Nejlepší řešení pro logistiku? HVO100, tvrdí odborníci

Nákladní vozidlo, které pojme až 27 palet, vyprodukuje oproti 18 paletovému náklaďáku o 35 % méně emisí CO2e na odvezenou paletu. Tato a další unikátní data zazněla na konferenci, která proběhla v hypermoderním logistickém  Eurohubu společnosti Raben v Rokycanech. Pro ekologičtější provoz se přepravci vyplatí používat syntetické palivo HVO100, elektromobilita pro mezinárodní logistiku v dohledné době řešením rozhodně nebude. 

„Vyplývá pro nás laiky z toho, co jsme slyšeli, že ekologické nutně neznamená elektro?“ zeptal se při panelové diskuzi moderátor Jakub Želený ředitele společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia Jakuba Trnky. „Jednoduchá odpověď je, že ano,“ uvedl Trnka.

Z jeho prezentace na konferenci vyplynulo, že nejefektivnější cestou k redukci uhlíkových emisí a jejich ekvivalentů vede přes zvýšení efektivity přepravy: jako modelový příklad posloužilo nákladní auto cityliner, které oproti běžnému nákladnímu 18 paletovému autu ušetří 35 % CO2e a oproti dodávce celých 63 % CO2e na odvezenou paletu.  Takzvaný road train neboli dvojitý návěs je zase díky své kapacitě o 61 % úspornější v CO2e na odvezenou paletu než běžný návěs.

„Strach z velkých nákladních aut je neoprávněný, naopak jsou ekologičtější. Cityliner se zadní natáčivou osou navíc lépe projede městkou zástavbou, a nahradí tak například pět dodávek! Snižují se tím jak emise, tak potenciálně i riziko nehodovosti,“ dodal Trnka

Elektromobilita na logistiku zatím nestačí, lepší je HVO100

Jednotliví odborníci se shodli, že dosavadní potenciál elektrifikovaných nákladních vozidel nejspíš nebude na delší trasy v dohledné době stačit, dobrou alternativou je ale zmiňované syntetické palivo z obnovitelných surovin.

Elektrifikovaná vozidla už v současnosti dlouhodobě nacházejí využití v intralogistice, vhodná jsou i pro městkou logistiku a dopravu na menší vzdálenosti. Raben Group v Polsku k tomuto účelu už využívá elektrické kamióny značky Volvo Trucks.

Závěry o elektromobilitě potvrdili i profesoři Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident české logistické asociace Václav Cempírek. Akademici navíc přinesli svůj pohled na problematiku ekologičtější dopravy: „Plánování tras, omezování zpětných jízd nebo takzvaný eko driving jsou způsoby, jak efektivně snižovat CO2e. Je třeba více školit řidiče a vést je k úspornému provozu,“ řekl profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.

Na západě mají řidiči kamiónů prestiž, střední Evropa zaostává

Dalším probíraným tématem bylo povolání řidičů nákladních vozidel, které je pro logistiku zcela klíčové. „V mém domovské Nizozemsku se jedná o prestižní povolání, v Německu a dalších státech střední Evropy je ale situace jiná. Je to dané především odlišnými platovými podmínkami,“ uvedl k tématu Ewald Raben, zakladatel a výkonný ředitel společnosti.

„Je třeba součinnosti celého segmentu i akademiků, aby došlo ke zlepšení. I když už dílčím způsobem existují řešení typu autonomních vozidel, v blízké době budou řidiči stále naprosto zásadní pro bezproblémový chod celé naší civilizace,“ doplnil Jakub Trnka. 

V Rokycanech depo poskytuje pracovní místa, logistická centra umožňují blahobyt
„Každý zaměstnanec Raben Group ví, kde je z pohledu přepravy a skladování srdce Evropy. Jsou to právě Rokycany, které patří k síti šesti Eurohubům umožňujících rychlou dopravu napříč kontinentem,“ řekl v rámci své prezentace Ewald Raben.

Na jeho slova později navázal starosta Rokycan Tomáš Rada, který připomněl, že město už po staletí funguje jako důležitý uzel na obchodní cestě mezi Prahou a Plzní. Připomněl také, že právě logistická centra jsou nesmírně důležitá pro chod společnosti a snadný přístup ke spotřebnímu zboží.

Eurohub v Rokycanech v kostce

  • Eurohub denně pokrývá 52 sběrných linek a operuje 45 přímých spojení
  • Denně je odbaveno 33 přímých spojení do Německa, což zaručuje nejrychlejší doručení na trhu.
  • Roční kapacita doku je přes 750 tisíc palet
  • Depo usnadňuje přepravu na Slovensko, do Polska, Maďarska, Bulharska, Rumunska, Rakouska a Nizozemska
  • Kapacita přepravy do Německa a zpět se díky Eurohubu zvýšila na sedminásobek

Nejde pouze o uhlík

Použitá zkratka CO2e slouží k označení jednotlivých skleníkových plynů přepočítaných na množství oxidu uhličitého, které by mělo ke klimatické změně přispívat stejnou měrou jako množství těchto ostatních plynů.

zdroj: tisková zpráva

29 Comments on “Nejlepší řešení pro logistiku? HVO100, tvrdí odborníci”

    1. Ale nezuří, oni vědí, že to nebude na dlouho. I kdybychom veškerou půdu osadili řepkou včetně obilných polí i okrasných truhlíků ve městech tak to nahradí max. 20% spotřeby ropy. Až přírodní ropa bude docházet tak vám armáda a letecké společnosti ten řepkový zázrak zabaví. Ale bude to krása, žlutá krajina kam oko dohlédne. Chudáci alergici.

