Automobilový expert Sandy Munro chválí elektromobily Tesla, rozebírá je do šroubku

Sandy Munro se už přes 40 let věnuje výrobě a rozebírání aut a poradenství v automobilovém průmyslu. Je v tomto oboru legendou. I proto jeho slova o elektromobilech Tesla mají svou váhu.

Sandy Munro rozebírá baterii elektromobilu Tesla Model Y na jednotlivé bateriové články
foto: Sandy Munro/insideEVs.com

V lednu 2015 rozebral Sandy Munro a jeho parta elektromobil BMW i3. Tehdy prohlásil, že jde o „nejvíc revoluční auto od dob Ford Model T“. Elektromobilům se od té doby věnuje soustavně.

Na svém novém youtube kanálu Munro Live má nyní už 39 epizod věnovaných elektromobilu Tesla Model Y. Zabývá se tam každým technickým detailem vozidla – a stále přidává nové.

Například v epizodě 35 (viz. výše) detailně rozebírá baterie až na samotné články. Odhaluje například, že Model Y skutečně využívá řadu podobných nebo úplně stejných komponent jako Tesla Model 3 (dokonce s potiskem „Model 3“ místo „Model Y“).

Na druhou stranu ale Munro upozorňuje i na některé odlišnosti, které snižují výrobní cenu auta/baterie a zjednodušují jeho výrobu. Vy, kdo chcete znát Model Y opravdu extrémně detailně, neváhejte!

Munro elektromobily Tesla dlouhodobě vychvaluje, zejména některá konkrétní technická řešení. V případě Modelu Y je to např. „octovalve“ v tepelném čerpadle (epizoda 36) nebo velký výlisek zadní části karoserie (epizoda 14).

56 Comments on “Automobilový expert Sandy Munro chválí elektromobily Tesla, rozebírá je do šroubku”

  1. Mě celkem překvapuje jedna věc. Stejný postup rozebrání
    Mě celkem překvapuje jedna věc. Stejný postup rozebrání zcela určitě realizovali týmy několika nadnárodních automobilek. Takže TESLU rozpitvali do šroubku. A přesto ji nejsou v dohledné době schopni obstojně napodobit a dohnat.
    Nikdo nehlásí – do roka máme konkurence schopné EV. Tedy hlásí to kde kdo, ale reálně se to nedaří. 🙂

      1. Tak za prvé – zrovna v jednom ze zmiňovaných videí od
        Tak za prvé – zrovna v jednom ze zmiňovaných videí od Munora se mluví o tom, že nepřesnost plechařiny je v rámci americké tolerance. Takže tam jsou na podobné nepřesnosti asi zvyklí i od jiných automobilek, a celá tato kauza žije hlavně v Evropě – kde nám jde asi hlavně o to, jak auto vypadá, než o to za kolik a jak jezdí.
        A za druhé – I kdyby Tesla měla nejhorší karosářské zpracování ze všech automobilek na světě, tak je to pouze tento jediný parametr, kde by ji všichni poráželi. V dalších X parametrech poráží ona ty ostatní – takže i tak by to bylo třeba 10 : 1 pro Teslu.

        1. Šuntovost Tesly je naprosto v pořádku a to že se řadí k
          Šuntovost Tesly je naprosto v pořádku a to že se řadí k těm horším z americké produkce je naprosto ok, pokud… pokud by měla odpovídající cenu. A to nemá a u auta za milion a půl je to naprosto neakceptovatelné.

          GMC Canyon je podobná popelnice, jenže je ten velký truck a stojí půl mega.

        2. „kde nám jde asi hlavně o to, jak auto vypadá, než o to za
          „kde nám jde asi hlavně o to, jak auto vypadá, než o to za kolik a jak jezdí.“ – nepřesnost karoserie a její zpracování mají přímý dopad jak na to jak auto jezdí (hluk, vibrace), tak spotřebu – třeba jeden z důvodů proč přesunula nenáviděná škodovka spáry přední kapoty do boků – prostě není turbulence.
          Jediné v čem máte pravdu je to, že obecná kvalita zpracování amerického auta je o řád horší než páteční Dacia před deseti lety

      1. No tak nevím jestli Tesla na svých autech prodělává, to
        No tak nevím jestli Tesla na svých autech prodělává, to tvrdí v podstatě jen pár lidí v čele s vámi, a mnoho jiných tvrdí opak. Osobně se přikláním k opaku, protože kdyby to bylo tak prodělečné jak vy říkáte, tak z čeho by byla ta expanze? Začali řekněme před 15ti lety v jedné garáži, a teď mají 4 továrny sériové výroby, a dvě další v plánech – kéž bych takhle prodělával taky. 🙂
        A vy mi určitě řeknete, že je na dluh, a z důvěry investorů – no pak jsou všichni bankéři a investoři méně znalí ekonomie než vy, tak předpokládám, že je všechny převálcujete.
        A závěrem – ad vydělávání automobilek … no je tedy zajímavá strategie nemít v určitém segmentu trhu do budoucna konkurence schopný výrobek – to je fakt plán jak stehno.

