Japonsko má víc dobíječek než benzinekSVĚT
Japonsko má víc dobíječek než benzinek
Rozhovor o budoucnosti železniceŽELEZNICE
Rozhovor o budoucnosti železnice
Elektromobil Kia Soul EVTEST
Elektromobil Kia Soul EV
Elektrické auto pro rodinu - Model SAUTO
Elektrické auto pro rodinu - Model S

První elektrický solární bagr na světě mají Švýcaři

Jan Horčík - 25 Listopad 2015

Na ženevském veletrhu Palexpo byla nedávno vyhlášena cena Solarpreis 2015. Vyhrála ji firma Affentranger Bau AG se svým elektrickým bagrem Suncar.Švýcarský elektrický bagr Suncar

Švýcarský elektrický bagr Suncar
foto: Affentranger Bau AG

Elektrický bagr Suncar je dílem stavebního podnikatele Markuse Affentrangera a jeho firmy Affentranger Bau AG. Na vývoji stroje spolupracovala s výrobcem stavební techniky Huppenkothen a také technickou vysokou školou ETH v Zürichu.

Jde o světově první elektrický šestnáctitunový bagr. Nabízí výkon 75 kW nominálně (max. až 167 kW). Za rok spotřebuje místo 150 000 kWh jako běžný dieselový bagr spíše něco kolem 30 000 kWh.

Švýcarský elektrický bagr Suncar

foto: Affentranger Bau AG

A tuto energii do bagru Markus nabíjí ze své střešní solární elektrárny. Baterie elektrobagru má kapacitu 190 kWh a stroj díky ní vydrží pracovat až devět hodin.

Zatímco běžný dieselový bagr za osmihodinový pracovní den spotřebuje 80 litrů nafty, tento elektrobagr spotřebuje 240 kWh. Nabíjení probíhá během obědové přestávky.

Švýcarský elektrický bagr Suncar

foto: Affentranger Bau AG

Základem pro elektrickou přestavbu byl bagr Takeuchi TB1140. Z něho byly vymontovány dieselový motor, nádrž a výfukový systém. Na jejich místo byl dosazen elektromotor a baterie.

Za rok ušetří elektrický bagr svému majiteli 21 000 CHF na pohonných hmotách (525 000 Kč). A samozřejmě desítky tun emisí. Proti dieselovému motoru má elektromotor 96% účinnost. Životnost baterie do poklesu na 80 % kapacity je 10 let.

Affentranger Bau AG
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevim nevim proc nezapojit ten bagr rovnou na stavenisti do zasuvky? Je to tisickrat levnejsi nez baterie, je snadna udrzba oproti reseni s dieselovym motorem a ciste je to alespon ve smyslu ze to necadi okolo staveniste.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo, a co dodržování nějakých bezpečnostních předpisů na stavbě a v blízkosti takového stroje. A co by se asi dělo při poruše bagru (izolační pevnosti) a při narušení inženýrských sítí, uložených v zemi. Ty by bylo výbuchů plynu a vyhořelých energetických zařízení a informačních sítí. A těch možných mrtvých.
To bych chtěl vidět, kdo by takové nasazení stroje na stavbě schválil a zodpovídal za jeho provoz - určitě by to skončilo u soudu jako trestný čin veřejného ohrožení.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co takove svarecky, michacky na beton, etc? Vzdyt ta elektrika tam stejne je k dispozici. Stacilo by ten kabl nabarvit necim jasnym aby pres to hned kazdy nejezdil tatrovkou :-)

Obrázek uživatele EKOLO

Bagr není dílem pana Affentrangera, ale studentů ETH, které vedl pan Dyntar. Pokud by Vás to zajímalo více ,tak přes rok staré video je zde. http://www.srf.ch/player/tv/schweiz-aktuell/video/solarbagger?id=682546ac-2856-4621-a75b-5e6c1304b55e
S panem Dyntarem jsem v úzkém kontaktu a tak pokud někdo bude mít zájem tak know-how máme a přestavíme bagr jistě levněji.

