O krok blíže: Baterie v karosérii

Jan Grohmann - 18 Červen 2014

Švédové před pár lety představili koncept elektromobilu, jehož baterie funguje jako baterie. Projekt si kladl za cíl zmenšit hmotnost a zvýšit dojezd elektromobilů. Na projektu se stále pracuje, ale na komercializaci „superkarosérie“ si ještě nějaký ten pátek počkáme.Kompozitní díl

Kompozitní díly auta mohou fungovat jako baterie; ilustrační foto
foto: BMW

Kompozitní díly, ba celé kompozitní karosérie se v moderních automobilech uplatňují čím dal častěji. Zářným příkladem je BMW i3, jehož karosérie je kompletně slepená a slisovaná z kompozitních dílů CFRP (Carbon-Fibre-Reinforced Plastic).

Kompozitní díly se vyrábí z karbonových tkanin, které se pomocí tepla a tlaku spečou dohromady. Technologie výroby kompozitních dílů tak, na rozdíl od klasické karosérie, dokáže vytvářet nejrůznější vícevrstvé struktury.

Využití? Automobilka Volvo pracuje na speciální tenké a ohebné baterii, kterou lze vkládat do nejrůznějších kompozitních dílů auta. Baterii lze umístit například do víka zavazadlového prostoru nebo do přední kapoty.

Baterie ve víku zavazadlového prostoru je schopná zastoupit klasickou 12V baterii, a to s 50% úsporou hmotnosti. Podle propočtů Volva navíc důsledné uplatnění této technologie umožní snížení hmotnosti elektromobilů o 15 %.

Švédové, konkrétně KTH Royal Institute of Technology, však přišli s pokročilejším řešením – odvolávající se na původní vizi „bateriové karosérie“. Inženýr Eric Jacques tvrdí, že vodivá uhlíková vlákna kompozitních dílů mohou sloužit nejen jako materiál karosérie, ale také přímo jako elektroda v li-ion bateriích.

"Cílem našeho výzkumu bylo vyvinout strukturální baterii složenou z multifunkčních materiálů, které současně snášejí mechanické zatížení a ukládají elektrickou energii,“ říká Eric Jacques, výzkumník Leteckého a vozového inženýrství na KTH. "To může mít za následek snížení hmotnosti vozidla na elektrický pohon."

Budoucí kompozitní díly mohou mít v mikrostrukturách ukryté lithium. Přitom základní uhlíkové vlákno se bude chovat jako dobrý vodič - elektroda. Podle Jacquese, testovaný kompozitní materiál měl vynikající mechanické vlastnosti, byl lehký a měl souvislý povrch.

Každopádně na první komerční produkty – autodíly fungující jako baterie, si ještě nějakou dobu počkáme. "Výzkumný projekt prokázal velmi dobré výsledky, ale je třeba na něm ještě pracovat, než předvedeme hotovu baterii,“ vysvětluje Jacques.

Výzkum není jen o ukládaní energie, ale také o mechanických vlastností baterií. Vědci potřebují testovat odolnost v čase, bezpečnost při nehodách nebo také způsob, jak jednotlivé díly/baterie zapojit do elektrického okruhu vozidla.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nápad zajímavý, ale zajímalo by mě, jak chtějí řešit pokles kapacity baterie (to se budou měnit kusy karoserie?) a jak půjde potom takové auto zlikvidovat, když doslouží.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co se stane při kolizi? Těch otázek je hromada a dle mě dost neřešitelných. Představte si pak cenu takových oprav... Už vidím jak se ty auta při každé nehodě posílají do totálky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"jehož baterie funguje jako baterie" - tak to je skutočne šokujúce :-) A ešte viac je keď auto funguj ako auto.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jooo taky koukam, ze to jeste nikdo neopravil :o)

Mě se tyto novinky vždy velice líbí, obzvlášť v kontextu toho když si člověk uvědomí kolik stovek či tisíců inženýrů a vědců posledních 20let makalo na tom, aby jsme měli dnes Li-ion články alespoň na takové úrovni jaké jsou (rozuměj mohlo by to být lepší) a pak přijde nějaký tým s výstupem:

"výzkumný projekt prokázal velmi dobré výsledky, ale je třeba na něm ještě pracovat, než předvedeme hotovu baterii", který se dá přeložit jako potvrdilo se sice, že to funguje, ale je to prakticky nepoužitelné a pokud vůbec někdy bude tak ne v dohledné době a dohledném množství utracených peněz.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Eště by to chtělo na povrchu fotovoltaický článek místo barvy, aby se ta baterie sama dobíjela.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aby to nedošlo tak daleko, že když vám někdo škrábne lak, přijdete o pět procent kapacity baterií:-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja zase čakám na to, že keď mi niekto škrabne lak tak sa do hodiny sám opraví vďaka nanotechnológii :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Heslo medvěd je připraven ve své podstatě.....vlastně......znamená.....že....medvěd je připraven.

At.:.......jehož baterie funguje jako baterie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zdá se, že redakci, takovéto překlepy nevadí. :-D

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupBUS2BUSNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% onlineAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil