Nový Nissan Leaf v ČR. Cena elektromobilu je 715 000 Kč s DPH

Druhá generace elektromobilu Nissan Leaf nyní přichází na český trh. Po 50 000 prodaných kusech po celém světě a s výraznými změnami. Cena základní verze Nissan Leaf Visia je 715 000 Kč vč. DPH.

Nový Nissan Leaf v ČR. Cena elektromobilu je 715 000 Kč s DPH za nejniží stupeň výbavy
foto: Nissan

Nissan Leaf je v prodeji pouze dva a půl roku, a i přes tuto krátkou dobu způsobil revoluci v našem smýšlení o budoucnosti přepravy. Jako první 100% elektromobil na světě sériově vyráběný jednou z největších automobilek dokázal, že doprava s nulovými emisemi není pouhým snem. Silnice po celém světě nyní brázdí více než 54 000 těchto vozů – tiše a bez jakýchkoli emisí.

I když je Leaf jedním z nejpokročilejších automobilů na trhu, jeho vývoj neustále pokračuje. Český trh se právě nyní dočká debutu tohoto vylepšeného modelu Nissanu Leaf. Došlo u něj k více než stovce změn – některé jsou zásadnější, jiné méně. Všechny ale přispívají k celkovému zdokonalení původního modelu.

Nový Leaf nabízí delší dojezd, větší zavazadlový prostor, větší interiér spojený s maximálním komfortem pro cestující. Impuls k některým z těchto změn vzešel od současných vlastníků modelu Leaf, kteří tento vůz nadšeně uctívají zejména kvůli nulovým emisím.

Dalším faktorem byl posun k celosvětové výrobě. Původní model byl vyráběn pouze v Japonsku, ale nový Leaf, vzniká také v Severní Americe a v Evropě. Evropská výroba nového Nissanu Leaf byla zahájena koncem března 2013 v sunderlandském závodě společnosti ve Velké Británii.

Hlavní produktové změny:

  • Delší dojezd (až 199 km)
  • Rychlejší dobíjení pomocí 6,6kW nabíječky, což zkrátí dobu nutnou k nabití na polovinu
  • Lepší aerodynamické vlastnosti díky změně designu přední mřížky
  • Větší zavazadlový prostor díky motoru plně integrovanému s nabíječkou
  • Snížení hmotnosti v průměru o 32 kg
  • Podvozek přizpůsobený evropským silnicím
  • Nová sedadla zajišťující větší komfort a větší prostor v interiéru
  • Rozšířená škála barevných provedení

Nový Leaf bude k dostání ve třech stupních výbavy: Visia, Acenta a Tekna. Výbavy Acenta a Tekna jsou vybaveny komunikačním systémem Carwings, zatímco ve verzi Visia je k dispozici nový navigační systém NissanConnect 2.0.

Protože v ČR zatím není systém Carwings dostupný, rozhodla se společnost NSCEE, že nový model Leaf uvede na trh ve verzi Visia a zahájení prodeje dalších verzí zváží později s přihlédnutím k poptávce ze strany zákazníků.

Cena základní verze Nissan Leaf Visia: 715 000 Kč vč. DPH. Předpokládané zahájení prodeje je 1.7.2013.

Výbava na přání: Systém NissanConnect 2.0 s kamerou monitorující prostor za vozidlem, příplatek: 21 000 Kč; 6,6kW nabíječka, příplatek: 24 800 Kč. Další porobnosti z aktuální tiskové konference u příležitosti představení Leafu na nových trzích přineseme v průběhu následujících dní.

tisková zpráva

65 Comments on “Nový Nissan Leaf v ČR. Cena elektromobilu je 715 000 Kč s DPH”

  1. Nissan Leaf ma spociatku
    Nissan Leaf ma spociatku velmi nezaujimal hlavne koli jeho nizkemu dojazdu, skor som sa zaujimal o Teslu model S, kedze skor som na prakticke vozidla, je mi jasne ze Roadster bol iba vyvojovym modelom … ale spät k Leafu, po zhliadnuti par videi na youtube a precitani par clankov mi Leaf neprisiel ako nejaky nezmysel, navyse pri navsteve servisu Fiat v polskom meste Nowy Targ som si pri cakani na vozidlo vsimol, ze prisiel aj odisiel modry Nissan Leaf, neveril som vlastnm ociam, ze v nasich koncinach ma taketo auto zmysel, dnes som Leafa videl znova stat pri salone Fiat, zjavne ho vlastni niekto odtial, nakolko zamestnanci su velmi ochotni a zhovorcivi, chystam sa za nimi na kus reci ohladom tohto auta, ako su spokojni s vozidlom v nasich tatranskych podmienkach … mal som moznost vidiet aj elektricky peugeot ale to mi prislo ako hracka … nejake info z rozhovoru sem urcite hodim

  2. Tohle přece nejde – nejde
    Tohle přece nejde – nejde srovnávat tohle auto s nějakym levným yarisem nebo jiným obyčejným benzínákem/nafťákem. To je jasný že dnesní auta vyjdou levnějc než tenhle Leaf. Srovnáváte produkty v jiný fázi vývoje. Tohle auto je teď pro inovátory, a díky nim s možná dostane i na běžný uzivatele, kteří teď akorát nadávají na cenu a nechápou, že jejich čas prostě ještě nenastal :-).

  3. Hned bych si ho kouipil.
    Hned bych si ho kouipil. Jenže nemám ani na benzíňák, takže se budu jen dívat a říkat si, že jednou budu elektromobil mít doma v garáži. Spalovák může elektromobilu konkurovat pouze jednou věcí – cenou. Ale první benzíňáky byly taky dražší nežli šestispřeží plnokrevníků i kočárem a kočím. Prostě elektromobily jsou zatím drahé, ale to je jen otázka času.

