Toyota uvede elektromobil v roce 2022, bude mít nový typ baterií

Japonské noviny Čúniči šimbun přišly s informací, že Toyota v roce 2022 uvede na trh elektromobil s novým typem tzv. „solid-state“ baterií. Ty mají nabídnou vyšší dojezd a kratší dobíjecí časy než dnešní typy baterií.

Nový typ baterií s pevným elektrolytem společnosti Bosch/Seeo
foto: Bosch, Seeo

Toyota se zatím v oblasti elektromobility, ke své škodě, příliš neangažuje. Má obrovský úspěch s novou generací plug-in hybridu Toyota Prius PHV, ale čistý elektromobil zatím jako jedna z mála velkých světových automobilek na trhu nemá.

Toyota dlouhodobě tvrdila, že dnešní baterie jednoduše nejsou pro elektromobily vhodné. Nemají dostatečnou kapacitu a dobíjejí se pomalu ve srovnání s doplňováním paliva u běžných spalovacích aut.

Proto dlouhodobě pracuje na vývoji tzv. solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem (u li-ion baterií je elektrolyt tekutý). V této technologii ostatně vidí budoucnost i původní vynálezce li-ion baterie John Goodenough.

Nedávno Toyota oznámila, že technologii baterií konečně dostala na takovou úroveň, jakou by si představovala. A že elektromobily na sebe nenechají dlouho čekat.

Podle Čúniči šimbun bude elektromobil uveden nejprve doma v Japonsku v roce 2022. Jenže jak upozorňují komentátoři z magazínu Automotive News, rok 2022 je pět let daleko a mezitím se může stát opravdu leccos.

Na závěr je potřeba dodat, že na technologii solid-state baterií pracuje na světě celá řada firem a start-upů. Kromě jiných třeba Hyundai, Bosch/Seeo nebo Prieto.

35 Comments on “Toyota uvede elektromobil v roce 2022, bude mít nový typ baterií”

  1. OFF CEZ :
    Prisla mi pozvanka na diskuzi od CEZu :
    Dobrý

    OFF CEZ :
    Prisla mi pozvanka na diskuzi od CEZu :
    Dobrý den,
    dovolujeme si Vás, jako majitele elektromobilu, oslovit jménem společnosti ČEZ s nabídkou účasti na diskusní skupině, jejímž cílem je zmapování aktuální situace v oblasti elektromobility právě z pohledu jejich vlastníků.
    Cílem výzkumu je zmapovat důvody a motivátory pro pořízení elektromobilu, pozitivní i negativní zkušenosti s jeho využíváním, proces dobíjení atp.
    Diskusní skupina o délce cca 120 minut bude realizována výzkumnou agenturou IPSOS a uskuteční se ve čtvrtek 24. 8. 2017 od 18:00 ve Slovanském domě v Praze. Jelikož si vážíme Vašeho času, je účast na diskusi odměňována.
    Budeme moc rádi, pokud se s námi o své zkušenosti podělíte. V případě zájmu o účast na diskusi či jakýchkoliv dotazů se prosím obraťte přímo na Štěpána Pěknice z agentury IPSOS, který Vás bude obratem kontaktovat.
    S pozdravem a přáním pěkného dne,
    Skupina ČEZ

          1. Na pytlík mi nesahejte!
            Takže to poslali všem kdo měli kdy

            Na pytlík mi nesahejte!

            Takže to poslali všem kdo měli kdy čip ?

            p.s. narážel jsem na to že kdyby existoval seznam všech EV majitelů tak určitě nebude získaný jen z jedné společnosti a tedy právní ošetření takového seznamu by bylo značně komplikované

            1. Asi ne, protože já čip měl a nic mi nedošlo, kolegovi
              Asi ne, protože já čip měl a nic mi nedošlo, kolegovi taky ne, už by mi volal.
              K seznamům není zas takový problém se dostat, sem tam unikne samovolně – viz třeba několik po sobě jdoucích emailů od Greenway, kdy to neposlali ve skrytém adresáři – naposledy v červenci 2017, omluvou bylo nabíjení do konce měsíce zdarma – a seznamy jejich zákazníků s kartou, tedy logicky majitelů elektromobilů, má každý jejich zákazník. Alespoň elektronické emailové.

                1. To bude zase výzkum jak noha. Místo aby si zpětně
                  To bude zase výzkum jak noha. Místo aby si zpětně nastudovali diskuze zde na Hybridu, fejsbůku a jinde, pak vobešli pár srazů a výstav a měli hned jasno kerá bije, tak vobesílaj zmatený uklizečky z bolky 😀

    1. v prahe je doprava jednoduchá, tak robia „slezinu“. v
      v prahe je doprava jednoduchá, tak robia „slezinu“. v menších mestách podobné akcie rozdrobia a tak firma pošle anketára ktorý sa stretáva jednotlivo, počas dňa v kaviarňach, podvečer a večer na hoteli … z prahy chodia až na východ slovenska.

