Česká firma vyvinula mobilní zdroj energie z vodíku, nahradí dieselové agregáty

Česká technologická společnosti DEVINN s.r.o. dnes v Ústí nad Labem představila unikátní zdroj elektrické a tepelné energie na bázi palivového článku H2BASE.

Zařízení poháněné vodíkem dokáže nahradit hlučné a kouřící diesel agregáty nebo se může také používat pro nabíjení elektromobilů.
foto: DEVINN

Výhodou nového řešení H2BASE je snadná transportovatelnost a škálovatelnost. Zařízení se může snadno převést na místa, kde je potřeba energie. Sestavit lze různé množství bloků podle toho, kolik je zapotřebí výkonu a kapacity.

Srdcem systému H2BASE je vodíkový palivový článek, ve kterém probíhá syntéza vodíku a kyslíku. Protony vodíku procházejí membránou palivového článku a elektrony musí „drátem“ okolo – tedy konají elektrickou práci.

Pro pokrytí výkyvů odběru je systém vybaven vlastní vysokonapěťovou baterií. Vodík je uložen v tlakových zásobnících a kyslík se získává ze vzduchu v okolí. Výstupem je elektrická a tepelná energie.

“Základní jednotka mobilního palivového článku H2BASE má půdorys o rozměru jedné euro palety. Právě to umožňuje snadný transport. Zařízení disponuje tlakovým zásobníkem s kapacitou 14 kilogramů vodíku, což představuje ekvivalent zhruba 225 kWh,” představuje parametry systému Karel Souček, vedoucí vývoje ze společnosti DEVINN.

“Taková kapacita odpovídá nabití devíti vozů Škoda Citigo-e iV s baterií 36,8 kWh z 10 na 80 %. Pokud by se systém použil pro dodávky energie v běžné domácnosti, vystačil by více než 50 dní pokrývat chod běžných spotřebičů,” dodává Souček.

Pro větší aplikace s větší spotřebou lze v systému H2BASE spojit více modulů, až do výkonu 100 kW a současně lze připojit i téměř neomezený počet zásobníků s vodíkem.

Systém je univerzální, lze ho používat jako DC rychlonabíjecí stanici pro elektromobily, zdroj tepla nebo samozřejmě jako zdroj elektrické energie (zásuvka 400 V a 230 V). Na rozdíl od diesel generátorů je vhodný i pro použití uvnitř budov nebo v nízko emisních zónách.

Společnost DEVINN chce rozběhnout prodej prvních systémů H2BASE od začátku roku 2021. Mezi předpokládané typické uživatele patří například letní festivaly, sportovní nebo kulturní akce, kde může právě energie produkovaná čistým vodíkem nahradit elektřinu i teplo z diesel generátorů.

Systémy H2BASE lze také využít pro rychlé dobíjení elektromobilů například v místech, kde se testuje zájem o vybudování pevné dobíjecí stanice.

“Další možné aplikace našeho vodíkového systému jsou řešení pro bezemisní zóny, stavebnictví nebo jako záložní zdroj pro datová centra. Naším cílem je nabídnout na trhu konkurenci diesel generátorům. Velkou výhodou vodíku je pak ekologický a tichý provoz, takže neruší své okolí nepříjemným dýmem a hlukem. Náš systém také nemá žádné nebezpečné odpadní produkty. Výstupem je čistá voda,” představuje výhody H2BASE Karel Souček.

Cena produktu se bude pohybovat v jednotkách milionů korun. Konkrétní částka bude stanovena s ohledem na požadovanou konfiguraci dle parametrů výkonu, typu výstupu nebo počtu zásobníků. Volitelná je i forma provozu zařízení – se zásobováním vodíkem, s obsluhou či dopravou.

“Systém H2BASE je navržen s důrazem na dlouhou životnost. Do prvního většího servisního zásahu může běžet minimálně 20-25 tisíc provozních hodin. Do té doby si vystačí s běžnou údržbou ve formě výměny vzduchových filtrů nebo čištění chladičů. Zájemcům se samozřejmě dokážeme postarat o komplexní servis včetně vzdáleného monitoringu,” uvádí Souček.

Systém H2BASE vyvíjela společnost DEVINN dva roky, další rok pak probíhala validace, testování a optimalizace pro finální podobu produktu. Do vývoje investovala desítky milionů korun a využila také podpory z programu Ministerstva průmyslu a obchodu OP PIK – výzva Aplikace.