  4. Nová Toyota Yaris od
    Nová Toyota Yaris od 229tis. , moja priemerna dlhodba (4roky) spotreba v meste 4.5l/100km, dojazd medzi 800+km, tankovanie 5min, v zime kuri, v lete klimatizuje…
    Rocne najazdim okolo 12.000km, co ma stoji cca 760€ za palivo, teda pre zaokruhlene asi 29.400Kc, Nissan Leaf pri spotrebe asi 1.2Kc/km (hybrid.cz/test-elektromobilu-nissan-leaf) len 14.400Kc
    Z jednoducheho prepoctu vychadza, ze staci nieco vyse 32 rokov a vyssie naklady na kupu Nissan Leaf sa zacnu vracat naspat. Teda samozrejme ak budem ignorovat znizeny dojazd Leafa (?!), ktory v tom case bude mat za sebou 384000km a priblizne 2400 nabijacich cyklov. Ocakavana zivotnost baterie je totiz cca 10 rokov, alebo 160.000km, cena baterie 400.000Kc
    Toto vozidlo je prinajmensom ekonomicky nezmysel.

    1. Že jste si rovnou nevzal na
      Že jste si rovnou nevzal na porovnávaní dacii nebo renault v základu protože ty jsou ještě levnější.
      Vás jednoduchý výpočet opomíjí servisní náklady které jsou taky rozdílné
      (oleje,filtry,svíčky,brzdové destičky )
      Osobně mám EL. Scootra a za najetých 14000km jsem jen jednou zaplatil 1200kč za garančku a od té doby už nic .Jen nabíjím a jezdím.
      Kolega co má spalováka tak podctivě ,co 3000km jezdí na výměny kapalin a plati min.900kč a to nepočtám že už po roce mu odešla CE baterka.
      Také porovnání zapomíná na to že porovnáváte vozy rozdílné třídy/velikosti/výbavy/prestiže
      To je jako porovnávat Yaris/ Land Cruiser taky je to stejně hloupé .

        1. Myslim ze se pletete
          Myslim ze se pletete Anonyme. V posledni dobe vidim cim dal tim vic elektrickych „hracek“ kolem, at uz jsou to kola, skateboardy, kolobezky, segweye, male ci velke elektromobily nebo dokonce luxusni elektricke sportaky.

          Dejte tomu 4-5 let a zacnou si jich vsimat i lidi, kteri se o to predtim nezajimali nebo to dokonce odsuzovali jako vy.

          1. ano, cize na periferii.
            ano, cize na periferii. Suhlasim s asistovanym (el. pohon pre posilnenie prislapu) bicyklom, tam vidim skutocny prinos pre ludi, ktori si chcu vybehnut niekam do prirody po prijemnych lesnych cestach a nemaju fyzicke vybavnie / kondicku na prudsie stupanie / vylet do 40km. Turistika nahrava pozicovniam takehoto typu, skusim si urobit prepocet navratnosti, mozno by to bol zaujimavy biznis.
            Ale ako mainstream – ked tu budu dostupne baterie 4nasobnou energetickou hustotou a stvrtinovou cenou + rozvodne siete budu schopne zniest taku zataz, vtedy to rozhodne bude skutocna konkurencia pre spalovaky.

            1. Enegreticka hustota je sice
              Enegreticka hustota je sice dulezita, ale vubec nemusi byt 4-nasobna jak tvrdite, bohate staci ta co je ted.

              Dulezita je cena/kWh, kterou by to chtelo zhruba o tretinu (az polovinu) nizsi nez je ted coz pri soucasne rychlosti inkrementalniho vyvoje je na 4-5 let pri soucasnem tempu 7-8% za rok. Vubec neni treba ctvrtinova cena jak tvrdite, to je nesmysl. Soucasna cena baterii vcetne BMS je pod 400$/kWh, tedy mene nez 24000$ za 60kWh.

              Pri cene 200$/kWh by jste mel 60kWh (85kWh) baterii za 12000$ (17000$) neboli necelych 230.000Kc (330.000Kc) a kvalitni auto o vykonu 300 (400) koni by mohlo stat kolem milionu, coz uz by byla skutecne konkurence schopna cena, obzvlast kdyz uvazim usporu nakladu na palivo, opravy a jeste k tomu dobijeni zdarma, tak jak ho provozuje Tesla.

              1. S tou cenou baterií
                S tou cenou baterií souhlasím, teda otázka je, jak s ní budou souhlasit soudruzi v ČLDR a páni na blízkém východě…

                Ale… ruku na srdce, kdo potřebuje auto s 300-400PS(je mi jedno, jestli je to evropský poník, nebo americký mustang;)?

                Těch koní stačí určitě méně, problém je se ztrátou ve stoupání. Ono výkonný el. motor, který by byl vhodný pro zástavbu do vozidla…

                Psychologická hranice podle mě leží na cca 500k Kč, dojezdu 300km+ a užitná vlastnost Octavie.

                1. Tak jiste, ja jen rikam ze
                  Tak jiste, ja jen rikam ze elektromobil ma tu vyhodu ve velkem vykonu a tim padem pokud ma i rozumny realny dojezd tak se stava silne konkurenceschopny. Tech 300km realneho dojezdu je podle meho nazoru hodnota pri ktere se o EV zacnou zajimat i nefandove do elektromobilu. Samozrejme musi byt doplneno moznosti rychleho dobijeni, pokud mozno zadarmo (ctete: v cene auta).

                  Jen nechapu co myslite tou ztratou ve stoupani?

