Česko má plán na vybudování vysokorychlostních tratí do roku 2035

Ministerstvo dopravy představilo osmdesátistránkový dokument „Program rozvoje rychlých železničních spojení v ČR“, který je de-facto plánem na stavbu vysokorychlostních tratí. Vysokorychlostními vlaky bychom podle něj mohli jezdit už v roce 2035.

Takto by v budoucnosti vzdálené několik desítek let mohlo vypadat propojení České republiky vysokorychlostní železnicí
foto: Ministerstvo dopravy

Vysokorychlostní železniční propojení České republiky s Německem a dalšími okolními zeměmi je již řadu let diskutováno a v nejvyšších politických kruzích. Při pražské návštěvě v srpnu 2016 podpořila výstavbu vysokorychlostní trati Praha – Drážďany i kancléřka Angela Merkelová.

Záměr výstavby této trati už v dubnu při společném jednání v Ústí nad Labem deklarovali český ministr dopravy Dan Ťok, saský ministr hospodářství, práce a dopravy Martin Dulig i zástupci samosprávy. K jeho realizaci přispívá i ustavené sdružení, které tento projekt má na starosti.

Předpokládá se, že výstavba nové trati z Prahy do Drážďan by mohla započít během pěti let, nejdříve však v roce 2020. Po jejím dokončení cca kolem roku 2030 bude cesta z Prahy do Drážďan trvat přibližně jednu hodinu. Odhady nákladů na celou trasu jsou kolem 5 miliard euro.

Zčásti bude trať vedena tunely, a to zejména v oblastech, kde je žádoucí vysoká míra ochrany životního prostředí. Přeshraniční úsek je projektován pro osobní i nákladní dopravu s max. rychlostí 230 km/h, úsek z Ústí nad Labem do Prahy pouze pro osobní dopravu a rychlost 350 km/h.

TIP: Stáhněte si celou studii (PDF, 1,8 MB)

Nová studie pak rozvíjí plán na výstavbu VRT ještě dál. Rychlovlaky by měly propojit Prahu-Plzeň-Domažlice a směřovat opět do Německa, stejně jako Prahu a Brno přes Břeclav dál do Vídně a na Bratislavu. Počítá se také se spojením Brno-Ostrava-Katowice.

Trasa Praha-Brno by rychlovlaku trvala asi 60 minut. Trasu Praha-Ostrava by zvládl za dvě hodiny, podobně jako trasu Praha-Vídeň. Jízdenka Praha-Brno by měla stát kolem 300 Kč. Celkové náklady na vybudování VRT v Česku se odhadují na 496 mld. až 645 mld. korun.

Velkou část těchto nákladů by ale pomohla zajistit Evropská unie. Evropský koordinátor TEN-T koridoru Mathieu Grosch už dříve zdůraznil velký význam projektu, zejména na trase Praha-Brno, pro transevropské dopravní sítě TEN-T a aktivně jej podporuje na unijní úrovni.

Není bez zajímavosti, že novostavba VRT Praha – Brno v celé své délce nebyla do hlavní sítě TEN-T prosazována. „Při současných procesních průtazíchv období přípravy stavby není do konce roku 2030 realizovatelná,“ píše se v nové studii.

Ministerstvo dopravy k tomuto závěru dospělo na základě posouzení zkušeností ze zahraničí, kde realizace obdobně rozsáhlých projektů od zahájení přípravy po dokončení trvá obvykle 15 – 20 let.

Podle studie je současnosti již možné v prostoru západní Evropy identifikovat základní síť budoucího celoevropského systému VRT. V oblasti střední Evropy je kromě SRN (traťová rychlost 300 km/h na vysokorychlostních tratích a 200 km/h na konvenčních tratích) její součástí zatím jen Rakousko (tratě do 250 km/h s ohledem na terénní podmínky, provoz vlaků Railjet rychlostí 230 km/h).

Studijně jsou prověřovány možnosti budování vysokorychlostních tratí pro rychlost kolem 300 km/h v Polsku (v provozu již je konvenční trať Katowice – Warszsawa s traťovou rychlostí 200 km/h), ČR i Maďarsku.

Při řešení modernizace železniční infrastruktury na Slovensku se předpokládá zvyšování traťové rychlosti na konvenčních tratích do 200 km/h (trať Kúty – Bratislava – Štúrovo), zřizování novostaveb VRT se na Slovensku nepředpokládá.

vlastní

28 komentářů u “Česko má plán na vybudování vysokorychlostních tratí do roku 2035”

    1. Podle jiné koncepce má Hradec dostat novou nákladní trať
      Podle jiné koncepce má Hradec dostat novou nákladní trať a dvojkolejku až do Chocně, týká se jej projekt pravobřežní tratě kolem Labe. Dokument se myslím jmenuje Koncepce nákladní dopravy 2017-2023. Liberec je na tom bůh ví jak, to město je úplně mimo můj radar.

      Toto je koncept rychlých spojení, nikoliv všech železnic, takže musíte pátrat jinde trochu.