“Za vývojem technologie stojí parta asi dvaceti nadšených vývojářů a techniků ze středních a severních Čech. Dlužno dodat, že je to celé zaštítěno majitelem DEVINN a v současné době investorem do nových technologií – Lubošem Hajským,” doplňuje na závěr Souček.

Společnost DEVINN vznikla v roce 2014. Patří mezi etablovaná vývojová pracoviště v automobilovém průmyslu. Realizuje například projekty pro Škoda Auto. Významnou oblastí jsou vlastní projekty na pomezí automotive a energetiky.

Jedním z velkých projektů na vodíkové bázi je mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily. Jedná se tedy o podobný systém jako H2BASE, ovšem integrovaný přímo do vozidla.

Řadu subsystémů si vývojáři sami vyvinuli – např. baterie, DC/DC měnič, řídící a zobrazovací jednotky. Mezi vývojové produkty společnosti patří i segment LED světlometů pro motorsport.

V nadcházejících obdobích se DEVINN zaměří na vodíkové aplikace v dopravě či jako formu ukládání energie. Součástí dalšího vývoje bude také důraz na softwarové aplikace, které nabídnou snazší podporu používání vodíkových technologií v běžném životě – např. dobíjení elektromobilů.

tisková zpráva

62 Comments on “Česká firma vyvinula mobilní zdroj energie z vodíku, nahradí dieselové agregáty”

  1. Trevor Milton se „zlobí“
    Trevor Milton se „zlobí“ :)))

    https://www.youtube.com/watch?v=8OMQu0kAQ9o

    … nejspíš z verandy svýho suprbaráku za $32.5 mega….

    https://www.latimes.com/business/real-estate/story/2019-11-14/nikola-motor-head-trevor-milton-2000-acre-utah-ranch

    pro všechny kdo máte „nějakou pozici…“ :))))D

    https://youtu.be/P6LEpp3CBtk?t=556

    https://hindenburgresearch.com/nikola/

  2. Lithium nakupujeme od Číňanů, ale použité končí na
    Lithium nakupujeme od Číňanů, ale použité končí na skládce. Recyklace se nevyplatí
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/lithium-nakupujeme-od-cinanu-ale-pouzite-konci-na-skladce-re/r~62c166ecb15911ea842f0cc47ab5f122/

    Antičínský detox za 340 miliard. USA rozjíždějí obří projekt recyklace baterií
    https://www.euro.cz/byznys/recyklace-baterii-v-usa-ma-odvratit-bezpecnostni-riziko-zavislosti-na-cine-1440197

  3. Česká firma nic nevyvinula—jen rebrandovala cizí výrobek
    Česká firma nic nevyvinula—jen rebrandovala cizí výrobek a teď ho vydává za svůj vývoj. Možná vyvinuli tu krabici, do které moduly naskládali a zapojili je vlastnoručně vyvinutými kabely-toť vše. Jako bývalý zaměstnanec o tom vím celkem dost:)

    1. Pan neni popirac klimaticke zmeny. Pan o klimaticke zmene
      Pan neni popirac klimaticke zmeny. Pan o klimaticke zmene vubec nemluvi. Ale tesi me, ze uz vy enviromentalisti aspon nepouzivate pojem globalni oteplovani. Co vam na tom konkretne vadi, ja jsem zatim nenarazil na nic, co by nemelo racionalni zaklad?

      Jinak pro vasi informaci jezdim EM docela hodne.

      1. V 4:30 hovoři o kilmatické změně Formulace je taková jako
        V 4:30 hovoři o kilmatické změně Formulace je taková jako by sám tomu nevěřil Mluví o přírodovědcích Jenže počasí potažmo klima dlouhodobě sledují měří klimatologové
        ( Pražské Klementinum provádí souvislé měření záznam od roku 1775 )

  4. off
    Šéfík Nikoly si nahrabal miliony či miliardy, koupil

    off
    Šéfík Nikoly si nahrabal miliony či miliardy, koupil barák za 31 milionů a utek z firmy pod odhalení že nemaj ani houno, ani technologii a to co maj stejně jelo z kopce samospádem. :)))
    SEC už si brousí nože a podívá se mu na zoubek.
    Mimochodem celou továrnu ve Fremontu si Tesla koupila za 41 milonů. Té jen tak pro srovnání. ;-D

        1. Ted jsem koukal do Tesla app. FSD stoji 7500 EUR. A nove je
          Ted jsem koukal do Tesla app. FSD stoji 7500 EUR. A nove je mensi verze bez rozpoznavani semaforu a stop znacek za 3800 Eur. V Evrope je smart summon omezeny jen na kratke vzdalenosti. Jinak ten „levny“ FSD umi to co ten drahy.

