU přicmrndávačů. Jenže to
    Ty vogo, to se tu zase sešlo EU přicmrndávačů. Jenže to je ještě vyšší level – eVhoniči, kteří nebudou čekat, co z Brusely vypadne, oni budou rovnou pomáhat legislatívu EU navrhovat…. Iniciativní blbci byli pohromou v každé době. Co vám kurňa bukvičky brání si už teď nalepit na vaše homo káry nálepčičky, štítečky a ceduličky bez posvěcení EU matičky?

    1. Tenhle nápad tady není kvůli nám, co už víme…,
      ale

      Tenhle nápad tady není kvůli nám, co už víme…,
      ale přesně kvůli bukvičkám, jako jsi ty, který když přijdou do autosalonu, tak si neumí spotřebu spalováku v l/100km přepočítat na srovnatelný kWh/100km a potřebují to mít na štítku napsaný 🙂
      Na autě, ve kterým jezdím, už je štítek na nic (pozdě).
      Třeba ti to taky časem dojde…
      A pokud si chceš na svý auto něco lepit – a přijde ti to k něčemu dobrý – tak: „Františku, lepte! :-)“
      https://www.ceskatelevize.cz/porady/896861-mozna-prijde-i-kouzelnik/28332074102-to-tady-jeste-nebylo/
      Od minuty 4:00.

      1. nechtěl jsem sem rovnou dávat reklamní odkaz, ale chtěl
        nechtěl jsem sem rovnou dávat reklamní odkaz, ale chtěl bych potvrdit nebo vyvrátit jednu slátaninu na autodebilforu že se prý LEAF2 po 100kkm dost porouchává… A jelikož sem ještě nikde nečetl zkušenosti s 2hou generací po 100kkm což je taková rozumná meta pro přerod na ojetinu, zajimal by mě skutečný stav servisních záležitostí 2jky LEAFa nejlepe z praxe 😉

        1. Neni problem. Jeste kdyz byl v zaruce,tusim v 70 000km tak se
          Neni problem. Jeste kdyz byl v zaruce,tusim v 70 000km tak se menil kinetak, horni ulozeni,sekl se zadni pas. Byl problem s topenim, menil se ted nevim, cim to topi… Proste odporove topeni. Jinak… Od te doby pouze pravy predni tlumic, horni ulozeni na nem a na leve strane tyc řízení. Jinak přesně nula závad.
          Co se týče baterky, tak když to bylo nové, tak v létě jsem najel cca 260-270 km, teď je to kolem 240. Ale mám najeto 199 120 km přesně, takže si myslím, že zcela ok. Nabijim v 95% doma na 6,6 kw. Mě budiku ještě svítí celá baterka. Nějaké konkrétní dotazy pokud jsou, tak se ptej.

          1. dobrý celkem, na to že má 200kkm to je málo závad. Je
            dobrý celkem, na to že má 200kkm to je málo závad. Je fakt že je pouze 3 roky starý ale i tak je to maly množství. No jako ale zajimalo by mě jaks dokazal najet 65.000 km ročně? je to možný?? vždyt je to 260x nabijení ročně doplna 😉

            jo už to čtu, taxikaříš…
            http://www.hybrid.cz/tesla-dodala-za-minule-ctvrtleti-139-300-elektromobilu#comment-262289

            1. Tak tak, taxikářim. Najel bych vic, kdyby nebyl covid. Min o
              Tak tak, taxikářim. Najel bych vic, kdyby nebyl covid. Min o 50 bych mel vice. Jsem taky velice mile překvapen, co si budem povidat. Hlavně jsem se bal o baterku. Ale už mám 200,usetreno jen na palivu cca 400 000 kc proti audine, co jsem mel předtím, takze klidne muze zdechnout…. Uz se zaplatila dávno. Jo a to jsem ju ne malokrat nabijel do 100%,ale teda rychle nabijecka videla minimalne. Byl jsem zvyklý dojet dom, dat ho hned nabijet.

  7. Bez hlubokého studia problematiky: Energetické štítky už
    Bez hlubokého studia problematiky: Energetické štítky už za poslední desetiletí lidé dobře znají. Máme energetické štítky na domy, ledničky, klimatizace i pneumatiky… Není to nový nástroj, což je pozitivum.
    Otázkou nakonec je, zda se bude jednat o štítkování dle energetické účinnosti, nebo hodnocením celého životního cyklu výrobku. Od kolébky po hrob. Kde by EE bylo jen jeden z hodnotících faktorů.