                  Co se tyce te psychologicke hranice, tak to si troufam tvrdit, ze je o dost vyse nez 500k Kc. Si vemte kolik aut v cene kolem jednoho milionu se proda rocne na celem svete. Vzdyt jen BMW jich proda nekolik set tisic za rok (podle wikipedie: 2012 – 359,016 petkove rady + 406,752 trojkove rady a to nepocitam ostatni znacky) a to je prave trida kde budou elektromobily nejvice konkurovat. V teto kategorii ridicum zalezi na vykonu, kultivovanosti motoru, odezve na plyn, maximalni rychlosti a zrychleni, kvalite rizeni a tak podobne. A to jsou vsecko veci, ktere elektromobil muze nabidnout a s tim jak kazdym rokem klesa cena baterii tak se k tomu postupne pridava i veledulezity dojezd, coz je duvod proc se EV neuchytily pred 130 lety, ale neni uz muzou.

                2. Ztratou ve stoupání
                  Ztratou ve stoupání myslím problém, kdy EV ve vyšší rychlosti 70km/h+ začne stoupat, v případě Smart ED (ten má 20kW kont.) dochází k razantní ztrátě rychlosti. Tady je každý kW navíc opravdu znát.

                  Producenti a prodejci kladou právě význam na tu vyjímečnost, za kterou jsou lidé ochotni zaplatit, případ Tesly, budoucí BMW iXX atd. Ale co skutečný mainstream?:)

                3. hehe, tak si vemte jakekoli
                  hehe, tak si vemte jakekoli spalovaci auto s vykonem 20kW a jedte rychlosti 70km/h+ do kopce a pak mi reknete jak moc se to lisilo od elektromobilu s vykonem 20kW 😀
                  Vzdyt i ten Leaf ma vykon 80kW a iMiEV 47kW.

                  Jak vyplyva z meho predchoziho prispevku, tak skutecny mainstream (500k Kc a mene) si bude na elektromobily jeste muset pockat anebo se spokojit s hybridy ci plug-in hybridy.

                  EDIT: „ztratu ve stoupani“ mate s jakymkoli autem at uz je na benzin, plyn, elektrinu nebo treba uran… Je to dano tim ze krome prekonani odporu vzduchu a valiveho odporu musite jeste dodat energii potencialni E=mgh. Tedy 544Wh na zvednuti dvou tunoveho zavazi (auta) o 100 metru (jestli dobre pocitam). Nebo 680Wh primo z baterie pokud zapocitam 80% ucinnost elektromobilu. Tato energii vsak ale neni ztracena, protoze ji zase dostanete zpet pri ceste dolu z kopce.

                4. Chyba Smartu je, že
                  Chyba Smartu je, že ačkoliv má standartní převodovku, jede pořád na 2rych. stupeň, při zvýšení výkonu na 30kW už nebyl takový problém, což je tedy situace současné 3tí generace, ale s tou jsem ještě neměl šanci jet. Výkon 100kW+ patří opravdu hlavně vozidlům se sportovními ambicemi.

                  A oba dva se na mainstreamu shodneme…bohužel…

                5. Opravdu?? Vzdyt i nova
                  Opravdu?? Vzdyt i nova Oktavka se dela ve 3 verzich s vykonem nad 100kW 😀

                6. Tuhle debatu jsme zatáhli
                  Tuhle debatu jsme zatáhli trošku někam jinak než kde by asi měla být…

                  Příklad 1: Opravdu malé městské vozidlo (Smart), nevidím důvod, proč tam mít víc než 40-50kWe, není to sporťák…

                  Příklad 2: Něco většího, bez sportovních a rychlostních ambicí do 100kWe?

                  Příklad 3: Vozidlo, co UMÍ jezdit rychle a je na to stavěné…

                  Octavie je dobrý příklad užitných vlastností, nic víc, majitelé si myslí, že mají dálniční stíhač a celkově je to prostě náklaďák…

                  Před lety jsem se bavil s člověkem z oddělení e-mobility Škoda Auto, vzít jako základ O2 byla i podle něj „blbost“, ale je to jen nosič technologií, nic víc.

                  Jsi jeden z nejfundovanějších přispěvatelů tady, takže se spolu myslím nebudeme nijak přít, ale porovnání kW a kWe je trošku na delší lokte:)

                7. ok, takove rozdeleni beru 🙂
                  ok, takove rozdeleni beru 🙂

                8. Ono je třeba také vzít v
                  Ono je třeba také vzít v úvahu pohled, že rozdíl mezi 40kW a 80kW elektromotorem (obzvláště u PMSM/BLDC) je „na první pohled“ naprosto marginální ve srovnání s podobnou třídou u spalováků.

                  Ten větší elektromotor může být třeba jen o 5-10kg těžší vč. měniče, jen z něho půjdou silnější dráty. A hlavně náklady na výrobu jsou jen minimálně navýšeny. Kdežto u spalováku to chce na 80kW už nějaké to turbo, případně větší objem válců což se na rozměrech a hmotnosti motoru projeví docela znatelně, nehledě na zvýšení ceny výroby.

                  Proto na poli elektromobility vznikají na první pohled takové zběsilosti jako Chevy SPARK EV s 542Nm/100kW elektromotorem.

                9. hmm, zbesilosti… ano, ale
                  hmm, zbesilosti… ano, ale aspon to ma nejakou konkurencni vyhodu.
                  A cim vetsi baterie, tim vetsi vykon, takze pokud chceme rozumny dojezd, tak vetsi vykon je proste jen neprimy (prijemny) dusledek.

                10. co se týče SPARKu tak je
                  co se týče SPARKu tak je to přesně tak, proč tam nedat předimenzovaný motor, který tuto nákupní tašku rozjede na 100ku pod 8sec, když nás to nestojí téměř nic navíc. Podobně je na tom i TESLA, kdyby měl model S akceleraci na 100ku za 8sec, tak by mu to nikdo vyčítal, ale když to zvládne pod 5sec a ještě k tomu dostane slušnou reklamu…

                  S těmi baterkami je to trochu složitější, třeba obecně LFP články mají obrovskou energetickou hustotu uložené energie, takže relativně malá 22kWh LFP baterie přesto s prstem v nose podá výkon 100kW(5C) a neměl bych obavu jít s ní až někam k 10C. Ty opěvované NMC články by v tomhle nasazení naopak vysloveně trpěly.

