Škoda Electric zkonstruovala první elektrobus

Daniel Kunz - 18 Listopad 2013

Ve Škodě Electric navázali na úspěšnou spolupráci s polským výrobcem karoserií Solaris. Po dlouhodobém společném úsilí na vývoji trolejbusů byl po sériovém hybridu představen nejnověji i bateriový elektrobus. skoda_perun

Elektrobus Škoda Perun Battery Bus na veletrhu Czechbus 2013
foto: archiv autora

S vozidlem, které obdrželo název Škoda Perun a které se světu poprvé ukázalo v září, jsme se mohli setkat i na veletrhu autobusové dopravy Czechbus 2013. Jedná se o nízkopodlažní dvanáctimetrový elektrobus o celkové kapacitě 82 cestujících, maximální rychlosti 70 km/h a výkonu elektromotoru 160 kW.

Při prohlídce interiéru nás překvapil prostor vyhrazený pro kočárek nebo invalidní vozík umístěný na pravé straně vozidla hned za prostředními dveřmi, což nemusí být z hlediska přístupu ideální.

„Při konstrukci tohoto elektrobusu jsme vycházeli z poznatků, které nám daly zkušenosti se sériovým hybridem, například byla využita technologie odlehčeného šasi. Na přelomu roku náš čeká homologace – ta bude navazovat právě na homologaci hybridního autobusu. Od příštího roku už bychom pak chtěli vozidlo půjčovat dopravcům k testování,“ shrnul průběžný vývoj Jan Vejbor, produktový manažer e-mobility v Škodě Electric.

Vozidlo ujelo při cestě na veletrh z Plzně do Prahy 95 kilometrů. „Pokud jede elektrobus prázdný, jsme schopni s ním schopni ujet až 200 km. Na základě prvních jízd, včetně této, máme informace, že spotřeba prázdného vozu se pohybuje těšně pod 1 kWh na kilometr, což je srovnatelné např. s elektrobusem SOR,“ doplnil základní technické údaje Jan Vejbor. Výrobce udává, že v provozu s cestujícími pak Škoda Perun ujede na jedno nabití cca 120 – 150 km.

Elektrobus je osazen akumulátory o celkové kapacitě 222 kWh a napětí 600 V. Trakční baterie jsou uloženy ve třech boxech - dva se nacházejí v zadní části vozidla v prostoru za třetími dveřmi a jeden v prostoru za řidičem, který bývá v trolejbusech a autobusech postavených na karoserii Solaris obvykle osazen sedačkami, takže i v tomto elektrobusu je zřejmý úbytek prostoru pro cestující ve prospěch prostoru pro baterie.

Dle výpočtů Škody Electric je toto rozložení šetrnější k zadní nápravě, což si vyžádalo nemalé konstrukční úpravy karoserie, ale až praxe teprve ukáže skutečné nápravové tlaky a opotřebení.

Životnost elektrobusu je projektována na 12-15 let, v rámci kterých je plánována i jedna výměna baterií. Garanci nulových emisí pak doplňuje systém rekuperace kinetické energie.

Doba nočního pomalého nabíjení proudem 200 A se pohybuje v řádu několika hodin a přes den lze baterie dobít proudem 370 A již za 50 minut, aniž by to toto „rychlodobíjení“ na ně mělo škodlivý vliv.

„Máme dvě řešení dobíjení. Jedno pro depo, kde je používána mobilní dobíjecí stanice na kolečkách o výkonu 40 kW napájená z třífázové zásuvky. Plodem našeho vlastního vývoje pak je rychlodobíjecí stanice podobná té od firmy ABB používané v systému TOSA. Nabízet však zákazníkům budeme i řešení přímo od ABB,“ prozradil dále Vejbor.

Prorazí si tedy další český elektrobus svou cestu k (nejen) českým dopravcům? Mělo by k tomu dopomoci i to, že Škoda Electric zvažuje pro prolomení počáteční nedůvěry kromě šití každého vozidla na míru zákazníka i finanční výhody.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jste dementi

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to elektrobus pro 80 lidi, ale akumulator ma jen 2,5x vetsi nez osobni auto: TESLA model S... kdyby tam nacpali aspon 350kWh, tak uz by mohli mit dojezd hodne pres 200km, coz musi byt pro elektrobusy plne dostacujici k celodennimu pouzivani treba jen s jednou pulhodinovou zastavkou na castecne dobiti na konecne zastavce... jo a 370Ah pack rozhodne neni mozne dobit za 50 minut proudem 370A (1C) s timto proudem by dobiti na 80% trvalo kolem 1h a na 100% kolem 1,5h.

Obrázek uživatele honYa

Velikost a následně kapacita baterie na palubě je z technického hlediska omezena nápravovými tlaky. Přestože použitá karoserie Solaris je z fabriky odlehčena a přizpůsobena pro využití coby bateriový elektrobus, nejedná se jako v případě TESLA Model S o speciál od první čárky navržený jako e-bus. Takovéto elektrobusy jako koncepty také existují (doporučuji se podívat na Isuzu Kanagawa, byť nutně nenabízí více energie), nicméně ani na letošním bienále BusWorld v Kortrijku nebyly pro prodej ohlášeny. S energií 222 kWh a obsaditelností 83 osob je PERUN na velmi dobrém výkonnostním místě v porovnání s konkurencí. Konkurenční BYD s >300 kWh baterií odveze 10 pasažérů méně, což není nezanedbatelný údaj při výběrových řízeních.

Navíc, řešení denního dojezdu není nutně o nejvyšší kapacitě. Je-li požadavek na ještě vyšší dojezd s nejkratšími dobíjecími přestávkami, je k dispozici verze s LTO bateriemi, která ujede cca 30 km a pak se nabije za 8 minut.

---

honYa


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?