Nejnovější naftové motory Volkswagenu umí použít palivo ze zbytkových a recyklovaných materiálů

Všechny modely (zde Tiguan1) se čtyřválcovými motory TDI, které byly předány zákazníkům od konce června 2021, mohou ke svému pohonu používat parafinické motorové nafty.
Všechny modely (zde Volkswagen Tiguan) se čtyřválcovými motory TDI, které byly předány zákazníkům od konce června 2021, mohou ke svému pohonu používat parafinické motorové nafty. foto: Volkswagen

Volkswagen sníží ve své evropské flotile emise CO2 o 40 % do roku 2030, a proto ve stále větší míře sází na vozidla s kompletně nebo částečně elektrickým pohonem. Další alternativou jsou modely s nejnovějšími vznětovými čtyřválci, které mohou nyní na základě oficiálního schválení společnosti Volkswagen používat parafinické motorové nafty.

Tato nově vyvinutá paliva s obsahem bio složek umožňují při provozu vznětových motorů výrazné snížení emisí CO2, a to o 70 až 95 % v porovnání s konvenční naftou. Volkswagen kromě urychleného zavádění elektromobility pokračuje ve zdokonalování současného portfolia spalovacích motorů. Výrobce tím na jedné straně uspokojuje různé požadavky zákazníků a na druhé straně zohledňuje mezinárodně odlišné preference ohledně pohonu a příslušné všeobecné podmínky.

Všechny modely značky Volkswagen se čtyřválcovými vznětovými motory (TDI), které byly dodány od konce června letošního roku (od kalendářního týdne 25/21), jsou schváleny pro provoz s tzv. „parafinickými motorovými naftami“ podle evropské normy EN 15940. Prof. Thomas Garbe, vedoucí oddělení paliv pro zážehové a vznětové motory ve společnosti Volkswagen, k tomu vysvětluje: „Používáním ekologických paliv ve schválených modelech značky Volkswagen umožňujeme zákazníkům v celé Evropě výrazně snížit jejich emise CO2, jakmile bude pro ně toto palivo lokálně dostupné. Použití parafinické motorové nafty je smysluplným řešením například pro firmy s kombinovaným vozovým parkem, který zahrnuje jak modely s elektrickým pohonem, tak i s konvenčními pohony.“

Spektrum parafinických motorových naft je široké. Jedna skupina těchto paliv, např. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil = hydrogenované rostlinné oleje), se vyrábí z biologických zbytků a odpadů. Uvedené rostlinné oleje se reakcí s vodíkem přeměňují na uhlovodíky, které se v libovolném množství přimíchávají do nafty, ale mohou být používány také ze 100 % jako palivo. Rostlinné oleje, například řepkový olej, se mohou sice používat i pro výrobu HVO, ale maximální přínosy pro ochranu životního prostředí mají až při zpracování v podobě zbytků nebo odpadů, například použitého stolního oleje, pilin atd. Bio paliva, jako je HVO, jsou již na trhu a jejich podíl v Evropě by se v průběhu příštích deseti let mohl zvýšit pravděpodobně na 20 až 30 % celkového trhu s energiemi pro silniční dopravu.

Zákazníci se již dnes mohou na trhu setkat s několika parafinickými motorovými naftami pod různými produktovými označeními, mj. C.A.R.E Diesel, NEXTBTL, HVO. Současně jsou také dostupné a výrazně více rozšířené motorové nafty, které odpovídají normě EN 590 a obsahují příměs parafinické motorové nafty. Mezi ně patří Diesel R33, V-Power Diesel, OMV MaxxMotion, Aral Ultimate Diesel atd. Tato paliva lze používat pro všechny, ale i starší vznětové motory.

Budoucnost kromě toho přinese tzv. e-paliva, například PtL (Power-to-Liquid), vyráběná z CO2 a elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Metody XtL (X-to-Liquid), GtL a PtL využívají možnost vyrábět z různých surovin nejprve syntézní plyn, který je následně tzv. Fischer-Tropschovou syntézou přeměňován na motorovou naftu odpovídající příslušné normě. K výrobě lze přitom zužitkovat nadměrná množství „zelené“ elektrické energie.

Alternativní paliva jako dodatečná součást Way to Zero

Volkswagen výrazně urychluje ofenzivu v oblasti elektromobility v rámci své strategie ACCELERATE. Do roku 2030 vzroste podíl elektromobilů na prodeji značky v Evropě na více než 70 %. Souběžně bude důsledně probíhat zdokonalování flotily vozů se spalovacími motory směrem k nižším emisím CO2 a vyšší hospodárnosti.

