Na konci minulého roku jsme informovali o kalifornském start-upu Seeo, který se chlubil revoluční li-ion baterií s dvojnásobnou kapacitou. Firmu aktuálně koupil německý Bosch.
foto: Bosch/Seeo
Firma Seeo byla založena v roce 2007 přímo na Lawrence Berkeley National Laboratory. Zakladateli byli Nitash Balsara, Hany Eitouni a Mohit Singh. Vědci tam tehdy zkoumali nové typy nanostrukturovaných polymerových pevných elektrolytů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Samsung a MIT představili baterii s nekonečnou výdrží
Výzkum zpočátku financovalo americké ministerstvo energetiky v rámci programu vývoje nových baterií pro dopravu. Později do firmy vložila několik milionů dolarů jihokorejská společnost Samsung.
Že v Seeo něčemu nejspíš opravdu přišli na kloub, o tom svědčí aktuální prodej do Německa. Seeo dnes drží kolem 40 patentů a nabízí bateriové články o energetické hustotě až 220 Wh/kg. Cílem je ale vyrábět články s hustotou až 400 Wh/kg.
Aku hustotu maju panasonic,
Aku hustotu maju panasonic, lgchem atd. v dnesnych EV? Tusim okolo 150?. To by bol narast +30% uz teraz. Ak ma mat Tesla3 dojazd 320km, tak +30% = uzasnych 415. Kraaaaasne sa nam posuva. Kazdym rokom to bude lepsie a lepsie 🙂
Panasonic clanky (nikoli
Panasonic clanky (nikoli cela baterie) maji dnes pres 260Wh/kg jestli se nepletu. Takze tech 220Wh/kg neni zas nic tak prevratneho. Otazkou jsou ostatni parametry.
Mám dojem, že jsem četl,
Mám dojem, že jsem četl, že se dělají už i kolem 350Wh/l. Kolik je to v přepočtu na kg nevím, ale Li je lehké, nemuselo by se to o tolik lišit.
Ak sa nemylim, tak litia tam
Ak sa nemylim, tak litia tam moze byt odhadom 30g, takze to vahu velmi neovplyvni.
Máte nějaké poměrné
Máte nějaké poměrné číslo? Řekněm kolik jednotek na celkovou hmotnost akumulátoru? Měrná hmotnnost (hustota) vychází u Li-Ion někde kolem 2,5-3kg/dm3, to je oproti olověným akumulátorům výborné.
LMO: 1,4% Li
LFP: 1,1%
LMO: 1,4% Li
LFP: 1,1% Li
NCA: 1,9% Li
LMO/LTO: 2,8% Li
.. z celkového množství použitého materiálu včetně obalu článku. (tedy spíš jde o měrný objem = vzhledem k tomu, že Li je celkem lehké tak to bude opravdu zanedbatelná hmotnost) Berte to jako plovoucí hodnotu.
To opravdu není mnoho, ať
To opravdu není mnoho, ať už jde o objemová či hmotnostní množství (předpokládám to druhé). Řekněme někde kolem 20g/kg. Zábavné na tomto zjištění je, že lithiová ruda je těžitelná, když obsahuje přibližně stejné množství lithia. 🙂
a na rozdil od ropy, Li a
a na rozdil od ropy, Li a ostani prvky se nespotrebovavaji… Po skonceni zivotnosti baterie se proste recykluje a pouzije znovu.
Ano, je to tak. Věděl
Ano, je to tak. Věděl jste, že se lithium přidává i do maziv? V tomto případě bude zřejmě mnohem větší odpad, maziva se nedají moc recyklovat. Ale používá se i jinde. Například v jaderné energetice.
ano jiste, a taky ruzne
ano jiste, a taky ruzne slitiny vyuzivaji litia… ale co by clovek necekal, nejvetsi spotrebu Li ma myslim vyroba keramiky 🙂
Li neni jen pro baterky, ikdyz to tak obcas vypada.
Je to objemové množství,
Je to objemové množství, mě zůstal po ruce jen ten koláč, zdroj na studii bych musel hrabat.
Jinak když se ta čisílka líbí, tak napříč technologiemi:
Al: 20-25%
Cu: 13-14%
elektrolyt: 11-14%
plasty: 4-5%
ocel: 0,1%
carbon: 2-5%
…
Děkuji. Je dobré vědět,
Děkuji. Je dobré vědět, jaké jsou vyhlídky i z hlediska souhrnu materiálové náročnosti.
bohuzel Wh/l a Wh/kg spolu
bohuzel Wh/l a Wh/kg spolu souvisi jen castecne… Napriklad LiS bateri maji velke Wh/kg, ale male Wh/l – jinymi slovy jsou lehke ale velke.
To je zajímavé. Pokud je
To je zajímavé. Pokud je poměr obrácený, tj. hmotnostní hustota energie je větší než objemová, tak to by měly ve vodě plavat. A také možná, že ano Wiki Sulfur Battery. 🙂
mít dnes 350Wh/l na úrovni
mít dnes 350Wh/l na úrovni celé baterie, tak je problém elektromobility již zcela vyřešen. Tesla má na úrovni 90kWh baterie asi 240Wh/l.
Pokud jde o úroveň článků, tak to je naprostý odpad asi jako stávající články AESC v Nissanu Leaf, které mají jen 317Wh/l. Články Panasonic mají téměř 730Wh/l.
Máte odkaz? Už dotírám
Máte odkaz? Už dotírám podruhé. 🙂 Na stránkách Panasonic jsem nic podrobnějšího nenašel. Tady je uvedena maximální hustota 400Wh/l Panasonic Li-Ion
No ono je úplně nejlepší
No ono je úplně nejlepší řešení si nejdřív sednout s tužkou papírem a kalkulačkou a spočítat si to, než začít věřit nějakým vlhkým snům od evidentně pochybné firmy.
Pokud Tesla nekecá a má opravdu 90kWh baterii a víme, že je v ní použito stále ten samý počet 7104 článků o velikosti 18650, tak jeden článek musí uchovat energii ~12,6Wh v objemu válce 18x65mm. Pokud jsem to přepočítal dobře, tak mi vychází dokonce až ~761Wh/l. Ty články ale bývají obvykle trochu větší.
Krabice má z výkresu vozu a známé výšky krabice 10cm objem cca 360-400l. Opět přepočet snadný.
Jinak zde máte průmyslový ekvivalent 12,6Wh článků datasheet Sanyo NCR18650GA
..Podobné články dodává běžně na trh i LG a Samsung. Takže technologicky nejde o nic „zázračného“ a kdokoliv by jen trochu chtěl tak může okamžitě začít využívat stejnou(rozuměj tu nejlepší na trhu) technologii jako Tesla a přitom nebýt závislý na Panasonicu. Jen si asi pro ně bude muset postavit svoji vlastní továrnu.
To je právě to. Jen tak
To je právě to. Jen tak něco odhadovat je nepřesné. Ohledně oněch článků Sanyo mimochodem Confidential, ale nevím co chtějí tajit, protože podobné hodnoty jsou uvedené i jinde. Hlavně tam ale nejsou potřebná data, musel jsem to spočítat a vychází to kolem 270Wh/kg a 750Wh/l. Řekl bych, že to máte dobře. Pokud se týče krabice samotné, mezi články jsou mezery, musí to být méně, ale to není důležitý údaj. Důležité je, co může nabídnout výrobce a vypadá to, že 1kWh/l bude dobře dosažitelná hodnota.
Tak tyto údaje mě mile
Tak tyto údaje mě mile překvapily. Pokud vezmu v potaz, že jenom benzínová nádrž třeba u mondea má objem cca 60 l a připočítám-li prostor, který zabere výfuková soustava a rozdíl velikosti spalovacího a elektro motoru, tak se dá do běžného auta nacpat dost dobrá kapacita. Horší to bude s váhou, benzín váží cca 0,75 Kg.
Pro mě je však úplně nejhorší parametr cena, ale i na té se pracuje.
Tyto údaje, tj. srovnání
Tyto údaje, tj. srovnání klasické nádrže a battery packu jsou trochu překonané. Zřejmě s tím přišel nějaký zarytý odpůrce elektromobility.
