Podle informací iHNed.cz chystá Unipetrol, pod který spadá síť čerpacích stanic Benzina, výstavbu prvních vodíkových plniček v Česku. Mají být v Praze, Litvínově a Brně.
Čerpání vodíku do vodíkového auta probíhá podobně, jak např. plnění nádržení u aut na plyn.
foto: Honda
foto: Honda
V současné době se pro stavbu prvních tří vodíkových čerpacích stojanů v rámci čerpacích stanic Benzina vyřizují povolení. Není jasné, kdy by měly být dokončeny ani kolik budou stát.
Jisté je, že v Česku si mnoho zákazníků nenajdou. Žádná auta na vodík se zde totiž neprodávají ani nejezdí. Unipetrol nicméně bezesporu využije pro stavbu vodíkových stojanů dotace, a tak ho nejspíš ekonomická návratnost příliš netrápí.
No vida, netušil jsem, jak rychlý bude tenhle dotační
No vida, netušil jsem, jak rychlý bude tenhle dotační souboj o stovky milionů na vodík. Poláci jsou dobří obchodníci. Unipetrol už se na státní vodíkový cecík se svou Benzinou přicucnul. Tak mu ten pokus hezky zacvakáme z našich daní 🙁
dobrý zatím ten třaskavý nesmysl bude jen fpldelích Pragl
dobrý zatím ten třaskavý nesmysl bude jen fpldelích Pragl Litvínov a Brnou kam za smradama nejezdím takže sem fklidu. Každopádně i když polskou benzínku už dávno nesponzoruju to pouze holandskou šelku, tak ji budu za to o to víc ignorovat 😉
https://kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/
Mám pocit , že hybrid.cz se k vodíku chová jak
Mám pocit , že hybrid.cz se k vodíku chová jak autoforum.cz k elektromobilum , neměli by se zde podporovat nové technoligie a né se jim posmívat?
vodik je docela stara technologie, ale posmivat se mu klidne
vodik je docela stara technologie, ale posmivat se mu klidne muzou, neb ekonomicky nedava vodik s osobni doprave vubec zadny smysl
Rozhodně to je mnohem mladší technologie, než BEV a zatím
Rozhodně to je mnohem mladší technologie, než BEV a zatím v začátcích, takže nikdo neví co se z toho bude.
K vodíku mám neutrální postoj .
https://cdn.motor1.com/images/mgl/OrLRA/s1/efficiency-compared-
https://cdn.motor1.com/images/mgl/OrLRA/s1/efficiency-compared-battery-electric-73-hydrogen-22-ice-13.jpg
Pěkná tabulka asi i pravdivá, ale porovnává
Pěkná tabulka asi i pravdivá, ale porovnává neporovnatelné.
U nás a ve většině světa je hlavní zdroj obnovitelné energie slunce , nejsme Norsko.
A pokud máte elektromobil tak jistě víte , že se nabíjí většinou pohodlně přes noc doma a to na slunce tedy obnovitelný zdroj nejde. A o zimě nemluvím , jsou lidi jako já kteří jezdí v EV i zimě a na horách. takže hlavně na uhlí.¨
Kdežto energie použitá na výrobu vodíku se může brát v době kdy slunce svítí, protože vodík se na rozdíl od elektřiny dá skladovat. Má to horší účinnost, ale na bilanci co2 to nemá vliv.
Jenže vodík si doma nevyrobíte, to je ten hlavní
Jenže vodík si doma nevyrobíte, to je ten hlavní rozdíl.
Pro 50 km jízdy automobilu můžete buď
1) mít solární panely pro denní výrobu 10 kWh a uskladnit v 10 kWh baterii, abyste i se všemi ztrátami dostal do svého BEV 8 kWh dostatečných pro 50 km nebo
2) mít solární panely pro denní výrobu 35 kWh, velmi drahé zásobníky na vodík, abyste minimalizoval ztráty ze samovolného úniku vodíku a zařízení na čerpání vodíku pod tlakem 700 bar, což by vás vyšlo asi na podobnou cenu jako 10 nových Toyot Mirai
A i kdyby ten vodík nebylo třeba skladovat a tlakovat, tak stejně o 250 % větší plocha v solárních panelech vyjde dráž než ty potřebné baterie.
