Čerpací stanice Benzina nabídnou také vodík

Podle informací iHNed.cz chystá Unipetrol, pod který spadá síť čerpacích stanic Benzina, výstavbu prvních vodíkových plniček v Česku. Mají být v Praze, Litvínově a Brně.

Čerpání vodíku do vodíkového auta probíhá podobně, jak např. plnění nádržení u aut na plyn.
foto: Honda

V současné době se pro stavbu prvních tří vodíkových čerpacích stojanů v rámci čerpacích stanic Benzina vyřizují povolení. Není jasné, kdy by měly být dokončeny ani kolik budou stát.

Jisté je, že v Česku si mnoho zákazníků nenajdou. Žádná auta na vodík se zde totiž neprodávají ani nejezdí. Unipetrol nicméně bezesporu využije pro stavbu vodíkových stojanů dotace, a tak ho nejspíš ekonomická návratnost příliš netrápí.

48 Comments on “Čerpací stanice Benzina nabídnou také vodík”

  1. No vida, netušil jsem, jak rychlý bude tenhle dotační
    No vida, netušil jsem, jak rychlý bude tenhle dotační souboj o stovky milionů na vodík. Poláci jsou dobří obchodníci. Unipetrol už se na státní vodíkový cecík se svou Benzinou přicucnul. Tak mu ten pokus hezky zacvakáme z našich daní 🙁

          1. Pěkná tabulka asi i pravdivá, ale porovnává
            Pěkná tabulka asi i pravdivá, ale porovnává neporovnatelné.

            U nás a ve většině světa je hlavní zdroj obnovitelné energie slunce , nejsme Norsko.

            A pokud máte elektromobil tak jistě víte , že se nabíjí většinou pohodlně přes noc doma a to na slunce tedy obnovitelný zdroj nejde. A o zimě nemluvím , jsou lidi jako já kteří jezdí v EV i zimě a na horách. takže hlavně na uhlí.¨

            Kdežto energie použitá na výrobu vodíku se může brát v době kdy slunce svítí, protože vodík se na rozdíl od elektřiny dá skladovat. Má to horší účinnost, ale na bilanci co2 to nemá vliv.

            1. Jenže vodík si doma nevyrobíte, to je ten hlavní
              Jenže vodík si doma nevyrobíte, to je ten hlavní rozdíl.
              Pro 50 km jízdy automobilu můžete buď
              1) mít solární panely pro denní výrobu 10 kWh a uskladnit v 10 kWh baterii, abyste i se všemi ztrátami dostal do svého BEV 8 kWh dostatečných pro 50 km nebo
              2) mít solární panely pro denní výrobu 35 kWh, velmi drahé zásobníky na vodík, abyste minimalizoval ztráty ze samovolného úniku vodíku a zařízení na čerpání vodíku pod tlakem 700 bar, což by vás vyšlo asi na podobnou cenu jako 10 nových Toyot Mirai
              A i kdyby ten vodík nebylo třeba skladovat a tlakovat, tak stejně o 250 % větší plocha v solárních panelech vyjde dráž než ty potřebné baterie.

              1. Já s Váma souhlasím, 10 Kwh s průměru denně do vozidla
                Já s Váma souhlasím, 10 Kwh s průměru denně do vozidla nabíjím, ale i když bych měl solární elektrárnu tak bych ji na dobíjení vozidla mohl využít velice málo, protože auto obvykle přes den jezdí.

                A k bodu dvě , doma si asi opravdu vodík nikdo vyrábět nebude, benzín si také doma nevyrobíte, stejně jako plyn i jinou energii

                1. Ono je v celku jedno jestli doma nebo ve velké
                  Ono je v celku jedno jestli doma nebo ve velké solární/větrné elektrárně. Podstatné je, že jsou zde fyzikální limity a prostě potřebujeme na ujetou stejnou vzdálenost 3,5x více elektřiny nebo vyrábět vodík neekologicky spalováním zemního plynu/ropy, ale to pak nemusíme nic měnit a jezdit stále spalováky.
                  Vezměte si poslední vysoutěžené ceny FVE v Německu, kde byl vážený průměr 54,7 €/MWh, pokud to chcete uskladnit ve vodíku, musíte násobit x3,5 a rázem jsme na 5 Kč/kWh, to je dost vysoká daň za možnost dlouhodobějšího uskladnění (které má mimochodem také své nemalé problémy i u vodíku). I kdybychom vyráběli v nejoptimálnějších dnech 300 % spotřeby v OZE, tak by byla výhodnost tohoto skladování velmi diskutabilní.

                2. Rekl bych, ze financni stranka takoveho skladovani by se
                  Rekl bych, ze financni stranka takoveho skladovani by se zlepsila, pokud by nastavala zaporna cena nebo cena blizko k 0. Tj. slunecny vetrny den, elektriny o 50 % vice, nez ji kdo spotrebuje. Misto, abyste zastavil dodavky sve VTE ci FVE, tak pristoupite na vykup i za 5 €/MWh. A pokud by byla cena pri nedostatku pres 100 €/MWh, tak uz v tom vidim i ekonomicky smysl.

