Proč moderní vozy potřebují 48V palubní síť

Možná to tak na první pohled nevypadá, ale 48V palubní síť v autech je jednou z nejchytřejších inovací, která se v posledních letech objevila. Umožní krátkodobý provoz vozu na čistě elektrický pohon a může pohánět i ostatní příslušenství na palubě vozidla.

Nový 30kW vodou chlazený elektromotor pro 48V palubní systém
foto: Continental

Jedná se o relativně levně řešení, které je možné snadno nasadit do současné architektury vozu. Kromě toho, že poskytne hybridní pohon vozidla, dokáže dodávat energii různým spotřebičům na palubě vozu, které dříve získávaly energii vytvořenou spalováním paliva. Vzhledem k požadavkům zákazníků na vysoký komfort a bezpečnost a zákonodárců na nízké emise, rostou nároky na elektrickou energii stále více.

Jak se vůbec inženýři dopracovali k číslu 48? Odpověď je jednoduchá. Stejnosměrné napětí 48V je stále klasifikováno jako bezpečné. Pokud by napětí dále rostlo nad hranici 60V, vyžadoval by elektrický systém vozidla výrazné změny, které by se promítly v ceně vozidla.

Komponenty 48V systému u vozu Volkswagen Golf

Komponenty 48V systému u vozu Volkswagen Golf
foto: Continental

Vyšší napětí vyžaduje různé bezpečnostní systémy, regulátory výkonu a především jinou kabeláž. Motivací pro zvýšení palubního napětí byly rostoucí nároky na pohon vedlejších agregátů. Zvýšením napětí z 12 na 48 voltů můžeme při zachování stejného proudu přenést teoreticky až 4x více energie při zachování totožné kabeláže. Vedle 48V palubní sítě však stále zůstává i klasická 12V síť.

Použití nové 48V palubní sítě se stále rozšiřuje vzhledem k rostoucí spotřebě elektrické energie na palubě vozidla. 48V systém obstará práci, která byla dříve úkolem spalovacího motoru.

Dokáže tedy pohánět elektrická vodní čerpadla, kompresor klimatizace, olejové čerpadlo, posilovač řízení, posilovač brzd apod. A to všechno i při vypnutém spalovacím agregátu. Může také pomáhat při roztáčení turbodmychadla a zlepšit reakci motoru na plynový pedál.

U některých vozů je 48V systém nutný pro funkci aktivního podvozku či aktivních stabilizátorů. Všechny tyto komponenty pak nejsou závislé na otáčkách spalovacího motoru a mohou pracovat daleko efektivněji, což má za následek snížení spotřeby paliva.

Nový elektrický systém také umožňuje ukládat kinetickou energii při brzdění do akumulátoru. Dosud se maximální výkon motor-generátoru pohyboval okolo 12 kW. Takový výkon umožňuje spíše krátkodobé zvýšení výkonu či rekuperaci při brždění, nikoliv čistě elektrický pohon.

Schéma 48V palubní sítě

Schéma 48V palubní sítě
foto: Continental

Motor-generátor také často plní funkci startéru a je spojen řemenem se spalovacím motorem. Takové řešení, které u svých mild-hybridů používá např. Volkswagen, už z principu neumožňuje čistě elektrickou jízdu.

Nyní však firma Continental oznámila výrobu 48V hybridní jednotky s výkonem až 30 kW. Nový vodou chlazený elektromotor a inovovaná elektronika schopná přenášet vyšší proudy pak umožní i čistě elektrickou jízdu rychlostí až 90 km/h.

Emisní limity jsou stále přísnější a nutí výrobce snižovat spotřebu paliva na takovou úroveň, že ani sebelepší spalovací motor je nedokáže splnit. 48V palubní síť by mohla být relativně levnou cestou k dosažení těchto limitů.

tisková zpráva

147 Comments on “Proč moderní vozy potřebují 48V palubní síť”

    1. Nezabíjí napětí, ale proud! Maximálně povolené proudy
      Nezabíjí napětí, ale proud! Maximálně povolené proudy jsou pro DC 10mA a pro AC 3,5mA. Pro jednoduchost se ale používá maximální možné bezpečné napětí, aby se nemuselo počítat s odporem lidského těla atd. V normálních prostorecj to je pro DC 120V a pro AC 50V. Nicméně v automobilizmu se pohybujeme i v nebezpečných prostředích a z nich vychází ona mez pro DC 60V a 25V pro AC.

    1. Na 12V toho jede trochu víc než žárovky. A vyměnit
      Na 12V toho jede trochu víc než žárovky. A vyměnit všechno co je teď na 12V by znamenalo čekat až všichni výrobci nabídnou varianty na 48V, což by při takovémto požadavku na skokovou změnu nenastalo nikdy.

      Zkuste si jen představit co všechno v moderním autě jede na 12V, všechny ty motorky (stahování oken, polohování sedaček, ostřikovače, stěrače, atd.), vyhřívání všeho možného, „autorádio“, samotný hlavní počítač, čidla, atd. Co bude mít smysl se časem na 48V převede a možná bude časem jen jedna baterka na 48V, ale rozhodně to nelze přepnout najednou a hned.

      1. Počítač jede na 5V ale spíš na 3.3V. Takže by se zrovna
        Počítač jede na 5V ale spíš na 3.3V. Takže by se zrovna v tomto případě jednalo o jen o výměnu DC-DC zdroje.
        Zrovna u těch motorků. Většinou to jsou všechno speciality vyráběné na zakázku pro ten určitý model. Takže to rovnou vyrobit na 48V by nebyl až takový problém.
        Jo, něco by to stálo, ale pak by byl navždy pokoj a už by se frčelo pořád jen na 48V.
        Chápu proč to vzniklo. PB baterie byla snažší na výrobu, než 24 nebo 48V.
        Stejně tak tráboš kvůli tomu začínal na 6V.

        1. Silně pochybuji že většina motorků v autě je specialita
          Silně pochybuji že většina motorků v autě je specialita pro konkrétní model. Maximálně uvěřím že to jsou unikátní P/N ale dané jen tím, že mají zvenku úchyty na šrouby o pár mm jinde, ale ta vnitřní „elektromechanika“ (hřídel, vynutí atd.) bude maximálně unifikovaná. Předělat tyto vnitřnoti z 12V na 48V bude vyžadovat dost zásadní zmněnu těchto vnitřností.

            1. To neni tak jednoduche, existuje (normou dane) omezeni, kolik
              To neni tak jednoduche, existuje (normou dane) omezeni, kolik kazdy kousek elektroniky muze mit spotrebu v dobe, kdy je auto vypnute, je to neco jako 4mA. Navic bude muset vydrzet nejakych 10 let provozu 24/7 v dost osklivych podminkach.
              Cislu na odkazu (9mA naprazdno) se mi moc verit nechce, pokud teda nejde o „uspany“ stav, kdy nic nedodava (to samozrejme ten v aute nemuze byt, protoze musi zivit alarm, odemykani,…).

                1. Detaily nevim (nezivi me to), mozna to je maximum. Jen jsem na
                  Detaily nevim (nezivi me to), mozna to je maximum. Jen jsem na tu informaci kdesi narazil, ze to je jedna z veci, ktere zkouma zkusebna.

