Dr. Judith Nadal se vypravila se svým malým městským elektromobilem G-Wiz po silnici A41 Hendon Way vedoucí z Londýna do Birkenheadu. Bohužel, její cesta skončila tragicky. Malý elektromobil se srazil se Škodou Octavia, která G-Wiz rozpůlila. Pro Nadalovou měla nehoda smrtelné následky. Případ znovu otevřel problematiku bezpečnosti elektrických aut.
Elektrické vozítko G-Wiz vyrábí indická automobilka Reva. V Británii je považováno oficálně za čtyřkolku, a tak má výjimku ze standardních bezpečnostních opatření. Na problémy s bezpečností, nebo spíše nebezpečností tohoto „automobilu“ však upozorňuje dlouhodbě řada expertů.
Například magazín Top Gear si z G-Wizu tropí žerty už několik let. Zde je video, ve kterém jej srovnává se stolem a názorně předvádí co s elektrickým autem náraz do takového masivního dubového stolu provede:
Zde už je klasický crash test, který proběhl 27. dubna 2007 v britské Laboratoři pro výzkum dopravy. O tom jak špatně na tom G-Wiz z hlediska bezpečnosti je svědčí nejen samotná ukázka, ale i fakt, že tamní zaměstnanci nechtěli pro test použít klasické figuríny (stojí asi 130 000 liber), ale jejich mnohem levnější náhradu.
Právě bezpečnost provozu bude tedy jedním z mnoha zásadních přínosů, které přinese sériová výroba klasických elektromobilů velkými automobilkami. Nissan Leaf i Mitsubishi iMiEV už jsou plnohodnotné automobily se všemi dnes běžnými bezpečnostními prvky.
G-Wiz a podobná vozítka totiž prozatím světu elektromobilů moc dobrou reklamu nedělají. Také bezpečnost je asi jedním z důvodů, proč se minulý rok prodalo v celé Velké Británii všehovšudy 55 elektromobilů, velkou část z toho tvořily G-Wizy.
ide o cenu, o tom to cele je
ide o cenu, o tom to cele je
Všetko je to o
Všetko je to o certifikátoch a normách. Podľa mňa všeobecne netreba podporovať dovoz výrobkov, ktoré nespĺňajú normy.
Doporučujem proste nekupovať.
Dúfam, že Reva sa nakoniec na Slovensku vyrábať nebude a elektromobilov sa chopí schopnejšia firma.
Na druhej strane elektromobil, ktorý má byť schválený na verejné komunikácie nemôže mať maximálnu rýchlosť 50km/h.
V Slovenských predpisoch je veta: Elektromobil nesmie zdržovať prevádzku na komunikácii. Šalamúnsky napísané, ale v podstate ide o rozumnú vec – veď aj majiteľ elektromobilu ho chce používať ako bežné vozidlo a nie ako vozítko vhodné akurát tak na golfové ihrisko…
Škoda, tie nové modely Reva sú celkom pekné – myslím NXR a NXG. Dúfam, že aj kvalita stúpne. Inak to na cestách nemá čo hľadať nielen Európe, ale kdekoľvek na svete.
Veď kvalitnejšie vozidlo postavia naši amatéri v garáži..
Bohužel to vidím tak, že
Bohužel to vidím tak, že to není problém elektromobilů, ale obecně problém asijských vozítek. A mrzí mě že si někdo tyto dva zcela odlišné pojmy plete, nesčítejte jablka a hrušky!
Jel jsem v REVě loni okolo
Jel jsem v REVě loni okolo Londýna po dálnici a byl to vzrušující zážitek. Všechno se v tom autě klepe, vrní a skřípe. Ať žijí elektromobily – auta, jako náš Peugeot Partner.
Jde samozřejmě o velikost
Jde samozřejmě o velikost deformačních zón, využití výztuh či exponovaných částí z vysokopevnostních materiálů(u těchto východních paskvilů téměř nebo vůbec žádných), o použití materiálů v interiéru, bezpečnostních prvků (ať již pasivních či aktivních) a o celkovou hmotnost vozu. I při sebelepším využití výše zmiňovaných prvků, je váhový rozdíl (a pohlcované kinetické energie v neprospěch lehčího vozu) při nehodě značný. I špičkově provedený mrňous Fiat 500, který v NCAP dosahuje 5 *****, byl při offsetovém čelním nárazu s obludou Audi Q7 sešrotován napadrť.
Myslim, ze auta tejto
Myslim, ze auta tejto velkosti by mali mat zakaz vychadzat na dialnicu a jazdit vyssou rychlostou, ako 50 km/h. A vobec to nesuvisi s tym, ze sa jedna o elektromobil. Auto s tymto tvaro by dopadlo rovnako, alebo aj horsie, keby jazdilo na benzin.
A nejde len o tvar, ale aj
A nejde len o tvar, ale aj kvalitu spracovania. Je to import z východu, takže to samo hovorí za seba. Predpokladám, že podobne by dopadli tie čínske „celoplastové“ elektrické napodobeniny Smartu a iné rádoby-autá.