SK Innovation má zajištěno 30 000 tun kobaltu na dalších pět let

Jihokorejský výrobce baterií pro elektroauta SK Innovation si u těžařské společnosti Glencore zajistil 30 000 tun kobaltu do roku 2025.

Těžba kobaltu v Kongu
foto: Amnesty International

Dohoda mezi SK Innovation a Glencore má zajistit dostatek kobaltu pro výrobu baterií až pro tři miliony elektrických aut. Hodnota kontraktu nebyla oznámena.

V současnosti se cena za tunu kobaltu pohybuje kolem $35 000, teoreticky jde tedy o kontrakt asi za miliardu dolarů. Pro zajímavost, ještě v květnu 2018 to bylo $95 000 za tunu.

SK Innovation předpokládá, že trh elektromobily strmě poroste a s ním i poptávka po bateriích. SK Innovation je jedním z hlavních konkurentů společnosti LG Chem.

Kobalt pro SK Innovation se bude těžit v Demokratické republice Kongo. Oba partneři se zavázali, že budou při těžbě zajišťovat etické standardy. Což je právě v Kongu dost velký problém.

Těží se tam ale více než polovina celosvětové produkce kobaltu. Další země se podílejí jen zlomkově – Rusko, Austrálie, Kanada, Kuba, Filipíny a další. Za rok 2016 činila celková světová produkce 116 000 tun.

38 Comments on “SK Innovation má zajištěno 30 000 tun kobaltu na dalších pět let”

  1. Glencore je švýcarská firma co si v Austrálii platila 3
    Glencore je švýcarská firma co si v Austrálii platila 3 roky rozsáhlou kampaň podporující používání uhlí, rozvracení hnutí na ochranu životního prostředí, ovlivňování politiků a rozšiřování sofistikovaných zpráv obhajující uhlí na sociálních sítích. Prostě fosilní parta non plus ultra.

    „On 6 March 2019, it was revealed by The Guardian Australia that Glencore, aided by consulting firm CT Group, had engaged in a large-scale, globally coordinated lobbying campaign to promote coal use „by undermining environmental activists, influencing politicians and spreading sophisticated pro-coal messaging on social media.“[93] The campaign was started in 2017 and ran until 2019, when it was shut down in February, according to Glencore.“

    https://en.wikipedia.org/wiki/Glencore#Lobbying

                1. samozř komin není potřeba, jasný protože každý takový
                  samozř komin není potřeba, jasný protože každý takový automatický kotel už má trubku co se ftákům jako ty strká rovnou doprr ;))

                2. A z jakeho duvodu se mi to tam strka? 🙂 Ja tam nemam zacatek
                  A z jakeho duvodu se mi to tam strka? 🙂 Ja tam nemam zacatek horkovzusneho balonu 🙂

                3. z důvodu tvého předchozího příspěvku, jak je možné
                  z důvodu tvého předchozího příspěvku, jak je možné že to nevíš?

                1. jakej ftip tvl, měls někdy vůbec automatický kotel em.t5
                  jakej ftip tvl, měls někdy vůbec automatický kotel em.t5 za 100 klacků někdy v ruce?? samozřejmě že z komínu de CO2, ale jinak skoro nic, žádný čmoudíky

                2. Ne v ruce jsem ten kotel vzhledem k váze několika metráků
                  Ne v ruce jsem ten kotel vzhledem k váze několika metráků opravdu neměl.Co znamená to „skoro nic“Ty lepší kotle mívají učinnost cca90% za předpokladu perfektního paliva, komínu atd.navíc při roztápění produkují větší emise jako studený spalováky.Na pohádky o kotlích bez emisí jsem už dost starej.

                3. pouštěj si pohádky jaký chceš ale uhelný kotle 5 třídy
                  pouštěj si pohádky jaký chceš ale uhelný kotle 5 třídy topí skvěle nazdar 😉

                4. Můžete napsat jakou mají ůčinnost, kolik produkují oxidu
                  Můžete napsat jakou mají ůčinnost, kolik produkují oxidu uhelnatého a v závislosti na palivu ostatní emise, děkuji za technickou odpověď, kotlům zdar.

                5. nemůžu nazdar 🙂 a na co to potřebuješ? čím budeš letos
                  nemůžu nazdar 🙂 a na co to potřebuješ? čím budeš letos topit? když ne čezkým uhlím tak čím? ruským zemním plynem ?? a když čezkou uhelnou elektrárnou tak budou CO2 nižší??? anebo ruským jaderným temelínem???? mám to čezkým kůrovcovým dřevem dokud je že????? to bude zase CO2jky coo… a až dojde za pár let a těžce ho zdraží tak zavřem uhelky a ty pojedeš na německý větrníky?????? :))

                6. Na uhelnych elektrarnach jsou ruzne filtry. Funguje na nic
                  Na uhelnych elektrarnach jsou ruzne filtry. Funguje na nic odsireni. Jeste jsme nevidel takove filtry na zadnem uhelnem kotli ci dokonce domacim kominu. Navic jakou ma ucinnost Vami propagovany kotel? Pak vezmete ucinnost uhelne elektrarny a vynasobte ji prumernou ucinnosti meho kotle (350 %), snad Vam vyjde to, co vyslo i mne.

