Česká technologická společnosti DEVINN s.r.o. dnes v Ústí nad Labem představila unikátní zdroj elektrické a tepelné energie na bázi palivového článku H2BASE.
foto: DEVINN
Výhodou nového řešení H2BASE je snadná transportovatelnost a škálovatelnost. Zařízení se může snadno převést na místa, kde je potřeba energie. Sestavit lze různé množství bloků podle toho, kolik je zapotřebí výkonu a kapacity.
Srdcem systému H2BASE je vodíkový palivový článek, ve kterém probíhá syntéza vodíku a kyslíku. Protony vodíku procházejí membránou palivového článku a elektrony musí „drátem“ okolo – tedy konají elektrickou práci.
Pro pokrytí výkyvů odběru je systém vybaven vlastní vysokonapěťovou baterií. Vodík je uložen v tlakových zásobnících a kyslík se získává ze vzduchu v okolí. Výstupem je elektrická a tepelná energie.
“Základní jednotka mobilního palivového článku H2BASE má půdorys o rozměru jedné euro palety. Právě to umožňuje snadný transport. Zařízení disponuje tlakovým zásobníkem s kapacitou 14 kilogramů vodíku, což představuje ekvivalent zhruba 225 kWh,” představuje parametry systému Karel Souček, vedoucí vývoje ze společnosti DEVINN.
“Taková kapacita odpovídá nabití devíti vozů Škoda Citigo-e iV s baterií 36,8 kWh z 10 na 80 %. Pokud by se systém použil pro dodávky energie v běžné domácnosti, vystačil by více než 50 dní pokrývat chod běžných spotřebičů,” dodává Souček.
Pro větší aplikace s větší spotřebou lze v systému H2BASE spojit více modulů, až do výkonu 100 kW a současně lze připojit i téměř neomezený počet zásobníků s vodíkem.
Systém je univerzální, lze ho používat jako DC rychlonabíjecí stanici pro elektromobily, zdroj tepla nebo samozřejmě jako zdroj elektrické energie (zásuvka 400 V a 230 V). Na rozdíl od diesel generátorů je vhodný i pro použití uvnitř budov nebo v nízko emisních zónách.
Společnost DEVINN chce rozběhnout prodej prvních systémů H2BASE od začátku roku 2021. Mezi předpokládané typické uživatele patří například letní festivaly, sportovní nebo kulturní akce, kde může právě energie produkovaná čistým vodíkem nahradit elektřinu i teplo z diesel generátorů.
Systémy H2BASE lze také využít pro rychlé dobíjení elektromobilů například v místech, kde se testuje zájem o vybudování pevné dobíjecí stanice.
“Další možné aplikace našeho vodíkového systému jsou řešení pro bezemisní zóny, stavebnictví nebo jako záložní zdroj pro datová centra. Naším cílem je nabídnout na trhu konkurenci diesel generátorům. Velkou výhodou vodíku je pak ekologický a tichý provoz, takže neruší své okolí nepříjemným dýmem a hlukem. Náš systém také nemá žádné nebezpečné odpadní produkty. Výstupem je čistá voda,” představuje výhody H2BASE Karel Souček.
Cena produktu se bude pohybovat v jednotkách milionů korun. Konkrétní částka bude stanovena s ohledem na požadovanou konfiguraci dle parametrů výkonu, typu výstupu nebo počtu zásobníků. Volitelná je i forma provozu zařízení – se zásobováním vodíkem, s obsluhou či dopravou.
“Systém H2BASE je navržen s důrazem na dlouhou životnost. Do prvního většího servisního zásahu může běžet minimálně 20-25 tisíc provozních hodin. Do té doby si vystačí s běžnou údržbou ve formě výměny vzduchových filtrů nebo čištění chladičů. Zájemcům se samozřejmě dokážeme postarat o komplexní servis včetně vzdáleného monitoringu,” uvádí Souček.
Systém H2BASE vyvíjela společnost DEVINN dva roky, další rok pak probíhala validace, testování a optimalizace pro finální podobu produktu. Do vývoje investovala desítky milionů korun a využila také podpory z programu Ministerstva průmyslu a obchodu OP PIK – výzva Aplikace.
