Budoucnost podle Amazonu: robotické náklaďáky, vzducholodě a drony

Jeff Bezos, šéf Amazonu, si ve svém vizionářství nijak nezadá se jmény jako Bill Gates, Steve Jobs nebo Elon Musk. Teď jeho firma přichází s patentem na zásobovací vzducholodě a podle všeho připravuje i masivní nasazení robotických nákladních aut.

Drony a vzducholodě by mohly výrazně zkrátit dobu doručování zboží. Zásadní zefektivnění celé dopravní infrastruktury ale představují robotická nákladní auta.
foto: Amazon

Amazon patří mezi giganty světového elektronického obchodu. Nejnovější patent ukazuje, že firma přemýšlí hodně dopředu. Patent navrhuje zřízení „airborne fulfillment center“, čili „leteckého zásobovacího centra“. Má jít o vzducholoď, která bude napěchovaná zbožím.

Jakmile si zákazník nějaký produkt objedná, ze vzducholodě odstartuje dron, který zboží doručí. Stejný princip by se pak dal používat například při sportovních kláních, kdy by se ze vzducholodi zásobili fanoušci na tribunách. Zároveň vzducholoď poslouží jako reklamní poutač.

Stroj by se měl vznášet ve výšce asi 13 km a zásilky by tak mělo být možné doručovat během pouhých 10 až 20 minut. Zní to možná dost odvážně, ale magazín Wired nedávno potvrdil, že úspěch Amazonu spočívá právě v jeho vlastní celosvětové logistické síti.

Díky ní dokáže snadno přesouvat zboží z místa na místo. Ve svých obřích centrech po celém světě (včetně ČR – Dobrovíz) zaměstnává armádu robotů i lidí, provozuje vlastní nákladní auta i letadla. Už zkouší dokonce i drony. Zdaleka nejvíc zboží se ale stále přesouvá po zemi.

Aby přepravu zboží po zemi Amazon co nejvíce zefektivnil, vyvíjí podle Wired aplikaci podobnou jako je Uber. Faktem ale je, že nejefektivněji bude přeprava fungovat úplně bez lidských řidičů. Ví to ostatně i Uber, který před půl rokem koupil společnost Otto vyvíjící robotického řidiče trucků.

57 Comments on “Budoucnost podle Amazonu: robotické náklaďáky, vzducholodě a drony”

  1. Takýto koncept dorucovania
    Takýto koncept dorucovania môže fungovať. Ale nie ako popisane v clanku.
    1. Vzducholoď vo výške pár sto metrov
    ( 13km je kravina) kde sa dron dostane za pár desiatok sekúnd.
    2. Doručujú sa zásielky pár sto gramov az pár kil, na to už určite existujú drony dnes (Osobne väčšina vecí čo si najčastejšie objednavam male veci, puzdro na mobil, tricko, knizka, …pizza:))
    3. nevidím problém aby drony kmitali hore dole a dorucovali takéto zásielky po štvrti pod vzducholoď (trasa pár sto metrov na donášku), ktorá môže pomaly prechádzať mestom optimalizovaný trasou 🙂
    4. Dron sa po návrate nápoji a dobije superkapacitor (netreba ‚ťažké‘ batérie na hodiny letu), ktory stačí na pár minút letu donášky a nabije sa zo zdroja vo vzducholodi rádovo v desiatkach sekúnd.
    5. Vo vzducholodi okrem dockingu a nabíjania dronov môže byť malé sorting stredisko na balíčky a automat. nakladanie dronov.
    6. Pokiaľ steny vzducholode(balóna) sú z ľahkých ohybnych solár panelov ešte je to aj Green riešenie:)
    7. Jedna sa o koncept, a teda je jasné že nie su všetky detaily úplne reálne dnes (to by už reálne niekto testoval, že?:)), ale vývoj podľa mňa do pár rokov toto bezproblémov dosiahne.
    8.Celé to má nahradiť kuriérov na autach a po investícii do technológie je toto dlhodobo podľa mna dosť lacnejšie (minus mzdy, nafta..)
    9. Predpisy vždy prídu až neskôr, po divočine. A záleží od záujmu a tlaku na politikov, potom sa riešenie noriem, predpisov a poplatkov :// rýchlo nájde…

          1. Samozrejme, dnes to reálne
            Samozrejme, dnes to reálne nieje. Niekto tu v inom článku rozoberal čo je ‚koncept‘ pre mna je to niečo vo fáze nápadu a aspoň čiastočne realizovateľné za 3-5-10rokov.. preto vravim, že za iných podmienok ako píšu a vylepšení parametrov to považujem za možné.
            Zaujalo ma koment od Vás že benzínové kvadrokoptery sú nereálne, je to preto že áno počítač nevie dosť rýchlo upravovať ťah jednotlivých motorov?

