Ve Švýcarsku jsou s bezobslužně dobíjeným elektrobusem spokojeni

Daniel Kunz - 17 Říjen 2013

Dalším odborným hostem semináře „Elektrické autobusy pro město“, který se uskutečnil v rámci brněnského dopravního veletrhu Eurotrans, byl Ing. Zdeněk Vytouš ze společnosti Cegelec a.s. Ta je v našich končinách známa především jako dodavatel elektrické výzbroje pro trolejbusy a elektrobusy. auto elektrické autobusy pro město TransExpo Brno

zleva Robert Skiba (EVC Group), Ing. Jiří Pohl (Siemens), Ing. Miroslav Kuželka (ABB), Mgr. Jan Vejbor (Škoda Electric), Ing. Zdeněk Vytouš (Cegelec), Ing. Radoslav Hanzelka (Ekova Electric) a Ing. Jakub Slavík, MBA (Consulting Services)
foto: archiv autora

Pan Vytouš hovořil o zkušenostech s trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem v provozu MHD německého města Eberswalde. V minulosti se Cegelec podílel například na kompletaci trolejbusu Solaris Trollino 18 AC, jež dnes jezdí třeba v Ostravě a jeho pomocný pohon obstarává dieselagregát.

Představeny byly především výhody bateriového pohonu oproti dieselagregátu, které tkví v bezemisním a tichém chodu. Trolejbusy v Eberswalde jsou vybaveny akumulátorem o celkové hmotnosti 756 kg, jež se skládá z 2 x 108 článků o kapacitě 200 Ah. Doba pomalého nabíjení (3 tisíce možných nabíjecích cyklů) trvá 75 minut a rychlé nabíjení (cca 12 tisíc možných nabíjecích cyklů) probíhá 25 minut.

Od Miroslava Kuželky z ABB s.r.o. jsme dozvěděli podrobnosti o provozu bezobslužného nabíjecího systému TOSA, který je testován na kloubovém autobusu ve Švýcarsku. Předpokládaný životní cyklus tohoto vozidla, jež pojme 134 cestujících, je predikován na 20 let, přičemž bateriový set o hmotnosti 1040 kg vydrží 10 let.

Dosavadní reakce řidičů jsou dle Ing. Kuželky velmi pozitivní – nároky na zastavení vozu jsou stejné jako u klasických autobusů, poněvadž díky GPS je šířková tolerance 55 cm a délková 3 metry.

Škoda Electric informovala na semináři o testovacím provozu hybridu Škoda 12H, což je autobus postavený na karoserii značky Solaris. Testování probíhalo u plzeňského dopravního podniku od června do října na pěti linkách, a to s celkovou spokojeností dopravce.

Řidiči chválili zejména systém ovládání, jednoduchou manipulace s vozidlem, tichost v interiéru za jízdy a celkovou klidnost vozidla.

Dosahovaná úspora energie oproti dieselovým vozidlům o stejné kapacitě se pohybovala od 24 do 29 %. Škoda Electric také prezentovala v září premiérově představený dvanáctimetrový bateriový elektrobus s elektromotorem o výkonu 160 kW a předpokládaným dojezdem až 150 km.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Jolinar

nema to byt obracene? pomale dobijeni 12000 cyklu, rychle 3000 cyklu?

Obrázek uživatele Daniel Kunz

Nikoliv. Cegelec skutečně uvádí, že počet opakovaných cyklů nového nabíjení (SOC 25 - 85 %) je 3 tisíce, a předpokládaný počet opakovaných cyklů po projetí trasy 5 km (dvacetiminutové rychlodobíjení) cca 12 tisíc.

Obrázek uživatele Jolinar

aha, tak to pak ale neni rychle dobijeni, ale proste jen castecne dobijeni, ktere proste (logicky) trva kratsi dobu...
Tak se samozrejme da dosahnout vetsiho poctu dobiti, ale to neni ani rychle-dobijeni, ani rychlo-dobijeni.
Na 5km spotebuju v autobuse treba 5kWh energie a pokud to nabijim 20 minut tak se jedna u dobijeci vykon 15kW. To proste nema s rychlodobijenim nic spolecneho...

Pro osobni auto je rychlodobijeni podle me aspon 50kW, pro autobus bych cekal aspon 100kW, lepe tak 400kW (napr. ABB Flash Charging)


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?