Vyzkoušeli jsme Citroën DS5

Petr Soukup - 20 Duben 2012

Ve středu 18. dubna uvedl na český trh nejnovější přírůstek exkluzivní řady DS, futuristicky vyhlížející vůz s označením . Netrvalo ani 24 hodin a seděli jsme za volantem dvoulitrového dieselu, kde si člověk spíše než řidič přijde jako pilot dopravního letadla. Citroën DS5

Bílá DS5 sluší, nemyslíte?
foto: Hybrid.cz

Možná se ptáte, co dělá klasický naftový dvoulitr na Hybridu? Důvody jsou hned dva. Předně – zabýváme se budoucností dopravy, s čímž plně koresponduje vzhled a ergonomie DS5. Zejména na interiéru se totiž designéři opravdu vyřádili. Výsledkem je velice zajímavý celkový dojem navozující zcela záměrně pocit, že pilotujete něco mnohem více, než jen obyčejné auto.


foto: Hybrid.cz

Tím hlavním důvodem, proč jsme se alespoň krátkého testu DS5 nemohli dočkat, je samozřejmě hybridní verze, která by měla být dostupná někdy v létě tohoto roku. A nebude to obyčejný hybrid. Dvoulitrový dieselový motor o výkonu 120 kW bude doplněn 27 kW elektromotorem, jehož točivý moment půjde přímo na zadní kola. Půjde tedy o diesel-hybrid i šikovně řešenou čtyřkolku zároveň! Po řadě modelů vybavených mikrohybridní technologií eHDi (i DS5 bude ve verzi eHDi k dostání) tedy přinese Citroën svěží vánek také do segmentu full-hybridů.


Narychlo pořízená fotka bohužel neudělá dojem jako skutečnost.
foto: Hybrid.cz

Ale zpět k testované DS5. Nejen interiér, ale i zpracování vnějšku je velice zajímavé. Dá se předpokládat, že celkový koncept vozu bude budit emoce. Jeden tábor bude designem opovrhovat, ten druhý bude nadšen. Dynamický až agresivní vzhled je v kurzu a při návrhu byl zjevně prioritou číslo jedna. Vybral si však daň ve formě sníženého výhledu z „kokpitu“, který je i přes sklo mezi zdvojenými předními sloupky podprůměrný, také místa co do výšky není nazbyt. Zvláště zadní sedadla nejsou rozhodně určena pro dlouhány.


Přístrojová deska kombinuje analogové budíky s digitálním zobrazením.
foto: Hybrid.cz


Ovládací prvky nad hlavou jsou vypůjčené z letadla.
foto: Hybrid.cz

Po usednutí za volant však DS5 trochu té nepraktičnosti odpustíte. Do příplatkové sedačky zapadne průměrný Evropan naprosto dokonale. Nižší střecha tak nějak sama nabádá ke sportovnějšímu posedu, který koresponduje s tvrději naladěným podvozkem, jehož přednosti vyniknou na kvalitních silnicích. Nerovnosti všeho druhu charakteristické pro české komunikace však dají podvozkové platformě při sportovnější jízdě docela zabrat. Dá se tedy hovořit o štěstí, že si hybridní verze s pohonem zadních kol vyžádala víceprvkovou zadní nápravu, která si s tuzemskými cestami bude určitě rozumět lépe.


Kombi? Ano nebo ne?
foto: Hybrid.cz

O tom, že Citroën umí dělat kvalitní a úsporné naftové motory není třeba polemizovat. Testovaný 120kW dvoulitr, který bude mimochodem také součástí hybridního řešení, navíc poskytuje i dost výkonu, což si auto tohoto zjevu určitě žádá. Doplněním o 27kW elektromotor vznikne jistě hodně zajímavá kombinace jak z hlediska průběhu točivého momentu, tak spotřeby.


Záď s dvojicí koncovek výfuků.
foto: Hybrid.cz

Sečteno a podtrženo – Citroën DS5 je co se designu a celkového pojetí týče jedním z nejneotřelejších kousků na českém trhu, který se na silnici nebude rozhodně krčit v koutě. A to především v hybridní verzi, které se nemůžeme dočkat!