                1. Stejne slozite (kompletni
                  Stejne slozite (kompletni cyklika) by to asi byt nemuselo – nemenila by se osa tahu konkretni rotoru, takze naklon listu by zustaval celou otacku stejny. Ale jestli by tohle zjednoduseni (provedene 4x) neco prineslo proti kompletnimu jednotorovemu vrtulniku, to netusim. Pred casem jsem videl nejake modelarske projekty, ale uz to moc nesleduju.

                2. E-Ryc:
                  Cyklika tam není

                  E-Ryc:
                  Cyklika tam není třeba, ale i tak bude každá hlava dosti složitá.
                  Navíc se tím decentalizuje rozložení hmoty a tím se značně zhorší stabilita.

                3. Ale jdi ty brepto!
                  Ale jdi ty brepto! Nefantazíruj jak Voloďa. V Číně toho vyráběj kontejnery a jsou toho plný hračkářství.

            1. Viděl jsi vůbec někdy co
              Viděl jsi vůbec někdy co dokáže race dron s profi pilotem? Té jak vlaštofka na steroidech. 220 mm dron ve 120 km vichřici na hřebenu hory žádnej problém. Vo reakce řídící jednotky vůbec nemusíš obavy a tady ty lenochodský pošťatský drony jsou pro ní piece of cake.

    1. Tomiq:
      Kdyby tady psal

      Tomiq:
      Kdyby tady psal každý jen to, čemu rozumí, netahal sem blamáže a hoaxy, pak by jistě měla taková debata vyšší přínos pro všechny.
      Pokud zde ale někdo zkouší ostatní oblbovat nějakými fantasmagoriemi, pak je samozřejmě nutno ty různé nesmysly uvést na pravou míru.

      Bohužel mě cosi říká, že asi nejsi právě z těch, co jsou směrem k věci…

    1. mykanec:
      Ze vzducholodě

      mykanec:
      Ze vzducholodě odstartuje dron a doručí zboží je úplně stejný nesmysl, jak to počasí nad vlastním pozemkem na objednávku.
      Když se natáčí film, lze kropit hadicí a dělat déšť, dokonce i sníh. Lze nafoukat vítr třeba 10 m/s. Taky se dá zajistit mlha. O něco dražší je pak ohřev vzduchu, stínění nežádoucího větru atd.

      Tvůj druhý odstavec je velmi typický pro děti, nemající ponětí o technické historii.

      Ten „skoroautopilot“ raději necháme spát, stejně asi nevíš, jak tyhle věci fungují.

      Ale ještě k tomu senzačnímu článku dodám, že byl sepsán opravdu jen jako bulvární senzace za účelem vyplnění mediálního prostoru.
      Žádné zboží se pomocí oněch multivrtulových příšerek běžně doručovat nebude už kvůli technické nemožnosti, naprosté nepraktičnosti, vysoké ceně a o předpisech se vůbec nebudu zmiňovat.

      Pokud by někdo chtěl vědět, proč ty mrchy s mnoha vrtulemi nejsou vhodné, jsem ochoten zavést odbornější debatu…

        1. Josef:
          Ono to funguje?
          Ale

          Josef:
          Ono to funguje?
          Ale vůbec ne.
          Doručení zásilky kdesi v Praze bylo jen divadélko, kdy paní čekala na okraji zástavby a onen vrtulák přifrčel od skladu, vzdáleného asi tak 3 km pod dohledem a dokonce řízen mauálně na FPV.

          Takové ty „armády“ raději necháme spát, tam se používají jiná zařízení (třeba čtyřmotorový strategický bombardér je věc přes sto let stará).

          A mimochodem, v tom pohádkovém článku se hovoří, že se vzducholoď bude bimbat až ve 13 km výšky. Odtud se opravdu nedá pouštět takový multivrtulák už jen kvůli nízké hustotě vzduchu.

          K multivrtuláku ještě dodám, že je to zařízení s velmi omezenými možnostmi a velmi nízkou energetickou účinností a značně omezenou nosností.
          Není totiž ani možné jej jaksi provozovat ve větším vydání…

            1. Jan Horčík:
              Ano, tento

              Jan Horčík:
              Ano, tento bulvár se sestavuje vždy z uvedených zdrojů.
              Stačí projet senzační bulváry v zahraničí, přelousknout a dole uvést dole zdroj.

