Síť krajských nabíječek Moravskoslezského kraje se v roce 2019 zase rozrostla

redakce - 26 Únor 2020

Projekt Moravskoslezského kraje z roku 2017, tzv. „chytrý region“, se dále rozrůstá. Vítězové soutěže o nejlepší chytrá řešení uvedli v roce 2018 v život sedm chytrých řešení, které občanům kraje šetří čas a peníze. Mapa Krajských nabíječek Moravskoslezského kraje

Mapa Krajských nabíječek Moravskoslezského kraje
foto: krajskenabijecky.cz

autor: Radovan Burkovič, aktivní propagátor elektromobility ASEP

Byly mezi nimi i nabíječky pro elektromobily. Jako bonus je po celý rok 2018 mohli využívat majitelé elektromobilů a elektrokol zcela zdarma. Vybudování krajské sítě 11 nabíjecích stanic pro elektromobily vzbudilo tehdy velké vášně mezi elektromobilisty. Jak o tom svědčí ostrá a dlouhá diskuse pod článkem z ledna 2018.

Zatímco je potěšila 1 rychlonabíjecí stanice 50 kW v Karviné, která doplnila tamní letitou pomalou 22 kW od ČEZu,tak 10 pomalých, rozmístěných napříč krajem, je vyloženě zklamalo.

Jednak umístěním, většinou v neatraktivních místech bez jakéhokoliv zázemí, za druhé neoznačením parkovacích míst před nimi a blokováním spalovacími vozy a za třetí tím hlavním – wallboxem Siemens s nabíjecím kabelem s koncovkou Mennekes.

Většina vozidel v kraji totiž byla (a dnes ještě je) japonské provenience s konektory Yazaki a CHAdeMO. Nebo evropské s konektorem Mennekes, ale se zoufale pomalou palubní nabíječkou auta 3,6 kW, sem tam 7,2 kW.

Takže z nabízeného příkonu 22 kW využily v lepším případě třetinu, v horším jen sedminu. Což znamenalo nabíjení v řádech hodin stejně, jako z běžné domácí zásuvky. Jejíž instalace na fasádě či na plotě krajem vlastněných nemovitostí by stála pár stokorun, ne pár desítek tisíc korun.

To paradoxně donutilo elektromobilisty investovat další soukromé peníze v řádech tisícikorun do kabelových redukcí. Ale jen na stávající vozidla, protože mezitím japonský Nissan i korejské duo Hyundai-Kia nahradily zásuvky pomalého nabíjení Yazaki ve svých elektromobilech evropským standardem Mennekes. S ohledem na budoucnost tedy volba dobrá.

Kraj na kritiku reagoval tím, že opravdu primárně nešlo o nabíječky a technikálie jako takové, ale o vypsanou výzvu a záleželo na každém, s čím přispěje. A tento projekt bral kraj jako podporu čisté dopravy.

Aby v prakticky každém městě kraje bylo k dispozici alespoň jedno veřejné nabíjecí místo a elektromobilista měl pokrytý celý kraj. Od velkých měst až po okrajové části v horách. Pokrytí bylo hlavní myšlenkou vítězného projektu.

Ano, na zmíněný příkon 22 kW, prakticky vždy šlo o vyvedení zásuvky 400V 32A (červený pětikolík) ven do veřejného prostoru, by se dala pověsit i rychlonabíjecí stanice CCS/CHAdeMO výkonu 20 kW, ale ta byla několikanásobně dražší a žadatelé ji v projektu neuvedli. Hodnotitelé vycházeli jen z podaných řešení a nehodnotili technické provedení.

V rámci pokračování kraj navázal na původní myšlenku vítězného projektu o pokrytí. Už bez své finanční účasti poskytl jen objekty ve správě kraje k montáži nabíječek.

Už bez své přímé finanční účasti, poskytl jen objekty ve správě kraje k montáži. Což na druhé straně přineslo nabíjecí místa i do oblastí, kde komerčně ještě asi dlouho nebudou. Budování sítě nabíjecích stanic bylo přenecháno komerční sféře s financováním ze soukromých, vládních a evropských peněz.

K lednu 2020 tak elektromobilisté naleznou v Moravskoslezském kraji k původním jedenácti dalších 20 nabíjecích míst. Tentokráte s nabíjecími stanicemi Kebo a pořízených a spravovaných firmou Elektro projekce s přispěním dotace Ministerstva dopravy na budování nabíjecích sítí mimo ty páteřní.

Od Města Albrechtice či Rýmařova v Jesenících, až po lyžařské středisko Bílá v Beskydech nebo město Jablunkov. Nově instalované jsou nyní zdarma, nabíječky z roku 2018 pak placené obvykle 5,- Kč/1 kWh přes systém evmapa.cz. V roce 2020 by měla přibýt ještě necelá desítka dalších. Kéž by se i ostatní kraje inspirovaly dobrou praxí v tom Moravskoslezském a elektromobilista měl jistotu veřejné zásuvky prakticky všude.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele PetrVins

Snažím se u nás v obvodě Ústí nad Labem Střekov vybudovat pomalé, veřejné zásuvky případně nabíječky, u panelových domů, pro noční nabíjení a chtěl bych k placení využít systém evmapa.cz ideálně propojený s kartou našich městských služeb případně jen přes mobil. Bohužel se mi nedaří s evmapou spojit a domluvit se. Na webu mají jen email info@evmapa.cz, nikdo neodpovídá, telefon nikdo nezvedá :-( Nemáte někdo přímý kontakt? Pošlete mi prosím na mejl starosta@strekov.cz. Díky

---

Nissan Leaf 40kWh (najeto 60tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody

zkuste tinka@evmapa.cz
Dřív komunikovali celkem normálně, ale od cca poloviny ledna se mi taky nedaří ani emailovat, ani se tam nedovolám.... Snad budete mít víc štěstí.

---

cca 240tis km na elektřinu - www.qauto.cz

Správný přístup - nepřed kde, potom co :)

---

Největší omyl je přísloví moudřejší ustoupí.. pokud bude moudřejší ustupovat, osel získá širší pole působnosti a prosadí osloviny.
Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu ...

1 ***
Držím aspoň 4pěsti ať se zadaří

Obrázek uživatele Michelin

Odeslano.
Drzim palce aby to vyslo. Byl by jste nejspise prvni komu by se podarilo zpristupnit lidem ze sidliste elektromobilitu.
+1

---

Více než 170tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

chválím za výběr Menekes/Type2 ... zřejmě koukali do budoucnosti ... po Chademo/Yazaki za pár let nestěkne ani pes

---

BMW i3 60Ah - 37.000 eKM
sekačka Powerworks 60V 2Ah
pila Powerworks 60V 4Ah

Ano, proč ne. Ale měli tam dát mennekes zásuvky a né šlauchy, tak jak to má např. ČEZ. Případně to doplnit normální zásuvkou 230V.


Nabíječky elektromobilů Circontrol10% sleva na produkty EVmotion