                11. Kdyby ten Model S zrychlil z
                  Kdyby ten Model S zrychlil z nuly na sto za 8-10 sekund tak by mu to mozna nikdno nevycital, ale urcite by se ho neprodalo tolik kusu.
                  Ja myslim ze do budoucna bude vykon a soucasne efektivita hlavnim tahounem prodeju EV, at uz od Tesly, GM, BMW, Nissanu nebo kohokoli jineho… Nemuzou konkurovat v dojezdu a rychlosti „tankovani“ (tak jak by si Romanescu a jemu podobni prali), musi tedy konkurovat v jinych ohledech.

                12. S těmi baterkami se
                  S těmi baterkami se mýlíte. LPF zaostávají po všech stránkách nejen oproti NMC, ale oproti téměř jakýmkoliv prismatickým Li-Ion článkům s kobaltem. Energetická hustota byla u LFP menší vždy (už jenom kvůli menšímu nominálnímu napětí) a na tom se nic nezměnilo. Vyváženo to bylo delší životností a nižší cenou. Ale doba pokročila. Dnes obyčejné modelářské „lipolky“ už bez problémů dávají řádově 10C bez poklesu napětí, kdežto LFP ztrácí dech někde kolem 2C. Novější materiály katody, jako právě NMC potom překonaly LFP i v té bezpečnosti a životnosti a na rozdíl od čínských výrobců si umí pohlídat kvalitu a zaručit definované parametry.

                13. Já když mám jet 100 km
                  Já když mám jet 100 km někam, tak mě to vůbec netěší. Jet 400 km v kuse už vůbec ne…

                14. Tak ono je otázka kam a po
                  Tak ono je otázka kam a po jaké silnici:)

                  V rámci ČR je asi nejsmylsnější jednorázová trasa Praha-Brno a zpět, málokdo tam jede na otočku pro rohlíky, takže se tam chvilku zdrží, může nabít a jede zpět. V rámci bezpečnosti provozu a případné zajištění potřeb vozidla to chce mít rezervu, takže jsme u kolika? 250km na jedno nabití, pro delší životnost jsme ale na 300km, aby nedocházelo k plným cyklům…

              2. Ja som s dovolenim pisal o
                Ja som s dovolenim pisal o mainstreame, a ten netvoria auta okolo 1.000.000Kc. Uzitkove vlastnosti vozidla budu zaiste lepsie pri vyssej energetickej hustote, nechcete snad 1000km dojazd pri jedno az dvojtonovom akumulatore, to je nezmysel. Cena potrebuje klesnut pre 4nasoby dojazd klesnut tiez x nasobne, a to aj kvoli zivotnosti akumulatorov.

                1. Tak jiste auta kolem milionu
                  Tak jiste auta kolem milionu nejsou mainstream, ale rozhodne se k nemu blizi vic nez auta kolem dvou a vice… BMW nize jsem uvedl proste jen proto, ze dela auta kolem toho milionu a je to podle me uspesna znacka.

                  A kde jste vubec vzal jednu nebo dve tuny akumulator? :-DD
                  Energeticka hustota Tesla baterie jiz vcetne toho jejich robustniho BMS je zhruba 145Wh/kg – tedy zhruba 600kg na 85kWh. Energeticka hustota Panasonic baterii NCR18650A, ktere Tesla pouziva je 245Wh/kg. Tedy kdyby nebylo treba zadny management tak 85kWh baterie muze vazit 347kg. Bohuzel BMS je treba a tedy je to skoro 600kg, ale rozhodne ne tuna ci dve 😀

                2. Skuste citat co pisem vyssie
                  Skuste citat co pisem vyssie uz 2x, ak chcete pri existujucich technologiach zvysit dojazd na dvoj az stvornasobok, musite u cisto elektrickeho auta nasobne zvysit hmotnost akumulatoru. Ak nechapete toto, povazujem za stratu casu Vam to dalej vysvetlovat.

                3. cituji vas: „ak chcete pri
                  cituji vas: „ak chcete pri existujucich technologiach zvysit dojazd na dvoj az stvornasobok“

                  A proc bych mel chtit zvedat dojezd? 300-500km plus kvalitni sit ultra-rychlodo-dobijecich mist bohate staci. Ja se vam naopak snazim vysvetlit, ze dojezd netreba zvysovat a proto netreba ani zvysovat energetickou hustotu. Cena/kWh, to je samozrejme jina diskuze a s tim souhlasim, ze tam jsou jeste hobate rezervy…

                  EDIT: pokud byste zvysil dojezd na 4-nasobek tak by to znamenalo ze 400km na 1600km a muzete mi vysvetlit pri jake prilezitost jste jel 1600km non-stop? To je proste nesmysl! Dulezita je cena na kWh a ackoli vetsi energeticka hustota zajisti lepsi jizdni vlastnosti a mensi spotrebu neni to klicovy parametr.

                  EDIT2: tak nad tim premyslim a 1600km non-stop jsem v zivote nejel. Dokonce ani 800km non-stop. 400km mozna parkrat kdyz jsem byl hodne maly, ale ne proto, ze bych nikdy nejel tak daleko, ale proste proto, ze se vzdy zastavime jednou nebo i vicekrat na nejake kafe/zachod/natankovat atp.

                4. Musím jen a jen souhlasit.
                  Musím jen a jen souhlasit. Odpůrci elektra pořád melou jak mají elektromobily malý dojezd a všichni potřebují denně najet více jak 400km. Co tankuji na pumpě tak většina lidí crcne do nádrže trošku benzínu, ale na netu budou vykládat o dojezdu jako by při návštěvě BČS vždy plnily plnou nádrž, aby měli dojezd 1000km, kdyby náhodou na druhý den jeli neplánovaně do Řecka.

