Nový Tesla Roadster: definitivní tečka za spalovacími motory

Nová generace supersportovního elektromobilu Tesla Roadster vzala automobilový svět útokem. Mnozí jej považují za definitivní tečku za spalovacími motory.

O nové generaci supersportu Tesla Roadster se mluví už od roku 2013. Už tehdy Elon Musk sliboval, že tohle auto posune hranice elektromobilů. A svému slibu, alespoň v prototypu, dostál.
foto: Tesla

Od velké prezentace Elona Muska, kde představil elektrický tahač Tesla Semi a nový Tesla Roadster, už uplynulo pár dní, a začínají se objevovat nové střípky informací a především videa.

Tesla Roadster – specifikace:

Zrychlení: 0-60 MPH: 1,9 sec
Zrychlení: 0-100 MPH: 4,2 sec
Zrychlení: 1/4 míle: 8,8 sec
Max. rychlost: přes 400 km/h
Toč. moment: 10 000 Nm
Dojezd: 1000 km
Počet míst: 2+2

Ty dokazují, že Tesla Roadster bude pořádná bestie. Navíc jde o jakousi poctu vůbec prvnímu autu, které Tesla vyráběla. Původní Tesla Roadster, vyráběný v letech 2008-2012, byl postaven na šasi Lotus.

Tesla

66 Comments on “Nový Tesla Roadster: definitivní tečka za spalovacími motory”

    1. Jo a ten segment je právě pomyslnej vrchol motorismu a nový
      Jo a ten segment je právě pomyslnej vrchol motorismu a nový král se tím hlásí o žezlo. Spalováky už nemaj k čemu vzhlížet a někteří labilní jedinci se to snažej vytěsnit pindama o duši či charakteru. Pravda parní stroje maj krásnou duši a charakter, ale už jsou jaksi jen v muzeu vystaveny nostalgickým pohledům staromilců.
      Rád si občas poslechnu brumlání V8 či vyladěnost zvuku Porsche, ale na cestovaní bych si radši volil elektriku. Hlukový fetiš už je jenom fetiš.

      1. Souhlas! Naše děti už nebudou bojovat zato aby na
        Souhlas! Naše děti už nebudou bojovat zato aby na silnicích zůstaly hlavně spalovací auta. Už jim přijde normální kupovat elektromobil. U mne to vychází tak za 10 až 15 let nebo později. A to očekávám, že i Škoda bude dělat elektrokáry.

    2. Jak nijak nedotkne? to jako před 10 lety, když vyšel první
      Jak nijak nedotkne? to jako před 10 lety, když vyšel první Roadster, tak jste taky říkal, žer se to běžných aut nijak nedotkne. A ejhle už z toho dávno běžná auta jsou. A nechytejte mne za slovo. Ještě to „pár“ let bude trvat, kdy si koupím i elektrickou ojetinu, na kterou čekám.

      Je jasné, i malému Jardovi, že nic nejde hned a někde se začít musí a že to bude ještě pír let trvat.

      Ale jde o to, že do teď se všichni ropáci tetelili, s argumentem, že ty elektriky nikam nedojedou. A to že je ten hlavní důvod proč to nejde. A ejhle, bude tu supersport, který ujede 1000km, se rychlostí kterou každýho ropáka strčí do kapsi a zrychlením, o kterým se ropákum jen zdá.

      A zase aby nedošlo na chytání pomyslného slova, tak samozřejmě 1000 km neujede pořád s plným pedálem na podlaze, ale o dost méně. Ale to stejné platí i pro ty spalovací popelnice. které když byste jim držel pedál na podlaze, tak taky ujedou na nádrž méně jak polovinu než „normálně“!

  1. Kdyz ctu ty nenavistive komentare na adresu Tesly a
    Kdyz ctu ty nenavistive komentare na adresu Tesly a elektromobility na ruznych serverech, tak mam pocit, ze kazdy blb ma za barakem vlastni ropne pole a haji svuj business. Bohuzel tomu tak neni, a ti hlupaci si jen utuzuji svou zavislost na ropne mafii. Ach jo, to je material.

    1. Nechodíš do hospody, nebo co? Těch vykastrovaných
      Nechodíš do hospody, nebo co? Těch vykastrovaných hovězích co furt nechápou jak dopadly volby a pořád melou kydy o demokracii rozkrádat a zvysoka kálet na voliče tam je slyšet silně. To že jsou v menšině na sílu řevu nemá vliv. Něco jako King-Kong. Sice na vymření když se dostal do civilizace, ale hluku a nepořádku nadělal jak malý cirkus.

            1. A proč nejsou baterky? Furt čtu, jak je to dávo
              A proč nejsou baterky? Furt čtu, jak je to dávo vyřešený, a že jen blbeček jich na zahradě ještě nemá vagón, a že na to svítěj vesnice, co vesnice celý města a celý planety.
              To s tím 100% nabíjeím z FV to tím pádem nebude tak žhavý, že ne, princi Radovane. 😀

              1. Protože mršky neustále padají v ceně a ještě k tomu
                Protože mršky neustále padají v ceně a ještě k tomu zlevňují hybridní měniče, panely, wattroutery, prostě jedno s druhým. Současně ještě stoupla dotace v rámci Nové zelené úsporám, na což jsem nečekal, ale potěší to. Hezky se tím posunuje návratnost a využitelnost systému. První poptávku jsem přitom řešil už před rokem a půl. Z FVE nabíjím v podstatě pořád, protože v práci na střechách kolem jsou samé panely, vedle stojí natáčecí FVE a za ní se tyčí větrná elektrárna. Je to hodně žhavý.

  2. ale no tak zas trošku sa kroťme s prehláseniami.
    ešte

    ale no tak zas trošku sa kroťme s prehláseniami.
    ešte zatiaľ nikto (vrátane Muska) ani nevie, či Tesla neskrachuje, kým táto „definitívna tečka“ nepôjde do produkcie.

    Iste, auto je to krásne, a ak bude skutočne spĺňať uvádzané parametre v uvádzanej cene, tak je to skvelý počin, byť pre limitovanú klientelu.

    Ale definitívnou tečkou bude až niečo ako druhá generácia T3/TY.
    Fancy shit napěchovaný technológiou, 100 kwh baterkou, reálnym autopilotom, reálnou výdržou cca milion kilometrov (s max 1x výmenou baterky počas životnosti) a cenou do 40.000 USD, potom môžeme povedať, že ICE autá končia.

  3. Cena bude asi pořádně vysoká.
    Každopádně Ferrari, Lambo

    Cena bude asi pořádně vysoká.
    Každopádně Ferrari, Lambo a podobné budou mít velký problém.
    Škoda, že zatím není vyřešeno automatické dobíjení, stále se musí vyjít z auta a zastrčit kabel, to je otravné. Navíc kabel u superchargeru není nejlehčí. Žena vážící 50 kg by s ním mohla mít problém.

          1. Jasně ono totiž není možné vůbec nic. V 18. století
            Jasně ono totiž není možné vůbec nic. V 18. století nebylo možné vzít do ruky mobil a zavolat druhému člověku na druhým konci světa.

            Miluju tyhle prohlášení o tom že něco není možné.
            To říkali Muskovi, před 15 lety taky, že NENÍ možné vyrobit elektrické auto s dojezdem 400 km. No a on jim ho vyrobil před nosem a začal prodávat.

            A jak už to tu napsal výše. Nejdříve vás ignorují, pak se vám smějou, pak na vás útočí a pak vyhrajete.

            Dřív nebo později toto možné bude. To je dnes, kdo se jen trochu zajímá o elektřinu, jasné i malému Jardovi.

            To že dnes jsou jen první známky, pokusy znamená jen to, že to bude velice brzo, protože do toho lidi jdou a hledají to správné řešení. Kdyby poslouchali takoví jako vy, tak bychom nevylezli z jeskyní. Ale to je 100-krát omílaná písnička.
            Počkejte až se to bude vyrábět, pak se sem vratťte a dejte si facku.

    1. Tak Ferrari a podobné značky se bát nemusí. Jejich
      Tak Ferrari a podobné značky se bát nemusí. Jejich reální kupci mají na kontě víc než na jedno auto, takže budou vlastnit Ferrari i Tesla Roadster.
      A co se týká vystupování při nabíjení, tak s Roadsterem bude majitel u stojanu mnohem méně často než s jakýmkoli supersportem na čerpací stanici. Taková auta často neujedou ani 300km na jednu nádrž.

  4. A tak rozmyslam je vobec mozne preniest efektivne na vozovku
    A tak rozmyslam je vobec mozne preniest efektivne na vozovku 10 000 Nm cez pneumatiky? Iste elektronika sa o to postara a bude to „rozume“ davkovat. Vlastne na co je to dobre 10 000 Nm nestacilo by 3000 Nm? Ale super je to vhodne auto na tahanie lietadiel na letisku…

      1. Myslím že i těch 10 000 Nm je zcela nereálných. Takový
        Myslím že i těch 10 000 Nm je zcela nereálných. Takový moment vyrobí na kole tažnou sílu cca 30 kN. Pokud máme auto o hmotnosti např. 2,4 t, tj. statické zatížení dělá cca 6 kN na kolo, tak na přenos 30kN potřebujeme pneumatiky se součinitelem tření kolem 5. Rád bych takové viděl

                1. Vy ste celkové statické zaťaženie delil štyrmi. To
                  Vy ste celkové statické zaťaženie delil štyrmi. To znamená, že počítate s tým, že auto má štyri kolesá. A čo keby ich malo osem? To vám výpočty zase vyjdú inak.
                  Takže buď celkový krútiaci moment nedeľte, ale ani nedeľte celkovú tiaž auta, alebo moment deľte štyrmi a počítajte so zaťažením jedného kolesa (v ideálnom prípade rozloženia celkovej hmotnosti)

                2. Ano pokud by auto mělo osm kol tak bych zatížení dělil
                  Ano pokud by auto mělo osm kol tak bych zatížení dělil osmi. Nicméně díval jsem se na několik fotografií Rodsteru i na videa a pokaždé jsem napočítal jen čtyři kola. Takže bych tím považoval tuto část problému za vyřešenou

                  A pojem „celkový krouticí moment“ o kterém píšete neznám ani já, ani fyzika nebo mechanika strojů. Moment je výsledek působení konkrétní síly na konkrétní těleso a součet se nemůže týkat více různých těles. Takže by nám Musk měl napřed prozradit, v kterém konkrétním místě hnacího řetězce se nachází zmíněných 10000 Nm. Předpokládám že nekecá a nevymýšlí si hausnumera aby zmagořil lidi.

                3. Pán je vtipný a vie rátať do štyroch.
                  No nič, majte si

                  Pán je vtipný a vie rátať do štyroch.
                  No nič, majte si svoju pravdu a ďalej ohovárajte Muska a jeho Teslu.

                4. U nás se říká na blbou otázku blbá odpověď. S osmi
                  U nás se říká na blbou otázku blbá odpověď. S osmi kolama jste přišel vy.

                5. Aha, takže podľa vás je jedno, či je v zábere jedno
                  Aha, takže podľa vás je jedno, či je v zábere jedno koleso (ostatné sú dajme tomu na valčekoch), alebo všetky štyri.
                  Chcelo by to troška sebareflexie, už len tým, že potrebný koeficient statického trenia vám vyšiel nezmyselne vysoký.
                  A tiež doučiť sa stredoškolskú fyziku.

                6. Souhlasím, středoškoskou fyziku se doučte. Snad pak
                  Souhlasím, středoškoskou fyziku se doučte. Snad pak pochopíte jaký nesmysl je ten „celkový krútiaci moment“ se kterým tady operujete. Jinak je další diskuze zbytečná

                7. Pani ja som dal iba otazku na zamyslenie, ci je mozne preniest
                  Pani ja som dal iba otazku na zamyslenie, ci je mozne preniest 10 000Nm na kolesa rozmeru osobneho auta. Teda za predpokladu ze tych 10k Nm je udaj uvedeny na kolesach.
                  Nieje nutne sa osocovat, dokonca to nieje ani ohovaranie tesli, ja im v celku fandim.
                  Ano zrychlenie z 300km/h – 400km/h bude asi o cosi lepsie s 10K Nm ako s 3K Nm ale je vobec realne taky moment preniest s pneumatikami na osobnom aute?