              Poněkud složitější a pracnější by bylo zveřejňavat ověřené informace a skutečné technické zajímavosti.
              Ale nač se s tím párat, návštěvnost bude i tak…

              😀

                1. Vondrak:
                  Znalostí mám

                  Vondrak:
                  Znalostí mám dost, řekl bych asi víc než ty v tom směru, abych poznál reálné informace od bulvárních senzací.
                  Pokud chceš nějak věcně oponovat, pak mi ukaž, kde by asi tak bylo reálné používat vzducholoď v 13 km výšky k distribuci zboží.

            2. Mě to zase tak nelogické
              Mě to zase tak nelogické nepřijde. V rámci efektivity vypustíte kluzákový dron, který se řízeným klouzáním dostane nad cíl a pak teprve zapne motory, doručí balíček a odfrčí někam do pozemního centra, kde ho zabalí do větší zásilky dronů a vrátí zpět na vzducholoď.

                1. Vy jste takový génius. Že
                  Vy jste takový génius. Že vás v Amazonu nezaměstnali, abyste jim to vysvětlil… Ale oni vás asi chtěli tak maximálně na toho podavače pro roboty, co?

                2. Josef:
                  1.
                  Mám technické

                  Josef:
                  1.
                  Mám technické znalosti.

                  2.
                  Amazon?
                  Ale jen ať solí a solí, stejně jim to dojde později.

                  3.
                  Jo, humanitně vzdělaný student to tak vidět může.

                3. Ty seš hroznej k0k0t. Ale
                  Ty seš hroznej k0k0t. Ale takovej ten typ, co vlastně dělá záslužnou práci, takže ti fandím a jen tak dál :-).

                4. ptronius:
                  Copak, nesedí

                  ptronius:
                  Copak, nesedí snad něco z toho, co jsem uvedl?

            1. Josef:
              1.
              Amazon NEMÁ dron

              Josef:

              1.
              Amazon NEMÁ dron metr na metr s benzínovým motorem a mít jej NEBUDE.

              2.
              Amazon nespustil a nespustí skutečný provoz takového doručování ani v zahraničí, došlojen k senzačním akcím stejného druhu, jako zde v ČR.

              3.
              Pro úplnost:
              Použití podobné techniky k doručování malých předmětů ve vyhrazených koridorech, jako se mimořádně používá např. pro spojení s ostrovy v severní části Německa, nemá nic společného s nějakým masivním komerčním zasíláním.

                1. Josef:
                  Ano, po obloze nám

                  Josef:
                  Ano, po obloze nám létají sedmi a devítihlavé saně, stejně jako ty vysněné drony metr na metr se spalovacím motorem, že…?
                  Ona totiž taková věc jaksi neexistuje, ale na to je třeba mít technické znalosti, aby člověk věděl.

                  Prohlášení pro bulvár může udělat kdekdo a plácat kdeco.
                  V každém případě neexistuje žádný zkušební provoz doručování zásilek od Amazonu, krom nějaké té šaškárny, jak jsem popsal.
                  To jsou fakta.

                  Ale někdo raději bulvární senzace…

                2. „Ona totiž taková věc
                  „Ona totiž taková věc jaksi neexistuje, ale na to je třeba mít technické znalosti, aby člověk věděl.“

                  O tvých technických znalostech mám hochu zásadní pochybnosti, o technické představivosti asi vůbec nemluvě.

                  Tady máš jeden větší jak metr na metr, jen pro ilustraci, je takových spousta
                  (youtube)watch?v=pI2j4KEPQI4

                  a tady třeba jeden s mini-modelářskýma spalovákama, up-sizingu se samozřejmě meze nekladou
                  (youtube)watch?v=-EvEHerP9tc

                3. ing:
                  Ano, taková věc

                  ing:
                  Ano, taková věc neexistuje.
                  A znalostí je opravdu třeba – pak poznám, co je jen fantasmagorie a co skutečný předmět.

                  Takže tvůj první odkaz je na osmimotorový elektrický multikoptér, nikoli se spalovacím motorem.
                  Tento konkrétní slouží jako hračka, je možné se s ním nechat vozit vzduchem několik minut v malé výšce, konkrétně nejvýše několika (2-3) metrů.
                  Součet el. výkonu motorů bude zhruba 10 – 18 kW.