                5. Je usmevne, ako vytrhavate
                  Je usmevne, ako vytrhavate jednotlive argumenty z jedneho odstavca, staviate ich mimo kontext a co neviete spochybnit bagatelizujete. Myslim si, ze kazdy clovek so zakladnym ekonomickym citenim si najskor spocita ekonomicku stranku veci a potom sa rozhodne. Ak na to mate, kludne si to kupte, podla moznosti bez dotacie, pretoze nemam chut Vam platit predrazene auto.

                6. Ktery argument jsem zase
                  Ktery argument jsem zase vytrhl z kontextu???
                  Jen tvrdim, ze netreba zvysovat hustotu ulozene energie a taky pisu proc tomu tak je…

                  A proc by jste mi nebo komukoli jinemu mel platit predrazene auto? Copak v CR nebo na Slovensku uz taky zavedli dotaci na EV? Proc o tom jeste nevim?

                  A jestli potrebujete auto s dojezdem 1600km pod pul milionu (nebo co povazujete za mainstream) tak si proste kupte spalovaka, nejlepe nejakeho starsiho ojeteho za 20.000 a zbylych 480.000 muzete investovat do benzinu, ja vam to urcite nebudu mit za zle. Jen mam dojem ze porovnavate hrusky, jabka a pomerance dohromady.

                7. vytrhnute z kontextu:
                  * pri

                  vytrhnute z kontextu:

                  * pri _existujucich_ technologiach je dojazd a cena nevyhovujuca / staci vybudovat hustu siet rychlodobijaciek – siet neexistuje a pri vacsom rozsireni elektromobilov to vobec nebude jednoduche z hladiska rozvodnej siete a suvisiacich technologii, dovolim si rozvinut uvahu. Hovorime tu okrem ineho o nezanedbatelnych vykyvoch odberov – 10 motoristov s vozidlom parametrov modelu S sa pri obcerstveni pripoji na rychlonabijacku a beru z rozvodnej siete okamzity prikon 0.9MW? /udaje priamo zo stranky teslamotors.com/supercharger/ – to je odber porovnatelny s mensou zlievarnou, pricom vykyvy budu nezanedbatelne. Kazdy hotel, motel, kaviaren apod. by muselo disponovat pripojkou radovo v stovkach kW az jednotkach MW?! Vecer si po zaniku spalovakov a prechode na EV na nabijacku zapne pol miliona/milion majitelov EV, pricom by radi dosiahli plne nabitie do rana = 20kW * 0.5= 10GW, kde ich chcete nabrat a odprenasat? To nehovorim o nakladnej doprave, kde by sa iste elektromobilita rada dostala tiez… Zatial je to v rovine sci-fi.

                  * porovnavanie dojazdu modelu S /400km/ v kontexte s Leafom /150km/ v idealnych podmienkach – ja hovorim, Leaf potrebuje dvoj az stvornasobny dojazd, aby nespadal pod male mestske vozika a jeho cena by snad zodpovedala uzitkovym vlastnostiam, pricom mi tvrdite, ze ja pozadujem dojazd 1600km?! U Modelu S, ked uz ho rozoberame, by som ocenil dojazd 800km a viac, podotykam, ze husta siet rychlodobijaciek akosi zatial neexistuje…

                  uz platite/me dotacie na solarne panely v cene el. energie; ked sa to niekomu z vlady CR/SR/EU bude zdat ako dobry napad/biznis/, zavedu dotacie na elektromobilitu, ktoru budeme platit vsetci

                8. takze abych to shrnul:
                  zacal

                  takze abych to shrnul:
                  zacal jste tim ze vidite potencial v malych elektrokolech (a podobnem), ale dodal jste ze je treba zvysit energetickou hustotu a snizit cenu, s cimz jsem vesmes souhlasil a zacal jsem vam pouze rozporovat tu energetickou hustotu na prikladu Modelu S s tim ze je dulezita cena a ne energeticka hustota (ikdyz ta taky trochu) a ze ani ta cena nemusi byt ctvrtinova (ikdyz bych to samozrejme uvital vsema desiti) aby se dalo postavit konkurence schopne auto. Nacez vy jste zacal s tematem 1000km dojezdu (coz je vice nez sestinasobek idealniho dojezdu Leafa) a ted tvrdite ze by vam pro Leaf stacilo jen 400km. Mel by jste se rozhodnout kolik vam teda staci…
                  Nacez jsem s vama opet souhlasil, ze auta kolem milionu nejsou sice mainstream, ale i tak muzou byt velmi uspesna a prodavana. Pak jsem vam vycislil kolik vazi baterie 85kWh, ktera staci na ujeti zhruba tech 400km, ktere pozadujete (a znovu zduraznuju ze to je se soucasnou energetickou hustotou). Nacez jste me osocil ze ja chcu zvednout dojezd na 4 nasobek a budu tim padem mit 2 tunovy aku, coz jsem nikdy nerekl, jen jsem obhajoval ze 400km mi prijde akorat. A nakonec ze vytrhavam argumenty z kontextu a bagatelizuju veci, ackoli jste se zapomel zminit o tom co jsem bagatelizoval.