---

Jaromír Vegr - EKOLO elektromobily

Obrázek uživatele Radovan

Elektřina v pracovních strojích by byla pořádná pomoc. Ten randál a smrad, to je obvykle hrůza.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 33 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je nesmysl, že by se takový bagr mohl nabít 240 kWh během obědové přestávky. Pokud ta přestávka trvá hodinu, tak by na to potřeboval příkon 240 kW. Potřebná plocha slunečních panelů by byla řádově tisíce metrů čtverečních.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Baterie má kapacitu 190 kWh ... spotřeba za hodinu 240 kWh ... bagr se dobíjí přes oběd... z toho mi vychází, přestávka na oběd je každý 45 minut... jako ve škole... s tím rozdílem, že tam trvá 10 minut... za tu dobu se baterie asi nenabijou :(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pred tukanim do klavesnice se doporucuje cist a pak myslet. V clanku stoji ... za osmihodinovy pracovni den ... spotrebuje 240kWh. Uz podle vykonu motoru neni mozne spotrebovat 240kWh behem jedne hodiny. Mozna neznate jednotky vykonu, energie atd. Tak priste nekydejte takove hlouposti.

Obrázek uživatele Jan Horčík

240 kWh není spotřeba za hodinu, ale za pracovní den (8 h). To znamená, že za 45 minut se nabije dostatek energie pro zbytek další pracovní doby.

---

šéfredaktor magazínů Hybrid.cz a Ekologické bydlení

Jenom mě zajímá, jak si s tímhle fešáci budou vylepšovat bagrohodiny... diesel normálně ráno načutne, nechát to hodinku na stavbě smrdět a dělat randál, dá si sváču, párkrát kopne a de se na oběd a 4 motohodiny v kapse.

Elektrobagr.. bez smradu a ten klídeček. Já ho chci taky!

---

Shell go to hell. TESLA RULEZ

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podobny problem byl s autobusy na CNG. Soferi protestovali kvuli nejakym hloupostem. Doopravdy to bylo tak, ze uz si zadnou "vysetrenou" naftu nevzali domu.

No jo. Změna má vždy své odpůrce a ti nemusí být hned na první pohled zřejmí. :) českým bagristům je třeba připravit speciální zásuvku na dobíjení vlastního EV přímo z bagru. :) Pak změna projde natošup.

---

Shell go to hell. TESLA RULEZ

Obrázek uživatele Jan Horčík

Ve Švýcarsku to nejspíš mají trochu jinak :).

---

šéfredaktor magazínů Hybrid.cz a Ekologické bydlení

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to je bomba!!!!! Nikoli vlastní solární pracovní vozidlo, ale to kdo se na vývoji, výrobě a realizaci podílel. V ČR se v SPŠ spokojíme s obmněnou Fabie a vydáváme to za úspěch století. Švýcaři kromě bankovnictví dokáží nejen solární bagr ale i Solar Impulse II !!!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zatím stále Solar Impulse stojí po své 8.rekordní etapě (8924km) Nagoya - Hawaii od 3.7.2015 na Hawaii.
Tento měsíc by měl startovat na druhou polovinu cesty kolem světa s cílovou stanicí Abu Dhabi. Tak snad již má nové baterie osazeny a do dvou let tak ten náš svět obletí.

Obrázek uživatele PaRi

Pěkné. Ale pozor! Je na něj třeba viditelně umístit piktogram (navrhuji kanystr přeškrtnutý zlámaným vrtákem), aby jej mladíci nerozvrtali při hledání 'ropného ložiska'.

Obrázek uživatele ozana

Stačí nápis Bagruju na proud!

---

Jezdím na proud, najeto prvních 34 tisíc km.

a po šichtě napojit baterii na kastli – ať si prašivci užijou :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jo, tak tohle dáva smysl

Konec smradu při bagrování, super počin, jen tak dál pánové!

---

Shell go to hell. TESLA RULEZ

Taky velké plus

Přidávám se.

Ale zajímala by mne cena přestavby s návazností na návratnost investice.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano sany, ale někdo musí být prvním. A tak se mezi ty první zařadili vzdělaní a ekologicky myslící Švýcaři. Jistě v elektromobilitě také není pouze E. Musk a Tesla, ale i běžné majetné automobilky, které si uvědomují, že zaváháním firma zaostane. Je pravdou, že podobná firma jako je Tesla snad ani neexistuje. A to samé se dá aplikovat i na plyn a vodík. E. Musk je tedy jediným čistým průkopníkem, doby kdy svět bude muset se obejít bez ropných produktů, včetně plynu.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články