                  Tvůj druhý odkaz vede na tři videa.
                  1.
                  Pouze nefunkční maketa.
                  Jak bys chtěl řídit otáčky, abys ten stroj stabilizoval?
                  A jsem zvědav na odpověď…

                  2.
                  FT-210, malý kvadrokoptér se čtyřmi ELEKTRICKÝMI motory.
                  Nic společného s tématem.

                  3.
                  Opět čtyři ELEKTRICKÉ motory, nic společného s tématem.

                  ====
                  Je vidět, kdo tady má a kdo nemá znalosti, že…

                4. Nevidíš si do úst, o pár
                  Nevidíš si do úst, o pár příspěvků výše tvrdíš, že má multicopter nedostatečnou nosnost a nelze jej provozovat ve větším provedení … tady máš kus co uveze člověka (zdaleka ne jediný) a zase se ti něco nelíbí. Pokud máš problém s výdrží akumulátorů, podívej se, jak dlouho se ve vzduchu udrží třeba coptery napájené vodíkem skrz palivové články (nemluvě o dalších možnostech, jež se nabízí – vodík dokáže hnát motory, ale zároveň nadnášet). Začínají být vidět i hybridní stroje se spalovací elektrocentrálkou, další možností by mohl být například hydrostatický pohon. I při přímém pohonu nemusíš vše odregulovat na vstřikování/sání, můžeš třeba jednotlivé vrtule přibržďovat, jako to dělají moderní asistenti s koly auta, aby jej stabilizovali při smyku. Určitě by se našla řada dalších možností, stavět to nehodlám, tak ani nad tím moc přemýšlet. Lidi jako jsi ty ale nechápu, co prostě řeknou NEJDE, NEEXISTUJE, FANTASMAGORIE a jsou se vším hotoví. A všichni, kdo něco dělají, jsou prostě idioti.

                5. ing:
                  1.
                  Ano, elektrický

                  ing:

                  1.
                  Ano, elektrický multicopter má velmi omezenou nosnost.
                  Ta hračka na videu, co nese dítě, může vrčet asi tak 2 – 4 minuty nízko nad zemí.
                  Pro poletování stroje bez pilota to bude třeba 25 minut. Se zátěží opět tato doba klesá.

                  2.
                  Další použitelný kus, co uveze člověka, budeš těžko hledat.
                  Opět najdeš srandu na ty 3 minuty plazení se nad zemí, toť vše.

                  3.
                  Vodík a palivové články v multivrtuláku asi těžko, důvodem je hmotnost.

                  4.
                  Vodík a nadnášet?
                  Nějaký tvůj dětský fantastický nápad?

                  5.
                  Jaké „hybridní stroje se spalovací elektrocentrálkou“…?
                  To asi těžko, opět vysoká hmotnost agregátu a tím ještě méně použitelné v praxi.

                  6.
                  Hydrostatický pohon?
                  Nějaký tvůj sen o perpetuu mobile, nebo to snad neěčím doložíš?

                  7.
                  „.. I při přímém pohonu nemusíš vše odregulovat na vstřikování/sání, můžeš třeba jednotlivé vrtule přibržďovat,…“

                  Ale to asi taky nemyslíš vážně, že?
                  Ty tam vyrobíš nějaké brzdičky, ano?
                  Už jsi někdy zkoušel v praxi?
                  Tohle není autíčko, víš…?

                  8.
                  Ano, já mohu takto mluvit a používat termíny jako „neexistuje“, protože mám oproti tobě velmi rozsáhlou praxi.
                  Spalovací motor do multivrtuláku je nesmysl, stabilizaci nelze provést.
                  Několik agregátů by mělo značnou hmotnost – pročpak se to asi v praxi nepoužívá?

                  Tak jen ještě chvíli dumej a skončíš někde u vrtulníku.
                  jenže ten má kolektivní řízení, cyklické řízení a taky mechanicky provázaný hlavní rotor a vyrovnávací, popř oba rotory hlavní.

                  Ještě se máš co učit, mladý fantasto…!