“Za vývojem technologie stojí parta asi dvaceti nadšených vývojářů a techniků ze středních a severních Čech. Dlužno dodat, že je to celé zaštítěno majitelem DEVINN a v současné době investorem do nových technologií – Lubošem Hajským,” doplňuje na závěr Souček.
Společnost DEVINN vznikla v roce 2014. Patří mezi etablovaná vývojová pracoviště v automobilovém průmyslu. Realizuje například projekty pro Škoda Auto. Významnou oblastí jsou vlastní projekty na pomezí automotive a energetiky.
Jedním z velkých projektů na vodíkové bázi je mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily. Jedná se tedy o podobný systém jako H2BASE, ovšem integrovaný přímo do vozidla.
Řadu subsystémů si vývojáři sami vyvinuli – např. baterie, DC/DC měnič, řídící a zobrazovací jednotky. Mezi vývojové produkty společnosti patří i segment LED světlometů pro motorsport.
V nadcházejících obdobích se DEVINN zaměří na vodíkové aplikace v dopravě či jako formu ukládání energie. Součástí dalšího vývoje bude také důraz na softwarové aplikace, které nabídnou snazší podporu používání vodíkových technologií v běžném životě – např. dobíjení elektromobilů.
Trevor Milton se „zlobí“
Trevor Milton se „zlobí“ :)))
https://www.youtube.com/watch?v=8OMQu0kAQ9o
… nejspíš z verandy svýho suprbaráku za $32.5 mega….
https://www.latimes.com/business/real-estate/story/2019-11-14/nikola-motor-head-trevor-milton-2000-acre-utah-ranch
pro všechny kdo máte „nějakou pozici…“ :))))D
https://youtu.be/P6LEpp3CBtk?t=556
https://hindenburgresearch.com/nikola/
Lithium nakupujeme od Číňanů, ale použité končí na
Lithium nakupujeme od Číňanů, ale použité končí na skládce. Recyklace se nevyplatí
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/lithium-nakupujeme-od-cinanu-ale-pouzite-konci-na-skladce-re/r~62c166ecb15911ea842f0cc47ab5f122/
Antičínský detox za 340 miliard. USA rozjíždějí obří projekt recyklace baterií
https://www.euro.cz/byznys/recyklace-baterii-v-usa-ma-odvratit-bezpecnostni-riziko-zavislosti-na-cine-1440197
Česká firma nic nevyvinula—jen rebrandovala cizí výrobek
Česká firma nic nevyvinula—jen rebrandovala cizí výrobek a teď ho vydává za svůj vývoj. Možná vyvinuli tu krabici, do které moduly naskládali a zapojili je vlastnoručně vyvinutými kabely-toť vše. Jako bývalý zaměstnanec o tom vím celkem dost:)
Takze uz mate na stole vypoved? Zrejme loajalni kus …
Takze uz mate na stole vypoved? Zrejme loajalni kus …
bývalý zaměstnanec asi výpověď dostat nemůže, nebo
bývalý zaměstnanec asi výpověď dostat nemůže, nebo jo?:)
Jo o uz je byvaly, tak to se omlouvam 🙂 Ze je v te krabici
Jo o uz je byvaly, tak to se omlouvam 🙂 Ze je v te krabici Siemes?
Off. Doslova
Off. Doslova příšerné.
https://youtu.be/2dw5rAF_tyY
Vydržel jsem to až do konce ale tolik polopravd a nesmyslů aby jeden pohledal.
Pan je v podstatě popírač klimatické změny. Pak jeho názory dávají částečně smysl. Hrůza.
Pan neni popirac klimaticke zmeny. Pan o klimaticke zmene
Pan neni popirac klimaticke zmeny. Pan o klimaticke zmene vubec nemluvi. Ale tesi me, ze uz vy enviromentalisti aspon nepouzivate pojem globalni oteplovani. Co vam na tom konkretne vadi, ja jsem zatim nenarazil na nic, co by nemelo racionalni zaklad?
Jinak pro vasi informaci jezdim EM docela hodne.
V 4:30 hovoři o kilmatické změně Formulace je taková jako
V 4:30 hovoři o kilmatické změně Formulace je taková jako by sám tomu nevěřil Mluví o přírodovědcích Jenže počasí potažmo klima dlouhodobě sledují měří klimatologové
( Pražské Klementinum provádí souvislé měření záznam od roku 1775 )
Ano, tak to je.
Ano, tak to je.
Klima řešíš jen ty a Greta, užijte si to.
My tu řešíme
Klima řešíš jen ty a Greta, užijte si to.
My tu řešíme jedy, prach a karcinogeny.
off
Šéfík Nikoly si nahrabal miliony či miliardy, koupil
off
Šéfík Nikoly si nahrabal miliony či miliardy, koupil barák za 31 milionů a utek z firmy pod odhalení že nemaj ani houno, ani technologii a to co maj stejně jelo z kopce samospádem. :)))
SEC už si brousí nože a podívá se mu na zoubek.
Mimochodem celou továrnu ve Fremontu si Tesla koupila za 41 milonů. Té jen tak pro srovnání. ;-D
nj slušnej barák za $32.5
nj slušnej barák za $32.5 million
https://www.latimes.com/business/real-estate/story/2019-11-14/nikola-motor-head-trevor-milton-2000-acre-utah-ranch
14.09.2020 us ministerstvo spravedlnosti se připojilo k SEC
off
O kolik let je Tesla napřed aneb rozbor toho co Sandy
off
O kolik let je Tesla napřed aneb rozbor toho co Sandy Munro vyprávěl v nějakém korejském čatu.
https://youtu.be/u88Nqe0pIO0
Off.
Tesla nezačne s velkovýrobou svých baterii zrovna
Off.
Tesla nezačne s velkovýrobou svých baterii zrovna brzy.
https://electrek.co/2020/09/21/tesla-high-volume-battery-cell-production-wont-start-2022-elon-musk-cybertruck-semi-roadster/
2022 Elon time. Takže nejdříve 2023?
Dokážeš to rychlejc? Esli jo tak se nech zaměstnat.
Dokážeš to rychlejc? Esli jo tak se nech zaměstnat.
A to jsem jeste optimista. Asi jako FSD? To uz museli zacit
A to jsem jeste optimista. Asi jako FSD? To uz museli zacit prodavat na bazi predplatneho, ponevadz ta vecna betaverze za 8000 USD se asi moc neprodavala.
Ted jsem koukal do Tesla app. FSD stoji 7500 EUR. A nove je
Ted jsem koukal do Tesla app. FSD stoji 7500 EUR. A nove je mensi verze bez rozpoznavani semaforu a stop znacek za 3800 Eur. V Evrope je smart summon omezeny jen na kratke vzdalenosti. Jinak ten „levny“ FSD umi to co ten drahy.
A snad maji taky zacit nabizet predplatny?
A snad maji taky zacit nabizet predplatny?
To je mozne, ale takovou nabidku tam nevidim. Mozna ze by to
To je mozne, ale takovou nabidku tam nevidim. Mozna ze by to mohl byt model, jak nalakat lidi ke koupi FSD. Vyzkouset, presvedcit a koupit.
Electrec preskakujem, ale Elon písal „…but what we announce
Electrec preskakujem, ale Elon písal „…but what we announce will not reach serious high-volume production until 2022“
Viď. tweet:
https://twitter.com/elonmusk/status/1308148212876812289
a taktiež tento tu je dôležitý:
https://twitter.com/elonmusk/status/1308149191684710400
Predpokladal by som, že vyrábať začnú čo najskôr, ale aby mali dostatočný objem na pokrytie všetkých vozidiel, to chvíľu potrvá.
Pre zaujímavosť, Panasonic v GF Nevada teraz robí na všetkých linkách články čisto LEN pre automotive a články do storage nakupujú inde.
Koukám, že se to tu dotazy jen hemží. Taky jeden přidám.
Koukám, že se to tu dotazy jen hemží. Taky jeden přidám. Jak dlouho firma gearantuje, že H2 v nádržích zůstane a jaké jsou denní/týdenní/měsíční úniky?
Může takový generátor pak být v uzavřených prostorách?
Může takový generátor pak být v uzavřených prostorách?
No tak například v JE jsou taky takové úniky celkem
No tak například v JE jsou taky takové úniky celkem běžné. Vodík není koronavirus o kterém nic nevíme. Stačí na to udělat nějaké odvětrání a stanovit předpisy. Možná by stačilo jen nějaké oxidační činidlo a uzavřený okruh pravidelně kontrolovat. Možností jak to řešit je víc.