      1. Já vím, nicméně aspoň jednu VRT směrem na Liberec či
        Já vím, nicméně aspoň jednu VRT směrem na Liberec či Hradec by si ta města zasloužila. Ta koncepce je úplně k ničemu. K čemu je VRT, když nespojuje nejbližší velká města? Na dálkové cestování? K čemu? K tomu máme letadla. Pokud chci rychle do Berlína či jiného města v Evropě, sednu v Praze na letadlo a je to.

        1. Zřejmě se domnívají že koridor a přípojná trať s
          Zřejmě se domnívají že koridor a přípojná trať s výhledem na 160km/h bude stačit. Prozradím Vám jednu věc, vlaky u nás jezdí průměrně 100-115km/h na koridorech. Něco je špatně.

          Myslím že i s tím co máme by se mělo dát dostat na jízdní dobu EC v úseku Brno-Praha na průměrnou rychlost 115-130km/h.

          Na dálkové cestování je zatím VRT rychlejší než letadlo, kde máte odbavovací dobu asi 2h (do určité vzdálenosti). Podle mne celý koncept VRT je u nás jen o tom aby tu nevznikl flek pro osobní dopravu, protože se nás údajně vyplatí časově objíždět do Vídně přes Mnichov. Stejně mám obavu že u nás budou VRT provozovat jako meziměstskou tramvaj.

          Jediné VRTčko, které má podle mne z té koncepce větší smysl je Brno-Přerov, pokud se má ta trať předělávat, je na to zralá, pak raději rovnou na 250km/h, je to relativně rovná Morava, tam to jde, a pak ta spojka do Německa, a rekonstrukce tratě Brno-Břeclav na 200km/h a možná ve čtyřkoleji, asi by se kolem Labe dala narvat ještě jedna nebo dvě koleje konvenční tratě, ale druhá by se také hodila.

          Nebo možnost jízdy vlaků neskutečně dlouhých, tedy přední šroubovka na doraz a ještě postrk, lokomotivy uprostřed vlaku, jenže není u nás nádraží kde to sestavit a v Německu kde to rozpojit. Těch 8kt se dá na vlaku udělat, ale při hmotnosti kontejneru asi 30t a vagonu 25t, jsme na 55t, tedy až 145 vagonech a asi 2900m, máme problém s vlaky do asi 800m. Samozřejmě by toto výrazně zvedlo kapacitu evropské železnice, se systémem SUW 2000 takový vlak může skoro kdekoliv po Eurasii.

          toto nikde u nás nepostavíte: forbes.com/sites/joannmuller/2014/01/22/americas-second-rail-boom/#3f706b2d77b8 Nebo možná ano, ale efektivně uděláte z celé naší železnice jednu obří stanici.

          1. Jsem holt malá zemička s venkovskými nádražími. Jakmile
            Jsem holt malá zemička s venkovskými nádražími. Jakmile Regiojet začal jezdit s více vagony, tak na zastávce Ostrava-Stodolní pravidelně hlásí: Cestující z vozu 1 až 3 použijte prosím k výstupu vůz číslo 4 z důvodu krátkého nástupiště. 🙂

            1. To není jenom o velikosti, to je i o přelidněnosti a pro
              To není jenom o velikosti, to je i o přelidněnosti a pro železnici naprosto nevhodném terénu. Tunely by to chtělo jak v Alpách a přitom je to tu jenom samý krtinec. Jenže na ty nikdo peníze nedá a tak se nám železnice kroutí a kroutí. A když to zkusíte porovnat, tak většinou trefíte něčí šňůry na prádlo, nebo brouka, nebo stánek s párky, nebo památkově chráněný odpadkový koš nějak spojený s Járou Cimrmanem.

              Tím prokletým kusem skály v Švýcarsku udělali tunel (a pak tam asi vyvolávali ďábla, jestli jste to otevření viděl, víte o čem mluvím), u nás se cukají když mají udělat tunel z Chocně do Ústí nad Orlicí.

              To sa dá vlakem jet na Stodolní? To to tam je bardzo fajne vymyšlené.

          2. „Brno-Přerov, pokud se má ta trať předělávat, je na to
            „Brno-Přerov, pokud se má ta trať předělávat, je na to zralá, pak raději rovnou na 250km/h, je to relativně rovná Morava,tam tojde“: Ne, nejde, 200 km/h je maximum a to v Nezamyslích je snížení rychlosti na 180 km/h. V úseku Brno Vyškov má trať obrovský význam v regionální dopravě, kdy převede na železnici několik tisíc cestujících. A i 200 km/h neudělá na tak krátkém úseku skoro žádný rozdíl oproti 300 km/h (fyzika).