                  :O)))

                6. No co ty seš to za exota?
                  No co ty seš to za exota? Blbej a namyšlenej, to je snad nejhorší kombinace vůbec.

                  ad 1) Elektrický multicopter má nosnost omezenou POUZE svým výkonem. Provozní dobu POUZE svým zdrojem.

                  ad 2) Chtěl bys seznam? Nauč se hledat sám! Začít můžeš třeba u Volocoptera, Ehang 184, nebo hračky Omni Hoverboard, s výkonem (přízemním plazením) problém opravdu nemají.

                  ad 3) Víc čti a míň žvaň! Opravdu je ti zatěžko zadat do Googlu „hydrogen drone“? Co je pro tebe nemožné, jedni už vesele prodávají a jiní realizují amatérsky ve svých garážích a dosahují několikahodinových letových časů.

                  ad 4) Máš ty vůbec dochozenou alespoň základku?

                  ad 5) Opět, místo prostého vygooglení odpověď „to asi těžko“. Jen ze sebe děláš ještě větší jelito! Jeden za všechny: quaternium.com/portfolio/hybrix-uav/ – letový čas 2h s 5kg nákladem, 4h bez nákladu.

                  ad 6) Jestli ti při slovech „hydrostatický pohon“ naskočí v hlavě perpetuum mobile, tak jsi asi na špatném serveru a nemáme se spolu dál o čem bavit …

                  P.S.: Pro nás ostatní borec nakonec
                  (youtube)/watch?v=Uv5RigExyyQ
                  Nesednul bych si do toho ani za zlatý prase 😀

                7. ing:
                  1.
                  Ano, elektrický

                  ing:

                  1.
                  Ano, elektrický multicopter má velmi omezenou nosnost, jeho výkon nemůže být příliš vysoký už kvůli nemožnosti zajistit dostatečnou energii na palubě.
                  To je právě ten důvod, proč tyhle dětské sny nejsou a nebudou v praxi použitelné.

                  2.
                  a)
                  Netahej sem čínskou fantasmagorii Ehang184, to je totální úlet, v reálu nebyl ani zkoušen s osádkou.
                  b)
                  Volocopter je typický studentský projekt s 18 vrtulemi, samozřejmě v praxi nanic opět kvůli zdrojům. Byl to jen nesmyslný pokus o náhradu vrtulníku. V reálu existuje, ale využití mít nebude.
                  c)
                  To poslední je otřepaný fake, ze kterýho si dělá legraci odborná veřejnost už asi tak rok.
                  Frajer nechal natočit videotriky, v reálu má velice pochybnou multivrtulovou potvoru oválného tvaru.

                  Informací mám dost a jednotlivými případy jsem se již zabýval, takže tu na mě nezkoušej házet, co ti vyhledávač vyplivne.

                  3.
                  Ne, já nepotřebuju rychle chytat hoaxy z internetu a vím, že na vodíkové palivové články nebylo dosud nic takového provozováno.

                  4.
                  Mám technickou kvalifikaci.
                  Ty máš možná nějakou gastronomickou nebo humanistickou.

                  5.
                  Letový čas je 15 – 20 minut, asi sis to tam špatně přečetl:
                  quaternium.com/portfolio/spidex-pro-uav/

                  6.
                  Nevím, cos mohl mínit termínem „hydrostatický pohon“ u takého zařízení, jakým je multicoptér.
                  Tam totiž nic hydrostaticky nemůžeš pohánět.
                  Nebo máš představu, že poženeš tlakový olej z agregátu do hydromotorů u vrtulí? Celkem hloupá představa, už jen kvůli komplikacím s těsností…

                8. Bláboly už nechávám
                  Bláboly už nechávám blábolama, ale komplikacema s těsností jsi to krásně zaříznul, smíchy jsem si poplakal. To byla taková pěkná tečka za tím naším případem 😀

                9. ing:
                  Zkoušels někdy v

                  ing:

                  Zkoušels někdy v praxi hydraulický přenos výkonu na tak malém zařízení, kde se pracuje s tak vysokými otáčkami a kde je velký nárok na nízkou hmotnost?

                  A co se týká ostatního – ano, natahals sem bláboly.
                  Třeba ty tvoje 2 hodiny ve vzduchu, které sis spletl s 20 minutama…

                  :O))

                10. To ty jsi si poněkud
                  To ty jsi si poněkud popletl zařízení, brouku 😉
                  Ale já už tě prokouknul, že to děláš naschvál. Nikdo nemůže bejt tak tupej. Dál tu hru hrát nemíním.

                11. ing:
                  Ano, 20 minut

                  ing:
                  Ano, 20 minut letu.
                  Odkaz jsem uvedl, každý se může podívat.

