Nová baterie hliník-vzduch od Fuji slibuje vysokou energetickou hustotu

Bateriím kov-vzduch, u kterých je anoda tvořena kovem a katoda okolním vzduchem, se prorokuje velká budoucnost. Firma Fuji Pigment aktuálně oznámila, že se jí podařilo vyvinout nový hliníko-vzduchový bateriový článek s teoretickou hustotou energie až 8,1 kWh/kg.

Schéma hliník-vzduch ALFA článku.
foto: U.S. Air Force

Vědci po celém světě již roky zkoumají možnost výroby nejrůznějších baterií typu kov-vzduch. Pro konstrukci anody se například testuje čistá forma lithia, železa, hliníku, hořčíku nebo zinku. Největší teoretickou hustotu energie slibuje baterie lithium-vzduch s až 11,1 kWh/kg. Dalším v pořadí je pak právě baterie hliník-vzduch.

Hliník je dostupný, relativně bezpečný, recyklovatelný a poměrně levný materiál. Baterie využívající hliník tak mohou být teoreticky velmi levné a snadná bude i likvidace použitých baterií. Navíc není třeba se u baterií hliník-vzduch obávat vzníceni nebo dokonce výbuchu.

Baterii typu hliník-vzduch zkoumá řada firem. Velmi zajímavou baterií hliník-vzduch plánuje uvést na trh dvojice firem Alcoa a Phinergy. Jejich řešení údajně umožňuje konstruovat elektroauta s dojezdem až 1600 km. Je zde však problém. Baterie během vybíjení materiál hliníkových destiček (anody) „konzumuje“.

Po určité době je tak nutné hliníkové destičky doplnit. V současné době tak obě zmíněné firmy předpokládají nabízet svou hliník-vzduch baterií jako doplněk (prodlužovač dojezdu) k primárním lithium-iontovým bateriím v elektromobilech.

Fuji Pigment však tvrdí, že její typ baterie hliník-vzduch je pokročilější. Baterii lze totiž „dobíjet“ napouštěním pouze slané nebo sladké vody a hliníkový materiál v průběhu vybíjení vykazuje vysokou stabilitu.

Přesto je otázkou, dosud nikde nezodpovězenou, jaká bude skutečná výdrž článku a zda půjde pouze o doplněk k lithium-iontovým bateriím. Podle tiskové zprávy společnosti Fuji Pigment chce novou baterii uvést na trh v první polovině letošního roku.

Jak vědci vyřešili problém se životností baterie? Vedoucí týmu v Fuji Pigment, doktor Ryohei Mori, „upravil strukturu baterie přidáním vnitřní vrstvy složené z keramických a uhlíkatých materiálů mezi vodnatý elektrolyt a elektrody.“ Mori tak potlačil problémy s parazitním vznikem vodíku při vybíjení, který způsobuje korozi anody.

„V dřívější práci jsme prokázali použití keramických hliníkových iontových vodičů pro zabránění koroze anody při zachování iontové vodivosti hliníku,“ vysvětluje doktor Mori.

„Použili jsme Al2(WO4)3 jako hliníkový iontový vodič jak pro anodu, tak pro vzduchovou katodu. Baterie hliník-vzduch a dobíjecí baterie byla vyrobena a jejich vlastnosti jsou stabilní po dobu jednoho měsíce. Pojmenovali jsme tento článek jako ALFA článek.“

Společnost Fuji Pigment zveřejnila také základní technikálie. ALFA článek o rozměrech 10×10 vykazuje napětí 0,8 V při proudu 400 až 800 mA, tedy 4 až 8 mA na 1 cm2. Lze tak vytvářet větší články s napětím 10 až 12 V při proudu 4 až 8 A, případně ještě silnější.

71 Comments on “Nová baterie hliník-vzduch od Fuji slibuje vysokou energetickou hustotu”

  1. Odpurci parnich lokomotiv
    Odpurci parnich lokomotiv take brzdili pokrok a obhajovali vyhody konskych sprezeni. Pokrok je ale nezastavitelny. Navic kdyz se EV budou nabijet „tuzemskou“ energii a ty miliardy dnes vyhozene za ropu zustanou v nasi ekonomice, tak to prinese obrovsky prinos pro ekonomiku. Treba si pak vybudujeme vlastni ceske more. A Sejkove budou zavidet.

  2. Výhody a nevýhody skoro
    Výhody a nevýhody skoro nikoho nezajímají, zajímá jenom pořizovací cena a provozní náklady. Jestliže bude elektromobil s dojezdem 200km za půl milionu, tak kdo si ho asi tak koupí? Čistota ovzduší je sice pro zdraví člověka důležitá, ale pro peněženku druhého člověka nezajímavá. V první řadě by se měli zakázat osobní dieselové automobily…to je prý na plíce něco hrozného.

  3. Omlouvam se za troufalost,
    Omlouvam se za troufalost, ale soucasna Lionka ma hustotu 0.2kWh/kg. To by pak baterka v Tesle (85kW) vazila 10kg a v mem Smartu (18kW) 1.8kg a moje kolo by ujelo s kilovou baterkou 2000km, nova doba. To je zas teoreticky blabol ah jo, ti pisalci…
    …nebo ze by novy Uran-235? 😉

    1. Na základě podrobnejsich
      Na základě podrobnejsich informaci www .sys-con.com /node /3271108 si myslím, ze ta baterie nebude vhodná jako primarni baterie pro elektromobily.

      Pisou tam, ze článek o napětí 0.7-0.8V je schopny dodavat 400-800mA po dobu nejméně 14dni. Takze ačkoli ma článek o velikosti 10x10cm (jak je tenký nepisou, ale může mít tak do centimetru?) kapacitu 0.1kWh, jeho výkon je malý a vybiji se pres 14dni. Pokud by ho bylo možné vybit rychleji, myslim, ze by to napsali jinak. Ale snad se pletu. LiIon se dá vybit za hodinu.

      (omlouvam se za pomichanou diakritiku, pisu z tabletu)

      1. To vubec nebylo tvrzeni, to
        To vubec nebylo tvrzeni, to byla moje spekulace a pochybnost k uvedenym udajum pro technictejsi diskuzi a kez by nas cekal v brzke dobe takovy skok. Diky za hodnotny komentar.

        Vlastnim elektricke auto a presto ze musim jezdit se spalovacim ty delsi cesty, pro deno-denni potrebu ve meste a do prace je pro me e-auto uz nyni naprosto nevymenitelne. Pro zajimavost uvedu jeste jen par bodu, proc bych elektricke auto uz nemenil za spalovaci, treba to nekoho zde bude zajimat 🙂
        – nizke naklady na cestovani (momentalne dokonce casto nulove)
        – okamzite teplo po rozjezdu
        – absolutni klid pro me stereo 🙂
        – daleko klidnejsi reseni vsech situaci v provozu
        – rezerva vykonu pro nebezpecnejsi manevry (predjizdeni, prejezdy krizovatek bez semaforu)
        – vyborna manevrovatelnost u parkovani diky klidnosti e-motoru
        – levnejsi udrzba vozu, spolehlivost ( pneumatiky, voda do ostrikovacu 🙂 )
        – setrnejsi pristup k ovzdusi ve meste (momentalne jeste asi bez vysledku)
        – podporit vic domaci ekonomiku nez tu v Saudske Arabii

        1. Jj, zkuste si zajet do
          Jj, zkuste si zajet do Italie na hory elektromobilem. Ale dobre se oblecte at nezmrznete :)))) Az budou elektromobily testovat v Top Gearu na snehu, na lede v pousti, tak to opravdu budu brat jako auto, zatim je to jen hracka.

          Uz to zase zacina jeste chybi Jolinar a budete komplet 🙂

                1. Jasně, dejte pokoj s
                  Jasně, dejte pokoj s příkladem auta, které dokazuje, že elektromobily nejsou žádný nesmysl a v mnohém se vyrovnají spalovákům, to se mi prostě nehodí do krámu 😉
                  Jinak já v Tesle už jel a na silnici jsem ho potkal snad 10 × takže aspoň v mojí realitě to auto „prakticky“ existuje 😉

                2. Ale tak uz jste velky kluk
                  Ale tak uz jste velky kluk ze, mozna si to napiste i do nicku 🙂 Jel jsem v Tesle Hyperloop. Pecka.
                  Nikdo nenapsal, ze EL mobil je vymysl. Je to realita, ale zatim jen hracka. Pro par, kteri si to muzou dovolit.

                  At koukam jak koukam nikde totiz Teslu nevidim, vlastne znam jen jednoho cloveka, ktery ji pry vlastni, jo a jednu jsem jednou videl v centru Prahy. Zato kazdy den podkavam na silnici tisice Audin, Skodovek a kdovi ceho jeste. A krome toho jednoho elektromobilu polepeneho brandem, ktery jezdi pravidelne tunelem 40 a za nim kolona mi nikdo z nich nevadi. Vite, jednou treba budeme litat na mesic. Rozdil mezi nami je ten, ze ja ziju dneska a potrebuju neco dneska a za rozumnou cenu, ne za rok, ani za deset let.

                3. Já velký kluk už jsem,
                  Já velký kluk už jsem, ale vy se mi zdá jste ještě pořád dítě, které musí ostatní přesvědčovat o svojí pravdě 😉

                  PS. Vy máte vlastní potřeby, někdo jiný má jiné potřeby, Nechte každému jeho potřeby a nemusíte nic nikomu vyvracet 😉
                  Jinak váš postoj je asi analogický k tomu, jako kdybyste ještě před pár lety říkal, že SSD disky jsou jen hračka pro vyvolené, že stojí podstatně víc než klasické plotýnkové a mají menší kapacitu bez ohledu na jejich výrazné přednosti oproti klasickým diskům. To, že se v průběhu času jejich kapacita zněkolikanásobila, cena výrazně poklesla a dnes už klasické disky prakticky vytlačily, je zřejmě důsledek blbosti lidí, kteří si je v době, kdy byly přeci drahé a malé, kupovali 😉

          1. Vôbec nechápem takú
            Vôbec nechápem takú podráždenú reakciu. Spalováky na začiatku tiež nemali vybudovanú infraštruktúru a petrolej do nich sa kupoval tuším v drogérii. Problém súčasnosti je limitované množstvo ropy a stále vyššie náklady na jej ťažbu (nehovorím o súčasných špekulatívnych výkyvoch). EV už dávno nie je hračka. Samotný elektromotor má účinnosť cca 90% a skladá sa z niekoľkých súčiastok, obrovský krútiaci moment dostupný od nuly – prakticky nepoznáme lepšiu pohonnú jednotku. Celý problém je skladovanie energie. Osobne si myslím, že by výrazne pomohla štandardizácia (unifikácia) batériových článkov – podobne ako klasické baterky, ale samozrejme v primeraných rozmeroch (som presvedčený, že raz k tomu príde).
            BTW, čo sa týka ceny benzínu tento týždeň som narazil na graf cien vo svet a napr. vo Venezuele stojí 1l 1c$ (slovom 1 cent/1l), v Saudskej Arábii 8 🙂

            1. Tak Venezuela to je
              Tak Venezuela to je socialistický ráj, kde jim za Cháveze létali pomalu pečení holubi do pusy. To, že tohle populistické podlézání chudým masám přivedlo tuhle dřív jinak docela bohatou zemi na mizinu, je jen logickým důsledkem. Ale hlavně, že si jezdí za 1 cent na litr 😉

            1. A je to tady 🙂 Zase Tesla
              A je to tady 🙂 Zase Tesla no to uz zacina byt nuda. To auto stoji 2.6 milionu to byste meli vzdycky napsat predtim, nez napisete Tesla S. Tohle uz zacina pripominat bulvar ze sveta celebrit, tohle ma pro me stejnou informacni hodnotu, jako ze si Kurkova uzivala na jachte.

                1. Prosim? 98000 stoji nove
                  Prosim? 98000 stoji nove Porsche Panamera a to rozhodne neni auto pro stredni tridu.

                2. finexpert.e15.cz/jak-vysoke-j
                  finexpert.e15.cz/jak-vysoke-jsou-mzdy-v-usa

                  pro českou střední třídu samozřejmě ne, ale pro tu americkou
                  zcela jistě.

                  PS: S průměrnou mzdou bych se do střední třídy neřadil, spíše do nižší střední třídy.

              1. Nechápu co vám na tom
                Nechápu co vám na tom vadí. Je to doposud nejlepší elektromobil, který dokazuje, že na elektriku lze normálně jezdit bez většího omezení. A že to stojí 2,6 mega? Jak už zde někdo napsal není to pro lidi co berou 15000 tisíc, ty jsou rádi, že mají co do huby.
                Svět se mění a elektrika se v dopravě začne mnohem více prosazovat a ubrečení čtenáři autofóra na tom nic nezmění.

                1. Uprime 2.6M je docela velke
                  Uprime 2.6M je docela velke omezeni.

                2. Nikdo netvrdí, že dnešní
                  Nikdo netvrdí, že dnešní EV se ve všem vyrovnají spalovákům. Ale počkejme takových 10 let a naprostá většina těch mínusů EV bude pasé 😉

                3. za 10 let se spalováky
                  za 10 let se spalováky vůbec nebudou vyrábět a borci z autofóra budou chodit pěšky

                4. Tak to samozřejmě budou,
                  Tak to samozřejmě budou, ale dost pravděpodobně jen jako generátory elektřiny, jak to nedávno načrtlo BMW.

                5. Ovšem není spalovák jako
                  Ovšem není spalovák jako spalovák. Už teď to jsou spíše šicí strojky. Např. Takový 1.0 třihrnek s Bi-Turbo.

                1. Presne tak, az zacnou a az
                  Presne tak, az zacnou a az si je budou lidi kupovat. O to tady prece jde predevzim ze …..

                2. Presne tak, a do te doby
                  Presne tak, a do te doby musim psat o Tesle a o Leafovi (a par dalsich), protoze ty si lidi uz kupuji 🙂

              2. A jakou asi informační
                A jakou asi informační hodnotu má váš příspěvek o tom, že by člověk s elektromobilem zmrzl v itálii? Úplně nulovou stejně jako ta Kurková, teda kromě toho, že je to jen házení špíny na elektrická auta, navíc když o nich nic nevíte a nikdy jste v nich nejel.
                Na světě se již prodalo přes 250 tisíc elektromobilů, příští rok to bude půl miliónu a za tak rok a půl přes milión.

                to už není žádný experiment, ale normální výrobek. Vy proti tomu svými řečmi nic nezmůžete.

          2. Ach, jo. Jel jste někdy
            Ach, jo. Jel jste někdy vůbec elektromobilem?
            Kdyby měli elektromobily problémy se zimou, tak by je v Norsku nekupovali, ani kdyby je tam dávali zadarmo, protože podle vás by hned za první zatáčkou zmrzli.

            Na rozdíl od benzíňáků, elektrická zásuvka je skoro všude, takže bych se nebál, že bych někde zmrznul, proč taky mám rozum. Nikdo není tak blbej (asi kromě vás) aby vyjel na cestu jakýmkoli autem kdyby neměl v nádrži, nebo v baterce dostatek energie na danou cestu.
            A kdo by vyjel na cestu která měří např. 100km a přitom by věděl, že má v nádrži jen na 80km, po cestě by nebyla žádná benzínka tak to je s prominutím idiot který by neměl dostat řidičák.
            Stejně je to s elektromobilem, kde vidíte dojezd. Když si po cestě zjistíte, že je tam dobíječka, tak není co řešit.