                  A k tomu vasemu poslednimu vyplodu: ano cena za dojezd je pro mnohe prilis, obzvlaste kdyz nemaji kde dobijet. Jinak mam dojem ze spis hledate problemy, misto toho aby jste hledal reseni… Kdyz uz jste pouzil ten priklad 10 Modelu S tak by jste do svyh uvah taky mel doplnit ze mnohe Superchargery uz dnes pouzivaji bateriove systemy jednak aby mohly ulozit energii z FV panelu a jednak aby nedochazelo k vami zminovanym vykyvum v rozvodne siti.
                  Hotely mozna budou potrebovat vetsi pripojku, ale to jen za predpokladu ze budou chtit nabidnout sluzbu dobijeni EV (na ktere muzou hezky vydelat, takze to vlastne neni problem, spis naopak).
                  A ze se bude pul milionu aut nabijet celou noc vykonem 20kW je naprosto zcestne, to by znamenalo ze ty auta najedou (se spotrebou 25kWh/100km) v prumeru za den 640km!! A to pocitam od vecera do rana (jak pisete) jen 8 hodin. Ale rekneme ze by se v noci dobijelo prumernym vykonem 10kW, pak by to znamenalo 5GW zvyseni spotreby pres noc coz je v letnim obdobi naprosto bez problemu (viz prvni odkaz co jsem nasel http://www.nazeleno.cz/energie/energetika/elektrina-vite-kdy-spotrebovavame-nejvic.aspx) a v zimnim obdobi o dost horsi, ale porad zvladnutelne a to jsme se jeste ani nezacli bavit o inteligentnich sitich. Hledate problemy tam kde nejsou… Nerikam ze energeticka sit nebude potrebovat vylepsit, jen tvrdim ze ty zasahy budou o dost mensi nez predpokladate a ze na ne bude spousta casu.
                  Dojezd 400, 1000 a 1600km uz jsem zminil v prvni casti moji odpovedi…
                  Ze neexistuje husta sit dobijecich mist to vsichni vime a taky vime, ze to tak zustane kdyz nebudou elektromobily a ty proste nebudou ze dne na den. To je proste pomaly proces, ktery teprve nabira na rychlosti a me fascinuje sledovat to. Je to jako vratit se v case a selovat jak se rozvijely spalovaci auta s tim rozdilem ze nevim jak to bude vypadat od ted za 130 let. Skutecne seriove (novodobe) elektromobily se vyrabi teprve 3. nebo 4. rok a uz jich v Americe jezdi 100.000 (kdyz zapocitam i plug-in hybridy).

                  Uff, tak doufam, ze jsem ukojil vasi touhu po ucelene odpovedi, ze jsem nic nevynechal a ze jsem nic nebagatelizoval.

                  S pozdravem vas verny Jolinar 🙂

                  EDIT: otazka na redakci: jak velky prispevek se tu vlastne da vlozit? A neprekonal jsem treba zrovna nejaky rekord? 😀

                9. Ano mate pravdu: sucasny
                  Ano mate pravdu: sucasny stav je vyhovujuci, cena a dojazd, tiez, hmotnost a energeticka hustota su optimalne, siete tu coskoro budu, superchargery budu onedlho nielen v slnecnej Kalifornii, ale aj u nas, hybridy ratame medzi cisto elektricke auta, nasa energetika vratane prenosovych sieti je pripravena na zvysenie odberov radovo v stovkach MW az jednotkach GW, auta za 1mega sa blizia mainstreamu, nakladna doprava k zvyseniu energetickych narokov neprispeje, existujuca infrastruktura nema problem so zvysenymi odbermi a pripadne naklady na ich radove zvysenie su zanedbatelne. Okrem toho samozrejme odpovedate priamo k veci a neprekrucate moje slova tak, ako sa Vam prave hodia (vid dojaz, ktory som Vam uplne jasne definoval minimalne 3x, moje hladanie neexistujucich problemov atd).
                  Na toto naozaj nemam cas.

                10. Tak ale ted vy prekrucujete
                  Tak ale ted vy prekrucujete co jsem rekl a jestli neumite cist tak vam to nebudu 100x po sobe vysvetlovat znovu a znovu.
                  Jak jsem rekl uz asi 1000 krat: cena/kWh by mela byt nizsi, ale energeticka hustota Wh/kg je postacujici, opakuju POSTACUJICI, nikdy jsem nerekl ze je optimalni, rekl jsem ze STACI… tak mi nevkladejte do ust co jsem nerekl. Cela nase diskuze se pohla z toho ze jsem si dovolil zpochybnit vase tvrzeni ze je nutne zvysit energetickou hustotu a podlozil jsem to argumenty a vy jste se pak zacal ohanet autem s dojezdem 1000km ikdyz nasledne vam stacilo 400km dojezdu u Leafa.

                  A ano plug-in hybridy (opakuji pro ty co neumi cist: PLUG-IN hybridy), ktere dokazou jezdit ciste na elektrinu a pouze na dlouhe vzdalenosti zapinaji spalovaci motor a tak obchazi nedostatek infrastruktury a pomale nabijeni s cistym svedomim pocitam mezi elektromobily.

                  A kdyby jste se racil podivat na vyuziti site v nocnich hodinach tak by jste zistil ze je tam nekolik GW rezerva. A jak uz jsem rekl (znovu opakuju pro ty co neumi cist napoprve) zasahy do site asi budou, ale je na ne spousta casu a budou mensi nez predpokladate

                11. Nemyslím, že dotace na
                  Nemyslím, že dotace na koupi el. vozidla je ta správná cesta, protože se vždy na podobném projektu napakují ti nahoře viz. FVE.
                  A to, že podnikatelům přispíváte na pohonné hmoty do spalováků Vám nevadí?
                  Firemní vozidlo pro soukromé užívání a pak následný odpis paliva na daních. To se pak jezdí. 😉

                12. Suhlasim s Vami, dotacie
                  Suhlasim s Vami, dotacie krivia trh a su zneuzitelne. Kazde plytvanie mi vadi. Samozrejme ze mi vadi dan z fosilnych paliv, ktora je nehorazne vysoka. Som zvedavy, ako sa politici v pripade rozsirenia EV rozhodnu nahradit vypadokv rozpocte – zvysia plosne ceny energie, alebo snad tarif za km? To este len zacne byt zaujmave, hlavne ked nam kvoli tou zdrazie vyroba a export pojde „do kytek“.
                  Ale ako by povedal iny diskutujuci, hladam problemy tam, kde nie su 🙂

