Scania představuje novou generaci městských a příměstských elektrobusů

redakce - 25 Říjen 2019

Společnost Scania představuje novou generaci svých autobusů pro městskou a příměstskou dopravu.elektrobus elektrický autobus Scania

S ohledem na úspěch flexibilní údržby Scania nabízené pro nákladní vozidla od roku 2016 nabízí nyní Scania stejnou službu i pro autobusy nové generace. Základem pro tuto službu jsou připojená vozidla, monitorovaná prostřednictvím Scania Fleet Management, a servis vozidel prováděný v některém z 1 200 zapojených servisů Scania.
foto: Scania

Začínáme elektrickým autobusem Scania Citywide na baterie a řada bude zahrnovat autobusy pro všechny varianty paliv, a bude tak představovat nejobsáhlejší nabídku na alternativní paliva na trhu.

„Nová řada Scania Citywide se vyznačuje nízkou spotřebou paliva, vyšší kapacitou cestujících, lepšími jízdními vlastnosti a výrazně vylepšeným pohodlím pro cestující i řidiče,“ říká Anna Carmo e Silva, vedoucí divize autobusů a autokarů Scania.

„Naším cílem bylo navrhnout autobus, který bude mít více prostoru, světla a čistoty. Chceme--li zvrátit globální oteplování, je zásadní, aby autobusy poskytovaly veškeré pohodlí nezbytné k přesvědčení více lidí, aby přešli na veřejnou dopravu.“

12metrový autobus Scania Citywide BEV se dodává s výkonným 300kW elektro motorem. Díky systému chlazení motoru olejovou mlhou Scania neexistují žádná omezení točivého momentu v hornatém nebo horkém prostředí.

I na osmistupňovém stoupání si autobus udrží rychlost 30 kilometrů v hodině. Tento systém chlazení také nezasahuje do funkce klimatizační jednotky, protože oba tyto systémy fungují plně souběžně.

Baterie byly rozděleny – čtyři jsou na střeše a čtyřmi v zadním převisu, aby bylo dosaženo nižšího těžiště, což umožňuje lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost autobusu. Toto rozložení hmotnosti umožňuje, aby v autobuse jelo až 95 cestujících.

Model Scania Citywide BEV představený na výstavě Busworld je připraven na možnost rychlého nabíjení prostřednictvím spouštěcího pantografu. S menším počtem baterií je hmotnost tohoto autobusu stejná jako v případě tradičních naftových a plynových autobusů s podobnou kapacitou cestujících.

Kromě možnosti nabíjení přes 300kW stejnosměrný pantograf namontovaný na střeše je autobus vybaven pro nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem v depu.

„S dojezdem 80–150 kilometrů je model Scania Citywide vhodný pro velkou většinu městských tras. Každý dopravní systém musí být samozřejmě optimalizován podle svých vlastních podmínek, ale naše analýzy jasně ukazují, že nabíjení v průběhu celého dne ve většině případů poskytuje nejlepší celkovou ekonomiku provozu,“ říká Carmo e Silva.

Všechny hlavní komponenty, jako jsou baterie a hnací ústrojí, byly navrženy a zkonstruovány ve společnosti Scania, což je zárukou naprosté optimalizace vozidla. Scania proto může převzít plnou odpovědnost za vozidlo se službami a odbornými znalostmi ve své celosvětové síti a zajistit tak maximální dostupnost.

Tento autobus rozšiřuje řadu nových autobusů Scania Citywide o lepší kapacitu cestujících, pohodlí a jízdní vlastnosti. Tato řada se vyznačuje zcela novým lehčím stylem interiéru s většími bočními okny a vyšší výškou stropu.

Elektrický autobus Scania Citywide BEV

Elektrický autobus Scania Citywide BEV
foto: Scania

Nové autobusy Scania Citywide se vyznačují zcela novým stylem interiéru se světlými barvami na střešních a bočních panelech. Boční okna jsou větší a mají vyšší stropní linii, což přináší více přirozeného světla do autobusu.

Strop má zvýšenou výšku a boční stropní panely mají plochý tvar, což zlepšuje jak osvětlení, tak vnímání prostoru pro cestující. Širší ulička a nepřímé stropní osvětlení v celém autobusu ještě více přispívají k pocitu prostornosti a pohodlí.