    1. Electrec preskakujem, ale Elon písal „…but what we announce
      Electrec preskakujem, ale Elon písal „…but what we announce will not reach serious high-volume production until 2022“

      Viď. tweet:
      https://twitter.com/elonmusk/status/1308148212876812289
      a taktiež tento tu je dôležitý:
      https://twitter.com/elonmusk/status/1308149191684710400

      Predpokladal by som, že vyrábať začnú čo najskôr, ale aby mali dostatočný objem na pokrytie všetkých vozidiel, to chvíľu potrvá.

      Pre zaujímavosť, Panasonic v GF Nevada teraz robí na všetkých linkách články čisto LEN pre automotive a články do storage nakupujú inde.

      1. No tak například v JE jsou taky takové úniky celkem
        No tak například v JE jsou taky takové úniky celkem běžné. Vodík není koronavirus o kterém nic nevíme. Stačí na to udělat nějaké odvětrání a stanovit předpisy. Možná by stačilo jen nějaké oxidační činidlo a uzavřený okruh pravidelně kontrolovat. Možností jak to řešit je víc.

        1. Proč se to tedy tak neprovozuje, vozit tunove baterky a menit
          Proč se to tedy tak neprovozuje, vozit tunove baterky a menit je napr. na hudebnich akci, nebo na horske samote v zime? Zde se priveze par kilo vodiku nejakym picupem a mate vystarano. A kde by jste chtel 500 kWh baterku dobíjet? U sousedů 3 km daleko ve stodole z 230V zasuvky?

            1. elektryzery vodiku se samozrejme koupit daji, a to od malejch
              elektryzery vodiku se samozrejme koupit daji, a to od malejch domacich treba pro „cisteni“ vody po prumyslove velke kde to umi zajistit stovky kg vodiku za hodinu

              vesmes i Formule E nejede na elektrinu ze „zasuvky“ v miste konani zavodu, ale vozi si sebou elektricke generatory pohanene glycerinem, vlastne oni tim pohani cele zazeni danych zavodu Formule E, nevozej sebou nesmyslne tisice tun nabytych baterek, ale prave generatory ktere vazi dohromady jen desitky tun i s tim palivem pro ne, a to ze nekde je nejaka zasuvka vesmes nikoho nezajima, protoze ta zasuvka by to taky nemusela utahnout 😉

                1. u nekterych technologii bude a je vodik odpadnim produktem, a
                  u nekterych technologii bude a je vodik odpadnim produktem, a pokud se zuzitkuje tak to pitomost neni a nebude 😉 vodik ma mozna mensi vyuzitelnost, ale vyuzitelnost ma a mit bude

        2. rekl bych ze tohle bude urcene spise do mist kde je OZE s
          rekl bych ze tohle bude urcene spise do mist kde je OZE s generatorem vodiku ktery se nasledne bude dat vyuzivat prave pro tento generator, tedy pro odpirace baterek a uctivace vodiku

          u tech nabijecek to zminuji myslimz amerne, tedy modelova situace kdy je nekde na poli/hale fotovoltaicka elektrarna s dostatecnym vykonem ale slabou pripojkou do site, tedy majitel takove elektrarny prichazi o prostredk ktere se netlaci do site, takze k tomu ma moznost dokoupit treba akumulaci v podobe baterii, nebo elektrolizer vodiku s nadrzema, a tohle zarizeni mu da pak moznost ten naakumulovany vodik elektrolizou zuzitkovat postupne zase jako elektrinu, nebo muze zrejme vyuzit i samotny vodik, to bude zalezet na kazdem, ocekavam ze takoveto reseni bude vhodne spise pro vetsi provozy, kde ta cena nemusi bejt az tak rozdilna od systemu kde budou jako akumulace pouzite baterie

    1. porovnavas zdroj energie s akumulaci jen s akumulaci coz jsou
      porovnavas zdroj energie s akumulaci jen s akumulaci coz jsou baterie, tedy nesmysl

      tohle je generator, takze jedine s cim se to da porovnavat je treba benzin/diesel generator, bude tedy zalezet na cene tohoz arizeni pri danych vykonech, a predpokladam ze to bude notne drazsi nez podobne vykonny benzin/diesel generator

      1. Jedna stranka je technicka a druha stranka je uzivatelska.
        Jedna stranka je technicka a druha stranka je uzivatelska. Pochybuji ze si nekdo bude vybirat podle toho, zda se jedna o akumulator nebo generator. Uzivatel potrebuje zarizeni, ktere mu da elektrinu kterou pozaduje za maly peniz. H2 generator je malo flexibilni a potrebuje vzdy vyrovnavaci baterku. Aby mohl nekam ulozit elektrinu v pripade, ze spotreba je nizka. A kdyz je potreba vykon vyssi nez je generator schopen dodavat. Takze se zde bavime vzdy o bateriovem ulozisti. A to h2 zarizeni umi dobijet baterky. Za hodne velkou cenu.

        1. kazdy zakaznik ma jine potreby, kdyby pro to nebyl trh, asi by
          kazdy zakaznik ma jine potreby, kdyby pro to nebyl trh, asi by se vodikove generatory nedelali, jak jsem psal niz, ve svete je prez 100 firemktere delaji ruzne elektricke generatory na ruzna paliva presne na miru zakaznikum, a ocividne se ty firmy uzivej, tedy asi o ty generatory zajem je 😉 to ze zrovna ty o to zajem nemas neznamena pro ty ostatni nic 😉

                1. OZE je uzitecny zdroj. Ale jak pro koho. Pro energetickou
                  OZE je uzitecny zdroj. Ale jak pro koho. Pro energetickou mafii je to urcite bozi trest a muka.

                2. Přesně tak s tím božím trestem. A tak jim patří
                  Přesně tak s tím božím trestem. A tak jim patří nenežrancům.

                3. Ale kdepak, mafie je chytrá a boží trest dokázala
                  Ale kdepak, mafie je chytrá a boží trest dokázala proměnit na zisk kouzelným měřením fází. Představte si město kde je dost FVE. Je noc a město odebírá 100 MW od distributora. Vyjde slunce a co se stane? Odběr od distributora spadne na nulu, město je soběstačné a živí se samo. Ale distributor vesele inkasuje až 2/3 energie dál. Není to geniální? Stát drží hubu protože z toho má taky dost.

                4. Cezko je proste specificky stat. Jak uz tvrdil o2 pri kritice,
                  Cezko je proste specificky stat. Jak uz tvrdil o2 pri kritice, ze Cezko ma nejdrazsi mobilni sluzby.

                5. No jo ale pak se nemůžou divit, že se lidem do FVE na
                  No jo ale pak se nemůžou divit, že se lidem do FVE na střechách nechce. Buďto si musí koupit drahý asymetrický měnič aby je distributor neojebával a nebo prostě nic neušetří. Nejhorší když si koupí symetrický s baterkou. To udělá distributorovi největší radost. Jsme jediný stát na světě kde FVE dodávají i v noci a nikomu to není divné.

    1. pisou 14kg vodiku a cca 225kWh, takze budeme realnejsi a
      pisou 14kg vodiku a cca 225kWh, takze budeme realnejsi a pocitejme 14kg vodiku na 200kWh, pri cene cca 10 eur za kg vodiku to mame 140 eur na 200kWh, tedy za kWh to mame cenu cca 0.7 eura za kWh, takze cca dvacka za kWh

      otazkou je na kolik prijde kWh z podobne vykonneho benzin/diesel generatoru

      a nasledne jaka je porizovaci cena takoveho generatoru, ta bude asi rozhodujici a predpokladam hodne ve prospech benzin/diesel generatoru

      jinak firem ktere delaji generatory elektriny na ruzna paliva dle pozadavku zakazniku je po svete spousta, nejake jsou i v CR

      1. Tak to musí být opravdu silné ekologické přesvědčení.
        Tak to musí být opravdu silné ekologické přesvědčení. Lidi se mě nejčastěji ptají „kdy se ti to EV a FVE vrátí?“ Já říkám, že asi za 12 let. Mají mě trochu za blázna ale budiž. U H2 vehiclu bych musel říct, že nikdy a to by mě asi rovnou nechali odvézt. 🙂

        1. tak ano H2 auto se nema sanci dnes zaplatit, vodik je proste
          tak ano H2 auto se nema sanci dnes zaplatit, vodik je proste draha sranda a udrzba vodikove infrastruktury dnes jeste drazsi sranda

          to kde se vodik realne muze a vypklaci je kuprikladu lokalni zeleznice s vlastni vyrobou vodiku pomoci OZE, vychazi to vesmes levneji nez elektrifikace trati a nez provoz dieselovyvh lokalnich souprav

Napsat komentář