Když to vezmu doslova, tak když nalijete plnou nádrž, ztěžkne vozidlo asi o 50kg. Otázka zní: O kolik ztěžkne 100 kWh baterie, když jí nabijete elektrickou energií? Hmotnost elektronu v klidovém stavu je 9.10938291(40)×10−31 kg. Je to otázka pro matfyzáka, ale spočítat se to snad dá. Popravdě, když to píšu, trochu jsem znejstěl. Znamenalo by to, že při přeměně energie v elektromotoru se podle e=mc2 elektrony mění na energii. Musím si to promyslet.
Pokud je to pravda, tak i baterka ztěžkne, ale tak nepatrně že to nemáte prostě šanci zjistit.
Zarytý zastánce elektromobility může tedy klidně tvrdit, že palivo do elektromobilu je při stejné energii nevím kolik – miliónkrát lehčí.
Chtěl jsem tím říci, toto kritérium je ÚPLNĚ NESMYSLNÉ. Zkuste porovnat váhu celé pohonné soustavy, tj. Motor + převodovka + diferenciál + nádrž/battery pack + kabely +- palivo, což vy i částečně v předchozím příspěvku činíte. Plus mínus palivo proto, že ho v nádrži ubývá a hmotnost se tedy znatelně mění. Bude to vycházet tak, že elektromobil bude pořád trochu těžší, ale nebude to nic tak drastického, jak to vypadalo na první a úpně mylný pohled, protože většina pohonného ústrojí v elektromobilu je menší a lehčí (jednoduchá převodovka, malý a relativně lehký elektromotor, daleko jednodušší chlazení atd.). Jediné, co je podstaně těžší, je baterie. 🙂
Ano, na ceně se pracuje a bude pořád víc. Skončí to jako s fotovoltaikama. Cena bude padat. Není důvod k tomu, aby tomu tak nebylo stejně, jako u každé jiné vyrobené elektroniky.
No lehčí elektrická
No lehčí elektrická výzbroj… Třeba takový Nissan by mohl vyprávět, že těžší už to opravdu udělat nešlo.
Ale vemte v potaz i Teslu. Blbá druhá převodovka, motor a měnič a hned jsou všechny D verze těžší o 130kg? (přesně ví Jolinar)
presne nevim (ani ja nemuzu
presne nevim (ani ja nemuzu vedet vse 😀 ), ale je to jak rikate…
Na druhé straně je
Na druhé straně je zajímavé, že když VUT v Brně předělávalo dvojkovýho Superba na elektroauto, tak byli ve výsledku lehčí. Tuším, že psali, že vymontovali asi 550 kg věcí souvisejících se spalovacím motorem (a to tam nechali i převodovku a další věci, co elektroauto nepotřebuje) na nacpali tam kolem 350 kg baterek a zbylo jim tam plno místa.
Tak on byl Superb II dost
Tak on byl Superb II dost těžký, ale zas 550kg a ještě bez převodovky mi fakt přijde až jako kravina, respektive to není směrodatný údaj.
Ono si opět stačí vzít papír a tužku:
1) Leaf s 80kW v plné palbě váží 1511kg. Baterie má 294kg, tedy vůz bez baterie váží 1217kg.
2) e-Golf s 85kW v plné palbě váží 1510kg z toho 312kg baterie = 1198kg.
3) Golf 7 s 1,2TSI/81kW v plné palbě váží 1229kg.(a to v tom je na 90% plná nádrž)
Ano proražení magické
Ano proražení magické hodnoty 1000Wh/l na úrovni článků osobně považuji za uspokojivé vyřešení problémů osobní elektromobility. Ale myslím, že si na to ještě alespoň 15let počkáme.
To závisí na tom, co je v
To závisí na tom, co je v labech. Pokud teď už něco je, nebo je dokonce prototyp, tak do pěti let.
prave to je to co se strasne
prave to je to co se strasne casto plete, kdy se spojuje vaha baterie samotne a vaha baterypacku kde je v te vaze i obal, casto take velice tezkej
kuprikladu 85kWh battery pack Tesly S vazi 540kg, jenze cca 160kg je jen obal toho batterypacku
v textu i v mem prispevku se
v textu i v mem prispevku se pise o clancich…
To je zavádějící údaj.
To je zavádějící údaj. Battery pack tvoří nosnou část vozu, protože je součástí chasis. Jinak řečeno, bez baterie to nesnese žádné nárazy. To bych tam také nepletl.