Cestující i řidič také určitě ocení lepší proudění vzduchu. Lepší uspořádání prostoru v autobusu usnadňuje tok cestujících a zkracuje tak dobu stání na autobusových zastávkách.

Nízkopodlažní varianta bude mít vzadu jedno okno navíc v porovnání s aktuálními modely Citywide. Je to díky změně umístění motoru. Kromě toho se zákazníci mohou rozhodnout pro další spodní boční okna mezi přední a zadní nápravou, která do prostoru pro cestující přinesou ještě více světla.

Další funkcí zvyšující pohodlí je individuální odpružení vpředu, které přispívá k plynulejší jízdě. V rámci pomoci provozovateli při zachování nanejvýš důležité čistoty byl autobus navržen s minimálními mezerami a hranami, což zjednodušuje jeho každodenní údržbu.

Ergonomie prostoru pro řidiče se výrazně zlepšila díky lepšímu umístění pedálů, většímu prostoru pro nohy, možnosti nastavení výšky řidiče, plynulému nastavení sedadla ve všech úhlech, lepšímu výhledu a lepší dosažitelnosti ovládacích prvků.

Téměř všechna tlačítka na přístrojové desce jsou připojena ke CAN, jejich funkci lze tedy snadno přizpůsobit pro různé místní aplikace. Celý autobus Scania Citywide byl navržen se společným elektrickým systémem, což usnadňuje monitorování jeho stavu i opravy.

V rámci nové řady městských a příměstských autobusů je systém Scania Zone k dispozici na všech typech hnacích ústrojích. Pomáhá řidičům, aby se přizpůsobili stále častějším městským předpisům vydávaným s cílem omezit znečištění a zvýšit bezpečnost.

„Plně si uvědomujeme, že zákazníci musí brát do úvahy celý systém, aby dosáhli nejlepší celkové ekonomiky provozu,“ říká Carmo e Silva. „To samozřejmě zahrnuje faktory, jako je spotřeba paliva, doba provozuschopnosti, výkon, přitažlivost pro cestující a kapacita. Při navrhování nového autobusu Scania Citywide jsme se důsledně zabývali všemi těmito aspekty a jsme přesvědčeni, že nyní nabízíme vysoce konkurenceschopný městský a příměstský autobus pro dopravu dneška i zítřka.“

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Nějak nechápu, proč každý nový MHD bus není elektrobus.

Bus se 400 kWh baterií ujede ve městě 200 km.

Pokud vím, MHD busy jezdí 300, max 400 km denně.

To znamená, že by ho stačilo dobít jednou během dne (pravděpodobně zbytečně velká baterie). Po vzoru Tesly by na to stačilo 20 minut.

Reálná spotřeba městských busů je kolem 50 l/100 km.

VW se chvástá, jak má baterie za 100 usd/kWh, takže 400 kwh za 921 000.

Jenže, jestliže MHD diesel bus najede denně 400 km, zaplatí ročně za naftu 2 336 000. (zatímco za elektřinu zhruba pětinu)

Elektrobus bude mít navíc levnější údržbu a vyšší spolehlivost.

Ta baterie vydrží minimálně 4 roky (3000 cyklů), spíš dvakrát déle, viz graf Tesla degradace. Nové Tesly mají mít million miles baterii, takže 12 let.

Nevidim důvod, proč by ještě MHD kupovalo diesel busy. Spíš by se jich měli co nejdřív zbavit.

Ta baterka může stát i 5x víc a furt se to vyplatí..

EDIT: Moje propočty s million miles baterií nejsou úplně správné, neboť životnost baterie se určuje cykly, článek samozřejmě neví, kolik na něj autobus ujel kilometrů.

Nicméně dojezd takového autobusu a tesly se liší zhruba dvojnásobně, takže million miles baterie znamená 1/2 million miles busu.

A baterka by měla dát těch 3000 neúplných cyklů (4 roky), spíš víc.

Pokud by části trasy byli vhodně zatrolejované, tak by to třeba stačilo a autobus by vydržel jezdit třeba nonstop.