            A protože jste zmínil Top Gear, tak je jasné jak jste na tom s hlavou, protože všichni ví, že Top Gear je především obrovská předem vymyšlená podle scénáře natočená šou.
            Nicméně na Top Gear se rád dívám právě protože je to dobrá šou, to ale neznamená že s jejich některými názory souhlasím.
            A nejvíc mě štve když to lidi berou jako nějaký etalon které auto je nejlepší a které ne.

  4. Pěkné, ale s nízkou cenou
    Pěkné, ale s nízkou cenou ropy se elektromobily neprosadí. Investovaly se miliardy do těžby břidlicové ropy a plynu. Nainvestované další miliardy do vývoje a výroby baterií…a teď udeřil vychytralý muslim a snížil ceny tak, že budou všichni v hajzlu. Opravdu pozoruhodná taktika. Aláhu akbar.

          1. Ta se získává lehce,
            Ta se získává lehce, postaví se panel/vrtule a už to jede. Bez paliva, bez hejna fyziků a inženýrů, kteří by to museli štelovat, bez zabezpečení jak v centrále CIA.
            A ta nárazovost se strašně přeceňuje, stejně jako málokdo zná Zákon velkých čísel a to, jak prostorové rozložení těchto zdrojů krásně vyhlazuje křivku výroby.
            P.S.: Doma taky máte nárazovou spotřebu a ze stejného důvodu síť neshodíte (i když Angličanům už se to skoro povedlo).

    1. zapomínáte, že ev je
      zapomínáte, že ev je výrobně mnohem jednodušší a pro uživatele příjemnější. V podstatě žádné servisní a provozní náklady, krásná plynulá a mnohem dynamičtější jízda než se spalovákem. Porovnejte si plusy a minusy a až zjistíte, že spalovací motor ty plusy nemá skoro žádné, bude vše jasné. Ropa bude ovšem třeba dál v dalších oborech, takže její těžba bude stále třeba.

        1. Spalovací motor si užívá
          Spalovací motor si užívá hustoty energie na malém prostoru a s tím spojeného dojezdu a třeba i vytápění / klimatizace. Také si užívá díky desítky let budované infrastruktuře možnosti dnes doplnit energii skoro všude a velmi rychle.
          Na druhou stranu přeměňuje jen velmi málo z této energie na požadovaný pohyb, většinu na teplo. Znečišťuje své přímé okolí výpary paliv při tankování a z netěsností, dále výfukovými plyny a dalšími zplodinami, např. prachem. K provozu potřebuje převodovku a mnoho stupňů, aby vozidlo vůbec rozjel. K práci musí být optimálně zahřátý a udržovaný v rozmezí daných otáček, tedy neustále pracovat. Otravuje své okolí i pasažéry neustálým hlukem a vibracemi.

          Elektrický motor je závislý na malé energetické hustotě dnešních baterií, což znamená menší dojezdy se stejným prostorem pro palivo a jeho váhou oproti spalovacím vozům. Pokud nemá dobře vyřešeno vytápění / klimatizaci a izolaci kabiny, pak má velkou spotřebu energie pro dojezd navíc ještě na vytápění / klimatizaci. Ale je otázkou, zda to nepramení jen z přístupu, kdy spalovací vozy vytápíme odpadním teplem motoru, takže jsme něco jako energetickou náročnost topení / klimatizace vozu a izolaci kabiny (kromě hlukové u luxusních aut) neřešili. V místě provozu elektromobil neotravuje své okolí žádnými zplodinami, žádným hlukem ani vibracemi. Taktéž posádku. Hluk aerodynamický a z valivého odporu pak má stejný, jako spalovací vůz.

          Takto asi vidím já, který má za sebou skoro 30 let ve spalovacích vozech a 9 měsíců v elektrickém. Ty spalovací také ještě mám a jízdu v nich si po poznání elektromobility nijak neužívám.

        2. souhlasím s info níže od
          souhlasím s info níže od kolegy a jen doplňuji a shrnuji:
          + pro spalovák je dlouhý dojezd – tím ty plusy končí.
          + pro elektromotor: malý rozměr, jen dvě pohyblivý části, neporovnatelně vyšší spolehlivost, max. kroutící moment od nulových otáček, vyšší dynamika EV se srovnatelným výkonem jako splaovák, nepotřebuje převodovku a mnoho dalších komponentů, žádné exhalce, žádný kravál, žádné vybrace atd. atd.
          Zapoměl jsem na skoro nejdůležitější plus pro EV: jezdí skoro zadarmo a nejezdíte k pumpě.

        3. Tak kde jsou ty plusy
          Tak kde jsou ty plusy spalovacích motoru?
          Ostatní tu dali už hodně informací o výhodách a nevýhodách a já stále čekám na ty vaše?

          Tady jsou také výhody a nevýhody bez příkras u elektromobilů:
          Ze stránky:
          http://elektromobil.vseznamu.cz/alternativy-ekologicke-silnini-dopravy/elektromobil

          Výhody:
          · elektromobil neprodukuje žádné přímé-místní exhalace
          · tichý – při nižších rychlostech téměř bezhlučný
          · téměř bezúdržbový – velmi spolehlivý
          · bezkonkurenční cena paliva (elektřiny) na 100 km
          · ve městě v kolonách nestoupá spotřeba paliva
          · menší cena povinného ručení
          · možnost dobít kdekoli kde je elektrická síť (je-li možnost přivést prodlužovací kabel k elektromobilu)
          · osvobození od silniční daně u podnikatelů
          · možnost využití obnovitelných zdrojů
          · lze očekávat, že drtivá většina obyvatel bude dobíjet v noci, proto pomohou stabilizovat síť – též mohou pomáhat proti blackoutům (testováno v USA)

          Nevýhody:
          · výrazně vyšší pořizovací cena
          · omezený dojezdový rádius, jelikož nejsou k dispozici rychlodobíjecí stanice
          · u obyčejných elektromobilů je doba dobíjení delší jak 6 hodin (z 0% na 100% kapacity baterií)
          · tichý – nebezpečí pro méně opatrné chodce (řešení je již vyvinuto)
          · malý počet rychlodobíjecích stanic (zejména v ČR), mnoho uživatelů bez garáží (bydlících v činžovním domě, paneláku) nemá možnost dobití
          · emise z vyrobené elektřiny (pohánějící elektromobily) se přesunou na okolí elektráren a zhorší životní úroveň obyvatel

          1. Nektere ty vase vyhody jsou
            Nektere ty vase vyhody jsou velice sporne, podme si je rozebrat.

            · elektromobil neprodukuje žádné přímé-místní exhalace
            Tohle by nas vubec nemelo trapit a vite proc?
            Automobilova doprava prispiva exhalacema k celkovemu znicisteni pouze maly podilem. Napr. spotreba mesta New York, a to pouze tim, ze tam ziji lidi (bez dopravy) produkuje vice exhalaci, nez vsechna auta v CR. To jste nevedel vidte? 7 nejvetsich nakladnich lodi produkuje vice splodin nez vsechna auta na svete. Kdyz nekdo argumentuje nizkou uhlikovou stopou, tak to musi delat z zlvastniho presvedceni, pripadne nabozenstvi, protoze tohle je jako kdyz plivnete do oceanu. Stejny tunel jako usporne zarovky.

            · tichý – při nižších rychlostech téměř bezhlučný
            OK, nemam zadne podklady, ale tipl bych si, ze tak od 80-90Km/h je to naprosto stejne. Ja teda motor ve svem aute neslysim.

            · téměř bezúdržbový – velmi spolehlivý
            OK, souhlasim. Koupite a pak ho vyhodite. Ja bych to s tou elektronikou a spolehlivosti moc neprehanel, nastesti mam elektrotechnicke vzdelani a vim, jaka je zivotnost nekterych zarizeni. Nedavno jsem napr. vezl pracku a mycku na sberny dvur po 10. letech provozu a to na ni neprselo. Kdyz mi u druheho auta odeslo ABS, stalo to vice nez vsechny bezne udrzby, jez jsem za tu dobu absolvoval.
            Ovsem tipnu si, ze gumy budete menit taky :), menit brzdovou kapalinu, dolivat kapalinu do ostrikovacu. Ja teda nevim v cem ste predtim jezdil, ale to je takova moje bezna udrzba. Jo, pak jeste olej a filtr jednou za 30000Km za 2000, no, to me fakt nezabije. Sorry, ale elektronikou prospikovane auto je daleko nechylnejsi na zavadu. Jj znam bolesti hlav mechaniku, kteri sedi nad diagnostikou a nevi si s tim rady.

            · bezkonkurenční cena paliva (elektřiny) na 100 km
            Docasne, uzivejte si a doufejte, ze se elektromobily moc nerozsiri.

            · ve městě v kolonách nestoupá spotřeba paliva
            OK, ale to me natrapi

            · menší cena povinného ručení
            Docasne

            · možnost dobít kdekoli kde je elektrická síť (je-li možnost přivést prodlužovací kabel k elektromobilu)
            A tohle neni vubec pravda, rozhodne bych to nebral jako plus, je to velikanske minus. Zkuste to na parkovisti na sidlisti. Ve meste taky bydli lide vite a ty maji take auta.

            · osvobození od silniční daně u podnikatelů
            Co to je zavyhodu prosim? Kolik % obyvatel ji vyuzije, navic je to jen docasne

            · možnost využití obnovitelných zdrojů
            ano moznost, spravne receno. Zatim 14.5% zbytek je uhli a uran. Lepe receno uhli (kolem 50.%), takze vas elektromobil jezdi z pulky na uhli, vtipne 🙂

            · lze očekávat, že drtivá většina obyvatel bude dobíjet v noci, proto pomohou stabilizovat síť – též mohou pomáhat proti blackoutům (testováno v USA)
            To je pravda. Balancovani site je mozne, pokud ovsem budeme vyrabet z uranu, uhli, pripadne bude v noci foukat. Coz ale zase popira jinou vyhodu, pouziti slunce.pro vyrobu energie. A z meho pohledu, velka nevyhoda je douhodoba zavislost na jedne velke statem vlastnene distribucni siti.