Do roku 2050 bude Volkswagen kompletně klimaticky neutrální. Volkswagen v rámci Way to Zero plánuje snížit do roku 2030 emise na vozidlo v Evropě o 40 % oproti stavu z roku 2018 – to je snížení v průměru o 17 tun CO2 na vůz napříč jeho celým životním cyklem. Volkswagen se tak hodlá stát v rámci své strategie ACCELERATE nejatraktivnější značkou pro trvale udržitelnou mobilitu.

zdroj: tisková zpráva

50 komentářů u “Nejnovější naftové motory Volkswagenu umí použít palivo ze zbytkových a recyklovaných materiálů”

    1. to je nesmysl, díky sibiřský metanový spirále už je to stejnak zbytečný a nezastavitelný. Takže mírný pálení včetně táboráků povolit at si lidi ještě užijou dokud můžou 😉 Ale uhlí rozhodně a ropu co nejdříve je potřeba nechat už pod zemí a stejně tak uran 😉 Se zemákem je to horší, tam povolit pálení pouze toho samovolně unikajícího, těžbu zakázat a když nejde zakázat těžbu tak zakázat spotřebu a pokud neposlechnou lidi ….tak basta a bude kosa 😀 😀 😀

  1. Mlácení mrtvýho koně holí a vzbuzování falešných nadějí pro paliče sajrajtů… Snažej se naivní blbečky opít rohlíkem stejně jako syntetickým benzínem. :)))
    Todle jim bude k prdu neboť to od nich už stejně nikdo kupovat nebude. V Norsku končej spalováky už v dubnu, tak rychle totiž klesá jejich prodej. Mrkněte na ten graf. Šlus ende. :-)))
    Rakve se zasypou, pohřební kapela dohraje poslední tón a všichni se rozejdou do svých elektrokár. To bude pro dinosaury voplach. 😀

    https://electrek.co/2021/09/23/norway-bans-gas-cars-in-2025-but-trends-point-toward-100-ev-sales-as-early-as-april/

              1. Zadna lepsi alternativa neexistuje. Cezko neni Svycarsko ani Norsko, ale maly flek na mape bez vyraznych vyhod. Jedina vyhoda je blizkost k Nemecku a ze mame volny pristup k jejich hospodarstvi. Hlupaci kteri si preji vystoupeni z EU jsou stejny fantastove jako male deti, ktere by se nejradeji odstehovaly od rodicu. A zemrely hlady, nebo se s brekem vratily. V zivote to neni kdo si co preje, ale kdo si co vybuduje. A mala zemicka to nema vubec jednoduche.

              2. Pro Runner Tak teď si mě dostal ty falešný romantiku…Zdá se, že jsi spolu s většinou ostatních voličů, hlasoval nadšeně pro vstup do EU… Další tvoje směšná prognóza…Už tehdy bylo evidentní, že EU je hyperbyrokratický moloch a vstupem přijdeme (mi občané) o zbytky možností rozhodovat o věcech, které zásadně ovlivňují naše životy. Už před vstupem byly ty možnosti minimální, po něm nulové….. Prozradím ti tajemství: hlasoval jsem v referendu PROTI a moje obavy a odhady se naplnily. Nesnáším tu bandu defraudantů… Ale když vidím, jací hlupáci a idioti co si nevidí na špici rypáku požadují odchod z EU, při případném hlasování zůstanu doma…S váma by jsme to vyhráli, ty bejvalej zamilovanej kašpare 🥴…

  2. E-paliva v pozemní dopravě jsou ještě větší kravina než ten hydrogen. Celý energetický řetězec je ještě méně účinný, navíc to lokálně vypouští čmoudy.
    https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/20711-synteticka-paliva-power-to-gas-power-to-liquid-vyroba-a-ucinnost

    Proč vyrábět složitě a draze nějaké sajrajty a pak to s mizernou účinností zmařit přes spalovací motory v pozemní dopravě?
    Význam to má jen tam kde nestačí baterka například dálkové lodě a letadla. Samozřejmě taky v energetice jako dlouhodobá akumulace. Při kombinované výrobě elektřiny a tepla to má oproti dopravě 3x větší účinnost.

    Naději v tom vidí jenom ti největší mimoni.
    Kde je slavný projekt Audi e-gas? Z dopravy se překlopil na stacionární využití.

    Je potřeba postupovat logicky a efektivně, tomu odpovídá i přehodnocení vodíkové strategie v Evropě:
    https://oenergetice.cz/akumulace-energie/dvoumiliardova-iniciativa-evropske-komise-signalizuje-zmenu-priority-ve-vyuzivani-vodiku

    Obávám se ale, že tady se ve stylu fotovoltaiky a řepky se doporučení nedodrží, zprovozní se vodíkové nesmysly a pak na to budeme doplácet ještě dlouhá léta.

