Tesla Model X odložen na 3. čtvrletí 2015

Spekulace o odkladu elektrického SUV Tesla Model X se vyplnily. Automobilka Tesla Motors včera zveřejnila finanční výsledky za třetí kvartál uplynulého roku a spolu s tím potvrdila odklad elektromobilu.

Ve čtvrtletní zprávě Tesla Motors je možné si prohlédnout také fotografie ze stavby gigatovárny v Nevadě, která zdárně pokračuje. Celé staveniště vyhlíží skutečně giganticky.
foto: Tesla Motors

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, v dopise akcionářům přiznal, že kritika neustálých odkladů připravovaného elektromobilu Model X je oprávněná. Zároveň ale dodal, že firma prostě nepustí ven auto dokud nebude do posledního detailu připraveno „potěšit zákazníky“.

„Takové rozhodnutí nás negativně ovlivní krátkodobě, ale z dlouhodobého hlediska nás prospěje,“ píše Musk. Hlavním problémem a důvodem pro odklad uvedení elektromobilu na trh je podle Muska „testování a ověřování“. Model X měl být původně uveden a trh v roce 2013.

„Vyrobit od něčeho jeden kus je docela snadné. Teprve až vyrobíte 100 kusů produktu se ale začnou objevovat problémy,“ dodal. Navíc, i díky odkladu bude Tesla schopna vyrábět mnohem více vozů Model X než kolik byla schopna vyrábět elektromobilů Tesla Model S při jejich uvedení na trh v roce 2012.

Dopis obsahuje i pozitivní zprávy. Tesla letos globálně „umístí“ zhruba 33 000 elektromobilů Model S (vyrobí jich ale 35 000). Jen za uplynulé čtvrtletí to bylo rekordních 7785. Během nejúspěšnějšího dne bylo dodáno 907 vozidel. Většina aut za 3. čtvrtletí se prodala v Severní Americe.

Příjmy Tesla Motors za poslední čtvrtletí činily $852 milionů, čistá ztráta však byla $74,7 mil., tedy dvakrát více než touto dobou minulý rok. V roce 2015 očekává Tesla zvýšení objednávek a dodávek na Model S o 50 %.

Jednou z důležitých akcí na které se Tesla chystá v souvislosti s elektromobilem Model S je „zjednodušení nabídky produktu“. To znamená snížení počtu nabízených konfigurací tak, aby výroba byla co nejjednodušší a mohla lépe odsýpat.

TIP: celou zprávu stahujte zde Tesla Motors Q3 (PDF, 3,6 MB)

V praxi to znamená konec verze Model S P85+ a její nahrazení P85D. Můžeme se prozatím jen dohadovat zda to bude do budoucna znamenat i kompletní vypuštění verze s jedním motorem a třeba i konec 60kWh baterie?

Musk v dopise také potvrdil, že díky uvedení nového duálního pohonu ve verzi Tesla Model S 60D/(P)85D byl dokončen vývoj pohonu pro Model X. Tím potvrdil, že pohonná jednotka bude totožná.

Tesla Motors

41 Comments on “Tesla Model X odložen na 3. čtvrletí 2015”

      1. Kamery misto zrcátek jsou
        Kamery misto zrcátek jsou podle mýho OK, někde jsem viděl nějaký číslo, kolik by to globálně uspořilo paliva a byl to docela mazec (jasně, že to někdo více méně střelil od boku, ale věřim, že na dojezdu na dálnici by to třeba 20 km přidalo).

        Ty výklopný dveře taky moc nechápu… někdy snaha se odlišit je na škodu, ale nechme se překvapit..

        1. Já to chápu. Beru to tak,
          Já to chápu. Beru to tak, že prostě chtějí to auto udělat natolik odlišné, aby už jen ta sama odlišnost lidi přitahovala, krom faktu, že to jezdí na elektřinu a každý se za takovým autem na silnici i parkovišti ohlédl. Jak známo, neprodávají jen technologické parametry, ale i design a pocit exkluzivity čí výjimečnosti.

          1. Tak určitě u modelu X to
            Tak určitě u modelu X to nejspíš ku prospěchu věci bude (ikdyž si myslím, že Elon v tomto ohledu klade na nároky potenciálních kupců až přehnané nároky, resp. ty dveře nebo zrcátka možná nakonec budou potenciálním zákazníkům ukradené, hlavně když to bude opravdu dobré SUV).

            Já právě doufám, že model 3 bude takové pěkné obyčejné auto se spolehlivým pohonem a hlavně kvalitní baterií za opravdu dobrou cenu bez vymožeností, které jen buď prodraží,nebo by měli oddálit sériovou produkci.

