Společnost ABB získala první komerční zakázku na technologii 15s nabíjení, která podpoří bezemisní MHD ve švýcarské Ženevě. Technologie nevyžaduje žádné nadzemní elektrické vedení a umožňuje tichou dopravu bez emisí.
foto: ABB
ABB získala zakázky v celkové hodnotě přes 16 milionů USD od společnosti Transport Publics Genevois (TPG), provozovatele městské hromadné dopravy v Ženevě, a od švýcarského výrobce autobusů HESS. Předmětem zakázky je dodávka rychlonabíjecí a palubní technologie pro elektrická vozidla.
Tato technologie se uplatní u 12 plně elektrických autobusů (e-busů) TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation), které jezdí na lince 23 spojující ženevské letiště s předměstím Ženevy. Ve srovnání se stávajícími dieselovými autobusy mohou e-busy ušetřit až 1000 tun oxidu uhličitého ročně.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
ABB má „fitness náramek“ pro elektromotory
Společnost ABB dodá a uvede do provozu 13 rychlonabíjecích stanic podél trasy autobusu městské dopravy, dále 3 nabíjecí stanice pro konečné stanice a 4 pro depa.
Bude to nejrychlejší rychlonabíjecí technologie na světě – připojení autobusu k nabíjecímu místu nebude trvat ani sekundu. Akumulátory v autobusu se na jedné autobusové zastávce nabijí pomocí 600kW připojení za pouhých 15 sekund. P
lné dobití baterií proběhne na konečné stanici během 4 až 5 minut. Tuto novou technologii vyvinuli inženýři ABB ve Švýcarsku.
Rozhodnutí využívat TOSA na lince 23 padlo po úspěšném pilotním uvedení prvního e-busu na trase z ženevského letiště na výstaviště Palexpo. Autobusová linka 23 bude mírně upravená, aby zajišťovala rychlé spojení do nového předměstí Praille-Acacias-Vernet, kde se nachází 11 000 bytů a kancelářské prostory pro přibližně 11 000 zaměstnanců.
foto: ABB
Po úplném uvedení linky do provozu v roce 2018 budou vysoce kapacitní autobusy vyjíždět ve špičce z obou konečných stanic v desetiminutových intervalech. Linka denně přepraví více než 10 000 cestujících.
Nahrazení dieselových autobusů elektrickými autobusy TOSA sníží hlučnost a také emise skleníkových plynů. V rámci zvláštní zakázky pro společnost HESS dodá ABB 12 flexibilních pohonných řešení pro autobusy.
Patří mezi ně integrované trakční a pomocné měniče, nástřešní akumulátory a systémy pro přenos energie (ETS), jakož i trakční motory s permanentním magnetem. Obě zakázky zahrnují i pětiletou smlouvu na údržbu a servis pro zajištění provozní spolehlivosti, efektivnosti a bezpečnosti.
Ženeva je jedním z předních měst světa a uznávaným světovým centrem diplomacie, financí, technologií a inovací. Je to rovněž oblíbená turistická destinace s vysokou kvalitou života.
V Ženevě má sídlo nejvíce mezinárodních organizací na světě, včetně globální centrály institucí jako Organizace spojených národů nebo Červený kříž.
ABB dodává řadu technologií pro dopravu, například pro železnice, metro, elektrické autobusy a elektromobily. Doprava a infrastruktura tvoří jeden ze tří hlavních segmentů zákazníků, kterým ABB dodává své výrobky a služby.
ABB slaví 125 let svého působení ve Švýcarsku a aktivně působí v oblasti dopravy, včetně železniční. Technologie ABB slouží například k napájení a větrání nedávno otevřeného Gotthardského úpatního tunelu. Tunel vede přes Alpy, měří 57 km a je nejdelším železničním tunelem světa.
ABB chválím, nicméně
ABB chválím, nicméně prim to není, v Plzni v rámci projektu ZeEUS díky píli ŠKODA ELECTRIC a EVC Group už jezdí dva takové elektrobusy jeden celý rok…
Tak tak. Nejsmutnější na
Tak tak. Nejsmutnější na tom ovšem je, že přestože máme tak schopné vlastní lidi a výrobce, tak jde pořád jen o projekt podpořený EU. Do praktického denního nasazení na většině linek (nebo aspoň 1 a v desítkách vozidel) to má hodně daleko.
Ostatně má Ostrava je v tom křiklavým špatným příkladem – místo nasazení vlastní dceřinou společností vyráběných a prodávaných elektrobusů na místní elektřinu poslali naše peníze polskému výrobci plyňáků a za palivo je budeme ještě dlouho posílat Putinovi (i když dle minulých diskusí, co by za alespoň toto jinde dali). Svezla se s tím sice i prodloužená trolejbusová doprava, ale nic extra. A aby toho nebylo dosti, tak plnička plynu je jen na jednom konci Ostravy a plyňáky denně křižují Ostravu (+-20 km napříč) prázdné bez lidí, aby se natankovaly. Lidi už to točí a možná budou padat hlavy.
Jinak jdeme v Ostravě
Jinak jdeme v Ostravě alespoň do dalších tramvají, taky nízkopodlažní a navíc plně klimatizované.
Já se tomu nedivím, kdysi
Já se tomu nedivím, kdysi jsem zaslechl od jednoho zástupce ABB, že celkové náklady projektu TOSA za 20let vyjdou levněji než nová trolejbusová linka a to je v tom započítána i jedna výměna LTO baterií po 10letech.
To že výstavba nového trolejového vedení a následná údržba něco stojí nerozporuji. Ale otázka je, proč jsou vlastní trolejbusy tak extrémně drahé
protoze penize ze kterych se
protoze penize ze kterych se to plati jsou z mestske kasy kam je dodal stat
aneb jak nejefektivneji podojit stat respektive jeho danove poplatniky o penize? predrazit vse co stat plati 🙂
http://www.buspress.eu/plzen-
http://www.buspress.eu/plzen-ma-sve-prvni-bateriove-elektrobusy/
Máma pracovala ve Škodovce v projekci na elektrárnách a tam teda firmičku ABB neměli 2x v lásce 🙂
Elektromobily v Praze
Elektromobily v Praze parkovat kdekoli za 100 Kč na rok…
zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektromobily-budou-moci-brzy-v-praze-parkovat-kdekoli-za-st/r~ec951776525b11e6a4100025900fea04/
Fast Changer
Super
Fast Changer
Super Changer
Ludicrous Changer?