Česko začíná díky penězům z EU dohánět Evropu alespoň v jedné oblasti

Stát prostřednictvím Modernizačního fondu od loňska podpořil vznik 2000 MW nových solárních elektráren. Jde jak o instalace s výkonem nižším než 1 MW, tak i o velké solární parky, které vznikají na půdě nevyužitelné pro zemědělství.

Svaz moderní energetiky přivítal oznámení Ministerstva životního prostředí, které na dnešní tiskové konferenci publikovalo změny systému obchodování s emisními povolenkami zvyšující prostředky v Modernizačním fondu až na 500 miliard do roku 2030.

Více než čtyři stovky nových projektů podpořených Modernizačním fordem v oblastech teplárenství, výstavbě solárních elektráren nebo energetických úspor jsou klíčovým opatřením pro začátek dekarbonizace české energetiky.

„Modernizační fond představuje zásadní nástroj, který pomáhá posouvat Česko k bezemisní a energeticky soběstačné budoucnosti. Po 12 letech stagnace jsme na prahu nového rozvoje solární energetiky v Česku. Podpořené projekty zdrojů čisté energie nasměrují Česko k budoucnosti bez emisí skleníkových plynů, bez drahých energií a bez energetické závislosti na Rusku. Vedle střešních instalací vznikají nové fotovoltaiky navíc s rozmyslem na průmyslově znečištěných plochách nebo zemědělsky nezajímavém území,“ hodnotí přínosy nové etapy fotovoltaiky v Česku Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky.

„Zásadní je pro kombinaci solárních elektráren s bateriemi, které pomohou stabilizovat síť při vyšší solární výrobě,“ dodává Martin Sedlák.

Nových 2000 MW obnovitelných zdrojů znamená takřka dvojnásobné zvýšení stávajících kapacit českých čistých zdrojů energie. Zásadní je podpora velkých fotovoltaických instalací zejména v uhelných regionech, kdy díky instalacím na brownfieldech a půdách s nízkou hodnotou v regionech vznikají nová pracovní místa při zachování energetické tradice.

„Česká energetika potřebuje rychlou výstavbu nových obnovitelných zdrojů energie, aby postupně nahrazovala uhlí a zajistila energetickou bezpečnost. Fotovoltaiky, které vyrostou díky podpoře Modernizačního fondu, jsou klíčem k zajištění levné a čisté energie do budoucna. Nové etapa rozvoje klasických solárních elektráren energetiky je navíc jasně nasměrovaná do průmyslově znečištěných lokalit nebo na méně úrodnou půdu. V dalších letech se mohou přidat tzv. agrovoltaiky, které spojí výhody zemědělství i výroby čisté energie a Modernizační fond s jejich podporou počítá,“ uvedl Martin Sedlák přímo na tiskové konferenci Ministerstva životního prostředí, které se zúčastnil jako koordinátor meziresortní kampaně Zkrotíme energie.

„Česká republika konečně začíná ve fotovoltaice pomalu dohánět Polsko. Modernizační fond je silný impuls pro českou bezemisní energetiku a má potenciál podpořit projekty v řádech několika gigawattů. Nepůjde to ale bez podpory ze strany státu v podobě odstranění bariér ve výstavbě. Letos bychom mohli stavět a připojovat desítky velkých solárních elektráren, v příštích letech stovky až tisíce. Anebo se může stát, že se projekty budou blokovat, narazí na odpor v rámci povolovacích procesů a české firmy přijdou o levnou elektřinu. Je škoda, že Česko zatím nevyužívá výjimek, které EU nově povoluje a doporučuje, jako například nahrazení procesu EIA menším razítkem SEA,“ komentuje aktuální data o státní podpoře výkonný ředitel Solární asociace Jan Krčmář.

zdroj: tisková zpráva

34 Comments on “Česko začíná díky penězům z EU dohánět Evropu alespoň v jedné oblasti”

          1. No pár dní předtím tvrdil šéf VW, že dolů s cenou nejdou, protože přece musí vydělávat. Hlavně že měli minulý rok jeden z nejziskovější roků vůbec. Fakt, že jim padají prodej dohánějí na svých věrných tím, že jim to pořádně v ceníku vosolí. Nevím jak daleko mají v plánu zajít, protože prodeje padají dál. Co je ale horší, tak Škodárna v Číně víceméně končí a to prodávala ročně kvanta a pak to letělo z kopce:
            2018 – 352 000 ks
            2019 – 278 378 ks
            2020 – 151 219 ks
            2021 – 57 505 ks

    1. Je to potřeba. Tesla neustále navyšuje výrobu , takže bude muset zajet do větší cílové skupiny. EV pomalu začnou vymetat z trhu všechny ty Octavie , Superby , Passaty …… nakonec přijde na řadu i Golf a jiné spalovací historické vozy. Tak si říkám , zda to už nezasáhne prodeje MG4 a nebudou muset také reagovat. Cenová politika BYD v Evropě je pro mne záhadou , takto nemohou vůbec nic prodat.

        1. Na domácím trhu probíhá cenová válka a i BYD musel v Číně minulý měsíc zlevnit. BYD má dokonce momentálně mnohem větší výrobní kapacitu než Tesla. Nedávno v některých továrnách zavedli čtyřdenní pracovní týden , protože čínský automobilový trh zažívá nevídaný pokles. Asi rozumím tomu, že nevtrhnou brutálně na evropský trh a nebudou prodávat 100 tisíc měsíčně. Ale prodávat 30 aut za měsíc v celé Evropě je blbost.