  2. off
    Dyson ukázal svůj zrušený projekt elektroauta a utopil

    off
    Dyson ukázal svůj zrušený projekt elektroauta a utopil v něm půl miliardy svých liber. Funkční prototyp sám testoval. Má formu jako auto od FF. Mělo to mít bájný dojezd 600 mil. Stále zmiňují solid state baterky (Sakti3) jenže ty dal Dyson už dáno předtím k ledu jako jeho další neúspěsný projekt, ale přesto tvrdí že zbylý tým asi 500 pracovníků z projektu stále pracuje na SS baterce a že technologie i auto jsou k dispozici připadným zájemců z průmyslu ke spoluprácí.
    https://www.engadget.com/dysons-electric-car-n526-085341772.html
    Možná je něco víc v původním článku z Timesů, ale k tomu nemám přístup.
    https://www.thetimes.co.uk/article/james-dyson-interview-electric-car-tesla-tzls09t5m

    1. To už jsem tady postoval v jiném článku. Tesla ve
      To už jsem tady postoval v jiném článku. Tesla ve spolupráci s čínským CATLem něco představí. Buď Tesla použije lithium-iron-phosphate baterie od CATLu, tím by splnila požadavek milion mil. Baterie budou ale s největší pravděpodobností trochu těžší než NCM. Nebo to bude NCM s tím, že využijí technologii od CATLu, díky které nebudou jednotlivé válcové články, ale zredukují se obaly a baterie tak bude levnější a lehčí.

  3. off
    Venezuela, země bohatá na naftu, a po 13 hodinovým

    off
    Venezuela, země bohatá na naftu, a po 13 hodinovým čekání ve frontě u benzínky se třeba dozvíte že benzín došel, říká venezuelský doktor. Celou noc před operací místo spánku strávil ve frontě na benzín a ráno šel rovnou operovat pacienta s rakovinou střeva. Rakovina nepočká.

    Coronavirus: Venezuelans struggling with fuel shortage
    https://www.bbc.co.uk/news/world-latin-america-52640757

    Dle připojeného videa je vidět že aspoň elektřina jim stále funguje, spousta lidí už nemá ani na chleba.

    1. JJ… komančové s Madurem na čele to tam dotáhli k
      JJ… komančové s Madurem na čele to tam dotáhli k dokonalosti . Někde jsem zkouknul video, že lidi šli kupovat chleba a nesli na zaplacení ranec peněz. A v krámě se nikdo nepáral s počítáním, ale brali bankovky rovnou na váhu….:-)))

      5 miliónu (15% populace) už zdrhlo za hranice a další milión zmizí v nenávratnu v 2020.

      Fakt fajnovej a čtivej článeček tady:

      https://www.ft.com/content/bfede7a4-4f44-11ea-95a0-43d18ec715f5

                1. Ať tak nebo tak, má to reálný základ. Kolaps může
                  Ať tak nebo tak, má to reálný základ. Kolaps může klidně nastat už letos.

                2. Kolaps může nastat vždycky, ale je lepší o něm hovořit
                  Kolaps může nastat vždycky, ale je lepší o něm hovořit rozumně než jen účelově strašit naivní lidi a toto účelové je až hanba.

                3. Za tu chvíli jsi to nemohl zkouknout, i já jsem teprve 5
                  Za tu chvíli jsi to nemohl zkouknout, i já jsem teprve 5 minut od konce …

                4. Neboj. Už mám asi půlroku předstih. 😛
                  Obchodník se

                  Neboj. Už mám asi půlroku předstih. 😛
                  Obchodník se zlatem přitrhne do okresního města, pozve na přednášku ziskuchtivou místní honoraci, vystrčí před ně universitního profesora ve vytahaným hnědým saku co mu dělá prostituta a ten svejma předpotopníma slajdama vyděsí laiky že přijde krize. Načež mu Zlatej hoch poďekuje a pozve přítomné ke konzultaci a nabídce investicí do zlatýho harampádí.
                  To že jednou přijde krize ví každej usmrkanej fakan to není nic objevného. Navíc kdyby ten profesor byl co k čemu tak díky svým znalostem už sedí na balíku peněz a nemusí kočovat po republice jak pouťovej medvěd. Navíc investice do zlata už nevím od které krize není zrovna sázka na jistotu.
                  Základní pravidlo zní, kolik ten rozumbrada kterej ti něco cpe o investicích sám vydělal peněz a jak moc je úspěšnej investor? Většina jen žvaněj aby si vůbec vydělali na chleba, ale ty co fakt vydělávaj Nemaj potřebu někomu něco cpát.