                2. Mne to živí a proto dávám reálná čísla v plac, abychom
                  Mne to živí a proto dávám reálná čísla v plac, abychom si všichni navzájem rozšířili obzory 🙂

                3. Celek muzou tezko zkoumat, vzhledem k tomu, ze nevi, kolik
                  Celek muzou tezko zkoumat, vzhledem k tomu, ze nevi, kolik toho v tom aute nakonec bude (priplatkova vybava) a zkousi se moduly, ne? Nebo je tam jeste druhy limit pro jeden kousek?

                  Je fakt, ze ten clanek byl z doby, kdy vycholem „nevypinane“ elektronicke vybavy byl prijimac pro central.

                  EDIT: nicmene se asi shodneme, ze nejaky (pomerne vykonny) trvale bezici menic xyz/12 neni idealni reseni.

                4. Přijímač dálky nám žere kolem 1mA, jestli se dobře
                  Přijímač dálky nám žere kolem 1mA, jestli se dobře pamatuju. Ono se to řeší spíš tak, že se vypíná napájecí větev pro celou řadu jednotek, takže to pak nežere nic. Stejně tak by se asi řešil i nějakej DC/DC měnič. Vzhůru (úsporný mód) tak zůstane jen jednotka menežmentu napájení, která to pak zase všechno nahodí. Tím se řeší i ona příplatková výbava. Ve výsledku bývá cílem udržet auto provozuschopné i po odstavení na několik jednotek měsíců.

                5. Říkáte, že vás to živí, ale pravděpodobně o tom moc
                  Říkáte, že vás to živí, ale pravděpodobně o tom moc nevíte, nebo se zaobíráte prehistorickými projekty. Žádné vypínání větví se na vozech dnes už nerealizuje. Poslední vypínaná klema je KL15 aktivní se zapnutým zapalováním – ale na té už téměř žádná elektronika silově nevisí. Vše je napájené z Klemy 30 což je trvalé napětí baterie (jištěné pojistkou – nespínané žádným relé…) a téměř všechny jednotky na voze se uspávají nebo probouzí pomocí požadavků wake up/sleep běžících po komunikační sběrnici. V podstatě tedy všechny jednotky až do požadavku na probuzení (po zapnutí zapalování) hybernují a pouze spotřebovávají energii na naslouchání datové sběrnici. Tolik jen k upřesnění diskuze…

                6. Proč jenom lidé v diskusích neustále faulují – vůbec
                  Proč jenom lidé v diskusích neustále faulují – vůbec netušíte, co vím a co ne a na jakých projektech pracuji 😀

                  Vypínání jednotlivých větví se samozřejmě dnes ve vozech realizuje. Neexistuje totiž jenom VW a jejich platformy, ale jsou tu i jiné automobilky, které architekturu auta řeší po svém (a odtud jsem v předchozím vlákně vycházel). Z logiky věci je přeci nesmysl, aby jednotka, která nemá auto budit (třeba ovladač okna), vůbec něco žrala. takových jednotek jsou v autech desítky, až stovky. Kdyby si každá vzala ve sleepu 30-100uA tak to už udělá docela solidní odběr.

                7. Zrovna ovladač okna je příklad pouhého pasivního prvku (u
                  Zrovna ovladač okna je příklad pouhého pasivního prvku (u levnější architektury), případně slave jednotky připojené k elektronice dveří, které poslouchá na CAN sběrnici povely na probuzení – a můžeme se bavit o VW, Hyundai, Tesla nebo Francouzích…tady všude je to řešeno +- stejně. Odpojování napájení jednotek je dnes nepoužívaný přežitek. Tedy pokud za jednotky nepovažujete ty tlačítka:) Tam by se s trochou fantazie dalo říct, že pokud dveřní jednotka usne tak logicky nefungují zámky dveří, stahovače, zrcátka ani dioda alarmu…

                8. Děkuji za potvrzení mého tvrzení, že jsou v autech
                  Děkuji za potvrzení mého tvrzení, že jsou v autech jednotky, kterým je odpojováno napájení. (A není jich málo, ze zkušenosti dokonce vím, že jsou odpojovány i jednotky, do kterých by to člověk ani neřek, což pak způsobuje nemilá překvapení).

                9. No pokud považujete tlačítka za jednotky, pak jste naprosto
                  No pokud považujete tlačítka za jednotky, pak jste naprosto v právu a hluboce se klaním…ale pro ty kdo chápou rozdíl mezi řídící jednotkou, aktorem a ovládacím prvkem je to tak jak jsem psal;o)

            1. To je čas sériového auta na značkách, tedy jiná
              To je čas sériového auta na značkách, tedy jiná kategorie.

              Ale Muska známe, odpolko prohlásil, že nikdy nikoho neobvinil z pedofilie a večer jde na oslavu boxovat, prý osobně zmasí jednu holku v kategorii do 46kg, je to prostě charakter, vůbec ne ulhanej křivák.

              1. On ulhaný křivák není, ale s tebou bych si nebyl tak
                On ulhaný křivák není, ale s tebou bych si nebyl tak jistý 🙂

                A co se týče toho prototypu, tak Tesla si tam nezávodí jenom tak pro srandu, ale ladí technologii pro další upgrade Modelu S. Tedy jestli prototyp Taycanu neporazí sériový Model S dnes, tak za rok už ano.

                A taky je dost dobře možné, že si závod odjedou i se sériovým vozem.

                1. Tak jak zajedou uvidíme.
                  Křivák to samozřejmě je. Nebo

                  Tak jak zajedou uvidíme.

                  Křivák to samozřejmě je. Nebo podle tebe v „pedo“ aféře nelže? Opravdu tím myslel, že potápěč je „starý muž“? A že si na to vsadí? 😀

                2. Četl jsem článek že si najal nějaké očko za 50tis usd,
                  Četl jsem článek že si najal nějaké očko za 50tis usd, které mělo na toho záchranáře najít nějakou špínu. Snad je to kachna.

                3. To si najal, aby si ověřil, že je to „starý muž“ 😀
                  Že

                  To si najal, aby si ověřil, že je to „starý muž“ 😀

                  Že bez důkazů někoho obvinil je špatné. Ovšem to co předvádí teď je fakt morální dno a od soudu odejde jako usvědčený lhář.

                4. Áno najal, ale až potom ako sa im sám ozval, že sa čosi
                  Áno najal, ale až potom ako sa im sám ozval, že sa čosi klebetí na toho potápača. (aj to asi až dva mesiace po tom ako im písal)
                  Nejaké info im aj poslal (predpokladám že z toho Musk vychádzal), ale nakoniec sa ukázalo, že to nie je pravda.

                  Prosím prečítajte si toto tu
                  https://www.quora.com/What-should-people-know-about-Vern-Unsworth-s-lawsuit-against-Elon-Musk

                  Aby sme si porozumeli, to čo napísal Musk neobhajujem (a keď mu súd za to udelí trest, prežijem to bez psychického zrútenia 🙂
                  Ale podľa všetkého to nie je až také priamočiare ako sa na prvý pohľad zdalo.