            Nechci se dostat do roviny kdy su budeme hadat o ekologickych katastrofach pri tezbe grafitu a litia v Cine, vas to stejne nezajima. Stejne se da protiargumentovat ropnyma katasrtofama. Pro me jsou momentalne zasadne dulezite veci komfortu cestovani. Napr. s zadnym volne prodejnym elektromobilem bych s celou rodinou nemohl jed navstivit rodice na jeden zatah, coz bezne absolvujeme. A nedejboze, ze bych se rozhodl jed v noci za deste, nebo snehu. Bohuzel, nemohl bych dokonce ani na beznou sluzebni cestu.

            Takze 5 let tady vychazeji clanky o bateriich, ktere jsou pouze laboratorni kousky s mizernou kapacitou a nekdy i clanek, ktery ma ctenare za naproste idioty, nepr. tento. Nevim, komu to ma slouzit, ze siri takove nesmysly.
            Az teda nekdo prijde s baterkou, ktera se da dobit za 5 minut a auto na ni ujede spolehlivych aspon 400km a auto nebude stat $100000, reknu ano, tohle je konkurenceschopna technologie. Zatim je to hracka pro par vyvolenych a nadcencu.

            1. – Většina lidí (včetně
              – Většina lidí (včetně vás) neumí rozlišit emise a imise. Je totiž sakra rozdíl mezi splodinami, které jdou z výfuku auta dva metry od vás a splodinami z 200m komína. Nehledě na to, že je mnohem lehčí snížit emise z pár elektáren a ohlídat to.
              – To o těch nákladních lodích platí pro SO2, látku, která z výfuků aut prakticky nejde. Ty lodě ji dělají tolik, protože pálí ten nejodpornější hnus z ropy – mazut. Triviální mezinárodní dohoda o obsahu síry v lodních palivech už toto číslo snížila na desetinu. U aut se řeší hlavně částice, NOx, VOC a benzen a následný (letní) fotochemický smog.
              – Hluk při nižších rychlostech = hluk ve městě při rychlosti do cca 60 km/h a při akceleraci, přesně ta věc, která dělá obyvatelům důmů u frekventovaných městských silnic ze života peklo.
              – Cena elektřiny moc stoupat nebude, v Evropě máme aktuálně brutální převis nabídky nad poptávkou a situace se (pro odběratele) dále zlepšuje, staví se nové zdroje a spotřeba klesá.
              – Dobíjení ve městech je vcelku lehké, v Berlíně přestavují pouliční osvětlení, aby byly kandelábry zároveň dobíjecí stanice na EV. V drátech mají spoustu volných kapacit co přešli na LED.
              – To, že je aktuálně 15% elektřiny v ČR z OZE ještě neznamená, že tomu tak už bude napořád. A podle analýz, které jsem viděl výcházely emise CO2 pro pohon aut lépe pro elektromobily i při 100% zastoupení uhlí.
              – Auto v USA jezdí v průměru 1 hodinu denně, v Evropě ještě míň. Proč by mělo být připojené jen přes noc? Proč ne třeba, když jej máte zaparkované v práci? Vše je jen otázka obchodního modelu.
              – Pokud jste obchodní cestující nebo pravidelně jezdíte dlouhé štreky, tak pro vás čistý EV není, ale co třeba nějaký plug-in hybrid? Pro většinovou část populace jezdící stylem – práce, škola, obchod, úřad, návštěva jsou už dnešní EV dostatečná a avizované modely pro rok 2017 budou ještě mnohem lepší (300+ km dojezd, $30-35000, nabíjení za 30 minut).
              Na závěr: Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody (a výmluvy). Pokud nechcete, nikdo vás nenutí. I tak mají výrobci problém s nedostatečnými výrobními kapacitami.

              1. > Cena elektřiny moc
                > Cena elektřiny moc stoupat nebude, v Evropě máme aktuálně
                > brutální převis nabídky nad poptávkou.

                O to ale prece vubec nejde. To rozhodne nikdo nerozporuje, problem je uplne nekde jinde. Z kazdeho ujeteho kilometru plati spalovak spotrebni dan. Pokud se El auta rozsiri a znatelne klesne spotreba benzinu a nafty projevi se to i na prijmech statniho rozpoctu.
                A co si myslite, ze bude nasledovat?

                1. Pravděpodobně nic, nebo
                  Pravděpodobně nic, nebo zvýšení třeba DPH. Uvalit něco jako spotřební daň na elektřinu by bylo téměř nemožné. Jedině tak u provozovatelů rychlodobíjček, ale určitě ne při domácím dobíjení. Navíc větší spotřeba El. energie se projeví i v dividendách, které vyplácí ČEZ státu jakožto největšímu akcionáři 😉

                2. Boze muj Hyperloop, na jake
                  Boze muj Hyperloop, na jake planete zijete?

                3. Nějaký skutečný
                  Nějaký skutečný protiargument kromě primitivní argumentace ad hominem by nebyl? 😉

                4. Chápu, že z něčeho se
                  Chápu, že z něčeho se infrastruktura platit musí. Asi nejspravedlivější by bylo něco na způsob mýta, kdy by se platilo podle ujetých kilometrů a váhy auta (těžší auta = větší opotřebení komunikací).
                  Chtělo by to nějaký systém, který by počítal/vykazoval ujeté kilometry a neprudil lidi. Ideálně by to skončilo jako další položka v SIPU. Myslím si, že dneska to není technicky problém.

                5. Osobne se docela obavam, jak
                  Osobne se docela obavam, jak se to bude resit u nas v Kocourkove

                6. Ono ten systém dávno
                  Ono ten systém dávno existuje, bere v potaz ujeté kilometry, značně penalizuje velká, těžká vozidla a zvýhodňuje lehká s malými emisemi. Říká se tomu DPH. Bohužel tam, kde je vše 4x předražené je potřeba taky čtyřnásobně danit a pak si ještě půjčovat, že ano 🙁

            2. Nehodlám tu dlouhosáhle
              Nehodlám tu dlouhosáhle rozporovat váš z velké části nesmyslný příspěvek, který využívá celou řadu argumentačních klamů a jen dokazuje, jak jste mimo.
              Jen se pozastavím nad největší pitomostí:

              „elektromobil neprodukuje žádné přímé-místní exhalace
              Tohle by nas vubec nemelo trapit a vite proc?“

              Zkuste si takhle za obyčejného denního provozu postavit třeba do Legerky v Praze a aspoň tam tak půl hodiny stát a jen dýchat. Myslím, že to začne trápit i vás 😉
              Podívejte se na imisní mapy Prahy a proklikejte si tam všechny duhy imisí. Ne náhodou se jejich největší koncentrace shoduje s místy, kudy prochází hlavní dopravní tepny.
              http://mpp.praha.eu/app/map/atlas-zivotniho-prostredi/cs/imisni-mapy#center=-739552,-1045824&zoom=3

              A propos, pořád lepší z 50 % jezdit na uhlí, které se spaluje v moderních odsířených a separátory vybavených elektrárnách, než ze 100 % jezdit na ropné produkty, kdy většina energie padne na odpadní teplo motoru (jen v zimně se trochu využije na topení). Nemluvě o tom, že aspoň nepodporuju Putina a jiné pochybné režimy, které většinou těží ropu 😉

            3. Nevím teda co hulíte, ale
              Nevím teda co hulíte, ale musí to být fakt dobrej materiál. 🙂

              =Emise z automobilu? Že vlastně nejsou a nemusí nás trápit protože nějaké velkoměsto má větší emise než všechna auta v ČR? Ne to jsem opravdu nevěděl a taky je to nesmysl na entou. A to jste věděl, že množství vyprdnutého metanu z krav z celeho laosu je nesrovnatelně menší než množství všech emisí které produkuji krávý v celém mexico city jen tím, že tam žijí?

              Jestli si myslíte, že vás nemusí trápit lokalní emise z auta, tak doporučuji si vlezt do toho svého spalováku, zajet do garáže (jestli nějakou máte, když ne, tak vjeďte sousedovi), pro jistotu si hoďtě hadici z výfuku do kabiny, nastartujte motor, zavřete okýnka a zhluboka dýchejte. Pak mi napište rekord jak dlouho jste vydržel. Kolik minut. Vlastně sorry to už vy nebudete moc napsat, tak dejte stopky někomu jinemu a ať sem napíše jak jste dopadl.

              Produkce emisi z aut je mozna celosvetove mala, ale pro ČR rozhodně obrovská záležitost a říkat, že jsou zanedbatelný o proti jiným je naprostý nesmysl. Vy asi nebydlíte u hlavní silnice, že?

              =Tichý – to jsem se zasmál, to že neslýšite motor ve svém autě to je fakt bžunda. To je jako kdyby vám žíkal pilot letadla, že nedělá vůbec žádný randál, protože on žádný hluk od motorů neslyší!
              Na tohle nemusí být nikdo žádný expert, stačí si to vyzkokušet. Zkuste poslouchat na místě auto, u kterého někdo jiný vytočí motor alespoň do 3500-4500 otáček. V těchto otáčkách totiž jede motor na dálnici nebo při vysokých rychlostech. Myslím, že vám to nebude příjemné. A jesli si myslíte, že je zvuk elektromobilu ve vyššich rychlostech stejný jako spalováku, tak to jste na omylu, aerodynamicky hluk je stále menší než hlučnost motorů. Navíc se energie zvuku skládá, takže čím víc zdrojů, tím víc nepříjemé pro lidi.

              =téměř bezúdržbový
              zde platí jednoduchá poučka, všechno složité je více poruchové, než jednoduché věci. Sám to přiznáváte, že dnešní auta jsou prošpikované elektronikou. Ano tuto elektroniku ma elektromobil a spalovák stejnou, to se týka brzd, stahování oken, a já nevím čeho všeho. Ale u spalováku navíc přidáváte složitost samotného motoru a o tom je tato výhoda. Dnešní spalovací motor je extrémně složitá záležitost. Skládá se několika tisíc součástek a elektronických systémů, který ho řídí. Eletromotor je o proti tomu jednoduchá součástka, která se za 100 let téměř nezměnila. Navíc odpadá např. převodovka, výměny olejů, výměny brzdových destiček, výměna rozvodů, žádný karburátor atd.
              Zjednodušeně má elektromobil jen pár hlavních součásti elektromotor, dráty, měnič, baterie, dobíječka, tyto součásti jsou jako takové samy o sobě jednoduhá zařízení, vše to mí pod palcem řídící jednotka. Která je mimochodem u spalováku také a už se nám u Clia porouchala oprava 20000,-! Prostě ve spalováku máte o 50% více dílů, které Vám dávají o 50% větší pravděpodobnost, že se něco pokazí. A o tom to je.

