Některé automobilky sází u elektromobilů na futuristické tvary, zatímco jiné vezmou standardní model a namísto spalovací jednotky nainstalují pod kapotu elektromotor. Avantgardní SUV od DS je však od každého něco.
foto: Michal Jirák
Elektromobil DS 3 Crossback E-Tense na první pohled prakticky nerozeznáte od verze se spalovacím motorem. Oko odborníka vidí odznak na kapotě nebo nápisy vzadu, znalejší veřejnost si všimne registrační značky začínající písmeny EL, ale to je tak všechno.
A my si myslíme, že nejde o špatnou cestu. Futuristické výstřednosti spoustu lidí nechce, což demonstrují i jiné elektromobily, například Volkswagen e-Golf, Audi e-tron, Škoda CITIGOe iV nebo Peugeot e-208.
Jestliže máte bateriemi poháněný vůz primárně na obdiv, tak si nejspíš řídíte Porsche Taycan nebo Tesla Model S/Tesla Model 3.
Za těmito elektromobily se sice skrývají rozmanité schopnosti, kvůli kterým si je mnozí řidiči koupili, ovšem přidruženě k nim se vám dostává pravidelné pozornosti okolí – pozitivní i negativní. Za běžnými (neprémiovými) elektrickými vozy se dnes otočí málokdo. Staly se běžnou součástí našich životů, proto veřejnost příliš nevzrušují – všeobecně vzato.
foto: Michal Jirák
Avantgardní „déestrojka“ trochu vybočuje i mezi „spalováky“, protože podobně jako japonský Lexus sází na specifický design a individuální přístup. Přestože je vozidlo technicky příbuzné s některými modely z rodiny PSA, konzumenti DS už takoví nejsou. A automobilka to moc dobře ví.
Decentně výstřední
Z toho důvodu její návrháři malují karoserie oblé, tvarované ve stylu francouzského umění a odkazů na historii DS. Výsledkem je atraktivní a líbivé auto, ovšem ne takové, aby vás pomalu na každé křižovatce někdo nadšeně očumoval, nebo po vás házel novinové útržky poukazující na neekologičnost těžby lithia či kobaltu.
foto: Michal Jirák
Krásou se nešetřilo ani uvnitř. Nastupování přes zvýšený práh, designový útvar na bocích vzadu, výše umístěná madla dveří a níže namontované kliky sice mohou zprvu navodit pocit stísněnosti, ale po chvíli užívání zjistíte, že jde vlastně o velmi útulné prostředí protkané příjemnými materiály i vůní. Kabina DS 3 Crossback zkrátka připomíná malý luxusní byt v centru Paříže.
Srdcem vozu je elektromotor o výkonu 100 kW (260 Nm), který roztáčí výhradně přední kola. Pod podlahou pak pracují akumulátory s kapacitou 50 kWh (využitelných 45 kWh) a energie uložená v nich vystačí dle protokolu WLTP na nejvýše 320 km jízdy. Parametry tedy napovídají, že nejde o pouhou městskou stylovku jako v případě nedávno zkoušeného MINI SE. Jaká je však realita?
foto: Michal Jirák
Cestování ve stylu Paříže
S průměrným elektromobilem stejně nebudete v provozu trhat v rychlostní rekordy, spíše nasadíte defenzivní styl jízdy a využijete (v případě DS 3 CB dvoustupňovou) rekuperaci. Při testování (město a okolí) se kombinovaná spotřeba vozu pohybovala v normálním provozním režimu s aktivní automatickou klimatizací okolo 16 kWh na sto kilometrů.
Vyrazili jsme také dále za hranice betonové džungle, konkrétně z Hradce Králové až k Jindřichovu Hradci a zpátky jeli přes Telč a Jihlavu. Energii jsme doplnili na startu u rychlodobíjecí stanice firmy ČEZ. V Hradci Králové (vyjma věčně obsazené „elektročerpačky“ u Lidlu) rychlé nabíječky (50 kW) jiných společností stejně nenajdete.
foto: Michal Jirák
Při té příležitosti jsme otestovali také mobilní aplikaci dodavatele proudu a byli poměrně spokojeni. Program rychle lokalizoval naši přesnou polohu, vybrali jsme řádně označený stojan, zapojili konektor a přejetím prstu po displeji telefonu zahájili „tankování“. Našim účelům bohatě posloužil základní tarif pro občasné řidiče BEV či PHEV bez měsíčních závazků, takže 1 kWh stála 7,5 Kč.