Zakladam s.r.o. na odbjer te odpadni ciste H2O, gdo se prida?
Zakladam s.r.o. na odbjer te odpadni ciste H2O, gdo se prida? Diky dotacim to bude na trhu masakr.
A az s dalsim apgrejdem to bude mit H2 nadrze mimo misto provozu, pojede to treba i v podzemních garazich a vody bude dost.
Jak “čistá” je ta čistá odpadní voda? Neobsahuje
Jak “čistá” je ta čistá odpadní voda? Neobsahuje nějaké mňamkové kovy z palivového článku nebo z katalyzátoru?
Jedna takova piksla muze mit maximalne 14kW vykon. Za ty
Jedna takova piksla muze mit maximalne 14kW vykon. Za ty miliony by bylo baterek az az. Ten vodik bude ze zemniho plynu, ze ano.
Já to pochopil tak,že to vyrábí elektrickou energii, to
Já to pochopil tak,že to vyrábí elektrickou energii, to baterka nedokáže, ta ji umí jen akumulovat. V místě kde neni elektřina mi je po vybití k ničemu.
Kdyz za tu horentni cenu koupite 2 baterky, tak je muzete
Kdyz za tu horentni cenu koupite 2 baterky, tak je muzete odvezt k nabijeni a menit. Elektrina je vsude. Vodik by se take musel dovazet. Vodik je jen v Neratovicich. To se muze rozvoz docela prodrazit.
Bacha v Neratovicích je pěkně špinavej! Proto ho tam z
Bacha v Neratovicích je pěkně špinavej! Proto ho tam z dováželi rakovinometem z Ostravy. He he. Navíc ta čerpačka má jen poloviční tlak, takže si naplníš jen půlku nádrže. :))))
Ten kamion z Ostravy spotrebuje asi vic nafty nez doveze
Ten kamion z Ostravy spotrebuje asi vic nafty nez doveze energie ktera se da z toho h2 vyrobit. Meli by vyrabet vzducholode. Pri priznivem vetru by to plulo zadarmo.
Proč se to tedy tak neprovozuje, vozit tunove baterky a menit
Proč se to tedy tak neprovozuje, vozit tunove baterky a menit je napr. na hudebnich akci, nebo na horske samote v zime? Zde se priveze par kilo vodiku nejakym picupem a mate vystarano. A kde by jste chtel 500 kWh baterku dobíjet? U sousedů 3 km daleko ve stodole z 230V zasuvky?
3f zasuvky jsou snad i v kazde stodole. V okruhu 3 km asi
3f zasuvky jsou snad i v kazde stodole. V okruhu 3 km asi vodik nenatankujete. Navic pres den muzete dobijet z prenosne fve. Vodik si jen tak neudelate. Nebojte, baterky se rozsiri mnohem vic a drive nez h2 pitomosti.
elektryzery vodiku se samozrejme koupit daji, a to od malejch
elektryzery vodiku se samozrejme koupit daji, a to od malejch domacich treba pro „cisteni“ vody po prumyslove velke kde to umi zajistit stovky kg vodiku za hodinu
vesmes i Formule E nejede na elektrinu ze „zasuvky“ v miste konani zavodu, ale vozi si sebou elektricke generatory pohanene glycerinem, vlastne oni tim pohani cele zazeni danych zavodu Formule E, nevozej sebou nesmyslne tisice tun nabytych baterek, ale prave generatory ktere vazi dohromady jen desitky tun i s tim palivem pro ne, a to ze nekde je nejaka zasuvka vesmes nikoho nezajima, protoze ta zasuvka by to taky nemusela utahnout 😉
Ze to nekdo dela, neznamena ze to je nejlepsi. Cas ukaze. H2
Ze to nekdo dela, neznamena ze to je nejlepsi. Cas ukaze. H2 je pitomost.