            1. jasně možná že
              jasně možná že digizrcátka něco uspoří možná. Jenže po technologickýk je tu administrativní problém úředního šimla a ropáci nespí ti házej klacky. Takže jesi stojí za to se digizrc frchcat a nešoupnout to rovnou do výroby s prozatím s klasikou, digi model může příjít pozdějc. Jenže jak vidno dnešní článek, Elon má práce dost s fabrikou, Model S sype, prioritou je rozjet Model 3 a Xksko je třešnička na dortu takže populisticky žádný spěchy, ale taktický vyčkávání

  1. Ze by uz testovali neco, co
    Ze by uz testovali neco, co jeste nemaji vyvinute? Z dobrych zdroju, tedy tech, kteri delaji nebo delali pro Teslu vyvoj vim, ze jeste pred 2 mesici ani nebyli rozhodnuti jake svetla tam budou a cca teprve pred dvema tydny nasli prislib technologie jak podle jejich predstav vyresit, aby ty zadni zvedaci dvere nemlatili do nizkych stropu.
    Jsem Tesla fanda, ale budou muset maknout, aby stihli produkcni verzi v poslednim avizovanem datu a testovani se hold bude muset zvladnout pozdeji a nejak rychlejc..

      1. Dodavatelske firmy Tesly.
        Dodavatelske firmy Tesly. Presnejsi byt nechci, abych kvuli komentari ve foru nekomu nezpusobil ujmu. Ale rad uvadim veci na spravnou miru i kdyz, ten kdo mlzi-Musk je muj oblibenec.
        Berte to jak chcete. Me osobne tesi, ze vim o ctyrech firmach, ktere neco klicoveho pro Teslu vyrabeji primo tady v CR. Z toho v jedne delam sam a v dalsich dvou delaji moji blizci. Jedna z tech firem je dokonce ryze ceska.

          1. Dle produktu lze
            Dle produktu lze identifikovat o co jde. Více než jsem uvedl u svého prvního příspěvku o těch dvou prvních šířit nebudu. Těch dodavatelů v těch oblastech zase tolik není..
            Nicméně naše konkrétní pobočka mezinárodní firmy vyrábí jedno nutne zarizeni pro vyvoj prototypu a ta čtvrtá firma z ČR kde ovsem nikoho neznám a nevim jestli to plati je výrobce pneumatik (ale ty oproti predchozimu zas tak klicove nejsou) 😀

  2. Tak se nedá nic dělat.
    Tak se nedá nic dělat. Peugeot Ion doma zůstane a navíc si ještě rok ponechám spalovací auto. Jako druhé v rodině a na delší cesty. Kia Soul EV byla pro mne velkým zklamáním kvůli dojezdu jen o 50 km více než Ion. Stejně zklamala dodávka Nissanu v osobní verzi. Jinak bych o nich uvažoval v konkurenci k Modelu X jako o rodinném autě na delší trasy a pro více nákladu (na lyže, na vodu atp.). S Ionem se taky dá převézt po sklopení sedadel kde co, ale ne ve 4 lidech. Byli jsme s ním sice na rodinné dovolené ve 4 na trase Morava, Rakousko, Slovensko, ale s bydlením v penzionech a hotelech a bez jakéhokoliv vybavení. I tak pro tašky s oblečením nebylo přes zadní sklo kufru nic vidět.
    Jen mne už stačili z Kooperativy vytočit dalším zdražením povinného ručení spalováku s odkazem na Nový občanský zákoník. Místo necelých 4 tisíc na rok 2015 rovné 4,5 tisíce.

      1. Citroen Berlingo 1.4 MPi
        Citroen Berlingo 1.4 MPi Kooperativa Komplexní pojištění vozidla Global. Pravda, předloni jsem ťukl na parkovišti u lyžařského vleku nějakou firemní oktávku, ale to je už dost dávno a byl to jen ťuk. Při parkování do řady auto místo rovně do ní vjelo krokem po ledové blokně šikmo do vedle parkujícího vozu. Už hledám, jak jim dát košem.
        Elektrický Peugeot Ion mám díky sdružení Elektromobily jako člen za 1.200,- ročně bez ohledu na malusy, bonusy nebo místo bydliště.

          1. Pokud tou tváří myslíte
            Pokud tou tváří myslíte obrázek Peugeotu Ion u mých příspěvků, pak máte pravdu jezdím pravidelně po Ostravě, ostatně od dubna 2014 mám s elektromobilem najeto skoro 11 tisíc km. Někdy známé trochu mate design ČEZ (celoplošné zelenobílé polepy karoserie s nápisem Elektromobil), který je shodný s auty zapůjčenými ČEZem Ostravě, Krajskému úřadu, Havířovu, Třinci a Karviné, ale ten můj Ion má místo log ČEzu, Peugeotu a erbovního znaku příslušného města velkou reklamu agentury práce JOB-centrum Ostrava. Zde kromě elektromobilu provozujeme od loňska i elektrokolo jako běžný dopravní prostředek http://www.jobcentrum.cz/01_2014.php. Myslíme si, že znečištěnému vzduchu v našem městě každý nejlépe prospěje vlastním příkladem a snahou. Malé pramínky dělají řeku.