                5. Naprostý souhlas. Kdyby fakt měli tak převratné know-how,
                  Naprostý souhlas. Kdyby fakt měli tak převratné know-how, tak to sami realizují, a nevytrubují do světa. Naopak, kdybych měl klíč k tomu, jak zbohatnout, tak si ho těžce chráním pro sebe.
                  Kdysi mě taky jeden ukecal na rozhovor o investování, a sliboval 10% roční výnos. Tak jsem mu nabídl, že když je tak dobrej a je si tak jistej (protože to prodával jako hotovku bez možnosti neúspěchu), tak já mu dám milion, a podepíšeme spolu dlužní úpis na milion a 50k s roční splatností, a druhejch 50k že je jeho. Do toho se mu nějak nechtělo.

                6. Takže vlastně jako každej z místních odporníků na akcie
                  Takže vlastně jako každej z místních odporníků na akcie 😀

          1. Tohle nejsou vrazi z Volstrýtu, tohle jsou vrazi ve
            Tohle nejsou vrazi z Volstrýtu, tohle jsou vrazi ve službách vojensko-průmyslového komplexu. Tohle není pod taktovkou FDR/Trumana/Eisenhovera s Marschallovým plánem, tohle řídí stejní zmrdi, kteří vygenerovali věčnou válku v Iráku, v Afgánistánu, podporují další v Jemenu a nejradši by ještě jednu s Íránem.

    2. Meli by se nad tim zamyslet lidi, kteri jsou pro vystoupeni z
      Meli by se nad tim zamyslet lidi, kteri jsou pro vystoupeni z EU (prip. NATO). Zda teda dal budeme pkracovat pmalou a strastiplnou cestou k zaostalemu Nemecku, nebo rychle nastoupime cestu vyspele Venezuele. Hugo Chaves svou moc ziskal pomopci nekolika refernd, takze asi umel libive vysvetlit, jak moc prinosny jeho Socialismus 21. stoleti je. Proto se refernda o vystoupeni z EU bojim do te doby, dokud budou media a politii, kterym velka cast naroda veri, hlasat lzi a populisticke myslenky bez realneho zakladu. To, ze budeme sami svym panem je hloupost, pokud nebudeme dodrzovat nejake demokraticko-lidsko-pravni standardy, tak s nama nikdo nebude psolupracovat a dopadneme Jako Iran, Venezuela ci KLDR. No a co se tyce tech silenych narizeni z EU, vetsinu smernic nemusime prebirat doslovne, muze je vlada do naseho pravnich norem zapracovat s ohledem na mistni podminky ci mentalitu. A to ze se pomazankove maslo nemuze jmenovat maslem, kdyz neni z zivocisnych tuku? Jak by se Vamlibilo, kdyz byste prijeli do Chorvatska, objednali pivo a dostali napoj slozenim jak cola, ve Francii vino a v Nizozemi mliko?

      1. Ohledně jižní Ameriky je třeba uvažovat tu skutečnost,
        Ohledně jižní Ameriky je třeba uvažovat tu skutečnost, že to jsou často země, kde se bohatství a moc koncentruje do rukou malé skupinky extrémně bohatých lidí. Ti taky dělají byznys s USA a ty je mají rádi a jsou ochotny v jejich prospěch intervenovat. No a pak tam máte obrovské davy opravdu chudých lidí ve favelách. Pak se nedivte, že tihle občas k moci přivedou nějakého toho Chávese, který slíbí, že jejich situaci zlepší. Finta je v tom, že ten velký byznys se musí začít dojit „tak akorát“ a ve společnosti musí být ochota sdílet moc, domluvit se. Německo nebo Velká Británie měly štěstí, že koncem 19. století měli ve vedení velké státníky původem z bohatých elit, kteří pochopili v čem je problém a sami udělali klíčové reformy, díky kterým se dělnické třídě a drobným zemědělcům prudce zvýšila životní úroveň a začaly se mít dobře. Ale i Evropa má svou smutnou zkušenost se svými „Chávesy“.

    1. Tesle nektere poznatky a navrhy na dalsi zlepseni poskytl, tim
      Tesle nektere poznatky a navrhy na dalsi zlepseni poskytl, tim ze rozebral jedno auto muze pomoci tomu ze ty dalsi budou treba o neco levnejsi na vyrobu a zaroven kvalitnejsi pro spotrebytele diky jednoduzsi konstrukcu danych dilu ktere pak dele vydrzi

Napsat komentář