              =cena paliva – co na to říct, snad jen, to že když pudje elektřina nahoru, stejně tak pudje daleko víc nahoru cena benzínu, tj. nula od nuly podje a protože ropa přeci jen dochází, i když pomalu, v budoucnu, na který narážíte bude jistě benzín daleko dražší než elektřina, kterou si raději vyrobím sám z fve.

              =moznost dobit kdekoli, kde je elektrická zásuvka
              – sorry, ale tohle je jasná výhoda, protože benzínových stanic je o hodně méně než zásuvek na elektřinu. Když jsem jel elektromobilem na krev a došla nám šťáva, tak stačilo zajet zastavit u restaurace a majitel nám ochotně připojil kabel do zásuvky. Žádný problém. Kdyby jste po něm chtěl benzín, by mě zajímalo jak by ho ze svého auta cucal.
              Jestli nechápete takto jednoduchou věc, tak je to s vámi fakt napováženou.
              Jak tak čtu odpovědi, spíš to vypada, že sy mymýšlíte jakoukoli hovadinu jen aby jste mohl napsat „souhlasím, ale je to přesně naopak“…

              =jak už tu napsali stále lepší 50% procent z uhlí, než všechno.

              Další odstavce už jsou standardní nesmysly, člověka, který nikdy v elektromobilu neseděl, nejel natož aby si ho alespoň na týden půjčil.

              Zkušenosti lidí co je mají říkají přesně opak. Dá se jezdit i na dovolenou i když to musí mít člověk lépe naplánované než zpalovákem. Ale to se brzy změní jak tu už také zmínili, zvyšuje se počet rychlodobíječek, a zvysuje se dojezd elektromobilů. Nové verze od Nissanu, BMW, WW, Mercedesu a samozřejmě i Tesly oznámené na roky 2017-18 mají mít dojezd 250-300 km.

              Jako spalovací motor, který na začátku svého vývoje, taky neujel nějak zazračné množství kilometrů. O proti tomu kočár mohl jet „skoro“ pořád. :-)))

              1. „=moznost dobit kdekoli, kde
                „=moznost dobit kdekoli, kde je elektrická zásuvka
                – sorry, ale tohle je jasná výhoda, protože benzínových stanic je o hodně méně než zásuvek na elektřinu. Když jsem jel elektromobilem na krev a došla nám šťáva, tak stačilo zajet zastavit u restaurace a majitel nám ochotně připojil kabel do zásuvky. Žádný problém. Kdyby jste po něm chtěl benzín, by mě zajímalo jak by ho ze svého auta cucal.“
                Hm … podľa mňa v tomto pravdu nemáte, alebo len čiastočne. Ja síce obhajujem elektromobilitu kde sa dá a mám rád elektromobily (aj keď žiadny nevlastním – nemám naňho), ale musím priznať, že spalováky, narozdiel od elektromobilov predstavujú slobodu. Skúste si nabiť elektrinu „do bandasky“ … Je síce pekné, že el. zásuvku má každý dom a že vy osobne máte s tým dobré skúsenosti, ale pravda je taká, že ani zďaleka by ste nepochodil s nabíjaním u náhodného domu. Navyše, keby ste tam, z dôvodu pomalosti nabíjania, musel stráviť hodiny.
                Motoristi si často pomáhajú a keď mi náhodou dôjde benzín v zapadákove, môžem stopnúť nejakého kolegu, ktorý mi dá trochu benzínu „cucnúť“ z nádrže, alebo ma odvezie na najbližšiu benzínku, kde si do bandasky načapujem a hotovo. To u elektromobilu naozaj nie je možné, aj keby by vám niekto pomôcť chcel, nemá ako.
                Je pravda, že elektromobilisti musia viac plánovať a teda takéto udalosti nie sú moc časté, ale stávajú sa aj u nich a následky sú vždy o niečo nepríjemnejšie a dlhšie ako u spalovákov. Navyše je tu tá nutnosť naozaj dobre plánovať …

                1. To cucani z nadrze je dobre
                  To cucani z nadrze je dobre sci-fi. 😀 Bohuzel s tim zastavenim ostatnich ridicu je taky problem a kdyz uz nekdo zastavi tak potrebujete kanystr. Uz jsem se setkal, ze na benzince nebyl k dostani. Pak se hrabete v kontejneru s pet flaskama.

                2. Cucanie z nádrže žiadne
                  Cucanie z nádrže žiadne sci-fi nie je. Pred pár rokmi (2 – 3) som to úspešne využil po tom, čo som zistil, že ukazovateľ množstva paliva akosi ukazuje blbo. Malú 5l bandasku mám v aute vždy …

    2. Osobně si myslím, že je
      Osobně si myslím, že je to poslední muslimský pokus se zlevněním ropy, jak se nedostat z ropného luxusu mrakodrapů a krytých lyžařských sjezdovek v poušti zpátky na velbloudy a do stanů. A pevně doufám, že jim nevyjde. Celou poválečnou historii je to pořád o ropě a jejím vlivu na životy lidí. V pozitivním i negativním slova smyslu. Ale co budou prodávat, až o ropu nebude takový zájem? I ten jejich písek je stavebně nevhodný.

Napsat komentář