              1. U EVC netuším, ale auto je
                U EVC netuším, ale auto je nové, v záruce, kupoval jsem ho po delším uvážení a čekání na vhodnou nabídku, obeznámený s tím, co mi může nabídnout a proč ho kupuji. Takže mým potřebám z hlediska dojezdu vyhovuje. Ano, díky slibotechně ČEZ ohledně sítě nabíječek v CR, která od roku 2011 dodnes neexistuje, se s ním směrem na jih a západ nikam nedostanu (pokud nechci v okolí Olomouce kvůli dobití navštívit na několik hodin aquapark, jako třeba při rodinné dovolené letos v létě, kdy jsem se potřeboval dostat na Vranovskou přehradu a nejbližší a jediná rychlodobíječka je až v Brně a druhá vedle něj). Ovšem pokud se vydám na východ, tak dojedu s malou rezervou z Ostravy do Žiliny (cestou mohu ještě využít nové pomalé nabíječky ČEZu Havířov a Třinec) a Slovensko je díky síti rychlodobíječek CHAdeMO firmy Greenway elektormobilisty ráj.
                Nevím jak napájí 12V Tesla Model S, ale Peugeot Ion to zvládá bravurně. Na výstavním stánek, který byl nepřehlédnutelný díky zvláštnímu reklamnímu poutači – elektromobilu – se z jeho baterií se prostřednictvím adaptéru 12 na 230V napájel notebook i velký monitor, na němž běžela nepřetržitě prezentace. Pro zajímavost za 8 hodin ubyly z baterií elektromobilu jen 2 dílky z 16 a dojezd vozu se tím snížil ze 150 na 138 kilometrů.

                1. Já právě dobře znám ony
                  Já právě dobře znám ony čezáky propůjčené ale v rodné Orlové jsem zahlédel vůz a říkám si že by čez dělal reklamu nějakému jobcentru?

                  Tvář byla ta která byla na fotkách onoho rodiného výletu v pidi voze…
                  Auto šikovné ale ta cena…

                  Nakonec já osobně něvěřím že při ceně sol článků by se neoplatilo je mít na střeše, kdy by monimálně dokázaly kompenzovat bateriový ubýtek kapacity časem…

                2. Orlová souhlasí, je to v
                  Orlová souhlasí, je to v rámci dojezdu vozu na otočku z Ostravy. podobně jako třeba Opava. I tu tvář jste viděl správně.
                  Já auto koupil včetně prodloužené záruky jako nové na jaře za 439 tis. s DPH, aktuálně ho seženete v Brně za 468 s DPH http://www.wave-promotion.cz/prodej-vozu/#czero.
                  Na střeše rodinném domku od roku 2009 sluneční elektrárnu mám. Na autě zatím ne, ale v podstatě čekám na silnější panel a levnější měnič. Pak bych mohl uvažovat o průběžném dobíjení baterií v kombinaci s klimatizaci nebo vytápěním vozu. Kolegové na VSB-TUO s tím už delší dobu experimentují na střeše Peugeotu 205 http://saze.vsb.cz/. V Bbrně zase zkouší na VUT polepit Citroen Berlingo ohebnou fotovoltaickou fólií. Uvidíme.

  3. Jsem zvědav, co má Tesla v
    Jsem zvědav, co má Tesla v plánu s Modelem S pro příští rok, jestli plánuje nějaký upgrade podobný tomu letošnímu. Podle mě by se v nabídce mohla objevit třeba 100 kwh baterie a solární články na střeše. Je sice pravda, že Musk hovořil o tom, že tohle řešení se nevyplatí, ale jeho další firma Solarcity staví podobně revoluční továrnu, jako tesla na baterie, akorát tam budou vyrábět solární panely. Solární panely díky tomu budou levnější a výkonnější a spolupráce s Teslou se podle mého přímo nabízí.

  4. Odkaz na tu vyrocni zpravu
    Odkaz na tu vyrocni zpravu prosim. Dale je v textu chybne uveden model x misto modelu S:

    Navíc, i díky odkladu bude Tesla schopna vyrábět mnohem více vozů Model X než kolik byla schopna vyrábět elektromobilů Tesla Model X při jejich uvedení na trh v roce 2012.

Napsat komentář