Bezkontaktní platby v hromadné dopravě konečně i u nás

Bezkontaktní platební karty, kterých je již mezi Čechy více než pět milionů, se po počáteční nedůvěře staly běžnou a vítanou součástí našeho života. Zaplatit nákup v obchodě je díky nim otázkou vteřin. A podobně snadné začíná být také placení v .

Bezkontaktní platební terminály jsou i v České republice čím dál tím častější
foto: archiv autora

Díky bezkontaktním platbám by mohl být konec s hledáním automatů na jízdenky nebo lovením drobných po kapsách. Dopravci stačí nainstalovat ve vozech tzv. „EMV validátor“ a cestující už jen přiloží svou platební kartu. Klidně lze dále používat i karty daného dopravního podniku, validátory si s nimi rozumí.

V českých městech se jedná o relativní novinku, na kterou si ale cestující ve větších městech rychle zvykají. Vlastně ale jde jen o reakci na požadavky cestujících, neboť dle loňského průzkumu MasterIndex by 52 % Čechů chtělo platit ve veřejné dopravě bezkontaktní platební kartou.

O něco horší je to na linkových spojích, zde je průkopníkem Arriva a dle ředitele Daniela Adamky je tato technologie zatím brána spíše jako zajímavost. To ale koresponduje s předpoklady.

Automat? Stačí modernizovat

Možností, jak uvést v praxi bezkontaktní platby, je i automat. Obvykle se v Česku řeší toto změna modernizací klasického automatu AVJG. Jeho výhody jsou kompaktní rozměry, zabezpečená konstrukce a vysoká odolnost proti vandalismu i vlivům počasí. Dá se napájet z veřejného osvětlení a může tedy stát i mimo nádraží. Modernizací navíc nepřicházejí cestující o možnost platit dále mincemi.

V Praze byly tyto automaty nejdříve – od začátku loňského července lze takto platit ve vybraných jízdenkových automatech. Za půl roku v provozu již 20 % plateb probíhá bezkontaktně a podíl stále roste, stejně tak i v Brně, kde se navíc připravuje možnost spustit možnost platby i ve vozech MHD. Stejná služba se chystá také v Plzni.

„Jednodušší nákup jízdenek nám, jak doufáme, přinese další platící zákazníky. Existují případy, kdy si cestující jízdenku chce koupit, ale nemá u sebe drobné, takže automat ani prodej u řidiče mu nepomůže,“ říká Miloš Havránek z Dopravního podniku města Brna.

V Libereckém dopravním podniku bylo nutné s příchodem bezkontaktních automatů rozšířit backoffice, ale na druhou stranu s sebou tato novinka nese menší nároky na údržbu automatů, zejména výběr kas a doplňování zásoby minci pro vracení.

V Liberci lze bezkontaktně platit ve vozidlech EVO2 (ve vozech zde bylo možné platit již loni v září, což je český primát) i v automatech. A bezkontaktní automaty zde fungují ještě o měsíc déle.

I na linkových trasách

A bezkontaktně již lze platit i v linkových autobusech, kde je to další krok navazující na nákup jízdenek přes internet. Například Arriva tento způsob od letošního ledna umožňuje pro jízdy z Prahy do Jeseníku (nebo jen do Hradce Králové či do Brna).

„Bezkontaktní placení v dopravě je důležité také proto, že zákazníkům umožní platit bezkontaktně mobilem, hodinkami, či jinými chytrými zařízeními, které začínají být běžnou součástí života zákazníků,“ připomněl při zahájení provozu David Brendl z Visa Europe. Na konci ledna 2015 bylo autobusů s bezkontaktními terminály deset a další rychle přibývají.

„Naším cílem je rozšířit tuto moderní a pro zákazníka pohodlnou službu do konce tohoto roku na 300 vozů. Ty pokryjí všechny důležité dopravní uzly v České republice,“ netají ambice Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva.

Celý systém se několik měsíců zkoušel a nabízí také aplikaci pro on-line rezervaci jízdenek prostřednictvím internetu. Dříve musel mít řidič ve voze buď dvě zařízení, nebo dostal před výjezdem vytištěný papír s obsazeností, který ale již poté nebylo možné aktualizovat.

„Na dálkových linkách jde čistě o naše rozhodnutí a platí, že budeme dálkové autobusy vybavovat terminály pro bezkontaktní platby i nadále, ale v případě závazkové dopravy se musíme domluvit také s objednavateli,“ potvrzuje pro Hybrid.cz Daniel Adamka a dodává: „Už o tom začínáme jednat a první reakce objednavatelů jsou velmi pozitivní.“

vlastní

4 Comments on “Bezkontaktní platby v hromadné dopravě konečně i u nás”

    1. tak urcite nova sluzba je
      tak urcite nova sluzba je upne neco jineho. Nemusite se nikde registrovat, proste prijdete, prilozite Visa, MasteCard atd. kartu, pip a dostanete listek. Ta vase F-M karta je pouze nejaka predplacenka, ktera je jinak k nicemu.
      Kdyz se da platit dnes s kartou treba v supermarketu, tak proc ne v MHD.
      Prazaci to udelali uplne blbe, zavadeli Opencard za 1,5 miliard a nanic. Ve svete se s Visa plati takto uz davno. I ta Opencard by mohla bezet pres kreditky, ale to by nikdo nevydelal miliardu…

        1. Aha, takže když přijedu z
          Aha, takže když přijedu z Australie za rodinou a chci s nimi procestovat jejich město tak tuto kartu kaoupím v každé trafice? Anebo ještě lépe ji při odbavení na letišti dostanu?
          Protože pokud ne, tak tu meleš s prominutím obsah septiku.
          Tady se řeší „visa“ standart kterým zaplatíš i v africe v baru v džungli pokud tam maji terminál a satelitní net. Nějaké bezkontaktní dopravce karty má kdejaký dopravce i víc než deset let, a kdejaký obchod COOP je má ještě déle…elektronickou peněžkokartu jsem měl i na škole a nevím že by stím šla platit jízdenka v práglu, to s tou kartou vašeho dopravce jde, to máte super dopravce.

Napsat komentář