          1. No je to trochu divný… Ale na druhou stranu okolo poklesů prodejů v Číně se dělá zbytečné haló…Přitom byl očekávaný – když končí dotace, spousta lidí se snaží nakoupit ještě s nima a pak logicky musí přijít prudký, ale dočasný pokles…
            Třeba jejich prognostici očekávaj brzký strmý růst doma a nechtějí se pouštět do velkých akcí na západě… Jen spekuluju samozřejmě 😉

                1. Prodej EV stále stoupá. Já jsem myslel pokles celého trhu s auty v Číně. Teď možná nastane stagnace , protože probíhá obrovský výprodej spalováků , které nikdo nechce ,pouze ve slevě , protože se nebudou moci prodávat kvůli nové emisní normě. BYD není schopen prodávat celou produkci , protože už navýšil svou výrobní schopnost na 3 mil. + vozů ročně. Logicky bych tedy čekal , že se bude snažit prodávat na evropském trhu , ale zatím to tak nevypadá.

                2. pro Jirka…Aha, já myslel že proběhl významný pokles prodejů elektromobilů v Číně… Dokonce jsem zachytil zprávu o poklesu cen lithia z důvodu nízké poptávky… V každém případě nepochybuju, že prodeje elektrik půjdou zase nahoru a spalováků setrvale dolů 😃

                3. Jirka:
                  Auto sales in China rose by 9.7% annually to 2.45 million units in March of 2023, extending the 13.5% increase in the prior month, according to data from the China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).
                  —–
                  Jediný pokles byl v lednu, ale to bylo dáno čínským novým rokem, který začal prakticky nejdříve jak mohl (22. ledna, takhle brzy byl naposledy před 19 lety).
                  Únor by měl být rozhodně lepší než +13 %, když loni začal nový rok 1. února, nicméně už březen ukázal, že se nic tragického neděje.

                1. Nejsem , žádný sledovatel čínského automobilního spalovacího trhu, ale docela pozoruji trh tzv. new energy vehicles mimo PHEV. Každý měsíc sleduji prodeje BYD, EPeng, NiO , Teslu, Gelly , GWM , SIAC, GAC a další. Samozřejmě se pak ke mně dostávají informace i ze spalovacího trhu , který považuji za mrtvý. V Číně opravdu došlo k dramatickému propadu automobilového trhu. Na přelomu roku už to bylo tak špatné a ceny šly tak dolů , že to začínalo ovlivňovat i prodeje NEV. Tesla šla okamžitě z cenou dolů a ostatní postupně také. V únoru začal výprodej spalovacích aut za velmi nízké ceny, protože se blížil letní termín nové emisní normy , po které se některé tyto vozy , už nebudou moci prodávat. V této situaci také zkrachovalo několik tisíc dealerství. Poprvé také zasahovala čínská vláda. V březnu to bylo ještě horší , začalo se mluvit o milionu až čtyřech neprodejných skladových aut , které se budou muset prodat totálně pod výrobní náklady. Ceny opět padaly. Analytici začali předpovídat pokles prodeje elekroaut ve druhém čtvrtletí , protože spalováky budou tak levné , že nekup to. Nakonec zasahovala opět čínská vláda a termín emisní normy slíbila prodloužit. Nevím fakt jak , co , do kdy nezajímám se. Zároveň v březnu vláda napomenula nej výrobce baterií CATL , že předražuje baterie a má moc velkou marži. Ceny baterií od března klesají , dokonce jsme se dostali do situace , že jsou volné výrobní kapacity. New energy vehicles první čtvrtletí + 24% , pokud si to dobře pamatuji.

  1. off

    Do Evropy v létě přijde čínský plasťáček hatchback BYD Dolphin s otočným centrálním displejem z nehož jsou všichny tak hotový u luxusní limuzíny BMW i7.
    Koncem prázdnin pak dorazí i jeho bráška BYD Seal. Slibujou dlouhej dojezd a nízkou cenu. Smyčka kolem evropskejch dinosaurů se utahuje. Pojď mi hop. 😜😂🦕🦖

    https://elektrickevozy.cz/clanky/nove-elektromobily-byd-vezmou-evropu-utokem-chcete-dlouhy-dojezd-a-nizkou-cenu

    1. radsi se ani nedivej za jaky penize nabizi v Cine Volkswagen modelovou radu ID, aben Evropan a Amik plati 2-3x vic nez Cinan za to same auto 😀

      normalne zvazuju ze zkusim udelat individualni dovoz ID3 do CR z Ciny, i s dopravou cca 100k (vlakem cca 3 tydny), clem 10% a DPH 21% bych mel bejt na cca 600 tisicich (z Nemecka to vychazi na 930k a v CR je ted cena tusim neznama, ceka se na uvedeni faceliftu a starej nedoprodavaj ofiko) , i se spatecni letenkou pro dva a vejkendem v Pekingu se nedostanu nad 650 tisic

      ale tak hlavne ze sev VW v Evrope zdelil ze ceny snizovat kvuli konkurenci nebudou 😀

      1. Zdaravím, nedoporučuji vlak. Jede to přes rusko a zboží v kontejnerech co chodí touto cestou je většinou dost pomlácené. Nevím jestli se můžou posílat baterky, protože baterie vždy jezdí lodí. Dnes loď + vlakem z Hamburku a autem z Ústí / Prahy cca 1,5 měsíce a někdy i 30 dní. Kontejnerů teď jezdí málo a je super cena. Dopravci se předhánějí.

Napsat komentář