Carsharing, veřejná doprava nebo třeba elektrokola. Firmy zavádějí tyto a další způsoby dopravy jako alternativu k běžnému vlastnění automobilů.
Náhradní řešení podle průzkumu leasingové společnosti Arval využívá 68 % zúčastněných českých firem, dalších 20 % je zavádí nebo to má v plánu. Motivace jsou různé, z průzkumu ale vyplynulo, že hlavní roli hraje image firmy a zvýšení její atraktivity pro zaměstnance.
Ranní cesta vlakem nebo autobusem do práce je v Česku každodenní realitou pro velkou část lidí. Veřejná doprava je tu podle dat evropského projektu Odysee-Mure z roku 2019 vůbec nejoblíbenější ze všech států Evropy. To se patrně promítlo i do každoročního průzkumu Arvalu, kde se prostředky hromadné dopravy umístily na prvním místě jako nejvyužívanější alternativa. Společnosti svým zaměstnancům cesty úplně financují anebo na ně alespoň přispívají.
V kurzu jsou ale i další možnosti. Celých 29 % českých firem, které alternativy zavedly nebo budou zavádět, pracovníkům zprostředkovává sdílení nebo pronájem kol. V módě jsou také finanční příspěvky na dopravu, časté je také sdílení aut. Například MONETA Money Bank využívá unikátní aplikaci umožňující zaměstnancům rezervaci vozidel pro pracovní, ale i soukromé účely.
„Aplikace je dost inteligentní na to, aby nám v rámci sdíleného provozu nabídla k dispozici pouze vozidla, která mají aktuálně nabitou baterii alespoň z 80 %. Nestane se tak, že by některý z našich kolegů potřeboval vyrazit na pracovní cestu, zarezervoval si auto, ale při odjezdu zjistil, že je vybité,“ vysvětluje provozní ředitel Monety Jiří Huml.
Mezi náhradními způsoby dopravy se objevuje i společné cestování v jednom autě.
„Používáme aplikaci, ve které se pro služební cesty dají zarezervovat referenční vozidla. Současně tam máme funkci pro spolujízdu: kdo jede ten daný den do stejného cíle nebo někde po cestě, může se přidat a jet společně,“ říká Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny UNIQA.
Západní Evropa dominuje, Češi ale mají našlápnuto
„Alternativní řešení mobility jsou budoucnost. V západních zemích je trendem například sdílení vozidel nejen mezi zaměstnanci, ale i mezi firmami. Velkou motivací je pro ně environmentální odpovědnost, stejně jako je tomu u pořizování elektromobilů,“ říká Aleš Polák, generální ředitel Arvalu v Česku.
Ukazuje se ale, že rozdíly mezi tuzemským a evropským trhem nemusejí být tak velké. „V našem srovnání se Česko umístilo například i nad Spojeným královstvím. Alternativy zavedlo nebo bude zavádět 86 % britských firem,“ doplňuje Polák. Lze přitom předpokládat, že vzhledem k masivnímu přechodu na elektromobilitu a vyšším pořizovacím cenám budou tato procenta stoupat.
V rámci průzkumu Češi náhradní způsoby dopravy využívali více než třeba Poláci, Slováci nebo Finové. Pozadu naopak zůstali za Německem, Norskem a Belgií. V případě českých společností je hlavním důvodem pro změny snaha o vylepšení firemní image. V těsném závěsu pak skončila ochrana životního prostředí a další důvody spojené se CSR.
zdroj: tisková zpráva
Mám takový dojem, že tato propagandistická tisková zpráva s fiktivním obsahem o tom, jak zaměstnanci po firmách vyžadují elektromobily, zde již v minulosti byla.
Jako zaměstnavatel jsem si naprosto jistý, že pro zaměstnance není nic horšího, než mu jako referentské vozidlo přidělit elektromobil. Je to pro něj celkově omezující a není daňově a účetně vyřešeno domácí nabíjení těchto vozidel.