Bezkontaktní platební karty, kterých je již mezi Čechy více než pět milionů, se po počáteční nedůvěře staly běžnou a vítanou součástí našeho života. Zaplatit nákup v obchodě je díky nim otázkou vteřin. A podobně snadné začíná být také placení v MHD.
foto: archiv autora
Díky bezkontaktním platbám by mohl být konec s hledáním automatů na jízdenky nebo lovením drobných po kapsách. Dopravci stačí nainstalovat ve vozech tzv. „EMV validátor“ a cestující už jen přiloží svou platební kartu. Klidně lze dále používat i karty daného dopravního podniku, validátory si s nimi rozumí.
V českých městech se jedná o relativní novinku, na kterou si ale cestující ve větších městech rychle zvykají. Vlastně ale jde jen o reakci na požadavky cestujících, neboť dle loňského průzkumu MasterIndex by 52 % Čechů chtělo platit ve veřejné dopravě bezkontaktní platební kartou.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
V Miláně vám zaplatí, když necháte auto doma
O něco horší je to na linkových spojích, zde je průkopníkem Arriva a dle ředitele Daniela Adamky je tato technologie zatím brána spíše jako zajímavost. To ale koresponduje s předpoklady.
Automat? Stačí modernizovat
Možností, jak uvést v praxi bezkontaktní platby, je i automat. Obvykle se v Česku řeší toto změna modernizací klasického automatu AVJG. Jeho výhody jsou kompaktní rozměry, zabezpečená konstrukce a vysoká odolnost proti vandalismu i vlivům počasí. Dá se napájet z veřejného osvětlení a může tedy stát i mimo nádraží. Modernizací navíc nepřicházejí cestující o možnost platit dále mincemi.
V Praze byly tyto automaty nejdříve – od začátku loňského července lze takto platit ve vybraných jízdenkových automatech. Za půl roku v provozu již 20 % plateb probíhá bezkontaktně a podíl stále roste, stejně tak i v Brně, kde se navíc připravuje možnost spustit možnost platby i ve vozech MHD. Stejná služba se chystá také v Plzni.
„Jednodušší nákup jízdenek nám, jak doufáme, přinese další platící zákazníky. Existují případy, kdy si cestující jízdenku chce koupit, ale nemá u sebe drobné, takže automat ani prodej u řidiče mu nepomůže,“ říká Miloš Havránek z Dopravního podniku města Brna.
V Libereckém dopravním podniku bylo nutné s příchodem bezkontaktních automatů rozšířit backoffice, ale na druhou stranu s sebou tato novinka nese menší nároky na údržbu automatů, zejména výběr kas a doplňování zásoby minci pro vracení.
V Liberci lze bezkontaktně platit ve vozidlech EVO2 (ve vozech zde bylo možné platit již loni v září, což je český primát) i v automatech. A bezkontaktní automaty zde fungují ještě o měsíc déle.
I na linkových trasách
A bezkontaktně již lze platit i v linkových autobusech, kde je to další krok navazující na nákup jízdenek přes internet. Například Arriva tento způsob od letošního ledna umožňuje pro jízdy z Prahy do Jeseníku (nebo jen do Hradce Králové či do Brna).
„Bezkontaktní placení v dopravě je důležité také proto, že zákazníkům umožní platit bezkontaktně mobilem, hodinkami, či jinými chytrými zařízeními, které začínají být běžnou součástí života zákazníků,“ připomněl při zahájení provozu David Brendl z Visa Europe. Na konci ledna 2015 bylo autobusů s bezkontaktními terminály deset a další rychle přibývají.
„Naším cílem je rozšířit tuto moderní a pro zákazníka pohodlnou službu do konce tohoto roku na 300 vozů. Ty pokryjí všechny důležité dopravní uzly v České republice,“ netají ambice Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva.
Celý systém se několik měsíců zkoušel a nabízí také aplikaci pro on-line rezervaci jízdenek prostřednictvím internetu. Dříve musel mít řidič ve voze buď dvě zařízení, nebo dostal před výjezdem vytištěný papír s obsazeností, který ale již poté nebylo možné aktualizovat.
„Na dálkových linkách jde čistě o naše rozhodnutí a platí, že budeme dálkové autobusy vybavovat terminály pro bezkontaktní platby i nadále, ale v případě závazkové dopravy se musíme domluvit také s objednavateli,“ potvrzuje pro Hybrid.cz Daniel Adamka a dodává: „Už o tom začínáme jednat a první reakce objednavatelů jsou velmi pozitivní.“
Ve Frýdku-Místku se
Ve Frýdku-Místku se bezkontaktně platí kartou u řidiče už kolem 10 let. Ale musí to být karta DP. Takže zase nic nového pod sluncem.
tak urcite nova sluzba je
tak urcite nova sluzba je upne neco jineho. Nemusite se nikde registrovat, proste prijdete, prilozite Visa, MasteCard atd. kartu, pip a dostanete listek. Ta vase F-M karta je pouze nejaka predplacenka, ktera je jinak k nicemu.
Kdyz se da platit dnes s kartou treba v supermarketu, tak proc ne v MHD.
Prazaci to udelali uplne blbe, zavadeli Opencard za 1,5 miliard a nanic. Ve svete se s Visa plati takto uz davno. I ta Opencard by mohla bezet pres kreditky, ale to by nikdo nevydelal miliardu…
Tak to je pravda, že je to
Tak to je pravda, že je to univerzální. Ale tady je městská doprava pro držitele této karty zdarma. platí se jen na příměstských spojích a pak to funguje jako elektronická peněženka.
Aha, takže když přijedu z
Aha, takže když přijedu z Australie za rodinou a chci s nimi procestovat jejich město tak tuto kartu kaoupím v každé trafice? Anebo ještě lépe ji při odbavení na letišti dostanu?
Protože pokud ne, tak tu meleš s prominutím obsah septiku.
Tady se řeší „visa“ standart kterým zaplatíš i v africe v baru v džungli pokud tam maji terminál a satelitní net. Nějaké bezkontaktní dopravce karty má kdejaký dopravce i víc než deset let, a kdejaký obchod COOP je má ještě déle…elektronickou peněžkokartu jsem měl i na škole a nevím že by stím šla platit jízdenka v práglu, to s tou kartou vašeho dopravce jde, to máte super dopravce.