    1. zdejsi si to jen spatbne vykladaj a ocekavaj ze to bude pro kazdeho, ne nebude, systeticka paliva si planuji znacky pro sve nejlepsi zakazniky, takze primarni auto jim nabidnou elektromobil a aby meli i nejakou zabavu tak jim nechaji spalovak s drazsim syntetickym palivem ktere ve finale pujde poridit jen u dealeru znacky 🙂 s necim jako prodej na cerpackach nepocita zadna znacka z koncernu VW, Porsche a Audi to maji jako inhouse projekt pro sve zakazniky, a stezi si k nim bude palivo kupovat nekdo kdo si u nich poridi Golfa, spise se ceka ze to budou klienti co si u nich porizuji „sportovni“ auta s cenama nad 100 tisic eur, ale aby mel radost i „pelbs“ tak se do sveta vyhodi hlaska typu umi to spalovat i nejnovejsi diesely koncernu, plebs ma radost, u znacky zustava a svet se toci dal, a az prijde ta chvile kdy nebude moznost k prodeji cisteho ICE, tak se plebsu predhodi ze koncern nikde netvrdil ze to palivo bude levne, takze „plebs“ bude par mesicu nastvanej, ale to bude jiz doba kdys toho plebsu nakloneneho ICE bude stejne minimum, a take doba kdy vetsina z nich bude davno usazena v elektromobilu a na nejake synteticke palivo si nevzpomene jinak, nez jako na drahou polozku v shopu dealera 🙂

      1. Jo tak nějak to asi bude, jenomže mi ta politika nějak uniká.
        Řeším jen efektivitu využívání omezených zdrojů. Vždy mě překvapí, když se na zeleno maluje řešení, jehož přínos je ve skutečnosti záporný. Jako třeba tady, kde chtějí vyrábět vodík z biomasy a pohánět s tím dopravní prostředky:
        https://polar.cz/porady/energie-a-kraj/energie-a-kraj-09-12-2021-17-15

        Nejen že to bude velmi drahé, ale energie, která se vezme té biomase bude takto využita mnohem méně efektivně. Jestli si myslí, že je dost biomasy, tak ať postaví teplárnu jinde (kogenerační samozřejmě). Hrubý odhad účinnosti využití biomasy:
        Teplárna: 80%,
        Vodíková doprava: 30% max.

        Ještě absurdnější myšlenka tam ale zazněla(1:28). Vyrábět složitě a draze vodík z hořlavin, které se dají poměrně bezproblémově skladovat a spalovat v době kdy je to vhodné. Nejen, že při této výrobě vodíku vzniknou velké energetické ztráty, ale vznikne plyn problematický při využití i skladování. Když se to ale správně ozelení, tak je z toho „perfektní médium pro akumulaci“…

        Takže na jednu stranu se řeší, kde vzít energii a na straně druhé se na zeleno malují řešení, které jí plýtvají. Tyto nesystémové postupy se nám vymstí a prodlouží i prodraží celé energetické trápení…

        Co bude nikdo neví, viz práce Tonyho Seby:
        https://youtu.be/xBxKviRfwDk?t=6206

          1. Pár let dozadu jsem to počítal, tehdy to vycházelo na cca 50 Kč za litr.

            EDIT:
            Nemůžu to najít, našel jsem jen:
            David Kolben (runner42)
            25. 07. 2014 11:53
            Velmi dobře napsáno. Ono totiž lze paliva vyrábět z lecčeho, nejen z ropy, například ten syntetický benzín co uvádíte by se vyplatil dělat už při ceně cca 50 korun za litr.

                1. Akorat ty inicialy souhlasi K. D., vse ostatni je uplny opak.

                2. husty. tak ted to zapada. prehled co mate i ze nesnasite nemcoury. vas predek je legenda.

                3. Ty se tady Vrbo oběvuješ výhradně abys Běhavce dělal předběhavku… Zajímavé… Ale nebudu podezíravý….

                4. @vrba. Tam bych zadne spojeni nehledal. Cista shoda jmena.
                  tyden.cz/rozhovory/kapitalistou-jsem-se-nestal_945.html

                5. ctu jen clanky a komenty jirkajiri runner42 par dalsich co za to stoji
                  nekomentuju kazdou blbost.

                6. no ale sedi to podezrele.
                  jak to je runnere je to tvuj deda??

                  jestli jo tak tu par lidi klepne.

                7. Vrba: Ne, není to můj děda.
                  Leoš: Ne, není to shoda jmen.

                  Díky za zájem, ale víc se k rodině a soukromí nebudu vyjadřovat.

                8. @vrba. Prectete si ten clanek v odkazu. Ing. Kolben a jeho deti zili v Nemecku a celkove je to vzdy tahlo do DE. Komunisti ho perzekuovali stejne jako nackove. Oproti komunistum proti Nemcum nic nema. Deti a vnukove jsou vysokoskolaci. Runner zari absenci jakehokoliv vzdelani a je uplny opak.
                  Je to pouha shoda jmena.

                9. no ale taky tam pisou ze mel emil osm sourozencu.
                  runner podle me nesnasi komunisty a nemce.

Napsat komentář