                7. Než jsem to sesmolil, tak jste byl rychlejší.
                  Než jsem to sesmolil, tak jste byl rychlejší.

                8. Ale i presto s Vami ne se vsim souhlasim 🙂 Co se tyce JE,
                  Ale i presto s Vami ne se vsim souhlasim 🙂 Co se tyce JE, tak bych dokazal schroupnout jen SMR, pokud by byly ekonomicky unosne (do 30 Eur za MWh). Ale libi s emi myslenka na dlouhodoby pronajem more a vystavet tam VTE, kdyz uz teda nechceme tu elektrinu nakupovat od sousedu, ale od CEZu ci Bakaly, ci kdo by to stavel 🙂 Mne jako zakanzikovi je sumak, jestli nakoupim elektrinu od CEZu nebo od nemecke firmy. Uz bych mel problem s ruskou statni firmou nebo firmou ovladanou oligarchou napojenym na tamni rezim.
                  Osobne jsem pro vyvoj bud lepsich OZE (proc ne i geotermalni elektrarny?) a dlouhodobe akumulace.

                9. Slyšel jste o kalhotách a brodu?A budoucnost uhlí:Podle
                  Slyšel jste o kalhotách a brodu?A budoucnost uhlí:Podle serveru Carbon-Brief poklesla výroba elektřiny z uhlí v EU v první polovině letošního roku o 19 %, v druhé polovině by tempo mělo ještě zrychlit na celkový meziroční pokles o 23 %.

                10. no jistě později se karta obrátí a čezko nebude vyvážet
                  no jistě později se karta obrátí a čezko nebude vyvážet eletriku ale dovážet, eletromobily se utlumí eletrika zdraží 😉 vše podle plánu germána popelnice čezko, nebo snad myslis že eurodotace sou zadarmo??

                11. Pokud máte doma křišťalovou kouli kde vidíte budoucnost,
                  Pokud máte doma křišťalovou kouli kde vidíte budoucnost, tak se jistě vyplní, jako v těch bajkách 42.

                12. Pokud napíšete“automatický kotle vůbec nečudí „tak se
                  Pokud napíšete“automatický kotle vůbec nečudí „tak se vás logicky ptám na ty parametry, ty kotle na rozdíl od velkých energetických zdrojů nemají filtry popílku, odstraňování síry atd.tak že čudí!Osobně jsem pro urychlenou výstavbu dalších jaderných zdrojů, fotovoltaiku na budovy a klidně se podílet na výstavbě větrníků např.Dánsko zvažuje vybudování obřího větrného ostrova s výkonem nejméně 10 GW.

  2. Svedove zverejnili novou studii o ruksaku CO2 pri vyrobe
    Svedove zverejnili novou studii o ruksaku CO2 pri vyrobe baterek. Dle vyrobniho procesu ted pripada 61kg – 106 kg CO2 na 1 kWh kapacity. Oproti puvodni studii pred 2 lety to kleslo na zhruba 50%. Drive 150-200kg. Pripousti ale, ze v netransparentni Cine to muze byt az 146kg. I tak je posun k lepsimu znacny a s vetsi vyrobou se bude dal snizovat. Takze EV se zlepsuje a spalovak porad stejny srackomet. Pri spaleni 1 litru nafty v motoru vznikne 2,65 kg CO2. Takze pri spaleni ca. 25-30 l nafty vznikne stejne CO2 jako pri vyrobe baterky s kapacitou 1kWh. Auto s 50kWh baterkou je oproti naftaku s 5 l/100kmm po 30.000 km srovnany co se ruksaku tyka. Take je treba zohlednit CO2 z elektriny. Z FVE 0, z jaderne 0, z uhli x. Energeticky mix v DE v 2018 byl 0,474 kgCO2/kWh. EV vytvori na 100km o 13 kg mene CO2 nez spalovak. Pro predstavu vznikne 6,5 m3 cisteho CO2 navic. Pri spanleni 1 l paliva vznikne 10m3 vyfukovych plynu. Pri ujeti 100km vznikne 50m3 letalne toxickych plynu.

    1. Čistě hrubě se dá říci že CO2 odpovídá energetickým
      Čistě hrubě se dá říci že CO2 odpovídá energetickým nákladům na výrobu, tj. i finální ceně výrobku.

      A pokud se dá 1kWh baterie už koupit pod 100$. Tak nikdy produkce CO2 nemůže překročit tuto mez. Protože to by potom výrobce vyráběl se ztrátou.

    2. Ten posun je potěšující i pochopitelný. Optimalizací
      Ten posun je potěšující i pochopitelný. Optimalizací výrobního procesu se obvykle, mimo jiné, i snižuje objem vstupů a tedy ubývá odpadu na výstupu. Nicméně při srovnání s fosily je třeba připomínat, že nejde jen o produkci člověku neškodného CO2, ale i o množství jedů z pálení ropných paliv. I kdyby 100% elektřiny pro BEV bylo z uhlí, účinnost čištění spalin u stacionárního zdroje a motoru v autě je prostě nesrovnatelná.

      1. Přesně tak. A navíc elektrárna většinou nestojí
        Přesně tak. A navíc elektrárna většinou nestojí uprostřed města a nepouští to lidem přímo pod nos.

        Dneska jsem četl článek, že policajti vzali ten mobilní měřák na emise a téměř 1/4 aut na které se zaměřili měla problém.

Napsat komentář