      1. cena nafty tvori u spedic celkem male naklady
        jen tak k

        cena nafty tvori u spedic celkem male naklady
        jen tak k porovnani jeden nas bezny tahac 28t, cena tahace necele 2.5 milionu korun, u 300 tisic pujde dal do sveta, tedy za cca 27 mesicu, mesicne tedy cca 92 tisic korun a prodej se da ocekavat okolo ceny 1.2 milionu, mesicne tedy cca -45tisic korun, mesicni najezd cca 11 tisic km se spotrebou 36/100 (dlouhodoby prumer u nasich tranzitnich tahacu), tedy cca 120 tisic korun mesicne, poptatky za myta a dalsi kapaliny potrebne k provozu cca 110 tisic korun, naklady na ridice cca 80 tisic korun (jerychleji stoupajici polozka za posledni 2 roky, pristi rok cekam ze se prehoupneme prez 100 tisic), rocni naklady za penumatiky a drobny servis cca 130 tisic korun, mesicne tedy cca 11 tisic korun, na 16 kamionu 3 dispeceri a mesicne naklady na 1 kamion tedy smesnych asi 3500 korun

        v Nemecku budou naklady na ridice asi jeste vetsi, co sleduju inzerce tamnich spedic, tak nastup klidne 4000 eur, takze naklady na nej pak budou okolo 6-7 tisic eur mesicne, tedy vetsi nez kolik se da mesicne za naftu u daneho auta

        7 tahacu jiz mame na LPG, naklady na provoz jsou cca polovicni nez u nafty, prestavba pak stoji cca 200 tisci korun a zaplati se tedy za cca 4 mesice provozu

        cena nakladu za palivo bejva vesmes jen vymluva jak navysit ceny prepravy, ktere jsou diky konkurenci proste nizke

        1. Zajimave vycisleni, diky za nej.
          Tedy cena paliva dela v

          Zajimave vycisleni, diky za nej.
          Tedy cena paliva dela v nakladech na prepravu jen nejakou mensi cast. V cene zbozi je doprava take jen nejaka cast, takze suma sumarum pri zdrazeni nafty asi hlady neumreme.
          Nicmene korunka ke korunce a zase bude o neco vice lidi na pokraji chudoby a tedy se rozrostou rady volicu ruznych Hrabisu a jim podobnych mafianu.

          Uz jste objednali Teslu Semi, nebo tahac s pantografem? 🙂

          1. neobjednali, az bude tak bude, do te doby nez dorazi do Evropy
            neobjednali, az bude tak bude, do te doby nez dorazi do Evropy Tesla Semi tak pocitam ze nejakou elektriku bude mit i kazdy evropsky vyrobce tahacu, rozhodovat bude cena a infrastruktura, pro dalky bych v EU s elektrikou ale v dohledne dobe zatim moc nepocital

            ta Scania s pantografem je podle meho blbost, prilis nakladne aby z toho profitovaly jen vysoka vozidla typu kamiony, ty kabely patrej pod asfalt a ne aby se cela evropa zadratovala trolejema nad silnicema

            1. Ono by se drátovalo jenom nad dálnicema (takže to se zrovna
              Ono by se drátovalo jenom nad dálnicema (takže to se zrovna u nás moc nepomějeme) a jen krajní pruh.
              Já v tom nevidím úplný nesmysl. Když se podívám kolik kamionů jezdí, tak mi to připadá jako docela velká potenciální úspora nafty.
              Kdyby byl tenhle druh dopravy nesmysl tak bychom to neměli v každém větším městě a téměř nad každou tratí.

              1. mnohem lepe by z pohledu budoucna poslouzilo spise dat ty
                mnohem lepe by z pohledu budoucna poslouzilo spise dat ty draty pod alsfalt a napajet indukcne, tim by mohli na danou indukci jezdit i nizsi auta vcetne aosobaku a motorek, u aut s vetsi svetlo vyskou a tedy i tech nakladaku se to da urcite resit i nejakym udelatkem podobnym panfografu, jen by se proste spoustel k vozovce a mel nejaka dalsi kolecka aby nedrel asfalt/beton

                na jednu stranu okolo dalnic zakazujem konstrukce treba pro billboardy a nadruhou stranu tam co 50 metru dame sloupy s trakci? a co zachranari, jak se bude na dalnici resit nehoda kde bude treba privolat letecke zachranare a nikde nebude misto na sednuti, protoze tam povedou draty? proste az prilis ale a prilis minusu za prilis velke penize, a duvod proc se to stavi ted pokusne jsou zcela jiste penize

                1. S těmi záchranáři máte pravdu, to mě nenapadlo.
                  Ta

                  S těmi záchranáři máte pravdu, to mě nenapadlo.

                  Ta indukce se obávám bude mít příliš velké ztráty, a navíc nepřenese ani to co kamion spotřebuje.
                  Taky by se asi docela složitě řešilo aby byla indukce zapnutá vždy jen pod jedoucím autem a ne všude.

          2. Teď když jste si spočítal náklady na palivo, tak se
            Teď když jste si spočítal náklady na palivo, tak se elektřina u kamionů řešit moc nemusí. Co je daleko zajímavější je cena kamionu a Semi bude tak o 60% dražší, tedy návratnost mizivá a velmi omezené možnosti nabíjení.

                1. Tak jasně, že to hned nebude použitelné univerzálně
                  Tak jasně, že to hned nebude použitelné univerzálně úplně kdekoli.

                2. každopádně máte pravdu, pokud by kamiony mohly mít
                  každopádně máte pravdu, pokud by kamiony mohly mít dvojnásobný nájezd a ještě bez problému je za slušnou cenu prodat, bylo by to pro řadu dopravců určitě velmi zajímavé.

              1. delka pusobeni kamionu ve firme je dana nekolika parametry,
                delka pusobeni kamionu ve firme je dana nekolika parametry, prvnim je moralni zivotnost a nekteri zakaznici nechteji starsi vozy, pak take faktor dnesni doby leasingu, protoze se odepisou a diky leasingu rychleji, respektive neodepisuji tako takove ale jen splatky, kdys se koupi za hotove tak tam ten kamion „musi“ slouzit 5 let, neb se take 5 let odepisuje, pri leasingu proste tak dlouho jak je smlouva, vetsinou berem na 2 roky, u leasovanych se ale neda udelat prestavba, takze vesmes smeska ve flotile, novejsi i starsi

                verim ze elektrika bude pro spoustu klientu lakava i z pohledu PR „vozime to ekologicky“ a podobny PR, ale dulezita je pak proste cena a infrastruktura, tam kde nepujde pohodlne nabijet proste nemuzeme poslat elektrickej kamion, neco jako pockam si na nabijecce i mimo plan proste nemuze existovat, jiz takhle stracime desne casu v zacpach, a cas jsou penize

                jinak cena tahace je hrozne ruznoroda, jsou stroje za 2 miliony ale i za 4 miliony, „konfugurace“ je vetsi peklo nez jake je u Audi, BMW a Mercedesu 😀 clovek by as neveril kolik veci si tam mzue nakonfugurovat poodle prani a spis to pripomina konfiguraci bydleni a tuningu nez kamionu jako takoveho 🙂 treba u Actrosu jsou na vyber i ruzne vahy ruznych prvku, aneb hodne se hledi na hmotnost pokud se vi ze se bude casto vozit naklad na limitu hmotnosti, a nemyslim si ze Semi bude nejak vyrazne drazsi nez konkurece

                1. Zajimave informace.
                  Ja to samozrejme placnul jen tak do vetru.

                  Zajimave informace.
                  Ja to samozrejme placnul jen tak do vetru. Ta infrastruktura pro elektricke kamiony opravdu jeste chybi.

            1. no zdražit naftu na 50/litr je samozřejmě v pořádku, je
              no zdražit naftu na 50/litr je samozřejmě v pořádku, je potřeba dízlprasata podrbat, ale je to potřeba udělat plošně nikoli jen v německu, protože pokud naftu nezdražíš i v čezku rázem tam export germánských dízlpopelnic nabere neuvěřitelných objemů 😉

              https://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/

              1. Jasně. Tak to je ale ta „šťastnější“ část populace.
                Jasně. Tak to je ale ta „šťastnější“ část populace. Když jsem do svých 30 let auto nepoužíval, tak mi ani nechybělo. Taď kolem sebe vidím rodiny, kde jsou čtyři a mají tři auta. Pak se ve městě ani nedá jet a následně ani dýchat ?!

  2. super, takže těmto časovaným bombám pro blbečky se budu
    super, takže těmto časovaným bombám pro blbečky se budu vyhýbat 🙂
    nejhorší je, že ty auta budou kupovat hlavně státy ovládaný nemocnými korporacemi, už ani nebudou potřebovat obyčejné lidi, už jsou jen napojení na státní rozpočet, říkají tomu „renta“, viz ekonomka Švihlíková, doporučuji přečíst:
    https://is.gd/7KWL2n

    1. Blbost, to neudělají, DE teroristi chtějí fosilní auta
      Blbost, to neudělají, DE teroristi chtějí fosilní auta (nechtějí nezávislé lidi na levné elektřině) a automobilový průmysl si dobrovolně nezničí. Jen čirá propaganda odpovídající idnes, ihned, lidovkám, ekonomia, Reflex, Respekt, centrum, seznam, auto apod. 🙂

Napsat komentář