Já s Váma souhlasím, 10 Kwh s průměru denně do vozidla
Já s Váma souhlasím, 10 Kwh s průměru denně do vozidla nabíjím, ale i když bych měl solární elektrárnu tak bych ji na dobíjení vozidla mohl využít velice málo, protože auto obvykle přes den jezdí.
A k bodu dvě , doma si asi opravdu vodík nikdo vyrábět nebude, benzín si také doma nevyrobíte, stejně jako plyn i jinou energii
Ono je v celku jedno jestli doma nebo ve velké
Ono je v celku jedno jestli doma nebo ve velké solární/větrné elektrárně. Podstatné je, že jsou zde fyzikální limity a prostě potřebujeme na ujetou stejnou vzdálenost 3,5x více elektřiny nebo vyrábět vodík neekologicky spalováním zemního plynu/ropy, ale to pak nemusíme nic měnit a jezdit stále spalováky.
Vezměte si poslední vysoutěžené ceny FVE v Německu, kde byl vážený průměr 54,7 €/MWh, pokud to chcete uskladnit ve vodíku, musíte násobit x3,5 a rázem jsme na 5 Kč/kWh, to je dost vysoká daň za možnost dlouhodobějšího uskladnění (které má mimochodem také své nemalé problémy i u vodíku). I kdybychom vyráběli v nejoptimálnějších dnech 300 % spotřeby v OZE, tak by byla výhodnost tohoto skladování velmi diskutabilní.
Rekl bych, ze financni stranka takoveho skladovani by se
Rekl bych, ze financni stranka takoveho skladovani by se zlepsila, pokud by nastavala zaporna cena nebo cena blizko k 0. Tj. slunecny vetrny den, elektriny o 50 % vice, nez ji kdo spotrebuje. Misto, abyste zastavil dodavky sve VTE ci FVE, tak pristoupite na vykup i za 5 €/MWh. A pokud by byla cena pri nedostatku pres 100 €/MWh, tak uz v tom vidim i ekonomicky smysl.
To je doslova třaskavá nabídka! Jsem rád, že se všechny
To je doslova třaskavá nabídka! Jsem rád, že se všechny ty stanice nacházejí docela daleko od mých působišť.
Tak z toho se hodně lidí pose.. Hi
Tak z toho se hodně lidí pose.. Hi Hi
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/uhlikova-dan-co2-emise-nemecko-zdrazeni-nafty.A190730_121635_automoto_fdv
Vcetne tebe, protoze na naftu se vozi prakticky vsechno, co
Vcetne tebe, protoze na naftu se vozi prakticky vsechno, co kupujes. Hi Hi, abych te odcitoval…
Nemyslím si, že bych se z toho měl …. Ale pokud to
Nemyslím si, že bych se z toho měl …. Ale pokud to zafunguje, tak za rohlík klidně dám místo 2kč i 4kč 🙂
cena nafty tvori u spedic celkem male naklady
jen tak k
cena nafty tvori u spedic celkem male naklady
jen tak k porovnani jeden nas bezny tahac 28t, cena tahace necele 2.5 milionu korun, u 300 tisic pujde dal do sveta, tedy za cca 27 mesicu, mesicne tedy cca 92 tisic korun a prodej se da ocekavat okolo ceny 1.2 milionu, mesicne tedy cca -45tisic korun, mesicni najezd cca 11 tisic km se spotrebou 36/100 (dlouhodoby prumer u nasich tranzitnich tahacu), tedy cca 120 tisic korun mesicne, poptatky za myta a dalsi kapaliny potrebne k provozu cca 110 tisic korun, naklady na ridice cca 80 tisic korun (jerychleji stoupajici polozka za posledni 2 roky, pristi rok cekam ze se prehoupneme prez 100 tisic), rocni naklady za penumatiky a drobny servis cca 130 tisic korun, mesicne tedy cca 11 tisic korun, na 16 kamionu 3 dispeceri a mesicne naklady na 1 kamion tedy smesnych asi 3500 korun
v Nemecku budou naklady na ridice asi jeste vetsi, co sleduju inzerce tamnich spedic, tak nastup klidne 4000 eur, takze naklady na nej pak budou okolo 6-7 tisic eur mesicne, tedy vetsi nez kolik se da mesicne za naftu u daneho auta
7 tahacu jiz mame na LPG, naklady na provoz jsou cca polovicni nez u nafty, prestavba pak stoji cca 200 tisci korun a zaplati se tedy za cca 4 mesice provozu
cena nakladu za palivo bejva vesmes jen vymluva jak navysit ceny prepravy, ktere jsou diky konkurenci proste nizke
Jestli je to jen vymluva nebo realne zdrazeni je z pohledu
Jestli je to jen vymluva nebo realne zdrazeni je z pohledu koncoveho zakaznika celkem jedno, ne?
