Seat a Philips vybaví závod Martorell šetrným osvětlením

Seat navázal partnerství se společností Philips Lighting v rámci projektu šetrého osvětlení závodu Martorell. Instalováno bude 1200 venkovních osvětlovacích těles.

Servis nového osvětlení usnadňuje ovládání každého osvětlovacího tělesa po internetu s přesným určením polohy.
foto: Seat

Seat a Philips uzavřely smlouvu o výměně veškerých venkovních osvětlovacích těles v areálu závodu Martorell za chytré osvětlení LED, které je hospodárnější a trvale udržitelnější.

Společnost Seat díky tomu sníží spotřebu energie o 80 %, resp. více než 900 MWh za rok. Tento krok je v souladu s ekologickou strategií Ecomotive Factory společnosti Seat, jejímž cílem je efektivní, trvale udržitelný a ekologický výrobní závod.

Projekt zahrnuje výměnu dosavadních osvětlovacích těles podél komunikací a parkovišť v areálu závodu za skupinová svítidla , která spotřebují přibližně o 80 % méně elektrické energie než konvenční žárovky a mají životnost cca 45 000 hodin, což je pětkrát více než u konvenčních žárovek.

V rámci projektu bude více než 1200 osvětlovacích těles nahrazeno ekologičtějším a hospodárnějším systémem. Pokud by byla všechna svítidla postavena podél silnice v přímém směru, poskytla by trvale udržitelné osvětlení trase o délce 30 km, což je téměř trojnásobek délky slavného barcelonského bulváru Avenida Diagonal.

Joan Carles Casas, vedoucí strategického projektu ECOMOTIVE FACTORY, k tomu říká: „Cílem značky Seat je dosáhnout 25% snížení spotřeby surovin a energie na vyrobené vozidlo do roku 2018. To zahrnuje snížení hlavních ukazatelů, jako jsou hodnoty spotřeby energie, emisí CO2, množství odpadu, spotřeby vody a emisí těkavých látek.“

Řízení venkovního osvětlení na dálku

Tento projekt navíc umožňuje údržbářským týmům společnosti Seat řídit jednotlivá svítidla podle aktuálních potřeb po internetu a v reálném čase. Správa svítidel zahrnuje také systém pro určování jejich přesné polohy.

Seat má naprostou kontrolu nad celým systémem osvětlení prostřednictvím softwarové platformy pro venkovní osvětlení Philips CityTouch, která umožňuje přímý přenos informací z každého osvětlovacího tělesa, usnadňuje údržbu a odhaluje potenciál pro další optimalizaci řízení výdajů za energie.

Strategie Ecomotive Factory

Seat v současnosti posuzuje možnosti výměny vnitřního osvětlení ve výrobních a logistických provozech i kancelářských zónách za úspornější techniku. Včetně tohoto opatření, s jehož realizací počítá Seat v nadcházejících letech, bude výrobní komplex Martorell disponovat kompletním ekologickým systémem osvětlení.

Seat v uplynulých letech výrazně zvýšil počet projektů v oblasti trvalé udržitelnosti a jeho úsilí nyní zahrnuje všechny aktivity společnosti, včetně výzkumu a vývoje, výroby, logistiky a prodeje. Společnost získala v roce 2015 ocenění Lean & Green Management Award pro nejefektivnější výrobní závod v evropském automobilovém průmyslu.

tisková zpráva

8 Comments on “Seat a Philips vybaví závod Martorell šetrným osvětlením”

  1. Jako začátek je to určitě dobré a správná cesta. Jen by
    Jako začátek je to určitě dobré a správná cesta. Jen by bylo třeba úspornější osvětlení nějakým způsobem nařídit a regulovat, aby taková továrna nebyla jen kapkou v moři. Stejně tak u vánočního osvětlení, veřejného osvětlení, ale třeba i osvětlení rodinných domů, kde spousta lidí ještě pořád nesmyslně svítí klasickými žárovkami, které jsou zbyteční žrouti el. energie.

  2. Řízení světel každého
    Řízení světel každého jednoho na dálku po internetu je myslím trochu dvojsečné, jednak lze systém nabořit a jednak samotný chod systému a přenos povelů způsobuje růst spotřeby energie, ovšem jestli tento bude větší, nebo menší než úspora je otázka.

    LED jsou sice super, ale myslím že se nevyužívá ta technologie úplně jak by mohla, v podstatě se omezuje jen na pár studených barev, tedy ty pro venkovní použití. Přitom víme že modrá složka je problém pro živočichy. Neměl by být problém namíchat takovou směs přechodů a luminoforů aby to imitovalo například sodík, rtuťovky, žárovky, oheň atd.

    Samozřejmě u závodních drah nevadí ani ta studenost, možná je i lepší, ale pro použití v městském osvětlení bych jako lepší verzi viděl použití LED se spektrem imitující žárovky a případně (ještě lépe) plynové světlo, zejména v historických částech.

    1. Dovedu si představit
      Dovedu si představit veřejné osvětlení, které je standardně zhasnuté a jejich mikroprocesory si předávají jednotlivé chodce a osvětlují jenom konkrétní prostor kolem nich. To by myslím bylo třeba pro osvětlení některých vesnic naprosto ideální. I když nákladově by to bylo poměrně dražší. Světelný smog by to však vyřešilo poměrně do značné míry.

      1. Ano to je jedna možnost a
        Ano to je jedna možnost a ani to nemusí být tak složité, stačí něco na způsob fotobuňky na každé lampě.

        Spíš bych to ale udělal jinak, ale to se musí změnit norma, za běžných okolností bych přisvěcoval jen na takovou úroveň aby se dorovnala úroveň měsíčního světla. Pro většinu pohybu po rovných plochách jako chodníky je to dostatečná úroveň (subjektivně).

        Problém myslím je že se normy dělaly relativně dávno a pochybuji že v té době byly takové poznatky o fyziologii lidského oka.

        Když se podíváte někdy do starých dokumentů, tak zjistíte že v době drahé elektřiny a jejich počátků se velkým světlem (obloukovkami) svítilo třeba jen do desíti, pak ráno před rozedněním a mezi tím se svítilo žárovkami. Něco takového by šlo i dnes, kdyby to ovšem dovolovaly normy.

Napsat komentář