                  Pohádky o 2 hodinách jsou nesmysl.
                  Možná máš potíže rozlišit, co je skutečnost a co je legrace.
                  Ale to je běžné u sotva odrostlých děcek, která znají hlavně hraní her na PC a na mobilu, zatímco o realitě kolem sebe nemají příliš páru – on se totiž multicoptér se spalovacím motorem jaksi nekoná, jen ten s klasickou baterkou a elektromotory.
                  Ale tobě unikají detaily, jsi zvyklý hltat reklamní šoty…

    1. „ze vzducholodě odstartuje
      „ze vzducholodě odstartuje dron, který zboží doručí.“
      A co vám na tom připadá technicky nemožného?
      Jiná věc jsou předpisy na kterých to bude zatím asi krachovat.

      Kdyby někdo v padesátých letech minulého století mluvil o kapesním přístroji, kterým se kdokoliv dovolá po celém světě a zároveň to může být i počítač výkonnější než cokoliv na světě v té době existovalo, tak by jej považovali za mluvku či blázna a přitom má dnes smartfouna skoro každý z nás v kapse.
      Nebo třeba taková Tesla se svým skoroAutopilotem atd. atd.

        1. Chechta, Chechta, nick mi
          Chechta, Chechta, nick mi nebyl povědomý, ale tím ‚humanitním oborem‘ jste se odkopal, takže Chechta…

          Pane Mykanče, tohle on zkouší na každého, je to takový troll, eufemicky ‚Místní vševěd‘. Neberte ho vážně, hlavně že zvyšuje prokliky. A pokud se nedostane do politiky, není ani nebezpečný.

          1. PaRi:
            Projevil jsi

            PaRi:

            Projevil jsi technickou neznalost u článku o zázračných akumulátorech, proto jsem tam psal něco o studentovi humanitního oboru.
            Zkoušel ses hádat o tom, že parametry byly doloženy – ony však doloženy prokazatelně nebyly.

            Ale k věci:
            Tento „projekt“ se vzducholodí je čistá fantasmagorie.
            Pokud bys našel zde v debatě nějakou mnou uvedenou informaci, která se ti nejeví správná, ukaž na ni.

      1. Přesně tak. Trolům se
        Přesně tak. Trolům se nesmí odporovat.
        Historie má plno důkazů o takových trolech, co sy myslí, že je všechno fatasmagorie a ono se to po „několika“ letech úplně obyčejně normálně uvede do provozu. Stačí jen aby lidi zapojili mozek a rázem jde všechno udělat. I to co byl před lety nemožné.

        Ostatně i Muskovi se před uvedením elektromobilu s dojezdem 500 km všichni smáli. Pak začal prodávat Tesla Roadster a všem spadla brada. A najednou to jde.

        Kolikrát to tu zaznělo. Kdyby všichni mysleli jako tihle trolové, tak bychom pořád bydleli v jeskyních a chodili pěšky, protože vynález kola byla přeci úplná fantasmagorie. Natož aby mohla železná, těžká věc vůbec létat ve vzduchu!!! to byla čárá fantasmagorie. Pak ale někdo přišel, na správný tvar křídla a najednou může létat i velká, těžká, železná kráva. Pro trola samozřejmě letadlo.

        A stejně tak může jednou létat i vzducholoď ve 13 km. I když se to dnes zdá být hodně nereálné. Ona to nemusí být totiž vzducholoď, může to být úplně něco jiného, co si dnes neumíme ani představit. Stejně tak jako si lidi před 100 lety neuměli představit tablety, mobilní telefony. Tehdy by takový přístroj byla magická černá krabice a člověka s ní by upalili za čarodějnictví ….

            1. E-Ryc:
              To ano, ale pokud se

              E-Ryc:
              To ano, ale pokud se zaměřím na jeden hlavní parametr, pak ten dojezd dokážu udělat i 1000 km.
              Vozidlo ovšem bude méně efektivní.
              Elektrické akumulátorové vozítko musí být co nejlehčí, aby mělo účinnost.
              Za největší zhovadilost považuji nápady s akumulátorovými kamiony.

    2. Amazon byl vždy dost
      Amazon byl vždy dost napřed a ten jeho majitel Jeff Bezos vysílá rakety do vesmíru. Amazonu bych se nebál. Spíše si říkám, kdy začnou něco podobněho dělat Číňani, třeba ti z obchodu AliExpress, že nám začnou posílat trojské koně v podobě různý vzducholodí a dronů. 🙂

      1. Amazon může dělat dojem,
        Amazon může dělat dojem, jak je moc napřed, ale ty jejich nápady s doručováním zásilek létajícím vrtulákem jsou jen úlet, v praxi naprosto nepoužitelný.
        Dělají si tím reklamu, protože to široká věřejnost neznalá techniky konzumuje jakožto senzační informaci.

Napsat komentář