                5. Tak jsem si to projel a utvrdil se v závěru že ten
                  Tak jsem si to projel a utvrdil se v závěru že ten jesknář je fakt jen nějakej zahořklej namistrovanej křupanskej kkot, kterej si nevidí do huby a o tom co kritizoval věděl kulový a tu ponorku viděl jen na tom videu jako zbytek světa jinak ne. Kromě sotva 5ti minutovýho rozhovoru s jedním mužem z Elonova týmu se s nikým ze SpaceX se nesetkal ani nikdy nic nekozultoval. Prostě úplnej Lojza, kterej má hlavně názor.
                  Jeho jediný pozitivum je, že byl okamžitě na místě a Thajcům doporučil ty nejlepší lidi pro záchranu v zatopenejch jeskyních.
                  On se tam vůbec nepotápěl a myslím, že ani není jeskynní potápěč. To už si jen přibarvila zmatená média a svěřepě se toho drží.

                6. Ten potápěč je v první řadě pěkný zm*d. 🙂
                  Ten potápěč je v první řadě pěkný zm*d. 🙂

                7. Ptal jsem se na charakter potápěče?
                  Ptal jsem se na charakter potápěče?

                8. Ptal se tě někdo na tvůj názor na Muska?
                  Ptal se tě někdo na tvůj názor na Muska?

                9. Zde vidíme názornou ukázku víry.
                  Dogmata jsou

                  Zde vidíme názornou ukázku víry.
                  Dogmata jsou nedotknutelná a pravověrný svědek Muskův nepřizná realitu, i kdyby hořel na hranici.

                10. Protože to celé vyprovokoval on. Nebo si myslíš, že Musk
                  Protože to celé vyprovokoval on. Nebo si myslíš, že Musk lítá po netu a náhodným potápěčům nadává do peďáků? 🙂

                11. Jak to vyprovokoval?
                  Fakt ti přijde normální někomu

                  Jak to vyprovokoval?

                  Fakt ti přijde normální někomu nadávat do pedofilů v situaci kdy se snažili zachránit děti ve velmi těžkých podmínkách?

                12. Než se začneš vozit po Muskovi, tak si zjisti, jak to celé
                  Než se začneš vozit po Muskovi, tak si zjisti, jak to celé začlo. Musk ho nenazval pedofilem, protože zachraňoval děti.

                  Nehledě na to, že Musk se omluvil, ale ten zm*d ne.

                13. Nazval ho pedofilem nebo ne?
                  Já to tenkrát sledoval docela

                  Nazval ho pedofilem nebo ne?

                  Já to tenkrát sledoval docela pozorně.

                14. Ano, nazval a pak se za to omluvil. Ale celé to vyprovokoval
                  Ano, nazval a pak se za to omluvil. Ale celé to vyprovokoval ten zm*d. A ten se neomluvil.

                15. Asi za to co neřekl. Stejně jako Musk se omluvil za to co
                  Asi za to co neřekl. Stejně jako Musk se omluvil za to co neřekl a na co se sázel 😀

                16. Netvrdil jsi teďka, že jsi to sledoval podrobně?
                  Netvrdil jsi teďka, že jsi to sledoval podrobně?

                17. Tvrdil a trvám na tom, tenkrát mě to prohlášení naprosto
                  Tvrdil a trvám na tom, tenkrát mě to prohlášení naprosto znechutilo a šokovalo a byl jsem překvapen, jak Musk ukázal, jaký je psychopat. Normálně bych vůbec neřešil že někdo někomu nadává do pedofilů, vzhledem k situaci která panovala to bylo ale hodně za hranou. Jak je vidět, pro některé lidi je to naprosto v pořádku.

                  Leze to z tebe jako z chlupatý deky. Normálně odpověz, nebo pojďme od toho. Mě tohle tvoje vytáčení nebaví.

                  Musím říct že jsem si o tobě moc nemyslel, ale dneska si mě zase dokázal překvapit.

                18. A kde jsi vzal, že ti to mám vůbec v úmyslu říkat? Už
                  A kde jsi vzal, že ti to mám vůbec v úmyslu říkat? Už jsem ti napsal, ať si to zjistíš.

                19. Nikde nemohu zjistit, za co se má PODLE TEBE potápěč
                  Nikde nemohu zjistit, za co se má PODLE TEBE potápěč omluvit a čím to PODLE TEBE vše vyprovokoval. Protože o to mse nikde nepíš, to je možná schovaný někde v tvý mozkovně, ale možná ani tam ne. Jsi trapný a tímto tě řadím na úroveň lidí kterým nemá smysl nikdy odpovídat jako je KUK, nebo Koudelka. Čus.

                20. Jenom jsi mi potvrdil, jaký jsi tragéd. Můžete si s
                  Jenom jsi mi potvrdil, jaký jsi tragéd. Můžete si s Runnerem podat ruku.

                21. Dobrý nápad, hybride v listopadu jedu slavit k Mikulovu,
                  Dobrý nápad, hybride v listopadu jedu slavit k Mikulovu, jestli to nemáš daleko, jsi zvaný. 😉

                22. Podle všeho se tu hádáte o nesmyslech, ale věřte, že
                  Podle všeho se tu hádáte o nesmyslech, ale věřte, že taháte za kratší konec. Runner i Hybrid mají pravdu.

                23. V čem? Že Musk označil toho potápěče jako „pedo“? Já
                  V čem? Že Musk označil toho potápěče jako „pedo“? Já nikdy netvrdil opak.

                24. Ty víš taky starou belu koukám. :))))
                  Ty víš taky starou belu koukám. :))))

                25. Ovšem teď Musk tvrdí, že nenazval. Lže?
                  Ovšem teď Musk tvrdí, že nenazval. Lže?

                26. To ať si vyřídí jeho právníci 😀
                  To ať si vyřídí jeho právníci 😀

                27. Teď ses do toho trošku zamotal a zklamal si svého guru.
                  Teď ses do toho trošku zamotal a zklamal si svého guru. Správně jsi měl napsat Musk ho nenazval pedofilem. Protože to Musk tvrdí.

                28. Jsi to ty, kdo Muska nazývá jako Guru.
                  Jsi to ty, kdo Muska nazývá jako Guru.

                29. Ty tvrdíš „Já to tenkrát sledoval docela pozorně.“ a teď
                  Ty tvrdíš „Já to tenkrát sledoval docela pozorně.“ a teď se ptáš jak ho vyprovokoval???
                  Ty si spíš pozorně sledoval obsah svýho nočníku než tenhle případ, když se musíš takhle blbě ptát a nic o tom nevíš. :)))

                30. A ještě to není ani žádnej jeskynní potápěč, ale jen
                  A ještě to není ani žádnej jeskynní potápěč, ale jen amatérskej jeskyňář.

            1. Co to je, formule? Snad bys nechtěl definovat nějaká
              Co to je, formule? Snad bys nechtěl definovat nějaká omezení 😀

              Ve třídě speciálů si můžeš jet s čím chceš, se 450 kg speciálem s nezakrytovanymi koly nebo dvoutunovým speciálem se třemi elektromotory. Žádná omezení na rozdíl od aut na značkách, určující je pouze výsledek.

              Muskův problém, že nejede proti Taycanu, ale proti tomuhle Fordu.