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak jsem si prošel všechny příspěvky, ale moc mne to nepřesvědčilo. Stále mi chybí údaj o točivém momentu elektromotoru. Údaj o výkonu opravdu není zcela vypovídající, to měl kolega pravdu.
Např. standardem u Toyoty prius a auris je 200Nm. Tento točivý moment dovede rozjet např. auris, který váží 1800kg Tady o tomto údaji není zmínka. Auto je to obrovské , typuji nad 2000kg a údaj o točivém momentu elektromotoru, který má umět takové auto rozpohybovat např. po celonočním parkování v chladném počasí velmi chybí. Vůbec se v komentáří opomíjí údaje o vlastnostech zmiňované technologie. Takové ty obecné komentáře o interiéru, budících, krásných tvarech, pohodlnosti nastupování a vystupování atd. nejsou prvořadé. Hlavní je se zabývat HYBRIDNÍ technologii a vlastnosti takové soustavy.
Je zajímavé, proč se cestou kombinace diesel + elektromotor nedali průkopníci hybridů jako Toyota a Honda, ale Citroen, který s prominutím s hybridy nemá žádné zkušenosti. Umí sice dělat designově pěkné auta, ale ta kvalita ve srovnání s Japonskem.... A ani s ekologií to nebude tak optimální, chbí údaje o emisích.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Základní pravidlo zní: Traktor patří na pole. Kombinace dieslu (což je v USA sprosté slovo) a elektromotoru je tak dost protichůdná kombinace. Nehledě k tomu, že mizerných 27 kW elektromotoru nemůže být hodnoceno jako full hybbrid-pochybuji, že tento elektromotor dovede kolos jakým DS5 je rozpohybovat bez použití dieselagregátu. Podstatou full hybridu je, aby se auto mohlo z klidu rozjet jen s pomocí elektromotoru a v městském provozu bylo schopno ujet rychlostí do 50km/hod alespoň 2km ( tak jako skuteční průkopníci full hybridu - Toyota prius, auris, Lexus).
Diesel prostě s sebou nese všechny nešvary tohoto pohonu, zvýšené nároky na cenu, údržbu, výměny filtrů, zamrzání nafty atd. atd. a elektromotorek to nezlepší. Traktor patří na pole!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na pole patříš Ty. Lopato :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ono sa môže zdať, že je výkon 27 kW primalý, ale tie kW ani zďaleka nie sú všetko. Pre rozjazdy a jazdu v nízkych rýchlostiach (u full hybridov najpodstatnejšie) je dôležitý krútiaci moment, ktorým elektromotory aj menších výkonov priam oplývajú. Ak by ste porovnali výkonovú charakteristiku spaľovacieho motora a motora elektrického, pochopili by ste, čo tu píšem. Veď aj elektrický favorit dokázal dať do pohybu obyčajný jednosmerný elektromotor s výkonom 14 kW, a dokázal ho nakopnúť na rýchlosť 80 km/h, tak nechápem, prečo by mal byť pre 27 kW-ový elektromotor problém dosiahnuť nízke rýchlosti s adekvátne ťažkým autom.

Obrázek uživatele honYa

Škoda, že původní záměr na začátku vysvětlit, co dělá diesel v hybridu, byl hned autorem zapomenut.

Z globálního hlediska není totiž nezajímavé, že díky 10 letům sponzorství nákupu dieselových jednotek je v Evropě nyní tolik aut se vznětovými motory, že nám z USA musí vozit svou přebytečnou naftu, zatímco my to samé děláme s naším naturalem.

Nicméně auto vypadá pěkně, to jo :-)

---

honYa

Obrázek uživatele Petr Soukup

Testovaný kousek bohužel nebyl hybrid, tudíž si toto téma necháváme na letní měsíce, kdy se nám ho snad podaří pro test opatřit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Auto je to pekne, ale asi tazko predajne. Citroen nema totiz dlhodobo vybudovany image luxusnych aut a limuzin, ako niektore nemecke znacky, ale skor kvalitnych uzitkovych aut.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Skorej to vidím ako návrat k tradícii, kedysi totiž Citroen patril k popredným európskym výrobcom nadštandardných a luxusných áut, ako napríklad staré DS-ká, alebo aj inovatívne modely GS, XM, alebo krásny športiak SM.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V testu v nějakém automobilovém pořadu se tam ten vysoký redaktor pěkně mlátil hlavou do stropu... a při nastupování musel pokorně sklonit hlavu až k bradě.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nádherné auto. Mal som ho možnosť vidieť od štvrtka na agrokomplexe, a musím uznať, že sa naozaj podarilo. Páčia sa mi hlavne tie retro-prístroje, pripomínajú mi Citroen BX electronic. Len tá cena cez 40 000 je na základnú výbavu dosť vysoká.


10% sleva na produkty EVmotionVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?