                8. Anonym pustil krútiaci moment 10kNm do jedného kolesa,
                  Anonym pustil krútiaci moment 10kNm do jedného kolesa, ktoré je samozrejme zaťažené asi štvrtinou hmotnosti auta. Keby to koleso bolo zaťažené celou váhou auta, tak nepoviem ani slovo. Ináč ten koeficient statického trenia by podľa anonyma správne vychádzal 1,25, čo je tiež dosť, lebo na internete som našiel pre guma-asfalt 0,55 až 0,85. Takže pri rozbehu ani tých 10kNm netreba.

                9. Anonym v prvé řadě reagoval na komentář Pajdy 2017-11-19
                  Anonym v prvé řadě reagoval na komentář Pajdy 2017-11-19 15:22, který psal že podle jeho propočtů má Tesla na kolech dokonce 25000 Nm. A proto napsal že ani těch 10000 Nm není reálných a jednoduchým výpočtem i zdůvodnil proč to tak je – že součinitel tření by musel být kolem 5 což je pochopitelně nesmysl. A na to Tom velmi chytře odpověděl, že Anonymovi chybí sebereflexe protože tak vysoký koeficient je nesmysl. Opravdu odpověď hodná génia

                  Nicméně problém spočívá především v tom, že Musk pustil do světa hodnotu krouťáku 10000 Nm aniž by specifikoval kde konkrétně se tato hodnota vyskytuje. Na jednom kole být nemůže jak jsme se asi shodli a nenapadá mě ani žádná jiná část pohonu, která by měla být zatížená tak vysokým momentem. Motory to nejsou určitě. Takže mi Muskův údaj přijde poměrně nedůvěryhodný. Zarputilé Muskovy obhájce bych chtěl upozornit, že nezpochybňuju že elektromobily Tesla skutečně jezdí, ale mluvím výslovně o téhle podivné hodnotě krouťáku

                10. Na obrázcích té prezentace to nebylo uvedené, ale myslím
                  Na obrázcích té prezentace to nebylo uvedené, ale myslím že řekl že to je na moment kolech. Osobně mi přijde se v tomto údaji nějak moc rýpat jako nedůstojné. Ano je to typický produkt reklamštiny, čili údaj je to sice pravdivý, ale vytržený z kontextu a prakticky neuchopitelný.

                  Dle mého názoru je v Roadsteru použit 3x zadní motor z TM3, který má mít špičkově až 430Nm (nevím, tuto hodnotu nemám kde ověřit ale jinak nemám s touto hodnotou problém). Pokud použili i stejný převodový poměr, který má být u TM3 i=9 (opět neověřeno, pochází z dostupných EPA materiálů) tak na každém zadním kole je 430Nm x 9i převod x 0,97 účinnost převodovky = ~3700Nm. Na předních kolech pak bude 430Nm x 9i x 0,95 účinnost převodovky s diferenciálem = 3600Nm, tedy každé přední kolo teoreticky 1800Nm. Když se to sečte tak dohromady to těch 10 000Nm dá. O tom jestli se to dá přenést na vozovku Elon ani já neřekl ani čárku.

                  Těch min. 25 000Nm je můj odhad pro Tesla Semi = ten tahač, kde je použit 4x ten samý motor ale s jiným převodovým poměrem, já bych tam dal klidně dvojnásobek i=18 (kdy Semi nepotřebuje jet max 240km/h jako TM3 ale postačilo by mu 120km/h).

                11. Jednak si myslím že údaj o 10000 Nm není pravdivý,
                  Jednak si myslím že údaj o 10000 Nm není pravdivý, protože točivé momenty už z jejich fyzikální podstaty takto sčítat nelze. To bychom taky mohli tvrdit že celkový tlak v kolech je 8 barů, když každé je nafoukané ne 2 bary. Takže 10000 Nm bude opravdu jen reklamština která vznikla laickým součtem, nejspíše kvůli ohromení těch co mechanice vůbec nerozumí.