Cestování pod taktovkou DS se nese v duchu pohodlí, odhlučnění a příjemných pocitů. Elektrický posilovač řízení ve spolupráci s podvozkem spíše tlumí zpětnou vazbu od předních kol, což sice zabíjí sportovnost, ale o tu u elektrického SUV od DS vážně nejde.
foto: Michal Jirák
Byť auto umí zabrat, poslušně drží v zatáčkách díky nižšímu těžišti a disponuje dokonce dynamickým jízdním profilem, prim tu hrají komfort s noblesou.
Komfortně a bez loudání
Test dálkové spotřeby po cirka 350 ujetých kilometrech vyšel také na 16 kWh/100 km, což s přihlédnutím k totožnému městskému elektrickému apetitu znamená průměrný reálný dojezd kolem 280 kilometrů na jedno nabití – bez loudání a s aktivními komfortními spotřebiči.
foto: Michal Jirák
Cena (bez slev) začíná solidně vybavený elektromobil DS 3 Crossback E-Tense na částce 995 000 Kč. Technicky podobný Peugeot e-2008 vyjde v základu na 850 000 Kč (akční cena). Byť jde designově rovněž o atraktivní vůz, jeho vesměs plastový interiér zaplavují obyčejné materiály a celkově nejde o nic moc prémiového.
foto: Michal Jirák
DS má v rukávu mimo dalších služeb také bezplatnou servisní smlouvu FreeDrive, která pokrývá záruku, servisní prohlídky i spotřební materiál (vyjma obutí a kapaliny do ostřikovačů) po dobu pěti let nebo do ujetí 60 tisíc kilometrů.
foto: Michal Jirák
DS 3 Crossback E-Tense je oproti Peugeotu e-2008 atraktivnější, honosnější a celkově propracovanější elektromobil, který nabídne ještě o 10 kilometrů delší homologovaný dojezd.
foto: Michal Jirák
Mezi pádné argumenty patří též bezplatný servis a pravý pařížský luxus uvnitř. Zkrátka pokud jdete po umělecky laděném elektro-SUV, vezměte rovnou to nejlepší z francouzské produkce.
Design je velice individuální a toto opravdu není můj
Design je velice individuální a toto opravdu není můj „šálek kávy“, ta přední světla mi přijdou vyloženě odporná.
Navíc – „…elektromotor o výkonu 100 kW (260 Nm), který roztáčí výhradně přední kola…“ – z toho dělá další zbytečný pokus o EV.
Pohon je na zadni naprave.
Pohon je na zadni naprave.
Ale no tááák… je to jen další předělaný FWD
Ale no tááák… je to jen další předělaný FWD spalovák.
Pan umi mozna vymenit olej a vyfuk, ale cist asi uz nezvladne.
Pan umi mozna vymenit olej a vyfuk, ale cist asi uz nezvladne. Je to zadni nahon a MEB. Zkuste vzit spalovak a seberte mu stredni tunel. Hned se vam zborti. Enyaq ma plochou podlahu a karoserie je bez spalovacich genu.
Problém bude asi v tom, že já se vůbec nevyjadřuju k
Problém bude asi v tom, že já se vůbec nevyjadřuju k Enyaqu, protože článek výše je úplně o jiném autě 😉
Jo tak to sorry.
Jo tak to sorry.
trabi mal ploché dno 🙂
trabi mal ploché dno 🙂
Predni svetla jsou stejna jako v Octavce Led matrix.
Predni svetla jsou stejna jako v Octavce Led matrix.
off. Dnes v 19h se ma predstavit Enyaq. Tak uvidime jak to
off. Dnes v 19h se ma predstavit Enyaq. Tak uvidime jak to dopadne.
