Biopaliva - logo

Česká republika zvýší podíl biopaliv v benzinu a naftě

Parlament ČR aktuálně schválil zvýšení složky biopaliv v naftě a benzinu. Poslanci rozhodli, že od dubna příštího roku se zvýší podíl bionafty v naftě z původně schválených 4,5% na 6,3% a podíl bioethanolu v benzinu z 3,5% na 4,5%. Podíl biosložky v pohonných hmotách má pro Českou republiku znamenat snazší dosažení cíle 5,75% podílu biosložky v palivech do roku 2010.

Využití biopaliv je však dnes stále velmi rozporuplné. Zejména první generace biopaliv není energeticky výhodná. Polemiky se točí také kolem vztahu biopaliv a potravin, viz. „Pěstování biopaliv uvrhlo do chudoby 30 milionů lidí„. Evropská unie proto už před časem začala přehodnocovat svou podporu biopaliv.

skládka

Nafta z odpadků ve Španělsku

Biopaliva vzbuzují vášnivé diskuse hlavně v souvislosti se zvyšováním cen potravin. Není divu, první generace vyráběná z potravinářských surovin asi opravdu nemá valnou budoucnost. O to více potěší jakákoli zpráva týkající se dalšího vývoje biopaliv tím správným směrem.

Tým španělských vědců ze společnosti Ecofasa právě oznámil svůj úspěch spočívající v přeměně komunálního odpadu na bionaftu. Pomocí bakteriálního rozkladu se přes mastné kyseliny vědci dostali až k produkci výše zmíněného biopaliva.

Ředitel společnosti prohlásil, že se jedná o plně biologický proces, který je udržitelný, ačkoli výtěžek paliva zatím není takový, jak by si představovali – 1 litr/10 kg odpadu. Oznámení neuvádí energetickou potažmo ekonomickou náročnost přeměny, nezbývá tedy než veřit tvrzení, že během 3 – 4 let bude takový proces životaschopný. Jezdit na energii z odpadků, které by jinak skončily zakopané v zemi je přeci lákavé!

Trident Iceni

Trident Iceni – bílý rytíř na bionaftu

Malá britská automobilka Trident Vehicles představila svůj nejnovější vůz Trident Iceni. Jedná se o malý sportovní roadster, který vyniká hned v několika ohledech. Především svým výkonem až 550 koní při 3800 otáčkách za minutu. Taková sílá umožňuje sporťáku zrychlit z 0 na 100 km/h během 3,9 s a dosahovat maximální rychlosti až 260 km/h. Co je na tom všem ale nejlepší – Trident Iceni jezdí na jakýkoliv typ bionafty bez poškození záruky a se spotřebou pohybující se kolem 4 l/100 km, někdy i méně. To je pro V8 motor o obsahu 6,6 l vpravdě úžasná hodnota.

Tým Trident zatím investoval do vývoje svého nového automobilu 2,3 mil. liber, přesto stále hledá další finance na to, aby mohl svůj sporťák dostat mezi lidi. Jeho cena nebude zas tak přemrštěná – asi 75 000 liber, tedy asi 2 250 000 Kč. Na jednu nádrž má podle tiskové zprávy zvládnout Trident Iceni až 3200 km (!?), navíc zbude spousta místa pro zavazadla a golfové hole. No, skoro se tomu ani nechce věřit, stejně jako některým dalším specifikacím tohoto krásného sportovního vozu, ale prozatím se nemůžeme odvolávat na nic jiného než tvrzení výrobce. Ten už nyní přijímá předobjednávky, takže to nejspíš s výrobou myslí opravdu vážně.

Trident Iceni

Bakterie v biopalivech ničí motory

Biopaliva vzbuzují již řadu let vášnivé diskuse. Diskutabilní je jak jejich ekonomický, tak ekologický přínos. Odpůrci často poukazují na skutečnost, že používání biopaliv může poškodit nenávratně motor, příznivci argumentují snížením závislosti na ropě.

Špatná zpráva pro řidiče (a dobrá pro odpůrce?) přišla z Velké Británie. Podle serveru Autoexpress.co.uk se totiž v naftě s povině přimíchávanou biosložkou obevují bakterie, které zanesou palivový systém, což může následně způsobit poškození motoru a přinést nemalé náklady na opravu.

Létající auto

Soutěž o létající auto

NASA, americký Úřad pro letectví a kosmonautiku, sponzoruje dvěma miliony dolarů soutěž o nejlepší létající auto (PAV).
NASA předpokládá, že v budoucnosti bude až 50% osobní dopravy zajišťováno právě osobními létajícími stroji. Budou rychlé, bezpečné, výkonné, šetrné k životnímu prostředí a levné. A právě o zkonstruování takového PAV jde i v nové soutěži. Například už v roce 2009 se očekává dostupnost holandského létajícího automobilu PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). Jedná se o luxusní trojkolku, které je schopná také létání, jako palivo slouží biodiesel. Podrobnější informace o PAL-V přineseme v nejbližších dnech.

Luxusní hybridní katamarán A0 Ubica

Španělský designérský tým Ubica nedávno představil svůj návrh luxusního hybridního katamaránu A0. Jako pohon mu slouží hybridní pohonný systém sestávající z biodieselové turbiny a elektromotoru. Dokáže vyvinout rychlost až 50 uzlů a celkový výkon je kolem 2740 kW. Celkový styl katamaránu je velmi moderní a luxusní a je konkurencí pro moderní jachty.
Centrální tělo katamaránu slouží jako obytný prostor pro denní aktivity. Vysoký můstek je vybaven sportovními sedačkami, plováky po stranách zase hostí ložnice. Tým Ubica navrhl katamarán prakticky připravený pro výrobu, a tak jistě nebude dlouho trvat, než se o tento technický skvost přihlásí první zájemci.