u nekterych technologii bude a je vodik odpadnim produktem, a
u nekterych technologii bude a je vodik odpadnim produktem, a pokud se zuzitkuje tak to pitomost neni a nebude 😉 vodik ma mozna mensi vyuzitelnost, ale vyuzitelnost ma a mit bude
rekl bych ze tohle bude urcene spise do mist kde je OZE s
rekl bych ze tohle bude urcene spise do mist kde je OZE s generatorem vodiku ktery se nasledne bude dat vyuzivat prave pro tento generator, tedy pro odpirace baterek a uctivace vodiku
u tech nabijecek to zminuji myslimz amerne, tedy modelova situace kdy je nekde na poli/hale fotovoltaicka elektrarna s dostatecnym vykonem ale slabou pripojkou do site, tedy majitel takove elektrarny prichazi o prostredk ktere se netlaci do site, takze k tomu ma moznost dokoupit treba akumulaci v podobe baterii, nebo elektrolizer vodiku s nadrzema, a tohle zarizeni mu da pak moznost ten naakumulovany vodik elektrolizou zuzitkovat postupne zase jako elektrinu, nebo muze zrejme vyuzit i samotny vodik, to bude zalezet na kazdem, ocekavam ze takoveto reseni bude vhodne spise pro vetsi provozy, kde ta cena nemusi bejt az tak rozdilna od systemu kde budou jako akumulace pouzite baterie
Elektrina-vodik-elektrina je hodne nevhodny kolobeh. Ztraty
Elektrina-vodik-elektrina je hodne nevhodny kolobeh. Ztraty budou kolem 60%. A draha sranda. Baterky maji vyssi ucinnost a jsou cenove vyhodnejsi. H2 kolobeh muze zamrznout.
to 100%, presto se zakaznici najdou
to 100%, presto se zakaznici najdou
Přesněji na výrobu 1kg H2 elektrolýzou je třeba 9l vody a
Přesněji na výrobu 1kg H2 elektrolýzou je třeba 9l vody a 60kWh. Ten výsledek 14kWh z 1kg vodíku v tomto cyklu je žalostný: účinnost uložení a znovuzískání el. energie do H2 vychází 23%.
Diky za upresneni. A kdyz se to musi jeste ulozit do baterky a
Diky za upresneni. A kdyz se to musi jeste ulozit do baterky a pak zpet, tak kde je nejaky efekt? To je uz lepsi generator na cng, nebo lpg. Ale baterky s fve jsou nejlepsi reseni.
Vodík taky není žádný zdroj, je to spíše médium pro
Vodík taky není žádný zdroj, je to spíše médium pro přenos energie kterou musíte vložit do jeho výroby. V podstatě je to akumulátor energie.
Uplne zbytecne vysvetlovat. Taky je zase blalolu v diskuzi
Uplne zbytecne vysvetlovat. Taky je zase blalolu v diskuzi individui, kteri vubec nechapou o co jde.
porovnavas zdroj energie s akumulaci jen s akumulaci coz jsou
porovnavas zdroj energie s akumulaci jen s akumulaci coz jsou baterie, tedy nesmysl
tohle je generator, takze jedine s cim se to da porovnavat je treba benzin/diesel generator, bude tedy zalezet na cene tohoz arizeni pri danych vykonech, a predpokladam ze to bude notne drazsi nez podobne vykonny benzin/diesel generator
Jedna stranka je technicka a druha stranka je uzivatelska.
Jedna stranka je technicka a druha stranka je uzivatelska. Pochybuji ze si nekdo bude vybirat podle toho, zda se jedna o akumulator nebo generator. Uzivatel potrebuje zarizeni, ktere mu da elektrinu kterou pozaduje za maly peniz. H2 generator je malo flexibilni a potrebuje vzdy vyrovnavaci baterku. Aby mohl nekam ulozit elektrinu v pripade, ze spotreba je nizka. A kdyz je potreba vykon vyssi nez je generator schopen dodavat. Takze se zde bavime vzdy o bateriovem ulozisti. A to h2 zarizeni umi dobijet baterky. Za hodne velkou cenu.
kazdy zakaznik ma jine potreby, kdyby pro to nebyl trh, asi by
kazdy zakaznik ma jine potreby, kdyby pro to nebyl trh, asi by se vodikove generatory nedelali, jak jsem psal niz, ve svete je prez 100 firemktere delaji ruzne elektricke generatory na ruzna paliva presne na miru zakaznikum, a ocividne se ty firmy uzivej, tedy asi o ty generatory zajem je 😉 to ze zrovna ty o to zajem nemas neznamena pro ty ostatni nic 😉
Je to velmi zajímavé jenom bych rád věděl kolik stojí
Je to velmi zajímavé jenom bych rád věděl kolik stojí 1kWh vyrobené elektřiny.