            1. No, prave proto mela v useku Brno-Prerov byt postavena nova
              No, prave proto mela v useku Brno-Prerov byt postavena nova VRT trat, ktera by odvedla hlavni dalkovou dopravu ze soucasne trate. Soucasnou trat by pak stacilo jen modernizovat a opravit na rekneme regionalnich 120-160km/h…
              A pocitejte s primymy vlaky Brno-Ostrava, kde se pri tomto projektu budou motat s regionalni nakladni dopravou a brzdit se navzajem…

    1. nojo díky Bartoška kdy alespon na par dni jsou zas Karlovy
      nojo díky Bartoška kdy alespon na par dni jsou zas Karlovy Vary český. Páč němec respektuje uzemní celistvost tak rus chytil příležitost za pačesy a pro čr Karlovy defakto neexist jen medijální masírka v tívu z fesťáku. DĚS BĚS ČESKÁ REP cos to dopustila??

      forbes.cz/miliardari/

  1. Plán je jedna věc, skutečnost a výstavba věc
    Plán je jedna věc, skutečnost a výstavba věc druhá.

    Pokud jim to půjde s budováním VRT v ČR tak rychle jako s budováním dálnic (cca 3,7km/rok), tak mají práci zajištěnu na stovky let. Ale povídat si o práci mohou do aleluja, snad ještě najdou ty blbečky, kteří jim na to skočí a budou jim věřit.

    vysokorychlostni-zeleznice.cz

  2. V Číně vybudují každý rok přes 1200 km rychlovlaků,
    V Číně vybudují každý rok přes 1200 km rychlovlaků, které si to fičí rychlostí cca 320 km/h. Z Pekingu do 170 km vzdáleného Tianjinu jezdím 35 minut, přesně. Ještě se mi za půl roku nestalo, že by bylo zpoždění větší něž 1 minuta … Tak jo 2035, možná i 300 km/h Praha – Brno, nevím jestli se mám smát, nebo brečet :-//. Je mi z toho jen smutno, za 20 let jsme dokázali „zrestaurovat“ koridory na rychlost 160 km/h a teď ji za dalších skoro 20 let skoro zdvojnásobíme.

  3. Tak jestli má být RS2 na 200km/h na současné trati, tak
    Tak jestli má být RS2 na 200km/h na současné trati, tak Břeclav-Vranovice musí být ve čtyřkoleji. Ona snad ani jiná verze není v ZURK JmK pro VRT. Průšvih je v tom, že tohle zrovna kolem Brna koliduje s plány na nákladní dopravu:
    zelpage.cz/clanky/jak-ovlivni-ceskou-zeleznici-koncepce-nakladni-dopravy

    Mix VRT a nákladních superkoridorů prostě jihomoravská dráha nedá. Ne pokud se nerozšíří trať, už teď se tam vlaky objíždí kde to jen jde. Pomohlo by poslat naftové pomalé vlaky na Hrušovany, ale je to 100km navíc, trať se podobá tankodromu a jednokolejná, od příštího roku po Mikulov na 120kmph. Jo a ta úvrať co se plánuje (plánovala) v Brně pro směr Bratislava/Vídeň je také super.

    Podle nákresu to vypadá že výjezd za hranice z BV bude obstarávat současná dráha, to je trochu další problém z pohledu případné kapacity. A i plánovaná VRT co místo ní je je trochu problém, V Břeclavi, kdo tam byl ví, to není kam dat.

  4. ČESKÝ TUNEL k MOŘI ….
    youtube.com/watch?v=Rdx20rSohxo
    od

    ČESKÝ TUNEL k MOŘI ….

    youtube.com/watch?v=Rdx20rSohxo

    od ÍLONA ;)))))))

    hybrid.cz/elon-musk-kope-tunel-pod-los-angeles-chce-tunelovani-zasadne-vylepsit

    KAM SE HRABOU EJROKROCANI s UMĚLE PROŠUSTROVANÝMI €JROMILIARDAMI !!
    :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

    1. No nechci nic říkat, ale za C.K. se občas jezdilo na
      No nechci nic říkat, ale za C.K. se občas jezdilo na nákupy k moři, vlakem a bez tunelu.

      Netvrdím, že je to nerealizovatelné, technologicky, ale nikdo na to nedá peníze, bohužel, snad jedině kdyby ten Muskův stroj byl násobně rychlejší a levnější, tak by to šlo. myslím že v hloubkách kolem 100m pod povrchem už nemusí být problém s kolizemi. No ale hlavně myslím že je to plánované jaké součást projektu hyperloop.

      Na druhou stranu by se to i celkem hodilo většině zemí světa při rovnání železnice. Když uvážím že se u nás delších tunelů štítí, tak toto by bylo možná řešením.

  5. Sosiálně demokratická kravina jak udávit €jrodotace za
    Sosiálně demokratická kravina jak udávit €jrodotace za 500 MILIJARD s krámem 250kmh co každou chvíli vykolejí nebo rozstřelí kamijón ;))

    LEPŠÍ TRUBKA HYPERŠLUPKA 2020 600-800kmh PRAHA-BRNO

    hybrid.cz/brno-se-pripoji-k-projektu-hyperloop-cesta-do-prahy-za-par-minut

    A TAKY K MOŘI ;)))

    youtube.com/watch?v=Rdx20rSohxo

Napsat komentář