                13. myslim ze v tomto ohledu
                  myslim ze v tomto ohledu jsou politici celkem predvidatelni. Zavedou oboji, tedy jak dan z km, tak i zvednou spotrebni dan na elektrinu ze soucasnych (myslim) 2% tak na 3 az 4% 🙂

        2. Jezdím do práce na elektro
          Jezdím do práce na elektro skútříku (želvičce) 40 km (tam a spět) třetím rokem a na nabití si veme 1,5kw (5kč/kw*1,5 = 7,5kč doprava )Když to přepočítam na 100km tak to vychází 3,7kw = 18kč. Max. dojezd mám 85km
          Je to moje nejpomalejší motorka kterou jsem měl přesto s ní jezdím rád .
          Proto nemohu souhlasit s vašim názorem .Právě elektro dává větší smysl u jednostopých vozidel které nepotřebují topení/chlazení.Nepotřebujete výkonný pohon/akubox protože nízká váha celého stroje nepotřebuje tolik energie na pohyb.Když si někdo koupí vozítko a při jeho koupi byl nejdůležitější parametr cena tak se nemůže divit že to má malý dojezd/krátkou životnost.

      1. Vcelku ste ma pobavil.
        Vcelku ste ma pobavil. Servisne navstevy – za 4 roky celkom 4, v hodnote asi 500€, co je ciastka, ktora uplne meni pohlad na ekonomiku prevadzky 🙂
        Aj ked by som dal za prvych 10 rokov na servis 2.500€, stastny majitel Leafu, ktory setri brzdove platnicky a nema sviecky musi vymenit bateriu za 12.000€! Nerozumiem ako porovnavam rozdielne triedy, oboje je primarne mestske vozitko pre 4 ludi (5 nepohodlne) s porovnatelnym vnutornym priestorom, vykonom a vyuzitim, (vybava..? prestiz..? 🙂
        Hlavne ze tu motate do porovnania elektricky skuter, to je fakt nie je hlupe.

  5. Vysvětlete mi prosím, kdo
    Vysvětlete mi prosím, kdo a proč to je schopný koupit? Užitné vlastnosti vozu za 250tis. a pokud během desetileté životnosti všech 365 dnů najedu optimistických 150km, ušetří (řekněme proti autu na plyn 1kč/km) těch 500tis kč max, to jsem ovšem ani jednou neměnil aku. Takže imho průser alias hodně drahá sranda.

    1. Prosím vás neblbněte.
      Prosím vás neblbněte. Kupoval jste někdy nové auto nebo se alespoň pokoušel podle ceníku sestavit vlastní konfiguraci? Těžko, protože pak byste nemohl nikdy plácnout cenovku 250 tisíc Kč, za kterou se prodávají nákupní tašky v nějaké prostřední výbavě nebo malá auta v té úplně nejzákladnější.

      Srovnatelné auto s Leafem z hlediska velikosti, výbavy a komfortu bude mít cenovku minimálně půl mega, prémiové značky jako BMW ještě mnohem mnohem víc. Navíc Leaf působí daleko luxusnějším dojmem, má oproti spalováku neskutečný odpich (seděl jsem v tom) a je to prostě nová technologie jako SSD, OLED nebo ještě nedávno LCD a plazma. Cenovka 715 tisíc Kč včetně DPH je (zvlášť na české poměry) až podezřele nízká. V další generaci to už klidně těch 500 tisíc může být a pak už nebude o čem diskutovat.

      1. Já neblbnu, já uvažuju
        Já neblbnu, já uvažuju realisticky. Rozměry je to auto C-třídy čili Golf-klasse, dojezdem degradované na městské/příměstské auto, nelze použít k cestování. Čili srovnatelným konkurentem je spíš Panda nebo Micra. Dobře, je to svým způsobem prémiovka (pro koho?), tak s hodně zavřenýma očima řekněme Alfa Mito nebo nejvýš Giulietta. Pořád jsem nepřelezl půl mega a mám auto podstatně užitečnější. Osobně budu radši za stejné peníze bez starostí, než se s pomocí supermoderního LCD za jízdy modlit, abych dojel.

        1. Já chápu, že to není
          Já chápu, že to není auto pro vás (pro mě zatím taky ne, byť můj denní nájezd je do 50 km a na dálnici vyrazím maximálně 2x do roka), ale alespoň si neprotiřečte. Nejdřív napíšete třída Golf (což 100% souhlasí) a pak zmíníte Micru, která je snad ještě menší než iMiev, který měl při uvedení reálný dojezd bratru poloviční a cenovku kolem milionu Kč. Na tom je vidět, jak obrovský skok během dvou let EV trh udělal.

          Ale prostě nechápu, proč když po silnicích (i u nás) jezdí mraky naprosto nepraktických stylových a naprosto předražených autíček, které opravdu nejsou vhodné ani pro město ani pro cestování, se stále musí mnoho lidí pokrytecky tvářit, že Leaf s cenovkou 715kKč je nějaký předražený výstřelek pro šílence co neví co s penězi.

          1. Já jsem psal: velikostí
            Já jsem psal: velikostí třída Golf, ale dojezdem degradované na ryze městské/příměstské auto, což bezesporu Micra je. Takže prakticky je potřeba srovnávat spíš s ní, než se stejně velkým Golfem.
            To, že jezdí spousta aut účelově a cenově neodpovídajících aut, ať už Smart na dálnici, nebo Q7 ve městě, je věcí jejich majitelů. V obou případech je to nepříjemné, ale nikoliv nemožné. Víceméně nemožnost použít Leaf k cestování je podle mě natolik velká bariéra, že zde u málokterého zájemce zvítězí stylovost nad cenou. Ale to je jejich věc, třeba ano, uvidíme reálné prodeje (bez dotací).

            1. Tomu moc nerozumím. Auta se
              Tomu moc nerozumím. Auta se snad porovnávají podle velikosti, výkonu, komfortu, jízdních vlastností, velikosti zavazadelníku a výbavy. V ničem z toho se Micra nemůže rovnat Leafu ani vzdáleně a v některých parametrech ani ten Golf. Ostatně i ta jízda po dálnici s Leafem je extrémně pohodlná a tichá a pokud bude ve všech větších městech rychlodobíjecí stanice a sem tam i podél D1, tak nevidím problém ani v příležitostném výletování na druhý konec republiky. Paradoxně bych si ho možná v takovém případě dopřál i častěji, když by mě to stálo zlomek ceny benzínu a než si stihnu vypít kafe, dojít na záchod a protáhnout se budu mít na zbytek jízdy dobito.

              1. Jenže právě v tom
                Jenže právě v tom (rychlo)dobíjení je ten problém. Pokud bych po ujetí 100km měl vždycky, za jakékoliv teploty, měl spolehlivou zásobu na 50km a kdybych mohl zajet k „benzince“ a odjet během 20 minut na dalších 150-200km, a tohle drastické rychlodobíjení bych mohl udělat aspoň padesátkrát do roka, aniž bych tím baterku posílal urychleně do kytek, pak by to bylo v pohodě a bylo by to především o rozhodnutí investice-provoz, něco jako benzin-diesel-LPG. Pak by to s tím Golfem soutěžit mohlo a určitě bych pokukoval i já. Jenže ono to tak v současnosti není – co je mi platná tichá jízda, když si ji musím předem pečlivě naplánovat a doufat, že klapne.

                1. To rychlodobíjení není
                  To rychlodobíjení není zdaleka tak drastické. 20 minut dobíjení z 0 na 100% jsou 3C, což pro moderní NMC články nepředstavuje velký problém. Ovšem v praxi takhle nikdo dobíjet u stanice nebude, dojede tam s 20-30% a dobíjet bude na 80%, což je 1,5C za 20 minut nebo 3C za 10 minut.

                2. A reálná cena s těmi NMC
                  A reálná cena s těmi NMC články? (Pokud se nepletu, i v současné verzi to jsou lionky.) A vliv rychlodobíjení na životnost? Nepochybně dobrá zpráva je, že to jde, na druhou stranu pokud díky stovce takových rychlodobití baterii v ceně řekněme 200kKč víceméně zlikviduju, vyjde to dráž než benzín…?

                3. NMC je v současné době
                  NMC je v současné době nejpoužívanější chemie katody u Li-ion článků používaných v EV. Leaf je má od začátku stejně jako třeba Volt/Ampera nebo motocykly Zero. A po sto rychlonabitích je rozhodně nezlikvidujete, předpokládaná životnost je někde o řád výš.

      2. PS: to, že většina
        PS: to, že většina nových technologií je ze začátku šíleně drahá a prosadí se až za čas (zmiňovaná plazma, SSD atd): bezesporu, od začátku sbírají zákazníky s natolik specifickými požadavky (zde rychlost, rozměr), že jim to za to stojí. Nikdo ale neříká, že mainstreamoví zákazníci jsou povinni to koupit a/nebo těm prvním dotovat z veřejných rozpočtů. A už vůbec není pravda, že cena je konkurenceschopná – palivo je jasné, pokud nepočítám eko image, ostatní úspory jsou zanedbatelné.
        Každá nadějná nová technologie se neujala, některé prostě zůstaly drahé a chcíply nebo živoří. Já elektru fandím, současně si ale myslím, že dokud se něco zásadně nezmění v konstrukci/výrobě/těžbě surovin, zůstane to v rovině komerčně velice okrajového produktu pro velmi specifické použití. A 99% zákazníků zůstane u konvenčních nebo hybridních alternativ.

    1. Tak to je krute, za zvyseni
      Tak to je krute, za zvyseni dobijeciho vykonu o 3.3kW si nauctuji 24800Kc.
      Pro srovnani s konkurenci, Tesla Model S priplatek za zvyseni dobujeciho vykonu o 10kW je 40081Kc (1euro pocitano za 25Kc, dan 21%), po prepoctu na 3.3kW je cena 13226Kc. Tedy premiovy elektromobil ma levnejsi priplatkovou vybavu nez jeden z nejlevnejsich elektromobilu na svete 🙂

      1. Sice je to výhled opravdu
        Sice je to výhled opravdu let budoucích, ale jsem zvědav, s jakou nepremiovkou přijde Tesla do segmentu levných e-mobilů. Asi se oba shodneme, že nikdo nebude ochoten akceprovat cenu 500k+ a dojezd pod 200km. Model S je extrémní vyjímka, svými výkony dokáže umlčet všechny, bohužel vykoupeno cenou 1,5M+.

        1. Treti generaci Tesly Musk
          Treti generaci Tesly Musk slibuje od $30k+ bez dane a zatim nikdo nevi zda je v tom zapocitana americka dotace nebo ne. Pokud ano tak cena bude minimalne 37500$ => 712500Kc + 21% dan = 862000Kc v zakladni vybave s dojezdem 200mil+ (320km+) a jeste v tom neni zapocitano zhruba 10% clo + vicenaklady na dovoz aut do EU.
          Pro vice informaci doporucuji forum nebo twitter

      2. Kruté je hlavně to cenové
        Kruté je hlavně to cenové srovnání výkonnější nabíječky, která zcela zjevně tvoří další náklady na její víceméně kusovou výrobu proti systému „NissanConnect 2.0 s kamerou monitorující prostor za vozidlem“, u něhož je jednak výrobní cena 50kč vč. DPH za čip a 500Kč vč. DPH za tu kameru, přitom tento systém se nejspíš používá ve všech ostatních Nissanech(tj. nemá nic společného s elektromobilitou).

Napsat komentář