Tady nějaké „uniklé“
Tady nějaké „uniklé“ fotky:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/skoda-enyaq-iv-elektromobil.A200901_121920_automoto_fdv
Komentare pod tim clankem jak z pomocne skoly.
Komentare pod tim clankem jak z pomocne skoly.
Jo, vyjadril jste to presne. Jak vzdycky rikam, me nevadi ze
Jo, vyjadril jste to presne. Jak vzdycky rikam, me nevadi ze nekdo nema rad ev z nejakeho duvodu ale kdyz o tom pisou lidi kteri o tom nemaji tuseni a odsuzuji to na zaklade 10 let starych dat a fam, tak to je fakt sila.
Budeme na místě, živé fotky a komentáře sledujte na
Budeme na místě, živé fotky a komentáře sledujte na našem Facebooku.
Diky za info.
Diky za info.
ŠÁDE ENYDŽOŮK megašaškárna za mega+, palubovku to má
ŠÁDE ENYDŽOŮK megašaškárna za mega+, palubovku to má jak 4rková vochcácka s výdechama co foukaj až dokrku …
https://youtu.be/kJb1RhfVgzQ?t=459
…jen 5,3″ kaplička! a zas jen skromnej tablet 10″…
https://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QL_Q/XqrIm.jpeg
…no lidi to doslova žerou… :)))
https://www.novinky.cz/diskuze/40334933
čumák darmo mluvit a zas ty pitomí chromový voloviny co házej vod tý béčkový značky leda prasátka doksichtu…
njn půjdou kdákchčiji ;))
Autobild.de ma jine info. Zakladni verze bude stat 33.800 Eur.
Autobild.de ma jine info. Zakladni verze bude stat 33.800 Eur. V DE dostanou pres 9000 Eur dotaci. Tak to bude za kolem24.000 Eur. To je uz dkocela jina muzika. Autobild to docela chvali jako hodne auta za malo penez. Ze to auto neni pro prumerneho Cechacka bylo jasne od zacatku. Kdyz ctu komenty na idnes, tak by to stejne v cr asi nikdo nekoupil, protoze vsichni zijou jeste v dobe spalovaci a tezko se umi naucit necemu jinemu. To auto je na export a basta.
do německa se to nechytá vod čeho myslíš je novej
do německa se to nechytá vod čeho myslíš je novej ředitel… alespon že to má hud, ale i tak… zpizdili tu kopírku čínskýho volva
Hudrovani Cechacku ze to je drahe ma asi takovou vahu, jako
Hudrovani Cechacku ze to je drahe ma asi takovou vahu, jako kdyz sicky tricek Adidas v Bangladesi rikaji, ze za ty prachy by to nekoupily a ze radeji nosi hidzab.
ano pro čéga bez dotace je ta 1,5 milionova kára drahá a
ano pro čéga bez dotace je ta 1,5 milionova kára drahá a když k tomu připočteš ty interierový blbosti 4tý generace je lepší zajít pro koudydžeka zapolovic ;))
Myslím, že jste se trefil. Je to sám design, pokojíček v
Myslím, že jste se trefil. Je to sám design, pokojíček v Paříži ale ne cesta k elektromobilitě.
Zajimave je ze DS a Peugeotu jezdi relativne dost v Japonsku.
Zajimave je ze DS a Peugeotu jezdi relativne dost v Japonsku. Tak doufam ze tady prodaj i nejakej ten elektrovehikl. Prodavat je tu planujou. Evidentne se ten design Japoncum libi. Ostatne me taky.
Jeste schazi vyjadreni „dlazdice“ a podobnych abych se mohl zasmat. 🙂
je to takove jako by to navazovalo na zaslej design
je to takove jako by to navazovalo na zaslej design SsangYongu, jen s tim ze samotnej SsangYong dnes dela design mnohem lepsi
tahle splacanina tvaru se fakt nekomu libi?
Jo libi. Treba me. Ale me neberte vazne, ja jsem podle
Jo libi. Treba me. Ale me neberte vazne, ja jsem podle zdejsich expertu trouba.
I kdyz na ty fotce tady vypada nejak baculate. Ale Japoncum se evidentne libi.
Design je strasne subjektivni zalezitost podlehajici navic mode a casu.