                  A co se týká převodového poměru, už tady zaznělo že 1:9 by znamenal nebezpečně vysoké otáčky elektromotorů při maximálce 400 km/h. Takže to vypadá spíše na dvourychlostní převod, u kterého bych ovšem očekával poměr nižšího stupně ještě vyšší než těch 1:9 s odpovídajícím navýšením momentu kol

                12. Já s tím údajem problém nemám, respektive vím co tím
                  Já s tím údajem problém nemám, respektive vím co tím chtěl autor říct. Naprosto ale souhlasím s tím že to je nehorázná reklamština.

                  Jo ty převody už jsme tu řešili a celkem jsme se shodli že nejpravděpodobnější řešení je použití dvourychlostních převodovek s prvním stupněm cca 9:1 a druhým cca polovinou 4,5:1.

                13. Ale ještě jedna poznámka, ten krouťák je vlastně
                  Ale ještě jedna poznámka, ten krouťák je vlastně jediným technickým údajem k Roadsteru který Musk zveřejnil. Neznáme ani výkony motorů, ani kapacitu baterek, ani hmotnost auta atd.
                  Takže je škoda že ani tenhle jediný údaj který máme k dispozici v podstatě není a ani nemůže být správný

                14. Kapacita baterek má být 200kwh. Že by solid state? Jinak to
                  Kapacita baterek má být 200kwh. Že by solid state? Jinak to tam nemůžou nacpat…

                15. Dobry den,
                  ano, vypada to na specialni modifikaci Li-Io nebo

                  Dobry den,
                  ano, vypada to na specialni modifikaci Li-Io nebo prave solid state, protoze 200 kWh baterie tam nemohou temer vtesnat. To same ten truck SEMI. Videl jsem rozebranou TESLU S P100D. ty baterie jsou vazne v celem podvozku a vypadalo to, ze by se tam veslo cca max o 15 % vice, jinak by musely byt umisteny i jinde.
                  Pamatuji, jak tusim SONY ERICSSON kdysi prisel do mobilu s Li-Po (lithium polymer), byly urcite lepsi, ale ani nevim, proc se do vozidel nepouzivaji, pravda, moc o te technologii v zasade nevim, ale bylo to obecne jako zlepseni Li-Ion akumulatoru.

      2. Ne, opravdu to není mnoho. Je to jen velké, nesměrodatné
        Ne, opravdu to není mnoho. Je to jen velké, nesměrodatné číslo aby si dementní fandové Tesly mysleli jaká zase přichází revoluce. Snad každý kdo absolvoval základní školu by si měl umět spočítat, že třeba jen Citigo o 44kW má na kolech 1800Nm, Octavia 1.0TSi má skoro 3000Nm a takovej Veyron měl už před 10-ti lety 14500Nm. Ted už to tak ohromující číslo není, že? Stačí jen nebýt ovce a dát si to do kontextu.

  5. To si ještě počkáme, ale je to pořádná hozená rukavice
    To si ještě počkáme, ale je to pořádná hozená rukavice 🙂
    Co jsem tak vyčet z netu tak supersporty a podobný drahý sportovní verky toho moc nenajezděj protože mají extrémně drahej provoz, jsou nepohodlný, hlučný, nemaj moc komfortu na delší cestování, víceméně žádnej zavazadlovej prostor a ceny za servis, opravy a údržbu jsou astronomické. Díky tomu všemu mají dost nízky nájezd. Čili na občasné zážitkové svezení ok, ale cestovaní nic moc.
    To se u Roadsteru 2 trochu změní, mohla by vzrůst užitná hodnota a auto by díky tomu, že je daleko víc využíváno mohlo být daleko víc na očích a tudíž už by se vymanilo z kategorie sice hezkých, ale naprosto nepraktických exotů kam spadaj všechny jeho spalovací obdoby. Pokud máte starší voježdené sportovní káry, tak už je cena údržby a oprav vůči zbytkové hodnotě neůnosná. U Roadsteru by to nemuselo být tak propastné.

Napsat komentář