  1. off: „Chlap Pedo byl běžnou urážkou používanou v
    off: „Chlap Pedo byl běžnou urážkou používanou v Jižní Africe, když jsem vyrůstal,“ uvedl Musk, 48 let, který byl vychován v Pretorii. „Je to synonymum pro„ strašidelného starého muže “a používá se k urážce vzhledu a chování člověka. „Nechtěl jsem obvinit pana Unswortha z účasti na pedofiliích,“ dodal Musk. „V reakci na jeho urážky v rozhovoru pro CNN jsem ho chtěl urazit zpět tím, že jsem vyjádřil svůj názor, že vypadal jako strašidelný starý muž.“ … 😉

    https://finance.yahoo.com/news/elon-musk-says-pedo-guy-180630839.html

    … Unsworth hledá kompenzační a represivní náhradu škody. Zkouška je naplánována na 2. prosince Unsworth proti Musk, Okresní soud USA, Centrální obvod Kalifornie… 😉

  2. 48V systém je jen další kurvítko pro spalováky. Pro EV je
    48V systém je jen další kurvítko pro spalováky. Pro EV je to k ničemu, protože všechny komponenty jako kompresory, vývěvy a další prvky jsou buď na 12 V za velkým DCDC měničem, nebo napojené přímo na vysoké napětí z HV aku. Proto dávat tam další síť je kontraproduktivní. A k ničemu je to i pro plug-in hybridy a další hybridy. 48V síť je prostě jen mild hybridní síť pro spalováky.

    1. Nevím proč, ale jako první mě hned napadl zesilovač v
      Nevím proč, ale jako první mě hned napadl zesilovač v autorádiu, který by na 48V už mohl důstojně utáhnout všechny repráky včetně SW bez nutnosti někam montovat externí krabici s vlastním DC/DC.

      Každopádně je fakt, že v EV není startér, reflektory budou v příštích letech už výhradně LED, ale pořád jsou tu serva, vyhřívané sedačky, volant a podobné věci, kde by se pak mohly použít vodiče menšího průřezu a menší hodnoty jištění, takže i z hlediska bezpečnosti by to mohlo trochu pomoct. Takže mi to nepřijde jako úplně mimo nápad.

      1. Jasně, pokud by se jednalo o kompletní přechod na 48 V, tak
        Jasně, pokud by se jednalo o kompletní přechod na 48 V, tak proč ne. Nicméně palubní elektronika stejně vyžaduje další stepdown na 5 V, 3 V a někdy i méně. A ten je náročnější ze 48 V než ze 12 V, takže to, co ušetříte na kabeláži, zainvestujete do dalších samostatných transformátorů u elektroniky… Kabely jsou levné.

        A jen tak na okraj, LED reflektory překvapivě často mají větší odběr než xenony. A to hlavně kvůli tomu, že mají větší světelný tok. Takže i když jsou o dost efektivnější, tak přesto mají stejný odběr.

        1. Transformátory se v té elektronice vůbec nepoužívají. V
          Transformátory se v té elektronice vůbec nepoužívají. V drtivé většině se k tomu použije DC/DC měnič – step down. Takže ano, kabely jsou drahé a šetří se s nima jako s šafránem. A zmenšení jejich průřezů na polovinu je silná ekonomická motivace k přechodu na 48V palubní síť.

    1. Jsem přesvědčený, že žádná technologie, při které
      Jsem přesvědčený, že žádná technologie, při které musíte pro generování konkrétního pohonné látky do zdrojového média vložit více energie než daná látka obsahuje a poté ještě znovu přeměnit s horší účinností na elektrickou energii, nemůže nikdy v automobilovém průmyslu překonat baterie.
      Zde konkrétně bude celý ten proces ještě méně efektivní než u současného generování vodíku. Výhoda může být maximálně tak pro vojenské aplikace, kdy se na cenu nehledí a uvedené výhody vyšší hustoty zcela jasně převáží.

  3. Ano 48V system je vyhodnejsi, elektromotor pro pohaneni
    Ano 48V system je vyhodnejsi, elektromotor pro pohaneni ruznych systemu v aute je jednodussi, levnejsi, spolehlivejsi. No a za dalsi tri roky, az se zase zlevni baterie, tem vyvojarum dojde, ze spalovaci motor uz nepotrebujou 😀 Oni to ti vyrobci a vyvojari spalovaku nakonec pochopi sami. Horsi to bude s temi milovniky spalovacich aut, kteri zaroven nenavidi elektromobily 😀

    1. lidi kteri nenavidi elektromobilitu je pomalu a vesmes se
      lidi kteri nenavidi elektromobilitu je pomalu a vesmes se rekrutuji na forech, bezny zakaznik neresi co auto pohani a zajima ho cena, cena a zase cena a nekde dal pak veci jako spolehlivost a pohodlnost, kde to zatim take jeste trosku narazi, pohodlnost je jasne, tam proste neni prozatim nabijeni na takove pohodlne urovni na jake je pro bezneho motoristu cerpani paliva na cerpacich stanicich, s cims souvisi i fakt ze vetsina lidi potrebu na zmeny cice casu, takze se neda cekat ze vetsina razem bude chtit neco jineho, ale dojdou k tomu rozhodnuti postupne, a nakonec ta spolehlivost, a ackoliv je spolehlivost u elektromobilu asi na lepsi urovni nez u spalovaci techniky, trosku tuhle tezi podkopana nejvetsi propagator elektromobility….Tesla

      elektromobilita tak jako to potreboval i spalovaci motor, si proste prochazi jistym obdobym kdy si na to lidi budou zvikat, a bude to trvat treba 20-30 let, tedy 1 generaci

      automobilky nic z toho chapat nemusej, pro ne je nejdulezitejsi aktualni prodejnost, az zacne klesta, nahradi to necim co ma tendence stoupat, a ve chvili kdy prodeje budou na takovem bodu kdy to budou kupovat jiz jen fandove, tak se to tak nejak ukonci samo protoze se to automobilkam proste nevyplati vyrabet, a je uplne jedno o jaky pohon se jedna

      1. Souhlas, cena je problem. To vyresi masova vyroba napric vsemi
        Souhlas, cena je problem. To vyresi masova vyroba napric vsemi vyrobci. Hodne lidi si vsak nedokaze spocitat, ze provozem elektromobilu usetri dost penez za palivo a servis a nesmyslne pozaduji stejnou nakupni cenu auta.
        Stejne je to u nabijeni, kde maji lidi pocit, ze misto tankovani jednou tydne, 5min u pumpy budou muset cekat 2h nekde u nabijecky. Nepocitaji s tim, ze budou mit kazde rano nabito na 300km a neveri, ze na sidlisti, u parkoviste je trafostanice s elektrinou a mysli si, ze budou muset tahat prodluzovak z 10teho patra.
        Dale nechapou, ze po 4h jizdy po dalnici je dobre dat si 30min prestavku, tak jako to musi delat ridici kamionu. Je to proste bezpecnejsi. No a v ramci te bezpecnostni prestavky muzou nabit. Oni proste chteji NUTNE 800km dojezd bez zastavky a 5min nabijeni nacdalsich 800km. Fakt strasnej a smrtelnej zvyk.
        Jasne, hybridy maji sve misto napr u kamionu a osobaku s privesem, ale u 90% osobni dopravy zbytecne.
        Tesla elektromobilitu nepodkopava, ale nakopava. Vyrobcum dochazi, ze kdyz se Tesla Model 3 stala, byt na chvili a v nekterych zemich, nejprodavanejsim autem vubec, neco je spatne. Bez Tesly bychom porad vidali jen elektricke koncepty vzdalene budounosti.

        1. Běžný člověk si myslí, že si dělám srandu, když
          Běžný člověk si myslí, že si dělám srandu, když říkám, že se dá auto nabíjet doma ze zásuvku, do které dávám televizi nebo vysavač. Většina lidí ani netuší, že na rychlé nabíječce stačí nabíjet dalších 100 km několik minut (5-15 minut dle auta).

          1. Tak vzhledem k tomu, že zatím tu najdeme prakticky jen 50 kW
            Tak vzhledem k tomu, že zatím tu najdeme prakticky jen 50 kW rychlonabíječky a ještě pár let budou výrazně rozšířenější než 150 kW a větší nabíječky, tak nabít 100 km i za těch 15 minut je nesmysl. A těch 5 minut je vlhký sen, nic víc.
            Trošku reality by to chtělo v tom nadšení…

            1. Možná jste zapomněl např. na SC nabíječky Tesla. Já za
              Možná jste zapomněl např. na SC nabíječky Tesla. Já za 15 minut nabiju na 50 kW nabíječce na cestu Vystrkov Znojmo bez problému (rovněž i Ioniq), kdybych měl auto, které zvládne na Vystrkově nabíjení 100-150 kW, pak budu nabíjet klidně 5-7 minut. Realita je už dávno tady.

              1. Tak bavím se o běžné produkci (neTesla). To za prvé. A
                Tak bavím se o běžné produkci (neTesla). To za prvé. A pokud nabijete za 15 minut (včetně úvodního handshake mezi nabíječkou a autem) za 15 minut na 50 kW nabíječce na cestu 106 km (dle mapy.cz), tak jezdíte pod 10 kWh/100 km, což běžná produkce také nedavá.
                Nebavím se o ecorallye, ale o běžném používání.

                1. Jezdím 95 km/h na té trase a mám spotřebu 12,5kWh/100km.
                  Jezdím 95 km/h na té trase a mám spotřebu 12,5kWh/100km. Na Vystrkov dorazím nikoliv s 0% baterie, ale s 30% baterie. Tedy za 15 minut mohu vyrazit do Znojma a po dojezdu mám pořád slušnou rezervu. Ioniq to zvládne se spotřebou 10kWh/100km při rychlosti 95 km/h.

                2. Odpovídáte na něco, na co se nikdo neptal. Řeším
                  Odpovídáte na něco, na co se nikdo neptal. Řeším původní příspěvek, kdy pisatel uváděl, že na 100 km nabije za 5-15 minut.a já mu rozporoval, že na běžné 50 kW nabiječce nenabije na 100 km ani za těch 15 minut. Což nedáte ani Vy, pokud jedete se spotřebou 10 kWh/100km. Jinak 10 kWh/100km je už ecorallye i na ioniqu, zatím jsem nepotkal na nabíječce žádného majitele, který by běžně za tuto spotřebu jezdil. Nebo to jedete z kopce a pak si to naberete při zpáteční jízdě.
                  P.S. Trochu jsem teď nechal vyhecovat, tak schválně pojedu na ABB se podívat, kolik přesně mi natlačí nabiječka za 15 minut od začátku nabíjení. Mám to dobrý, že auto mi jede v maximu až do 92%, tak to snadno změřím. 🙂

                3. Na běžné 50kW nabíječce nenabíjím ani deklarovaných
                  Na běžné 50kW nabíječce nenabíjím ani deklarovaných 42kW.
                  Přesto za 15 minut načerpám „alespoň“ nějakých 8-9kW což mi při sebezapření 100km dá.
                  Což teprve kdybych dokázal sosat 50kW.

                  Co tím chci říct – určitě to není z říše snů, je však potřeba mít více parametrů na své straně než naopak.

                4. Jak jsem psal, bavíme se o běžném užívaní a ne
                  Jak jsem psal, bavíme se o běžném užívaní a ne sebezapření či ecorallye. Já když jedu ze Šumavy, tak mám v Klatovech spotřebu 1-2 kWh/100km a také netvrdím, že je to běžná spotřeba.

                5. Proto jsem napsal „se sebezapřením“ aby bylo jasné že to
                  Proto jsem napsal „se sebezapřením“ aby bylo jasné že to nesplňuje vaše požadavky.
                  Ale jako příklad toho že může existovat kombinace která je splní je to dostačující.

                6. Ano, já Vám rozumím. Ale já se snažím bavit o 95%, což
                  Ano, já Vám rozumím. Ale já se snažím bavit o 95%, což je naprosto někde jinde. Tím samozřejmě nepopírám, že těch 5% nemůže nastat. Ale není to běžný „vzorec“.
                  Lidé, co budou přecházet (nadšenci už přešli a jsou ochotni „se uskrovnit“) na EV, tak budou chtít jezdit stejně jako doposud. Tzn. v zimě topit, v létě klimatizovat, jezdit normálně na limitech, na dálnici se nevláčet za kamiony, atd.
                  Já také dokážu jet po městě za 11. Ale nechci. Chci klimatizovat/topit, občas se rychleji rozjet, nekoho předjet a to k těm 11 kWh/100km se pak ani náhodou nepodívám.
                  A o tomto já povídám. O běžném chování, ne ecorally.

                7. Nevim, v cem je problem. V zime topim, v lete klimatizuji, na
                  Nevim, v cem je problem. V zime topim, v lete klimatizuji, na dalnici se za nikym nevlacim, jezdim podle predpisu. Okresky cca 11kWh/100km, dalnice cca 13kWh/100km. V cem je tedy problem? EV se da pouzivat uplne stejne, jako bezne auto. A neni treba se v nicem omezovat a je mozne jezdit bez problemu. A pokud nekdo vidi problem napr. v tom, ze musi nabit na delsich cestach? OK, ano, je treba nabit, ale behem nabijeni udelam spoustu jinych veci. Jde jen o to si “prepnout” hlavu.

                8. 13kWh na dálnici?
                  Víte, že na dálnici na elektromopedem

                  13kWh na dálnici?
                  Víte, že na dálnici na elektromopedem jedoucím 60km/h nesmíte, že jo?

                9. Ano, 13kWh pri dodrzovani dalnicni rychlosti. Na dalnici neni
                  Ano, 13kWh pri dodrzovani dalnicni rychlosti. Na dalnici neni dovoleno jezdit vozidlum a soupravam, jejichz maximalni dovolena rychlost je mensi nez 80km/h – ale to zajiste vite. Ioniq toto bez problemu splnuje, coz, pevne verim, zajiste take vite. Tudiz je vam jasne, ze Ioniq na dalnici muze. Vice polopaticky uz vam to napsat nemuzu, i kdyz predpokladam, ze to neni to, co byste rad videl napsane.

                10. To neznamená že tím Ioniquem nejedete pod 80 😉
                  Ale k

                  To neznamená že tím Ioniquem nejedete pod 80 😉

                  Ale k tématu – nechtěl jsem použít fakt 5%, chtěl jsem poukázat jak snadné je přiblížit se k těm 95% i se součásnými plečkami takže není úplně mimo mísu že něco takového už dávno existuje nebo brzy bude.

                11. Asi přesně nerozumím podstatě vašeho příspěvku. Pokud
                  Asi přesně nerozumím podstatě vašeho příspěvku. Pokud se týká dálniční spotřeby, jsem ochoten se vsadit, že pokud teď vyrazíme z Prahy do Hradce po D11 a pojedete za mnou, tak já se na 7 litrů bez problémů dostanu, ale vy na 13kWh ani náhodou.

                12. Bohuzel nemam Ioniqa, i-Miev by mi zral vice jak 13 kWh na 100
                  Bohuzel nemam Ioniqa, i-Miev by mi zral vice jak 13 kWh na 100 km.
                  Podstata je ta, ze jste tvrdil, z ebenzionvy Golf ma pri prumerne rychlosti 150 km / hod spotrebu 7 litru beniznu na 100 km. A ted uprimne, je to realna hodnota? No a toto beru v kontrast s tim, ze neverite uzivateli PetrB jeho praktickou zkusenost. Ja nemam duvod mu neverit, ze v lete toho s Ioniqem dosahnout lze, ale neverim, ze Vase tvrzeni s Golfem je realne a na zaklade toho jste pak jeste delal vypocty neefektivnosti BEV. Zato PetrB jen poukazal na svou zkusenost a neudaval tuto spotrebu jako bernou minci pro poukzani neefektivnsti jinych pohonu. Jen psal, ze lze BEV pouzivat jako bezne auto (v mem chapani jeste pro bezneho uzivatele auta – najezd v nizkych desitkach tisic km rocne) a pri zmene uvazovani v provozu BEV.

                13. Chápu je potřeba si obhájit svou pravdu, tak vynechame
                  Chápu je potřeba si obhájit svou pravdu, tak vynechame Teslu, ta se nehodí a budeme se nimrat v tom jestli to je 15 minut nebo 18 minut.

                14. Dobře, pokud je Tesla běžné auto, pak je běžný i třeba
                  Dobře, pokud je Tesla běžné auto, pak je běžný i třeba Taycan a pak tedy lze nabíjet na 100 km i pod 15 minut. Akorát to pak vysvětlete těm 90%, co si koupí elektriku do milionu (a neTeslu), že jste jako běžné auto zmiňoval auto, které tady skoro nikdo nemá.

                  Jinak k té pravdě, zrovna Vy ji teď překrucujete, jak se Vám hodí. Když se podíváte do původního příspěvku, tak ten byl o 5-15 minut. Není o 15 nebo 18 min. To za prvé.
                  Za druhé, když se chceme bavit o realitě, tak když vezmeme hypotetický vozový park průměrné populace (třeba 80%-90%), a zjistíte, že to opravdu nejsou auta kategorie Tesly. Nemá význam se bavit o Tesle, protože to nebude pro drtivou většinu české populace jejich auto. Když se bavíme o běžných parametrech, tak se nemá cenu ohánět čísly od Taycanu, Tesly S, a jimi podobných, protože to nejsou parametry obyčejných aut.
                  A o tom se tady bavím od začátku.
                  A nebo ještě jinak. Pokud vezmete všechny značky EV, co tady máme, dáme je nabíjet na 50 kW nabíječkách, které tady zatím vedou, bude se průměr nabití na 100 km jízdy pohybovat více za 15 minutama nebo před?

                15. S vámi nemá smysl diskutovat, ohýbáte moje odpovědi jak
                  S vámi nemá smysl diskutovat, ohýbáte moje odpovědi jak se vám hodí, vkládáte mi do úst věci které jsem neřekl, já jsem psal odpověď p. Vinšovi

                  Běžný člověk si myslí, že si dělám srandu, když říkám, že se dá auto nabíjet doma ze zásuvku, do které dávám televizi nebo vysavač. Většina lidí ani netuší, že na rychlé nabíječce stačí nabíjet dalších 100 km několik minut (5-15 minut dle auta).

                  Vy začnete tvrdit, že jste se ptal na něco jiného a že se bavíte o běžném autě a přitom reagujete na moji odpověď někomu jinému, nechápu takové uvažování.

                16. 15 nebo 20 minut neni to jedno? Pro psal to pro ty co si mysli
                  15 nebo 20 minut neni to jedno? Pro psal to pro ty co si mysli ze po 100 km jizdy se to nabiji hodiny. I to pitome nejlevnejsi citigo ma v prospektu 5 km nabito za minutu na dc. A na Ac 55 km za hodinu doma to je prece super ne. S dojezdem 250 km to na skakani kolem komina musi stacit.

                17. Tak to se pak můžeme dohodnout i na tom, že 2+2 je někdy
                  Tak to se pak můžeme dohodnout i na tom, že 2+2 je někdy 5, protože pětka je blízko čtyřky.
                  Ano, z pohledu toho, pokud to porovnávám s hodinovým nabíjením, tak je to jedno, nicméně o tom to za a) nebylo a za b) spíše je to blíže k 15-20 min, než 5-15 min.

                18. OT: nebyl jste to vy, kdo se hadal s michelinem ohledne cesty
                  OT: nebyl jste to vy, kdo se hadal s michelinem ohledne cesty na lyze do Rakouska? Ze to jezdite na jeden zatah – rano skocit do auta, lyzovat do zaviracky, skocit do auta a vecer v hospode vypravet, jake to bylo? Pokud jste to byl vy, uz chapu vase musim-mit-pravdu-za-kazdou-cenu-prispevky. Pokud ne, ignorujte tento OT prispevek. Diky

                19. Ano, byl jsem to já. Je to můj životní styl takto si to
                  Ano, byl jsem to já. Je to můj životní styl takto si to užít. Ale bohužel jste si to přebral tak, že tam jezdím proto, abych večer v hospodě vyprávěl, jaké to bylo. Kvůli tomu tam opravdu nejezdím. Taktéž jezdím na jednodenní ferraty a nejezdím tam proto, abych večer vyprávěl v hospodě, jaké bylo lezení. Prostě rád ráno vyrazím a večer spím nejradši ve své posteli. Víc v tom hledají akorát ti, co na to nemají a rádi poučují ostatní, co by neměli dělat, protože mají patent na rozum.

                20. Jak si jezdite na hory a jestli pak jdete do hospody, je vase
                  Jak si jezdite na hory a jestli pak jdete do hospody, je vase vec. Spis jde o formu, jakou podavate svoje argumenty. A je ted hodne zajimave, ze vite, jak jsem si vasi “hospodu” prebral. Uprimne – nevite to.

                21. Urcite blize k 20 min nez k 5 min.
                  Urcite blize k 20 min nez k 5 min.

            2. To nadšencům nikdo nevysvětlí… žijí ve svém
              To nadšencům nikdo nevysvětlí… žijí ve svém mikrosvětě, kde jim to funguje a nechtějí si uvědomit, že řada věcí funguje tak právě proto, že to dělá malá skupina lidí. Já se docela těším, jak bude fungovat sídliště, když přijede domů najednou (rozmezí 1-2 hodin) 6 vchodů, po sedmi patrech a třech bytech na patro – to je cca 126 aut – řekněme, že sedmdesát procent jich denně jezdí to je 88 aut na nabíječce pro jeden panelák – měli jsme v ulici takových paneláků cca 10, to je 880 aut a bude chtít dobíjet…když vezmu, že u nás na sídlišti to bylo nějakých 15 ulic na jedné rozvodně, tak to máme 13 230 aut navíc…no i kdyby si každé auto bralo 2kW, je to 26520 kW odběr navíc prakticky každý den…na to to prostě dimenzované není a bez velkých investic ani brzo nebude..

              1. Nabijeni vsech aut na sidlisti, v rozmezi 1-2h je nesmysl a i
                Nabijeni vsech aut na sidlisti, v rozmezi 1-2h je nesmysl a i kdyby, bude to stejne, jako kdyz si vsichni pusti mikrovlnku. Nestane se nic 😉 Na silisti budou vsichni nabijet v hluboke noci, vykonem pouze kolem 3kW a hlavne budou nabijet jen denni najezd. Byty berou vic, nez elektromobil, takze to sit vpohode zvladne. Kdyby byl nekde problem, tak to vyresi balancovanim v ramci nabijecek, jako to dela Tesla na superchargerech. Navic to vse bude POSTUPNE, takze zadny problem nevidim.

                1. „v rozmezi 1-2h je nesmysl“
                  A jak by sis to asi predstavoval?

                  „v rozmezi 1-2h je nesmysl“
                  A jak by sis to asi predstavoval? Ze kazdy s „povolenkou nabijet“ dostane hodiny, kdy smi a nejaky (vseho) schopny urad to bude udrzovat vybalancovane?

                2. Bude se to řešit jako my třeba ve firmě. Na wallboxy máme
                  Bude se to řešit jako my třeba ve firmě. Na wallboxy máme přidělený maximální proudový odběr a MASTER kontroler ve spolupráci s ostatními SLAVE kontrolery si distribuují mezi sebou celkovou přidělenou kapacitu, aby celkový odběr nepřesáhl maximální dovolený odběr.

                3. Že během 1-2 hodin tisíc aut na sídliště nepřijede a i
                  Že během 1-2 hodin tisíc aut na sídliště nepřijede a i kdyby, tak nemusí začít nabíjet všechny najednou.
                  Stejně tak jako si ČEZ řídí NT tak se může postupně zapínat nabíjení v jednotlivých autech (která si mimo jiné budou dobíjet jen ten denní nájezd a ne 0-100 jak se tu někdo snaží naznačit).
                  Nebo prostě budou mít rezervováno/přiděleno „jen“ 10A.
                  Nebo dokonce, jak naznačujete vy, budou skupiny které každá poběží část noci (p.s. žádný úřad, ale provozovatel rozvodné sítě parkoviště).

                  Řešení je nespočet.

                4. Jenze ono to tak realne je. Nevim teda, jestli to jsou tisice,
                  Jenze ono to tak realne je. Nevim teda, jestli to jsou tisice, ale v okrajovych sidlistich (treba Dablice, Prosek) je naprosto bezne, ze se mezi 8 a 9 spousta aut vymeni (mistni odjedou, najedou mimoprazsti) a vecer kolem seste to same naopak.

                  A pokud bude netrivialni podil EV, vsichni tihle budou chtit zapichnout kabel a vyrobi dvakrat denne tu spicku, nikdo nebude resit, ze kazdy den nastavi jiny cas zacatku nabijeni podle toho, jestli je u stojanu 57 nebo 59. A bohuzel nejde (pausalne) rict, ze stojan 59 nabiji az v 11:37, protoze ten clovek muze jet na osmou k dokturu a chtit za hodinu odjet nabity.

                  Jasne, je to nejak resitelne, ale nenapada me jednoduche reseni, ktere by nemelo nejakou zasadni diru.

                5. Nikdo neříkal že existuje jednoduché řešení…
                  Ale tak

                  Nikdo neříkal že existuje jednoduché řešení…
                  Ale tak nějak si všímám že stále přidáváte parametry zadání – najednou se tu objevilo i denní nabíjení 😉

                  Když to vztáhnu na vámi „navržené“ (nebo zavrhované?) stojany od-do – tak ať si dotyčný najde svůj interval když ve 12 potřebuje k lékaři (když to nebude mít doma přes noc).

                  A propos, jak byste řešil placení ? Zdarma to určitě nenavrhujete.
                  Ptám se ne proto, že jste tuto problematiku ještě nevytknul, ale protože z řešení pak vyvstávají možnosti kontroly.

                  Nikdo netvrdí že je všechno snadné. Ale zase mi netvrďte že když bude poptávka tak se nevytvoří nabídka 🙂

                6. Ale nic. Polikliniky uprostred sidliste neexistuji, doktori,
                  Ale nic. Polikliniky uprostred sidliste neexistuji, doktori, kteri neobjednavaji na urcity cas vubec ne a lidi, co privezou babicku o dvou berlich, ktera sotva chodi, uz vubec ne….

                  Cipis alert kontrolka blika…

                7. A protože existuje sídliště s fluktuací tisíc vozů /
                  A protože existuje sídliště s fluktuací tisíc vozů / den (to jsou ty kde 10 paneláků má jedno parkoviště) a protože existují doktoři a babičky… tak se přestaneme snažit a neuděláme to ani tam kde to dává smysl a tam kde je to obtížné to prostě nebude jistota… kdo vám dnes zaručí parkování na modré zóně ?

                  Ten alert si nainstalujte radši u sebe 😉

                8. jasně nestane…dobrý…trošku jsem v energetice
                  jasně nestane…dobrý…trošku jsem v energetice dělal…stejně jako nepůjde časově spínané dobíjení, to by nebyla disponibilita, takže příště tu o sněhurce

                9. Tak jestli jste v energetice „trošku“ dělal, tak byste mohl
                  Tak jestli jste v energetice „trošku“ dělal, tak byste mohl vědět, že časové spínání v síti je běžné už dnes a to máme „hloupou síť“, to zaprvé. Zadruhé je STANDARD u každého elektromobilu, časovač nabíjení, kdy si určitě nebudu nabíjet drahým proudem ve špičce, ale na levný, noční proud. Zatřetí lze časování řešit bez problémů i v rámci managementu nabíječek, takže spuštění nabíjení většího počtu elektromobilů na sídlišti je fakt pohádka 😉

                10. jedna věc je, že tam je, druhá věc je, jestli ho využiji.
                  jedna věc je, že tam je, druhá věc je, jestli ho využiji. Pokud udělám u paneláku nabíječky tahle se nabíjí od do, tak určitě první se obsadí ta, co nabíjí nejdřív…nikdo nebude chtít čekat až na.. pokud to někdo dá v autě, tak taky bude chtít, co nejdřív nabíjet a ráno před odjezdem auto vytopit.
                  Další věc je levný noční proud – přečtěte si tarify…to už taky tak úplně neplatí..
                  Musíte počítat s tím, že black user elektromobilu bude fungovat, urvi pro sebe všechny výhody co můžeš…
                  a v době, kdy ty elektromobily takhle budou, tak veškerá elektrika pro elektromobily s sebou ponese stejnou daňovou zátěž jako dneska benzín nebo nafta

                11. Pokud udělám u paneláku nabíječky od-do, tak se sice
                  Pokud udělám u paneláku nabíječky od-do, tak se sice první obsadí ta první ale docílím toho že na té první vlně nebude viset celý park (ostatní budou obsazovat druhou vlnu, pak třetí…) ale jen část a to je také rozprostření… nebo ne?

                  A kdo chce vytápět musí být v té poslední :-p

                  Není holt všechno hned, kdo vám nakukal opak?

                12. Ano, takhle to řeším doma. Když přijedu, zapojím
                  Ano, takhle to řeším doma. Když přijedu, zapojím konektor do auta a ono jednou pípne a čeká na levnější elektriku. Jak sepne HDO, relátko ve wallboxech připojí dosud odpojený řídící pin a začne se nabíjet.
                  A vůbec, na sídlištích je spousta řešení, jen se musí chtít. A taky je třeba vědět, že se jedná o kompromisní bydlení, kde třeba elektromobil ještě řešitelný je, ale bazén a grilování na terase už ne.

              2. Sídliště jsou jiná story, těch se elektromobilita týká
                Sídliště jsou jiná story, těch se elektromobilita týká jako poslední. Tam chybi infrastruktura poslední míle. Jinak připojení sídliště jako celku je většinou v pohodě. Jsou tam měnírny VN/NN a nějaké MW navíc to utáhne s přehledem.
                Když si spočítáte, že průměrné auto najede ročně kolem 10 tísíc km ročně, tak na každé auto potřebujete cca 2 MWh ročně (pokud by nabíjelo jen doma u paneláku) a to není žádný problém.
                Tohoto se nebojím, v tomto žádný armagedon nevidím.

                1. Jenomže sídliště je nezanedbatelná část obyvatel
                  Jenomže sídliště je nezanedbatelná část obyvatel republiky…bez nich to jaksi nikdá fungovat majoritně nebude

                2. Já ale netvrdím, že je chci vynechat. Jen jsem odpovídal
                  Já ale netvrdím, že je chci vynechat. Jen jsem odpovídal na to, zda sídlištní měnírny VN/NN zvládnou další zátěž.
                  Jinak v bytových domech bydlí 50,1% obyvatelstva. Když se nejprve vyřeší zbývajících 49,9%, tak je to stále úspěch.

                3. Já to bral z ČSÚ z posledního sčítání lidu. Nicméně
                  Já to bral z ČSÚ z posledního sčítání lidu. Nicméně je to jedno, pár procent nehraje žádnou roli.

                1. jo to bejvávalo…a asi sídliště od sídliště (hlavně
                  jo to bejvávalo…a asi sídliště od sídliště (hlavně od toho, kam se jezdí hlavně do práce – u nás je to dost do průmyslových zón. Dneska, když tam přijedu, tak do půl páté oddpoledne parkování v pohodě, do šesti všude plno ráno v osm ráno se dá zaparkovat v pohodě..jasně jsou stále auta, co nejezdí, ale min tam, kam se dostanu ta sedmdesátiprocentní denní mobilita je

                2. U nás je ta cirkulace podobná…. s tím rozdílem že mizí
                  U nás je ta cirkulace podobná…. s tím rozdílem že mizí jen cca polovina aut z toho velkého parkoviště mezi paneláky a z toho co je nalepené u vchodů zmizí tak 3-4 auta.

                3. Dnes dostávají tihle lidé jako zaměstnanci různé
                  Dnes dostávají tihle lidé jako zaměstnanci různé benefity v podobě stravenek, služebních mobilů…. atd. Proč by již dnes nemohl zaměstnavatel nabídnout zaměstnancům možnost nabíjení v práci?? Může mít na střeše solární elektrárnu a než aby přebytky dodal do sítě za nízkou cenu, může ji nabídnut zaměstnancům do jejich vozidel, motorek, elektrokol.
                  Svět se stále mění. Neviděl bych to s žádným sídlištěm nějak problematicky.

                1. Uznavam – 20 min … Jen to rozvedu dale: na nabijeckach v CR
                  Uznavam – 20 min … Jen to rozvedu dale: na nabijeckach v CR nabiji Ioniq cca 7kWh/10min. Na Ionity 10kWh/10min. Opet – osobni zkusenost.
                  A zkuste slusnost bez urazek. Zadny sraz absolventu tady neni a ani nikdo nepropadl z niceho. Pokud hledate sraz, ci propadliky, jste tu spatne.

                2. Ionity beru. Nicméně Ionity tu moc nejsou a v dalších
                  Ionity beru. Nicméně Ionity tu moc nejsou a v dalších letech tu budou převládat zatím 50 kW stanice.
                  Nehodlal jsem Vás urážet, ale když vlákno je o 50 kW nabíječkách, někdo do toho začne motat Ionity, o kterých řeč není a uvádět nesmyslné výpočty, tak co si o protějšku asi tak pomyslíte? Pomatenců, co jsou mimo realitu, tady najdu dost, takže jsem Vás automaticky zařadil mezi ně.
                  Když diskutuji s lidma, co se o elektromobilitu zajímají, tak jim nemažu med kolem pusy, ale snažím se jim říkat pravdu, aby sami nebyli zklamaní. V mojí sociální skupině jsem byl první s EV, kamarád si ji koupil pár týdnů po mne, pak můj otec před půl rokem a před týdnem další kamarád a všichni jsou rádi, že to co jsem jim říkal, tak platí.

                3. Ono záleží na autě a nabíječce to je jasné. V
                  Ono záleží na autě a nabíječce to je jasné. V ev-database.org to mají seřazené i podle rychlosti nabíjení v km/h což vypadá na první pohled blbost, ale je to naopak skvělý údaj, protože člověk si může porovnat, kam auto dojede PRŮMĚRNĚ za 1 hodinu nabíjení. Ty nejrychlější nabíjení jsou u TM3 kolem 990 km/h (přepočítat si to na minuty umí každý) což je z pohledu dnešních cen KIA apod. ne ještě drahé auto. U jmenované KIA nebo Hyundai to je až 350 km/h a u aut do 800 tis. to je 270km/h, každý má na výběr a ten kdo jezdí v Polabí 50 km denně po okreskách má jinou spotřebu, než ten co bydlí v Liberci a jezdí do práce Prahy po dálnici.

          2. To mohu potvrdit. Běžný člověk si myslí, že
            To mohu potvrdit. Běžný člověk si myslí, že elektromobil je něco pro lidi, co neví co s penězma. Myslí si totiž, že abych mohl nabíjet auto doma, musím si koupit za půl milionu tu nabíječku, taky že musím mít minimálně 100 A jistič od baráku a jsou hrozně moc překvapeni, že s elektromobilem, který má dojezd asi tak 130 km, jezdím běžně napříč republikou. Nechtějí ani věřit, že to auto nabíjím z normální zásuvky, když třeba přijedu na chatu. Lidi toho o elektromobilech hodně neví.

Napsat komentář