Zajimave vycisleni, diky za nej.
Tedy cena paliva dela v
Zajimave vycisleni, diky za nej.
Tedy cena paliva dela v nakladech na prepravu jen nejakou mensi cast. V cene zbozi je doprava take jen nejaka cast, takze suma sumarum pri zdrazeni nafty asi hlady neumreme.
Nicmene korunka ke korunce a zase bude o neco vice lidi na pokraji chudoby a tedy se rozrostou rady volicu ruznych Hrabisu a jim podobnych mafianu.
Uz jste objednali Teslu Semi, nebo tahac s pantografem? 🙂
neobjednali, az bude tak bude, do te doby nez dorazi do Evropy
neobjednali, az bude tak bude, do te doby nez dorazi do Evropy Tesla Semi tak pocitam ze nejakou elektriku bude mit i kazdy evropsky vyrobce tahacu, rozhodovat bude cena a infrastruktura, pro dalky bych v EU s elektrikou ale v dohledne dobe zatim moc nepocital
ta Scania s pantografem je podle meho blbost, prilis nakladne aby z toho profitovaly jen vysoka vozidla typu kamiony, ty kabely patrej pod asfalt a ne aby se cela evropa zadratovala trolejema nad silnicema
Ono by se drátovalo jenom nad dálnicema (takže to se zrovna
Ono by se drátovalo jenom nad dálnicema (takže to se zrovna u nás moc nepomějeme) a jen krajní pruh.
Já v tom nevidím úplný nesmysl. Když se podívám kolik kamionů jezdí, tak mi to připadá jako docela velká potenciální úspora nafty.
Kdyby byl tenhle druh dopravy nesmysl tak bychom to neměli v každém větším městě a téměř nad každou tratí.
mnohem lepe by z pohledu budoucna poslouzilo spise dat ty
mnohem lepe by z pohledu budoucna poslouzilo spise dat ty draty pod alsfalt a napajet indukcne, tim by mohli na danou indukci jezdit i nizsi auta vcetne aosobaku a motorek, u aut s vetsi svetlo vyskou a tedy i tech nakladaku se to da urcite resit i nejakym udelatkem podobnym panfografu, jen by se proste spoustel k vozovce a mel nejaka dalsi kolecka aby nedrel asfalt/beton
na jednu stranu okolo dalnic zakazujem konstrukce treba pro billboardy a nadruhou stranu tam co 50 metru dame sloupy s trakci? a co zachranari, jak se bude na dalnici resit nehoda kde bude treba privolat letecke zachranare a nikde nebude misto na sednuti, protoze tam povedou draty? proste az prilis ale a prilis minusu za prilis velke penize, a duvod proc se to stavi ted pokusne jsou zcela jiste penize
S těmi záchranáři máte pravdu, to mě nenapadlo.
Ta
S těmi záchranáři máte pravdu, to mě nenapadlo.
Ta indukce se obávám bude mít příliš velké ztráty, a navíc nepřenese ani to co kamion spotřebuje.
Taky by se asi docela složitě řešilo aby byla indukce zapnutá vždy jen pod jedoucím autem a ne všude.
Teď když jste si spočítal náklady na palivo, tak se
Teď když jste si spočítal náklady na palivo, tak se elektřina u kamionů řešit moc nemusí. Co je daleko zajímavější je cena kamionu a Semi bude tak o 60% dražší, tedy návratnost mizivá a velmi omezené možnosti nabíjení.