      1. pro Visper…. Já fakt zírám. Vždyť už to tady před lety bylo, postupně se přišlo na to, že další rozšiřování plochy pro energetické plodiny bude mít katastrofální následky.
        A taky si pamatuju, jak veřejnost nadávala na ,,ekoteroristy“, co to prý vymysleli. Divil bych se, kdyby Runner nenadával taky…A najednou: ,,Syntetika frčí“😳😱

        1. Syntetika ≠ energetické plodiny.
          Syntetika = zpracování odpadů, některé energetické plodiny, syntéza z CO2 z odpadní elektřiny atd. atd.

          Syntetika umožňuje variabilní spotřebu i variabilní výrobu.

          Syntetika neznamená konec fosilních paliv. Syntetika znamená snížení emisí o dalších 50%. Emise na ujetý kilometr se tak mezi roky 1990 až 2030 sníží o 85%. A to stačí k tomu, aby přestalo dávat smysl se tím dál, v honbě za zbytečnou dokonalou nulou, intentzivně zaobírat.

          Syntetika je smrt elektromobility.

          1. To zní sice hezky ale není to reálné, na to je potřeba příliš mnoho energie. Viděl jsem takovou studii která se zabývala použitím syntetických paliv v letecké dopravě. Závěr byl, že i kdybychom zhasli tak by energie Evropy nestačila na pokrytí nejdůležitějších leteckých linek. Myslíš, že by zbylo i pro tvoje auta? Jediné co je pro lidstvo dosažitelné je přímá spotřeba baterka – motor.

              1. Převod elektřiny na syntetiku je určitě dobrá myšlenka jako možnost akumulace. Ale to málo co se vyrobí je určitě škoda projezdit s mizernou účinností. Lepší využití bude v kogeneraci. I kdyby se to mělo protopit v kotli tak je výhodnější než to projezdit ve spalováku který 70% tepla vyhodí venku.

                1. Možná Runner plně využívá výhod spalovacího pohonu a má v autě zapnuté topení celoročně. A na plno.🥵

                2. Skoro, Drvoštěpe. Topení mám v autě zapnuté od poloviny srpna do poloviny května. Plus mínus odchylky podle charakteru roku.

                  Dnes ráno bylo také zapnuté.

                3. pro Runnču…. Vypočítej nebo odhadni na kolik procent maximálního tepelného výkonu ti fouká topení v celoročním průměru…
                  Já bych si nezávazně tipnul mezi 5 až 10 procenty…
                  A to samozřejmě nepočítám chlazení klimatizací do mínusu.

                4. Topení v autě má asi 3 kW ale min. 50 kW utíká z výfuku a chladiče. Kdyby se daly silnice zakrytovat tak by šlo to teplo třeba odchytávat a vytápět města. Jenomže když čoudíte výfuky tak byste se pod tím krytem zadusili.

                5. pro Visper….. Jasně. Ale i z těch 3kw tepla, které jsou kdykoli k dispozici pro vytápění interiéru se využije jen zlomek.

                6. V každém případě těmi energiemi neskutečně plýtváme. Naši potomci nás vyhrabou z hrobů aby nám mohli dodatečně nakopat do prdele.

                1. Protože 99,9999% nákladů výroby syntetických paliv z CO2 tvoří cena elektřiny, ekonomická bilance není závislá na časové kontinuitě výroby, stejně jako výroba vína není závislá na celoročním dozrávání hroznů.

              1. musi ano, bude – nevim, budou muset dat tam velkou baterku aby to bezelo furt 🙂
                ano elektrolyzer asi muze bezet prerusovane. i tak nejsem si jisty. urcite tam bude optimalni teplota kterou je potreba udrzovat.
                zachyceni CO2 bezi ve filtrech z nejake chemikalii. no dobre neni problem zastavit ventilator, pak se to musi zahrat aby CO2 se uvolnil, nu tak musis mit sklad na te filtry na obdobi kdy nebude levna elektrina to zahrat. uz neni optimalni
                ale vyroba samotne syntetiky z vodiku a CO2 musi bezet furt, tam jsou vysoke teploty, to kdyz vystydne, budes muset zase neoptimalne rozjidet no a pak jeste naladit to vsechno dohromady – aby vodiku a CO2 bylo dost a take stihali se zpracovavat, nevim nevim. myslim s prerusovanim dodavky elektriny to bude jeste vetsi plitvani elektrinou

Napsat komentář