A jakou bude mít uhlíkovou stopu?
A jakou bude mít uhlíkovou stopu?
Tady nekdo nepochopil; princip co?
Tady nekdo nepochopil; princip co?
Tak nam popiste jakym zpusobem se ten h2 ziskava a kolik
Tak nam popiste jakym zpusobem se ten h2 ziskava a kolik energie se zbytecne vyplaca.
Jde o akumulaci energie z obnovitelnych zdroju
Jde o akumulaci energie z obnovitelnych zdroju
Pekna ptakovina. OZE neni zadny nadbytecny zdroj, ale da se
Pekna ptakovina. OZE neni zadny nadbytecny zdroj, ale da se zuzitkovat mnohem lepe v EV nebo v rozvodne siti. Beztak se h2 ziskava ze zemniho plynu. Elektrolyza je draha.
OZE neni nadbytecny zdroj?
OZE neni nadbytecny zdroj?
OZE je uzitecny zdroj. Ale jak pro koho. Pro energetickou
OZE je uzitecny zdroj. Ale jak pro koho. Pro energetickou mafii je to urcite bozi trest a muka.
Přesně tak s tím božím trestem. A tak jim patří
Přesně tak s tím božím trestem. A tak jim patří nenežrancům.
Ale kdepak, mafie je chytrá a boží trest dokázala
Ale kdepak, mafie je chytrá a boží trest dokázala proměnit na zisk kouzelným měřením fází. Představte si město kde je dost FVE. Je noc a město odebírá 100 MW od distributora. Vyjde slunce a co se stane? Odběr od distributora spadne na nulu, město je soběstačné a živí se samo. Ale distributor vesele inkasuje až 2/3 energie dál. Není to geniální? Stát drží hubu protože z toho má taky dost.
Cezko je proste specificky stat. Jak uz tvrdil o2 pri kritice,
Cezko je proste specificky stat. Jak uz tvrdil o2 pri kritice, ze Cezko ma nejdrazsi mobilni sluzby.
No jo ale pak se nemůžou divit, že se lidem do FVE na
No jo ale pak se nemůžou divit, že se lidem do FVE na střechách nechce. Buďto si musí koupit drahý asymetrický měnič aby je distributor neojebával a nebo prostě nic neušetří. Nejhorší když si koupí symetrický s baterkou. To udělá distributorovi největší radost. Jsme jediný stát na světě kde FVE dodávají i v noci a nikomu to není divné.
pisou 14kg vodiku a cca 225kWh, takze budeme realnejsi a
pisou 14kg vodiku a cca 225kWh, takze budeme realnejsi a pocitejme 14kg vodiku na 200kWh, pri cene cca 10 eur za kg vodiku to mame 140 eur na 200kWh, tedy za kWh to mame cenu cca 0.7 eura za kWh, takze cca dvacka za kWh
otazkou je na kolik prijde kWh z podobne vykonneho benzin/diesel generatoru
a nasledne jaka je porizovaci cena takoveho generatoru, ta bude asi rozhodujici a predpokladam hodne ve prospech benzin/diesel generatoru
jinak firem ktere delaji generatory elektriny na ruzna paliva dle pozadavku zakazniku je po svete spousta, nejake jsou i v CR
Tak to musí být opravdu silné ekologické přesvědčení.
Tak to musí být opravdu silné ekologické přesvědčení. Lidi se mě nejčastěji ptají „kdy se ti to EV a FVE vrátí?“ Já říkám, že asi za 12 let. Mají mě trochu za blázna ale budiž. U H2 vehiclu bych musel říct, že nikdy a to by mě asi rovnou nechali odvézt. 🙂
tak ano H2 auto se nema sanci dnes zaplatit, vodik je proste
tak ano H2 auto se nema sanci dnes zaplatit, vodik je proste draha sranda a udrzba vodikove infrastruktury dnes jeste drazsi sranda
to kde se vodik realne muze a vypklaci je kuprikladu lokalni zeleznice s vlastni vyrobou vodiku pomoci OZE, vychazi to vesmes levneji nez elektrifikace trati a nez provoz dieselovyvh lokalnich souprav
To jsem zvědav na uhlíkovou stopu tohoto řešení a míru
To jsem zvědav na uhlíkovou stopu tohoto řešení a míru dotací, které to bude potřebovat?