Škoda testuje vyhodnocování obrazu pomocí umělé inteligence, má pomoct s parkováním i údržbou

redakce - 26 Říjen 2020

Škoda FabLab - laboratoř pro technologie Průmyslu 4.0 - pracuje na inovativním regulačním a diagnostickém systému na bázi umělé inteligence (AI).Vyhodnocování obrazu pomocí technik AI bude sloužit k zobrazení volných parkovacích míst v areálu závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Vyhodnocování obrazu pomocí technik AI bude sloužit k zobrazení volných parkovacích míst v areálu závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
foto: Škoda

Škoda Auto v rámci digitalizace všech oblastí podniku stále více sází na technologie z oblasti umělé inteligence (AI). Ve Škoda FabLab pracují odborníci z centrálního technického servisu automobilky v několika různých clusterech na vývoji a implementaci inovativních technologií.

Jaké možnosti se zde otevírají, ukazuje technologie vyhodnocování obrazu: Technologie aktuálně pomáhá v detekci volných parkovacích míst v areálu závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi, v budoucnu by měla sloužit i při vjezdu nákladních vozů do závodu.

Ve výrobě Škoda Auto se kromě toho také testuje, jak lze vyhodnocování obrazu využít v prediktivní údržbě různých zařízení ve výrobě.

Projekty z oblasti umělé inteligence ve Škoda Auto mimo jiné podporuje ŠKODA FabLab. V této laboratoři pro Průmysl 4.0 realizují pracovníci centrálního technického servisu automobilky konkrétní projekty v několika clustrech.

Škoda Auto díky nim může být v této strategické oblasti ještě agilnější než dřív: aktuální projekty se zaměřují zejména na „Predictive Maintenance“, tedy předvídání údržby strojů a zařízení. Příslušný tým testuje odpovídající hardwarové komponenty, podporuje jejich integraci do výrobních postupů a zabývá se otázkami technické diagnostiky.

V areálu závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi technologii testuje na zdánlivě jednoduchém případu: FabLab zprovoznil systém, který pomocí kamer sleduje parkoviště a analyzuje jeho obsazenost. Za tímto účelem systém porovnává aktuální záběry s dříve uloženými obrazy podle určitých vzorů.

Tímto způsobem rozpozná a automaticky vyhodnotí odchylky mezi aktuálním skutečným stavem a „naučeným“ požadovaným stavem. Tuto technologii, která pracuje na bázi umělé inteligence a vyhodnocování obrazu, lze přitom využít v celé řadě dalších oblastí.

Miroslav Kroupa, vedoucí řízení značky ve Škoda Auto, zdůrazňuje: „Technologie porovnání obrazu, založená na umělé inteligenci, mimo jiné umožňuje najít na strojích odchylky ještě předtím, než budou znatelné. Díky tomu můžeme potřebné servisní práce flexibilně skloubit s výrobními procesy a vyhnout se tak nákladným přerušením výrobního toku. Projekt monitorování parkovacích kapacit, který je založen na bázi umělé inteligence, nám umožňuje vyhodnocování obrazu dál vyvíjet a připravit k nasazení v každodenním provozu na různých místech ve firmě.“

Po úspěšném dokončení aktuální testovací fáze má tato aplikace, fungující na bázi umělé inteligence, pomáhat i při koordinaci provozu nákladních vozů na bráně č. 13 hlavního výrobního závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

K té denně přijede zhruba 2200 kamionů, které čekají na parkovišti, než jim bude povolen vjezd do závodu. Společnost Škoda Auto je ale současně z důvodu výroby just-in-time odkázána na přesné doručení dodávek. Technologie vyvinutá na bázi AI zde může výrazně přispět k efektivnější a ekologičtější regulaci postupů, ke zlepšení bezpečnosti a snižování nákladů.

Technologie na bázi umělé inteligence provádí kognitivní funkce, které jinak ovládá výhradně člověk. Odpovídající programy tak mohou být v interakci s okolím, mohou vnímat a zvažovat relevantní skutečnosti, řešit problémy nebo dokonce plnit kreativní úkoly.

Jakožto jeden z pilířů Strategie 2025 hraje umělá inteligence pro společnost Škoda Auto klíčovou roli při další digitalizaci. V české automobilce má vedle produktů a procesů své místo také v oblasti služeb, kde technologie, které z ní vycházejí, jsou jedním z faktorů, umožňujících ještě lepší personalizované služby pro zákazníky.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

A počítá to i s lidma co parkují jak retardi?

---

30 tis km elektricky od roku 2018

Kdyby nakreslili na parkovaci mista nejake znaky, ktere lze pomoci kamery spolehlive rozpoznat, pak by to mohlo byt oznacene jako AI. Kolik znaku by kamera precetla, tolik volnych mist by tam bylo. Obsazene misto autem by ten znak zakrylo a bylo by to jednoznacne.

Obrázek uživatele Marek_

Něco podobného už nějakou dobu funguje v podzemních garážích, myslím že v IKEA na ČM, ale i jinde. Každé parkovací místo má na strope žárovku a ta svítí červěně - obsazeno a zeleně - volno. A je to vidět i z příjezdové uličky, není potřeba tam zajet. Jednoduché, levné a účinné, bez kamer a AI :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Na volnych prostranstvich by museli vybudovat nejakou konstrukci, kam by se ty cidla a lampicky namontovali. Ale ve Skodovce chteji mit centralni prehled kam muzou poslat kamion aby mohl pockat nez se dostane na radu. Just in time funguje tak, ze dily jdou z kamionu rovnou na pas. A pekne dle poradi vybavy auta na pase. Modra sedacka musi do auta s modrou vybavou a pozice v kamionu odpovida pozici auta na pasu. Lampicky moc nepomuzou. A u vjezdu do zavodu nasmeruji osobaky na spravne misto aby nebloudili po arealu. AI je uz spravny smer, at se uci.

Obrázek uživatele Marek_

Ano, pro širší využití je to v pořádku.

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele ozana

Bývá tam ultrazvukové čidlo, které měří vzdálenost k překážce (podlaha vs. střecha vozu). Když se postaví člověk přímo pod něj, přepne se na červenou. :)

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,9% všech bitcoinů které kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Obrázek uživatele Marek_

Jo, to je správné. Když tam je člověk, taky tam nemůžete zaparkovat :-)

---

Lexus GS 450h Premium


e-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveNabíječky elektromobilů Circontrol