Elektroletadlo přeletí světSVĚT
Elektroletadlo přeletí svět
UNO III elektroskůtr jako transformerMOBILITA
UNO III elektroskůtr jako transformer
Model X - první fotky!TESLA
Model X - první fotky!
Škoda Auto má nové logoČESKO
Škoda Auto má nové logo

SMX-Ocean: Nejpokročilejší hybridní ponorka

Jan Grohmann - 06 Listopad 2014

Francouzská společnost DCNS Group představila projekt nejnovější hybridní diesel-elektrické ponorky SMX-Ocean. Ponorka má ambici nahradit jaderné ponorky a stát se nejtišší ponorkou vůbec. SMX-Ocean

Ponorka SMX Ocean
foto: DCNS Group

Pohonný systém nového typu ponorky využívá k napájení elektromotorů jak dieselové motory, tak vodíkové palivové články a obří li-ion baterie.

První historicky doloženou ponorkou bylo plavidlo zkonstruované během roku 1624 holandským konstruktérem Corneliusem van Drebelem.

Ke skutečnému průlomu ve vývoji ponorek došlo ale až v roce 1928, kdy americká konstrukční kancelář Bureau of Steam Engineering navrhla první skutečný diesel-elektrický pohonný systém pro ponorky.

Diesel-elektrické ponorky mají oproti jaderným několik výhod a jednu zásadní nevýhodu. Výhodou je velmi tichý provoz a nízká cena. V případě potřeby diesel-elektrická ponorka funguje pouze na baterie a jedinou pohybující částí ponorky (vydávající hluk) je elektromotor, hřídel a lodní šroub.

Nevýhodou je omezený pobyt pod vodou a nízký dosah. Zda naopak dominují jaderné ponorky. Jaderná zásoba paliva stačí na několik let nebo dokonce několik desetiletí provozu.

Výdrž pod vodou je tak omezená jen zásobou kyslíku a jídla. Nevýhodou jaderného zdroje energie jsou hlučná čerpadla neustále ochlazující jaderný reaktor.

DCNS Group nyní představila projekt diesel-elektrické ponorky SMX-Ocean, která rozdíly mezi oběma typy smazává.

SMX-Ocean dokáže díky svému pokročilému pohonnému systému zůstat pod vodou tři týdny, během kterých přepluje ze Severní Ameriky do Evropy šestkrát.

V řečí přesných čísel je dosah ponorky SMX-Ocean 33 336 kilometrů při rychlosti 10 uzlů (18,5 km). Maximální rychlost pod vodou je 20 uzlů (37 km/h). Operační výdrž na moři je 90 dnů.

Propagační video nové hybridní ponorky SMX Ocean
video: YouTube

Výtlak ponorky je 4700 tun a na délku měří 100 metrů. Maximální hloubka ponoru je 350 metrů.

SMX-Ocean je především zbraní. Na palubě je místo pro torpéda, protilodní a protiletecké střely, střely s plochou dráhou letu nebo miny. Stejně tak lze ponorky vybavit robotickými podvodními, hladinovými i vzdušnými systémy.

Nejzajímavější ale je zmiňovaný pokročilý, na vzduchu nezávislý pohon typu AIP (Air Independent Propulsion). V případě potřeby mohou dieselové motory běžet pod vodou bez přístupu k atmosferickému kyslíku. Jako oxidační činidlo pro palivovou směs se používá kapalný kyslík.

Samozřejmě v případě bojového nasazení dieselové motory utichnou a ke slovu se dostanou li-ion baterie a palivové články. Kapacita baterií a článků však nebyla zveřejněná.

Zajímavostí je také použití plovoucí boje místo periskopu. Ponorka SMX-Ocean místo vysunutí mechanického periskopu vypustí k hladině malou bójí propojenou s ponorkou datovým kabelem.

Bóje pak zprostředkovává obrazové a průzkumné informace situace nad hladinou. Výhodou je především mnohem větší operační hloubka, než v případě použití periskopu.

DCNS Group
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A má to okýnka, aby se dalo koukat na rybičky?

Obrázek uživatele Jan Horčík

Nemá :)

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pak to není ":)", ale ":("

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dodal by som, že jadrové ponorky nie sú obmedzené zásobou kyslíka, ten si totiž vyrábajú priamo z morskej vody elektrolýzou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevíte někdo, proč se nepoužívá exsorpce kyslíku z mořské vody a následná absorpce CO2 ? Vždyť by to bylo jednoduší energeticky výhodnější.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Používá, ale na jaderných ponorkách, kde je dostatek energie na tyto procesy. Na ostatních ponorkách je celkový úkol o tom, jak do ponorky dostat co nejvíce energie (v jakékoli formě) a úspornější je kyslík zkapalnit na pevnině za pomocí tam dodané energie a pak ho vézt. Samozřejmě, základní zásoba stlačeného vzduchu se vytváří mechanicky spuštěním kompresorů na hladině.

Obrázek uživatele JIP

Prosím opravte ty svoje "bóje", aby ten text o periskopu dával smysl. "Boje" a "bojí" mají totiž jiné významy.

---

Můj článek o tom jak jsem navštívil Tesla Motors ;)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Napraveno, díky.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group Půjčte si elektromobil Nissan Leaf!

zajímavé články