Jestli ty kamiony mění po 300tis.km a Semi by si mohli
Jestli ty kamiony mění po 300tis.km a Semi by si mohli nechat dvakrát tolik pak to bude vypadat úplně jinak.
Ano to by bylo řešení, ale s tím nabíjením bude v
Ano to by bylo řešení, ale s tím nabíjením bude v Evropě, nehledě na jiné státy velký problém.
Tak jasně, že to hned nebude použitelné univerzálně
Tak jasně, že to hned nebude použitelné univerzálně úplně kdekoli.
každopádně máte pravdu, pokud by kamiony mohly mít
každopádně máte pravdu, pokud by kamiony mohly mít dvojnásobný nájezd a ještě bez problému je za slušnou cenu prodat, bylo by to pro řadu dopravců určitě velmi zajímavé.
delka pusobeni kamionu ve firme je dana nekolika parametry,
delka pusobeni kamionu ve firme je dana nekolika parametry, prvnim je moralni zivotnost a nekteri zakaznici nechteji starsi vozy, pak take faktor dnesni doby leasingu, protoze se odepisou a diky leasingu rychleji, respektive neodepisuji tako takove ale jen splatky, kdys se koupi za hotove tak tam ten kamion „musi“ slouzit 5 let, neb se take 5 let odepisuje, pri leasingu proste tak dlouho jak je smlouva, vetsinou berem na 2 roky, u leasovanych se ale neda udelat prestavba, takze vesmes smeska ve flotile, novejsi i starsi
verim ze elektrika bude pro spoustu klientu lakava i z pohledu PR „vozime to ekologicky“ a podobny PR, ale dulezita je pak proste cena a infrastruktura, tam kde nepujde pohodlne nabijet proste nemuzeme poslat elektrickej kamion, neco jako pockam si na nabijecce i mimo plan proste nemuze existovat, jiz takhle stracime desne casu v zacpach, a cas jsou penize
jinak cena tahace je hrozne ruznoroda, jsou stroje za 2 miliony ale i za 4 miliony, „konfugurace“ je vetsi peklo nez jake je u Audi, BMW a Mercedesu 😀 clovek by as neveril kolik veci si tam mzue nakonfugurovat poodle prani a spis to pripomina konfiguraci bydleni a tuningu nez kamionu jako takoveho 🙂 treba u Actrosu jsou na vyber i ruzne vahy ruznych prvku, aneb hodne se hledi na hmotnost pokud se vi ze se bude casto vozit naklad na limitu hmotnosti, a nemyslim si ze Semi bude nejak vyrazne drazsi nez konkurece
Zajimave informace.
Ja to samozrejme placnul jen tak do vetru.
Zajimave informace.
Ja to samozrejme placnul jen tak do vetru. Ta infrastruktura pro elektricke kamiony opravdu jeste chybi.
A četl si i dál než jenom nadpis?
„Jak informoval německý
A četl si i dál než jenom nadpis?
„Jak informoval německý deník Süddeutsche Zeitung, má litr nafty podražit přibližně o 50 centů, nejpozději v roce 2030 tak bude stát 1,80 eur místo aktuálních 1,30 eur.“
Samozřejmě, že jsem to přečetl. A co? Dobrej padesátník
Samozřejmě, že jsem to přečetl. A co? Dobrej padesátník nebo ne?
50 tník za deset let, to je na úrovni inflace, už nyní na
50 tník za deset let, to je na úrovni inflace, už nyní na dálnici v itálii lížou paliva 2€ a nikdo se z toho nehroutí.
Aby to mělo význam a donutilo lidi přejít na alternativní paliva musel by stál litr paliva 5€.
No když zohledníme pokles poptávky v tomto období, tak je
No když zohledníme pokles poptávky v tomto období, tak je růst ceny super !!! Tady nejde o cenu, ale o to, že bude z „čmoudu“ připláceno na čistější přepravu !!!
A to je jen dobře.
A to je jen dobře.
No já jen, že ten nárůst bude postupný, do 2030, za 11
No já jen, že ten nárůst bude postupný, do 2030, za 11 let. A to by možná stouolo i bez té daně.