    2. Takové věci se dělají celoplošně (za Prahou nekončí
      Takové věci se dělají celoplošně (za Prahou nekončí svět) a třeba i elektronicky (třeba Skype).

      Loni jsem podobný průzkum absolvoval, pracovnice agentury přijela do Ostravy a udělala za 1 den více než 3 výzkumné rozhovory.

  2. No v této branži obecně platí, že kdyby neřekli nic tak
    No v této branži obecně platí, že kdyby neřekli nic tak už pravděpodobně mají něco použitelného po ruce. Jak ale dojde na takovéto proklamace tak je v podstatě jisté že mají po ruce pouze myšlenku a vlhký sen o jejím fungování.

    Mimochodem pokud by Toyota chtěla opravdu automobilnímu světu prospět tak to udělá nejlépe tím že konečně už přestane propagovat vodík (což se ji poslední dobou už celkem daří) a soustředí se zatím na další vymazlení svých hybridů.

  3. Sůůůper.
    Vždycky jsem si říkal, že baterie by měli

    Sůůůper.
    Vždycky jsem si říkal, že baterie by měli být konstruovány pro ty tři hlavní směry úplně jinak. Díky tomu aspoň Tesla nevytvoří ten svůj vysnívaný monopol.
    Dnešní malé bateriové články jsou vhodné pro nositelnou elektroniku, pro auta by měly být větší suché pláty, a pro energetiku průtočné iontové bazény.

    1. Pokud se pro auta prosadí větší suché pláty, nepochybuji
      Pokud se pro auta prosadí větší suché pláty, nepochybuji o tom, že pro nositelnou elektroniku budou atraktivní malé suché plátky 😉 Mobil, který (při čilém datovém provozu, GPS, občas volání) vydrží týden je sen – s malými suchými plátky by se mohl stát skutečností 🙂
      U průtočných bazénů jsou, pokud vím, problémy s účinností a trvanlivostí…

      Btw a Tesle ten monopol přisnívají někteří fanoušci. Domnívám se, že sama Tesla neusiluje o monopol, ale stát se dlouhodobě nezanedbatelným dodavatelem na automobilovém trhu, pokud se zadaří s M3, má k tomu, myslím, našlápnuto…

    2. Zase jeden ublíženej. Jak jste proboha přišel na to, že
      Zase jeden ublíženej. Jak jste proboha přišel na to, že chce Tesla pro sebe monopol? Myslíte, že proto zveřejnila a uvolnila patenty? Buď ze sebe blbce schválně děláte, a nebo (a to považuji za pravděpodobnější) blbec jste.

      1. Zveřejnění a uvolnění patentů Teslou není a nebylo v
        Zveřejnění a uvolnění patentů Teslou není a nebylo v plném rozsahu, kupříkladu na baterie neuvolnili žádný zásadní patent 😉 Ono ve skutečnosti Tesla využívá většinově již otevřené patenty které již nemají platnost, a sama má pouhých 22 platných patentů ze kterých uvolnila k free licenci 8 z nich, 10 dalších se týká designu. Kupříkladu chemie na baterie a rámové patenty jsou uzavřené a nejsou přístupné ani licenčně. Pouze velké PR a obdobný postup jakou Apple.

            1. Mě pořád nepřestává fascinovat myšlenka, že nějaká
              Mě pořád nepřestává fascinovat myšlenka, že nějaká firma má vymyslet nějakou převratnou technologii čehokoliv a že na tuto ostatní nedokáží okamžitě navázat. Pokud Toyota ty články skutečně dotáhne do výroby tak tou dobou je již budou vyrábět i ostatní velcí hráči na poli výroby baterií. Ostatně stačí se podívat na Teslu která také nešetří prohlášením o tom že jsou její články nejlepší na trhu a přitom konkurenční výrobci článků nabízely po celou dobu v podstatě to samé, někdy i s trochu lepšími parametry.

        1. Nemohu, neznám je ani nejsem ochoten věnovat čas pro vás
          Nemohu, neznám je ani nejsem ochoten věnovat čas pro vás hledáním co můžete stejně najít sám. Díky za pochopení. Zde na hybrid.cz se o tomto také mluvilo.

          Připomínám že jde o „monopol“ Tesly. Kde jsou důkazy, že Tesla chce monopolizovat trh s elektromobily a jak toho chce dosáhnout?

Napsat komentář