        1. Děkuji, rád bych se s Vámi potkal na nabíječce (Beroun,
          Děkuji, rád bych se s Vámi potkal na nabíječce (Beroun, Rozvadov)
          Plánujete prosím při jízdě Konou měření teploty baterie?
          Byl bych případně ochoten přijet na čas nabíjení na IONITY Beroun a zapůjčit Vám svůj OBDLinkLX po dobu nabíjení.

    1. Hodnocení celého energetického cyklu je ošidné a také se
      Hodnocení celého energetického cyklu je ošidné a také se poslední dobou dost mění s nárůstem obnovitelných zdrojů el. energie a prudkým růstem kvalitativních parametrů baterií.
      Proto bych už jen využil hotových standardů a zviditelnil čistě spotřebu energie vozu, který už ji do sebe natankoval/nabil.
      Koho by zajímala celá prezentace, mrkněte na 20 sec. na YouTube:
      https://youtu.be/9kE0_b1I5QI

  8. Souhlas. Tady by si možná někdo i uvědomil, proč má ten
    Souhlas. Tady by si možná někdo i uvědomil, proč má ten ropáček tak velikej chladič, že je to vlastně taková žárovka převlečená za auto 🙂 a je konečně třeba přejít na novou technologii. Princip LED diod byl take objeven už v roce 1907, ale rozšířili se až po 100 letech.

      1. Snad jste si vsiml slova „princip“. Oni lidi uz v roce 1800
        Snad jste si vsiml slova „princip“. Oni lidi uz v roce 1800 umeli zapichnout zinek a med do citronu(galvanicky clanek)… ale tak nejak to postradalo tvrdost poradneho zdroje. A to se povedlo postupne az pred jen malo desetiletima.

  9. Mi to tak úplně k smíchu nepřipadá. Spíš jako opravdu
    Mi to tak úplně k smíchu nepřipadá. Spíš jako opravdu jednoduchý a levný způsob, jak otevřít oči ignorantům, co dobrovolně fetují zplodiny svého spalováku, aby jej náhodou neničli častým vypínáním a znovu startováním. Jo kdysi dávno mi kolega vyprávěl, jak při cestování někde po Africe zíral, když při nastupování do autobusu první schod vážil. Platilo se tedy od kilogramu živé váhy, což mi připadá také dost spravedlivé.

    1. ale vo vodevřený voči nejde přeci, až na pár
      ale vo vodevřený voči nejde přeci, až na pár „vyjímečných“ jedinců by fšichni chtěli lepší nový bezúdržbový eletromobily … Ale kde na ně vzít ?? a co pak s ropným ansáblem a navezenejch kolem ??? to je otázka. A ne nějaký pitomí štítky kde každýmu je jasný že autopopelnice smrdí, stačí se vohnout k laufu pokud teda zrovna nemáš korouše :))

      1. Cena elektromobilů už bude s jejich postupnou masovou
        Cena elektromobilů už bude s jejich postupnou masovou výrobou jen dál klesat, což se o současných extrémně mechanicko-elektricky složitých spalovacích vozech říci nedá…
        Bod zlomu se očekává někdy okolo 2025…
        A můžete tomu přispět …
        …nebo to brzdit

          1. to znamená, že v ekonomické recesi neinvestuji do
            to znamená, že v ekonomické recesi neinvestuji do virtuálních papírků.

            Souhlasím, že to v křeči je.
            Automotive dokonce v několikanásobné. Problémy s výrobou, problémy s poptávku, výhružky pomatené EU, utopie autonomního řízení padající ke dnu po srážce s realitou…

  10. že elektromobil má 3x nižší spotřebu energie na ujetí
    že elektromobil má 3x nižší spotřebu energie na ujetí 100 km než porovnatelný spalovací automobil ? z kerýho prctu?? nevidím to na stránkách OSN 😉 alééé doporučuju jako účinnou léčbu dípwotrhorizon ;))

    https://www.csfd.cz/film/397118-deepwater-horizon-more-v-plamenech/prehled/

    názor?? já myslím že je to další adminystratyvní volovina :)))))
    PS: ty štítky na tívu z druhý strany akorát se tak dlouho vodlepujou že stejnak letěj do koše, a jako myslíte že někoho zajmá A+ A++ ?? kdo chce si stejnak svítí klasickým neblikavým zdravým žlutým wolframovým tepelným zářičem 100W eletryka je stejnak levná +/- drobný 😉 Když vodejde pár ledek žárovek tak člověk vyhodí víc peněz za ně než co prosvítí na eletryce za rok 100W žárovkou :)))

    NAVRHUNJU PROTLAČIT ČESKÝ LPG 😉 a štítky znečištovatelů dle místa výroby výrobku !! :)))

    https://www.windy.com/cs/-Zobrazit—p%C5%99idat-vrstvy/overlays?cosc,32.680,75.973,3

Napsat komentář