Tak tady jde spíš o pricip. Stejně víme betla, co bude za
Tak tady jde spíš o pricip. Stejně víme betla, co bude za 11 let a kam se ten náš svět vydá. Myšlemka je to dobrá, ale zase se to nesmí přehánět s ohledem na chudší popuaci
Princip neprincip, my vas z tech aut proste dostaneme a
Princip neprincip, my vas z tech aut proste dostaneme a hotovo. To vydrzi tak do pristich voleb. Nemecko uz tak ma nejdrazsi proud a tim se jeho ceny jeste zvednou, to si pis
Tak v důsledku platí ta první věta. A je to poměrně
Tak v důsledku platí ta první věta. A je to poměrně správný přístup. A v Německu se na to lidé koukají jinak, sice nadávají, ale ve finále přijmou většinu těchto „nápadů“.
https://www.info.cz/nazory/pur-zacatek-konce-elektromobility-us
https://www.info.cz/nazory/pur-zacatek-konce-elektromobility-uspech-porsche-ukazuje-jeji-zvrhlost-vznika-ekoslechta-42465.html?utm_medium=post&utm_source=facebook&utm_campaign=02-08-2019_Info_FB_%20Pur_Porsche
no zdražit naftu na 50/litr je samozřejmě v pořádku, je
no zdražit naftu na 50/litr je samozřejmě v pořádku, je potřeba dízlprasata podrbat, ale je to potřeba udělat plošně nikoli jen v německu, protože pokud naftu nezdražíš i v čezku rázem tam export germánských dízlpopelnic nabere neuvěřitelných objemů 😉
https://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/
Znám pár chudých lidí. Cena nafty na čerpacích
Znám pár chudých lidí. Cena nafty na čerpacích stanicích je vůbec nezajímá. Nemají totiž žádné auto.
Jasně. Tak to je ale ta „šťastnější“ část populace.
Jasně. Tak to je ale ta „šťastnější“ část populace. Když jsem do svých 30 let auto nepoužíval, tak mi ani nechybělo. Taď kolem sebe vidím rodiny, kde jsou čtyři a mají tři auta. Pak se ve městě ani nedá jet a následně ani dýchat ?!
Predpokladam, ze i kdyz s dotaci, nejake penize do toho dat
Predpokladam, ze i kdyz s dotaci, nejake penize do toho dat budou muset. Takze nejakou navratnost zrejme ocekavaji, kdyz uz ne financni, tak alespon marketingovou (pise se o nich).
Super. Cim dalej tym viac sa ukazuje, ze mal Musk pravdu a
Super. Cim dalej tym viac sa ukazuje, ze mal Musk pravdu a vodik je nezmysel. Aspon v EU nasiel zmysel v podobne temy na dotacie, lebo tu sa dotuju hlavne nezmysly.
Super. Těším se na reálnou cenu za kilo. Aspoň si budu
Super. Těším se na reálnou cenu za kilo. Aspoň si budu moci udělat kalkulaci (ne)návratnosti nad reálným číslem (spotřebu si vycucám z prstu).
super, takže těmto časovaným bombám pro blbečky se budu
super, takže těmto časovaným bombám pro blbečky se budu vyhýbat 🙂
nejhorší je, že ty auta budou kupovat hlavně státy ovládaný nemocnými korporacemi, už ani nebudou potřebovat obyčejné lidi, už jsou jen napojení na státní rozpočet, říkají tomu „renta“, viz ekonomka Švihlíková, doporučuji přečíst:
https://is.gd/7KWL2n
Konečně
Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta
Konečně
Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o 13 korun: https://auto.idnes.cz/redir.aspx?c=A190730_121635_automoto_fdv&x=socialky_android_z
Blbost, to neudělají, DE teroristi chtějí fosilní auta
Blbost, to neudělají, DE teroristi chtějí fosilní auta (nechtějí nezávislé lidi na levné elektřině) a automobilový průmysl si dobrovolně nezničí. Jen čirá propaganda odpovídající idnes, ihned, lidovkám, ekonomia, Reflex, Respekt, centrum, seznam, auto apod. 🙂