Bhútán, malé budhistické vnitrozemské království v jižní Asii s pouze 750 000 obyvateli, se rozhodl nahradit všechna vládní vozidla a taxíky elektromobily Nissan Leaf. Svůj záměr ohlásil už před čtyřmi měsíci. Teď je ale jasné, že to místní vláda myslí vážně.
foto: Nissan
Bhútán nepatří mezi nejbohatší země – co do celkové velikosti státní ekonomiky se naopak nachází téměř na konci žebříčku. A ani s příjmem na hlavu to tam není nějak zvlášť slavné. V posledních letech ale zažívá tento původně absolutistický, dnes již ústavní, stát, nebývalý ekonomický růst.
Může za to především spuštění deset let budované vodní elektrárny Tala o výkonu 1 GW. Právě export elektřiny se dnes téměř z poloviny podílí na HDP Bhútánu. Hlavním odběratelem čisté elektřiny je Indie.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Amsterdam: první elektromobily Nissan e-NV200 jako taxíky
Bhútán se ve své době proslavil indexem hrubého národního štěstí, který měl být kritickou protiváhou na západě desetiletí vzývaného HDP. Autorem tohoto konceptu je sám bývalý bhútánský král. S příchodem prvních turistů (1974), televize (1999) a demokratických voleb (2008) se ale v Bhútánů začalo štěstí tak nějak vytrácet.
Vláda se proto rozhodla že jej podpoří právě nákupem elektrických vozidel. Není jasné kolik přesně vozů vládní flotila má. První elektromobily Nissan Leaf nicméně mají do království dorazit do března 2015.
V souvislosti s tímto úspěchem se Nissan údajně rozhodl, že začne své elektrické dodávky e-NV200 (jejichž pohon je stejný jako v případě elektromobilů Nissan Leaf) vyrábět v indické metropoli Čennaj (jihovýchodní pobřeží Indie). Cílem je snížit náklady na výrobu tak, aby auto bylo dostupné i v chudých oblastech Asie jako je právě Bhútán.
Citát:
„Cílem je snížit
Citát:
„Cílem je snížit náklady na výrobu tak, aby auto bylo dostupné i v chudých oblastech Asie jako je právě Bhútán.“
nie je to irónia?
Ešte donedávna ľudia tvrdili že elektromobili sú iba pre bohatých. juj už aby bola tá Tesla E.