Křemíkové baterie s 10x vyšší kapacitouOBJEV
Křemíkové baterie s 10x vyšší kapacitou
Toyota Prius plug-in hybrid umí 3 l/100TEST
Toyota Prius plug-in hybrid umí 3 l/100
Armáda zkouší auta na vodíkARMÁDA
Armáda zkouší auta na vodík
V Pekingu budou jezdit električtí popelářiSVĚT
V Pekingu budou jezdit električtí popeláři

Zee.Aero: S létajícím autem na nákupy do supermarketu

Jan Grohmann - 25 Listopad 2013

Létající automobily už nepatří do říše sci-fi. Pokrok v materiálech, elektronice i skladování energie posunul létající automobily do reálného světa. Důkazem nechť je koncept lítajícího auta od firmy Zee.Aero se kterým můžete dokonce zaparkovat (přistát) na běžném parkovišti před supermarketem.Jednomístná verze Zee.Aero

Jednomístná verze Zee.Aero
foto: Zee.Aero

Létající auto od firmy Zee.Aero patří do kategorie VTOL, tedy do kategorie strojů s kolmým vzletem a přistáním. O start letounu Zee.Aero se stará osm malých elektromotorů pohánějící čtyřlisté rotory. Dopředný let pak zajišťuje dvojice tlačných vrtulí na zádi.

Zee.Aero je letoun konstrukce „kachna“, tedy s křídlem a výškovou na nose. O vztlak během letu se také stará zadní křídlo s dvojicí svislých stabilizátorů. Během letu není třeba používat rotory, protože křídla vyvíjejí dostatečný vztlak.

Ač se může celá konstrukce zdát složitá, ve skutečnosti je mnohem jednoduší než v případě vrtulníku. Klasický vrtulník používá pro řízení letu složitý a drahý mechanický systém naklápění hlavního rotoru a lopatek.

Raketové kolo

Větší dvoumístná verze Zee.Aero
foto: Zee.Aero

Naopak rotory a vrtule letounu Zee.Aero jsou pevně spojeny s elektrickými motory, bez použití komplikované převodky či transmise. Veškerý pohyb při startu, visu nebo přistání je řízen pouze zvyšováním nebo snižováním otáček jednotlivých rotorů či dvojice tlačných vrtulí.

Kromě minimalistické verze pro jednoho člověka, si Zee.Aero patentoval i větší koncept létajícího auta. Větší verze má menší křídla a větší zapouzdřené rotory. Jak jde vidět z přiložené skicy, s létajícím autem bez problému zaparkujete i na parkovišti.

Firmu Zee.Aero založil a vede Ilan Kroo, letecký inženýr a bývalý vědecký pracovník NASA. Zee.Aero navíc na svých stránkách nabízí pozice pro letecké inženýry a uvádí, že se snaží pomocí „aerodynamiky, autonomie a elektrického pohonu“ změnit osobní dopravu.

Bližší technické informace o letounu nejsou známe, ani případný první let. To, zda se skutečně letoun dostane do provozu nebo nikoliv, závisí především na jedné věci – na vhodných bateriích s velkou kapacitou.

Zee.Aero
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Moller Skycar tiez uz vyvijaju nejaky ten piatok bez zjavneho posunu vpred, takze tomu vela sanci nedavam

Tak tohle hodnotím jako typickou Americkou patentovou přihlášku. Jediným účelem tohoto patentu je vydělat na tom až jednou někdo jiný létající auto postaví a začne ho prodávat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak já nepochybuju o tom, že to lítat skutečně může. A taky nepochybuju o tom, že se při každém vzletu a přistání zvedne nechutný oblak prachu, štěrku a dalšího obsahu typického parkoviště u Tesca, z čehož budou mít určitě velikou radost všichni lidé okolo, co si právě ukládají nákup do auta.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo, jo ze skici je to jasné,ale realita bude asi trochu jiná...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslel jsem že jste technický magazín. Tohle jsou nerealizovatelné ptákoviny vniklé u sklenky vína, co nikdy neopustí skicák. Aby to mohlo fungovat tak jak popisujete tak by to muselo být vyrobené maximálně z hedvábí a napuštěné heliem, jinak ty vrtule ani křídla nemají šanci něco dokázat ;-)

Piště prosím o hybridech na kolech, ale nepouštějte se do věcí kde jde též o aerodynamiku, efektivní tahy vrtulí a podobně...

O tomto letadle referuje taktéž Graham Warwick, editor prestižního leteckého magazínu Aviation Week, povoláním letecký inženýr.

Absolutně nemám obavu o to, že by to nějakou chvilku na Lipolky neletělo.

Tady u všech konceptů "létajících aut" tkví hlavní problém v praktickém použití. I ten nejlevnější osobní automobil je totiž historicky velmi dobrý AWV (all weather vehicle), čili pokud vidíme alespoň pár metrů před sebe a vítr nás neodfoukne ze silnice tak nás spolehlivě doveze do cíle. I ty nejlepší letadla/vrtulníky pro provoz "za každého počasí" mají mnohem více restrikcí než takový běžný automobil. No a takovýto ultralight lze pak provozovat jen za ideálních povětrnostních podmínek, což je dost nepraktické.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.
Ekologický oskar - hlasování
EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články