Nabíjení na zastávkách (tak jak je na obrázku) nevidím jako reálné. Občase se sejde více autobusů, nebo si tam někdo zaparkuje, takže autobus musí zastavit tročku jinde, atd...

Troleje by byly fajn.

400 kWh baterka by umožnovala zastavit jen jednou za den, klidně i na 20 min, bude-li k dispozici 1MW nabíječka. A přes noc to dobít v depu.

Děkuju za krásnou ukázku technické neznalosti jen pro zajímavost - laický výpočet na úrovni ZŠ 9. třídy:
Napětí elektrobusu je řekněme někde kolem 650V - dobíjel by jste proudem cca 1 500A (P=UI)- baterka elektrobusu má vnitřní odopr někde kolem 0,6 ohmů, takže ztráty jsou cca 1,3 MW (Pztr=RII) - jak to vychladíte? Zároveň při takovém nabíjení profrčíte 450 kWh (Vychladit=PZTR/0,3 -20 minut) do luftu.... pardon, ale to je ekologismus non plus ultra a radši o elektrobusech nespekulujte, nebo se o nich něco naučte

Vážený pane, jde o technické řešení, které je nejen řešitelné, ale už i vyřešené. Ztráty při tak rychlém nabíjení budou samozřejně vyšší, ale to nic nemění na tom, že tvrdit, že to nejde je asi tak na stejné úrovni, jako tvrzení, že Američani nebyli na Měsíci. Prostě, už se to stalo.

---

hariprasad

Nabíječky 450 kW pro autobusy normálně existují, Tesla bude mít pro truck 1MW nabíječku.

650 V jste zvolil proč? Vyšší napětí nelze? Kdyby to nemělo jít kvůli trakci, proč by nešly baterie nabíjet jako víc modulů v sérii a trakce by šla paralelně? Popř. použít step down měnič.

Jak potom vysvětlujete Tesla semi-truck, je to hoax?

uff.. baterie s vnitřním odporem 0,6 ohmu :-(

Samotný článek z baterie Tesla Model 3 má DCIR dle IEC cca 25 mOhm. V LR baterii TM3 jich je pak zapojeno 46 paralelně.

V té konfiguraci budete mít ca 0,1 ohmu - když se dají pasy, tak trochu víc, ale to je fuk - tedy 225 kW a promrháte 67 kWh - pořád nesmysl...

Pro srovnání nám vypočtěte, kolik kWh se při stejném nájezdu km vytopí do luftu na chladiči u dieslového autobusu, ať máme co porovnávat. Protože i kdyby byly u EV ztráty 10% na měniči a dalších 10% na baterii, tak to nikdy nebude 70-80% jako u spalováku a můžete se stavět třeba na hlavu.

Tohle není potřeba počítat, stačí to jenom změřit, celkové ztráty při nabíjení v Soulu 28kWh jsou zhruba 10%. Podobně jsou na tom i ostatní auta s větší baterií.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Možná proto je lepší dostudovat víc než základní školu :-D, což Vám doporučuji.....

Obrázek uživatele Kuk

Scania = VW
VW ujel vlak v EV díky Tesle, ujel jim i v autobusech díky BYDu?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

Chápu elektrobusy s malým dojezdem při vhodně nastaveném ekosystému MHD, kdy navazují na konečné nebo dopravní uzly metra, tramvají a trolejbusů. Tam je samozřejmě dostatek příkonu a existující elektrická infrastruktura. Takže lze nabíjet průběžně v době stání na konečné, pojezdem pod trolejí po určitý úsek atp. V Ostravě se zkouší rychlonabíjení na konečné Svinov mosty dolní zastávka. Pantograf je v šibenici nad vozovkou, elektrobus Ekova electric najede pod něj a pantograf se spustí a nabije vozidlo. https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/ostravou-jezdi-elektrobus-s-ultrarychlym-dobijenim Ovšem jak to s nimi bude dále, to je otázka https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/elektrobus-vyroba-ekova-electric-ostrava.A180511_400786_ostrava-zpravy_woj . Pokud se maďarský závod BYD začne účastnit veřejných zakázek, je s většinou evropských rádoby výrobců elektrobusů amen.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon